Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Så en fin elektrisk Renault Z.E, som ikke var Zoe

Startet av Teslanewbie, tirsdag 09. september 2014, klokken 11:54

« forrige - neste »

Mippen

#180
Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 21:04
Sitat fra: nime01 på tirsdag 27. januar 2015, klokken 07:32
Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 06:57


Vil man ha en stor "flott" bil med lang rekkevidde så må man betale mer og bidra mer til samfunnet. Bilavgiftene er egentlig en veldig fin måte å hente inn penger til fellesskapet på. Vil man ha en svær bil med masse hk (fosilbil) så må man betale for det. Vil man ikke betale så mye så kjøper man seg en liten fiat eller corsa. Så det er ikke noe problem om Tesla blir avgiftsbelagt med 200%, det finnes fortsatt de som da ville kjøpt den, MEN flere ville kjøpt miljøvennlige små elbiler og brukt de lokalt. Det finnes ingen fornuft i at man skal kunne kjøpe en Tesla avgiftsfritt, INGEN. Smell på med fulle avgifter på alle bilene og gi en fast kontantrabatt ved kjøp av elbil, det er det eneste som er fornuftig med mindre man vil at alle andre skal betale mer for at statskassa skal få inn like mye penger.
Hva med de som "må ha" større bil pga større familie? Slik det har vært i årtier her i landet, så skal man straffes om man trenger en bil med mer enn 5 seter og noe bagasjeplass, en bil som også gjerne trenger litt mer krefter og veier mer, som også har blitt straffet hardt tidligere. For mange har det paradoksalt nok vært billigere å kjøpe seg 2 mindre biler for å dekke transportbehovet, fremfor 1 bil som ville gjort samme jobb... da snakker vi feilslått politikk. Heldigvis er noe av avgiftene nå vridd over på utslipp fremfor vekt/effekt, Tesla Model S drar veldig nytte av det avgiftsregimet fordi den slipper ut nada. I tillegg er det en bil som dekker behovet til mange som kanskje ville kjøpt 2 biler tidligere. Selvfølgelig er det mange som ikke 'trenger' en Tesla, men da er vi over på den sære norske misunnelsen igjen.. skal man 'ta' Tesla bare fordi noen som ikke egentlig trenger den kjøper den? Kanskje vi skulle innført søknad om og tildeling av bil etter behov slik vi hadde etter krigen?

En prosentvis refusjonssum ville f.eks sørget for at alle "får" like mye prosentvis i refusjon, helt uavhengig av bilens pris og størrelse. La oss si man fikk 20% refundert av full pris; en Tesla til 1,2m ville kostet 960k, en e-Golf til 360k ville kostet 288k, en Trilling til 190k ville kostet 152k. De dyreste bilene ville blitt litt dyrere, de billigere omtrent som i dag.

Vært der selv, måtte kjøpe en svær kassebil med mye plass og 8 seter, lenger enn Tesla og like dyr som en Tesla, det var INGEN luksus bil men en bruksbil pga. unger og aktiviteter. Man kan godt diskutere avgiftsnivået på familiebiler og klart at visse biler burde vært mye mye billigere for å stimmulere til flere unger for vår egen eksistens, men når man ikke vil dette så må vi godta det slik det er og det er ingen grunn til at Tesla skal slippe billig unna, INGEN.

Tesla er ikke billig, det sier de fleste av dere. Man betaler mer for en Tesla sammenlignet med en e-up, og hvis man betaler like mye for en kassebil som en Tesla er det ikke prisen på Tesla det er noe galt med. Det er det sinnsyke avgiftsnivået i Norge på vanlige biler. Når det er sagt er jeg ikke imot for eksempel MVA på elbiler etter hvert, men syns det ikke bør være samme type avgifter på elbiler som det er på fossilbiler. Avgiften er basert på miljøhensyn og en elbil er ikke miljøfientlig. Det er tull å skulle ha en "luksus" avgift på en Tesla. Det gagner ikke noen.  Mva er mer rettferdig. Da betaler man 25% av nybil prisen i avgifter. 25% av mellom 560 og 900.000kr som toppmodellen koster er mer enn 25% av en e-up. Å legge på ekstra avgifter på toppen av dette vil være helt idiotisk og har ikke noe med miljø å gjøre. Det ville aldri ha blitt solgt en stor elbil igjen. Fin måte å stoppe opp elbil salget. 
Fremtiden er elektrisk.

arnkl

Sitat fra: pwb på tirsdag 27. januar 2015, klokken 21:04
[...]
Man kan godt diskutere avgiftsnivået på familiebiler og klart at visse biler burde vært mye mye billigere for å stimmulere til flere unger for vår egen eksistens, men når man ikke vil dette så må vi godta det slik det er og det er ingen grunn til at Tesla skal slippe billig unna, INGEN.

Det er MANGE grunner til at også Tesla skal ha mva-fritak. Den viktigste er naturlegvis at ein skal ha ein vridning til elektriske bilar også for andre klasser enn småbilar. Når ein person treng ein bil med stor lastekapasitet og rekkevidde til anna enn bykøyring blir gjerne ein SUV eller bilar i Avensis/Passat-klassa vurdert. Med dagens pris og insentive kan ein Model S også bli vurdert av mange. Det gir ein eksosbil mindre på vegen, og ikkje minst synleggjering av at elbilar også kan eigne seg for anna enn småkøyring i nærmiljøet.

Problemet i dag er ikkje at Model S er for billig. Problemet er at den er for dyr! Mange som kunne tenkt seg ein Model S vil i standen kjøpe eksosbil. Men sjølv om folk med lave inntekter i dag ikkje direkte kan nyttiggjere seg mva-fritaket til å kjøpe seg ein ny bil, vil eit stabilt bra sal av bilane etter kvart skape ein bruktmarknad med OK priser på nokre år gamle bilar. F.eks. gjorde lanseringen av P85D at det vart mange fleire brukte bilar tilgjengeleg med tilhøyrande prisnedgang. Det gjer elektriske bilar med god rekkevidde tilgjengeleg for stadig fleire.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

kos

Misunnelse er noe dritt - la teslaen være i fred - tesla model s har utviklet elbilen til noe som er en bil og ikke noe som må ha et støpsel etter 10 mil. Samtidig vil denne utviklingen ende i model 3 - en folkebil med rekke vidde og lade system som gjør bilen oppnåelig for nesten alle.
::)

sigurdi

#183
Er enig la folk kunne velge å kjøpe en stor elbil istede for en stor diesel bil.
Det er faktisk ganske mange som kjøper biler mellom 500 og 1million i Norge, la de kunne velge elektrisk også.
Eks 100 forhånds bestilte XC90 (diesel) som koster like over millionen, hadde de kjøpt Model X istede hadde det vært 100 biler med 0 i CO2 utslipp og NOX istede blir det 100stk som hver slipper ut 215g/km.

Så et par tusen Model X solgt pr år istede for tilsvarende SUV sparer miljøet for samme CO2 utslipp som det 4000-5000 mindre elbiler gjør.
Begrunnelsen er at små elbiler erstatter en mindre bil med CO2 utslipp på 80-120g/km. Model X erstatter SUV eller stor 7 seter med tilsvarende høyt CO2/NOx utslipp.
De som kjøper stor bil kjøper som oftes diesel og de kjører vesentlig lengre en de som kjøper mindre bensinbil. (Bil statestikken er lagt ut for 2014)

Så skal den totale miljø effekten bli like stor må det subsidieres så mye (ikke nok med bare avgiftslette) at det må selges to ekstra mindre elbiler for hver stor elbil som ikke blir solgt. :-)
Dette pga kjøperene (som meg) kjøper seg en stor diesel bil istede for den store elbilen om det innføres avgifter og mva idag og prisen blir alt for høy.
Da blir faktisk Tesla bil for de rikeste og ikke oppnålig for etablerte familier med to normale inntekter og i en fase i livet det er blitt mulig å spandere på seg en ny bil.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Philip Marlowe

Jeg bruker bilen min mye i jobben min. En kortrekkende elbil hadde ikke vært noe for meg. Men når jeg skal til Oslo sentrum reiser jeg kollektivt. Det mener jeg at flere elbilister også skulle gjøre.

Mitt forslag er at mva-fritaket kun skal gjelde for elbiler som kan kjøre minst 300 km i 15 minusgrader.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

mogu

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 28. januar 2015, klokken 19:39
Jeg bruker bilen min mye i jobben min. En kortrekkende elbil hadde ikke vært noe for meg. Men når jeg skal til Oslo sentrum reiser jeg kollektivt. Det mener jeg at flere elbilister også skulle gjøre.

Mitt forslag er at mva-fritaket kun skal gjelde for elbiler som kan kjøre minst 300 km i 15 minusgrader.
Jeg gleder meg til reaksjonene på denne ;)
Sort Model S 75D 2017 - under produksjon
Hvit Model S 85D 2015 - Innbytte etter 76.000km

K S

Sitat fra: sigurdi på tirsdag 27. januar 2015, klokken 23:23
Er enig la folk kunne velge å kjøpe en stor elbil istede for en stor diesel bil.
Det er faktisk ganske mange som kjøper biler mellom 500 og 1million i Norge, la de kunne velge elektrisk også.
Eks 100 forhånds bestilte XC90 (diesel) som koster like over millionen, hadde de kjøpt Model X istede hadde det vært 100 biler med 0 i CO2 utslipp og NOX istede blir det 100stk som hver slipper ut 215g/km.

Så et par tusen Model X solgt pr år istede for tilsvarende SUV sparer miljøet for samme CO2 utslipp som det 4000-5000 mindre elbiler gjør.
Begrunnelsen er at små elbiler erstatter en mindre bil med CO2 utslipp på 80-120g/km. Model X erstatter SUV eller stor 7 seter med tilsvarende høyt CO2/NOx utslipp.
De som kjøper stor bil kjøper som oftes diesel og de kjører vesentlig lengre en de som kjøper mindre bensinbil. (Bil statestikken er lagt ut for 2014)

Så skal den totale miljø effekten bli like stor må det subsidieres så mye (ikke nok med bare avgiftslette) at det må selges to ekstra mindre elbiler for hver stor elbil som ikke blir solgt. :-)
Dette pga kjøperene (som meg) kjøper seg en stor diesel bil istede for den store elbilen om det innføres avgifter og mva idag og prisen blir alt for høy.
Da blir faktisk Tesla bil for de rikeste og ikke oppnålig for etablerte familier med to normale inntekter og i en fase i livet det er blitt mulig å spandere på seg en ny bil.

Nordmenn har tydeligvis for mye penger.

Se til Danmark, der er ikke store SUVer bestselgere, der selger småbilene best, mindre utslipp til produksjon,mindre utslipp ved bruk, plass til flere biler på ferjer, bedre plass på parkeringsplasser, mer støysvake.....en kan jo bare stille seg opp i vegkanten, kommer en Tesla på svære gummivalser så støyer den mer enn en småbil med dieselmotor, dette pga dekkstøy.

Jeg for å støtte elbil med ett kronebeløp, vil folk ha dyr bil, må de betale mer, liten bil blir rimeligere.
Økte avgifter på alle fossilbiler, høyere avgifter dess større bil.

kos

Sitat fra: K S på onsdag 28. januar 2015, klokken 20:34
Sitat fra: sigurdi på tirsdag 27. januar 2015, klokken 23:23
Er enig la folk kunne velge å kjøpe en stor elbil istede for en stor diesel bil.
Det er faktisk ganske mange som kjøper biler mellom 500 og 1million i Norge, la de kunne velge elektrisk også.
Eks 100 forhånds bestilte XC90 (diesel) som koster like over millionen, hadde de kjøpt Model X istede hadde det vært 100 biler med 0 i CO2 utslipp og NOX istede blir det 100stk som hver slipper ut 215g/km.

Så et par tusen Model X solgt pr år istede for tilsvarende SUV sparer miljøet for samme CO2 utslipp som det 4000-5000 mindre elbiler gjør.
Begrunnelsen er at små elbiler erstatter en mindre bil med CO2 utslipp på 80-120g/km. Model X erstatter SUV eller stor 7 seter med tilsvarende høyt CO2/NOx utslipp.
De som kjøper stor bil kjøper som oftes diesel og de kjører vesentlig lengre en de som kjøper mindre bensinbil. (Bil statestikken er lagt ut for 2014)

Så skal den totale miljø effekten bli like stor må det subsidieres så mye (ikke nok med bare avgiftslette) at det må selges to ekstra mindre elbiler for hver stor elbil som ikke blir solgt. :-)
Dette pga kjøperene (som meg) kjøper seg en stor diesel bil istede for den store elbilen om det innføres avgifter og mva idag og prisen blir alt for høy.
Da blir faktisk Tesla bil for de rikeste og ikke oppnålig for etablerte familier med to normale inntekter og i en fase i livet det er blitt mulig å spandere på seg en ny bil.

Nordmenn har tydeligvis for mye penger.

Se til Danmark, der er ikke store SUVer bestselgere, der selger småbilene best, mindre utslipp til produksjon,mindre utslipp ved bruk, plass til flere biler på ferjer, bedre plass på parkeringsplasser, mer støysvake.....en kan jo bare stille seg opp i vegkanten, kommer en Tesla på svære gummivalser så støyer den mer enn en småbil med dieselmotor, dette pga dekkstøy.

Jeg for å støtte elbil med ett kronebeløp, vil folk ha dyr bil, må de betale mer, liten bil blir rimeligere.
Økte avgifter på alle fossilbiler, høyere avgifter dess større bil.


Danmark er ikke noe å sammenligne seg med - er flatt og lite snø og er på størrelse med Hordaland fylke.
Skal vi ha elbiler så må vi ha små og store. Behovet til den enkelte må styre og biler som er store har rekkevidde - bur egentlig forklare forskjellene.

pwb

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 28. januar 2015, klokken 19:39
Jeg bruker bilen min mye i jobben min. En kortrekkende elbil hadde ikke vært noe for meg. Men når jeg skal til Oslo sentrum reiser jeg kollektivt. Det mener jeg at flere elbilister også skulle gjøre.

Mitt forslag er at mva-fritaket kun skal gjelde for elbiler som kan kjøre minst 300 km i 15 minusgrader.
Ha ha ha ha. Lurte meg nesten.

K S

Sitat fra: kos på onsdag 28. januar 2015, klokken 20:41
Danmark er ikke noe å sammenligne seg med - er flatt og lite snø og er på størrelse med Hordaland fylke.

Og så?

Danmark er nok noe større enn Hordaland, har nok også tidvis mere snø enn Bergen.

kos

og så - Hordaland er noe mindre - men prøv Finnmark da - er vesentlig større.

sigurdi

Sitat fra: K S på onsdag 28. januar 2015, klokken 21:02
Sitat fra: kos på onsdag 28. januar 2015, klokken 20:41
Danmark er ikke noe å sammenligne seg med - er flatt og lite snø og er på størrelse med Hordaland fylke.

Og så?

Danmark er nok noe større enn Hordaland, har nok også tidvis mere snø enn Bergen.
Hadde Norge hatt samme veistandard som Danmark, høyeste punkt over fjellet 400m, kunne vi klart å sitte 5stk + hund 2timer i en Polo med null bagasje.
Når vi kjører 6-10timers turer på mye dårlige veier, snø kolonnekjøring om vinteren og ski utstyr for 5 mann er det fysisk umulig.

Og kan nok si Ja, vi Normenn har ganske bra råd, er nok derfor mange dansker og svensker pendler til Norge for å jobbe. :-)

Danskene er foresten værreen oss når det gjelder tilhengere, er flere tlhengere pr bil i Danmark en Norge.
Jeg liker å ha bagasjen i bilen, mye pga det herlige været vi her i Norge.
Ja gjennomsnitts temperatur og været er bedre i Danmark, er bare å gå inn på Storm og verifisere.

PS svenskene kjøper ennå større biler en oss. :-)
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

Mippen

#192
Jeg har som nevnt familie i annen by langt unna (50 mil) med mye fjord og fjell. De gangene vi er på besøk får vi av og til litt småting i gaver pluss vi trenger gjerne å frakte litt utstyr uten om bagasje. Pga jeg har kjørt bil på størrelse med en leaf de siste 3 årene har vi ikke kunnet ta med oss tingene vi har fått. Har et svært lager med gaver for 3 år tilbake som står å støver ned. Det er praktisk å ha en bil hvor man får med seg mer enn akkurat det man trenger. Med en barnevogn bak i en leaf på toppen er det 0 plass omtrent til resten. La folk få kjøpe den bilen de vil så lenge den ikke slipper ut noe. Problemet er ikke store elbiler, problemet er alle de som kjører store vanlige biler med bensin eller diesel. Når det kommer flere elbiler i ulik størrelse  med bedre rekkevidde vil ting regulere seg selv. Nå er også låne renten lav. Derfor sitter pengene mer løst hos Ola og Kari Nordmann. Med høyere rente på lån og flere økonomiske elbiler å velge med bedre rekkevidde vil flere kjøpe mer ordinære elbiler. GM har Lansert sin Nye 300km elbil, Nissan Leaf kommer snart med 400km rekkevidde og flere er på vei. Model 3 fra tesla skal for eksempel konkurrere I mellomklassen. At Model S selger så bra beviser at det er behov for den, ikke bare for show off.

Når jeg får min model s om noen uker vil jeg I liten grad benytte meg av denne til jobb. Jeg bor ca 2 mil unna og det klarer jeg fint de fleste dager å gjennomføre med sykkel - til og med på vinteren. Går fint med piggdekk og gode klær. Da slipper jeg å gå på trenings studioet og bruke penger på det. Får samboeren fingeren ut og tar førerkortet kan vi kanskje vurdere en liten elbil som nr 2 bil. Ellers bor vi slik til at vi har lite behov for å reise til sentrum med bil. Det går både buss og hurtigbåt. Nå kommer det til og med ny stor Kino bare 10 minutter unna.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA