Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Så en fin elektrisk Renault Z.E, som ikke var Zoe

Startet av Teslanewbie, tirsdag 09. september 2014, klokken 11:54

« forrige - neste »

Mippen

Hadde andre villet hadde de kunnet. Ta for eksempel tesla roadster. Den har fått nytt batteri nå med 600km rekkevidde. Den bygger egentlig på en Lotus Elise som veier rundt 800kg med fossilmotor. Hadde fint klart å få en slik pakke i en leaf som er mye større.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på lørdag 18. oktober 2014, klokken 13:12
Hadde andre villet hadde de kunnet. Ta for eksempel tesla roadster. Den har fått nytt batteri nå med 600km rekkevidde. Den bygger egentlig på en Lotus Elise som veier rundt 800kg med fossilmotor. Hadde fint klart å få en slik pakke i en leaf som er mye større.

Ja, jeg har ofte påpekt at det ikke er noen spesielle tekniske problemer med å sette flere batterier inn i en bil - det er et kostnadsspørsmål. Foreløpig har Nissan og andre valgt å satse på det markedet hvor de tror de kan selge flest biler. Elbiler (utenfor Norge) er meget dyre sammenlignet med andre biler, og blir jo bare enda dyrere med større batteripakker.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

K S

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 09. oktober 2014, klokken 06:26
At du må kjøpe en stor luksusbil for å få brukbar rekkevidde,
står egentlig til stryk for elbilbransjen.

Er omtrent som om bolig kun ble levert i 2 typer:
20 m2 hybelleilighet og enebolig på 300 m2.

For vår del så er det ikke ofte vi kjører mer enn rundt 100 km, med Kia Soul EV har vi i sommerhalvåret en rekkevidde på 150-180 realistiske kilometre.
En må ikke ha en bil på 10 m2 til 6-800.000 for å kjøre elektrisk. Hvis en evner å se mulighetene i stedet for problemene.... For vår del er Soul EV mye mer anvendelig enn Tesla....

jkirkebo

Sitat fra: K S på lørdag 18. oktober 2014, klokken 19:04
For vår del så er det ikke ofte vi kjører mer enn rundt 100 km, med Kia Soul EV har vi i sommerhalvåret en rekkevidde på 150-180 realistiske kilometre.
En må ikke ha en bil på 10 m2 til 6-800.000 for å kjøre elektrisk. Hvis en evner å se mulighetene i stedet for problemene.... For vår del er Soul EV mye mer anvendelig enn Tesla....

Ja, alt avhenger jo av behovet. Vi har både Leaf og Tesla, men Teslaen tar 80-90% av kjøringen (dog under 50% av antall turer). Det er fordi vi ofte enten trenger rekkevidden eller plassen, evt. begge deler. Leafen blir brukt til småturene der vi ikke trenger å ha med oss mye. Mange turer, men ikke så mange kilometer. Men støtt og stadig må Teslaen til pers for å hente varer også, da Leafen dessverre blir for liten. Hentet f.eks en stekeovn i eske på Jessheim for et par uker siden og 6 solcellepaneler i Lørenskog for en ukes tid siden. Begge delene gitt rett inn i Teslaen men hadde aldri fått plass i Leafen. Ikke de 4 rullene med 150mm isolasjon heller forresten ;)

Frakter man stort sett personer blir det noe annet, men det gjør vi sjelden da ingen av oss pendler med bil.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Nasse

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 18. oktober 2014, klokken 22:01
Ja, alt avhenger jo av behovet. Vi har både Leaf og Tesla, men Teslaen tar 80-90% av kjøringen (dog under 50% av antall turer). Det er fordi vi ofte enten trenger rekkevidden eller plassen, evt. begge deler.

Bare innrøm det, Teslaen er litt mer magnetisk og det er mye enklere å "velge" Tesla enn Leaf  ::)

timingbeltkiller

Når Tesla model 3 kommer i salg, vil den langt på vei vise hvor stor andel av elbilkjøperne i volum klassen foretrekket 300 framfor 150 km rekkevidde. Gjetter salgstallene kommer som et sjokk for Leaf & CO.

Dersom 3 blir tilbudt med flere batteripakker, våger jeg spå
de fleste kjøperne vil velge den med lengst rekkevidde.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 19. oktober 2014, klokken 12:45
Når Tesla model 3 kommer i salg, vil den langt på vei vise hvor stor andel av elbilkjøperne i volum klassen foretrekket 300 framfor 150 km rekkevidde. Gjetter salgstallene kommer som et sjokk for Leaf & CO.

Dersom 3 blir tilbudt med flere batteripakker, våger jeg spå
de fleste kjøperne vil velge den med lengst rekkevidde.

Alle foretrekker bilen med lengst rekkevidde, men legg merke til at e-Golf og Leaf selger mer enn Tesla Model S. Hvorfor? Prisen.

Både Nissan og VW arbeider, i likhet med Tesla, på modeller med lengre rekkevidde.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 19. oktober 2014, klokken 13:02
Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 19. oktober 2014, klokken 12:45
Når Tesla model 3 kommer i salg, vil den langt på vei vise hvor stor andel av elbilkjøperne i volum klassen foretrekket 300 framfor 150 km rekkevidde. Gjetter salgstallene kommer som et sjokk for Leaf & CO.

Dersom 3 blir tilbudt med flere batteripakker, våger jeg spå
de fleste kjøperne vil velge den med lengst rekkevidde.

Alle foretrekker bilen med lengst rekkevidde, men legg merke til at e-Golf og Leaf selger mer enn Tesla Model S. Hvorfor? Prisen.

Både Nissan og VW arbeider, i likhet med Tesla, på modeller med lengre rekkevidde.

Noen fasit får vi ikke før Leaf eller Golf er tilgjengelige med forskjellige pakker. Foreløpig gjelder det bare Tesla og der selger S60 desidert dårligst.

Teoretisk eksempel:

Leaf med 16kWh: 30.000,- billigere enn dagens.
Leaf med 24kWh: dagens pris
Leaf med 32kWh: 30.000,- dyrere enn dagens.

Hvilken tror dere ville solgt best?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

I Norge ville nok den med størst batteripakke solgt best, ettersom en stor del av befolkningen i Norge er så heldige at vi har stor kjøpekraft.

Internasjonalt, derimot, kan historien godt bli en annen, spesielt hvis man skal selge utenfor det ressurssterke "early adopters"-markedsandelen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Amoss

Sitat fra: timingbeltkiller på søndag 19. oktober 2014, klokken 12:45
Når Tesla model 3 kommer i salg, vil den langt på vei vise hvor stor andel av elbilkjøperne i volum klassen foretrekket 300 framfor 150 km rekkevidde. Gjetter salgstallene kommer som et sjokk for Leaf & CO.

Helt klart ja. Dersom "Leaf & CO" da ikke er på banen med batterier med rekkevidde i denne klassen - eller går kraftig ned i pris! - så vil de helt klart merke på salget at det har kommet ett nytt element i denne bilklassen...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

kos

Hei
Er Norge full av tullinger eller er det bare her de hoper seg opp. Norge har et av verdens dyreste bilavgifter og dette har vært grunnlag for protester av bileiere siden opphevelse av konsesjonene på biler på 60 tallet. Så får vi et av verdens beste system for innføring av alternative energiformer og da begynner pipa å få en ny lyd. JA JA til mer skatt. Om noen har store ønsker om hardere beskatning av biler så er det fult ut mulig å gi bort pengene til trengende.

Men her er nok noe annet som stikker under. Innføringen av elbiler medfører at landets største næring står ovenfor den største omstillingen som er gjort i næringen siden bilen trillet ut fra samlebåndet. her er det mange som vil ha det som det er. Tjener godt har gode bilavtaler siden de er i næringen, kjører bil tilnærmet gratis med avskrivninger osv. Så får alle vi andre godene og dermed begynner disse superegoistene å hyle. Nå må de fortjene pengene og det har de aldri tenkt på. Å omstille seg har vært for alle andre.

Elbilen er suveren og er en politikk som virker. Folke får billigere biler, miljøet blir forbedret, resurser til vedlikehold går ned, bil sikkerheten går opp. Så kommer noen med alt oppgulpet.

Fler bilforhandlere og Fosilbileiere som er redd for at bilen deres skal være umulig å omsette har omslynget hverandre mot en felles fiende. Miljøvennlige biler med lavt energiforbruk.

Glemt er alt om sikkerhet, miljø og økonomi. 

kos

Hei
Den eneste måten å få fart på elbilsalget er å holde en stø kurs fremover med insentiver og så forsiktig øke bensin og dieselavgiftene på kjøretøy. For så å øke vrakpanten for bensin og diesel når man går over til elektrisk. For å forsterke dette i rett retning blir hybrider premiert dersom de kan kjøre over 5 mil på ren elektrisk drift på en lade frekvens.

Tenker at disse tiltakene kommer til neste år og vil få fart på utskiftning av en ellers skral bilpark.
For de som ikke allerede har tenkt i disse baner, vil de få problemer med å selge de gamle bilene.

For å sikre at det ikke skjer, trenger vi forutsigbare periode de neste 10 årene.

timingbeltkiller

Den mest sårbare gruppen i et økende elbilmarked og et minkende fossilbilmarked
er de som sitter med relativt nye kredittfinansierte fossiler.

I verste fall kan de bli sittende med en fossil de ikke har råd til å bruke
og enten ikke får solgt overhodet eller bare til en pris godt under restgjelden.

De fleste andre klarer nok enten å beholde fossilen til den er utslitt
eller selge den til ren gi-bort-pris.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

pej

Det ryktes nå om mva på Elbiler fra 1.Juni 2015, noen som vet mer om dette?
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

sigurdi

Rykter er lette å spre som propaganda så en må regne med at det kommer hele tiden.
Skulle jo innføres på statsbudsjettet 2015 også og blir garantert tatt opp at det kommer for budsjettet i 2016.
Men er politisk styrt, så får de hvordan vår nåværende regjering spiller kortene sine.
Spørst om de vil huskes for de som innførte avgifter på miljøvennlig transport og gjorde at salget stupte, samt Norge ikke klarer å holde utslipps forpliktelsene sine mot EU/EØS.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA