Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Så en fin elektrisk Renault Z.E, som ikke var Zoe

Startet av Teslanewbie, tirsdag 09. september 2014, klokken 11:54

« forrige - neste »

tomrh

Sitat fra: Mern på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 11:04
- Statlig subsidiering ved kjøp av "nullutslipps" biler (dvs elbil og hydrogenbil) med f.eks. kr. 60.000 pr bil
Det er vel for å hindre vanlige folk i å kunne kjøpe Tesla slik at den kun blir for rikinger?  :P
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Philip Marlowe

Sitat fra: tomrh på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:51
Sitat fra: Mern på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 11:04
- Statlig subsidiering ved kjøp av "nullutslipps" biler (dvs elbil og hydrogenbil) med f.eks. kr. 60.000 pr bil
Det er vel for å hindre vanlige folk i å kunne kjøpe Tesla slik at den kun blir for rikinger?  :P

Skal Tesla Model S kunne konkurrere mot dyre og store fossilbiler så må den ha momsfritak. Se bare på salget i Danmark. Den har avgiftsfritak, men ikke momsfritak. De har solgt under en tiendeplass der av hva de har solgt i Norge.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Rio

Nå er det rett før enkelte her foreslår en ekstra stor særavgift for elbiler! ;)

"With friends like these, who needs enemies!" :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kent

Sitat fra: Rio på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 17:56
Nå er det rett før enkelte her foreslår en ekstra stor særavgift for elbiler! ;)

"With friends like these, who needs enemies!" :)

Ladepunktavgift? :p
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Rio

Sitat fra: Kent på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 18:19
Sitat fra: Rio på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 17:56
Nå er det rett før enkelte her foreslår en ekstra stor særavgift for elbiler! ;)

"With friends like these, who needs enemies!" :)

Ladepunktavgift? :p

Det har de allerede foreslått - at man skal betale for å lade, fremfor å bygge ut normalladepunkter.

Det neste blir vel et forslag om skatt på elektroner! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 17:50
Skal Tesla Model S kunne konkurrere mot dyre og store fossilbiler så må den ha momsfritak. Se bare på salget i Danmark. Den har avgiftsfritak, men ikke momsfritak. De har solgt under en tiendeplass der av hva de har solgt i Norge.

Danskene har mye lavere lønninger enn nordmenn samt at de betaler over 3 ganger så mye for strømmen. Jeg tror derfor Tesla ville solgt langt dårligere i Danmark enn i Norge selv med norske priser i DK.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

hgs

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. oktober 2014, klokken 00:53
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 17:50
Skal Tesla Model S kunne konkurrere mot dyre og store fossilbiler så må den ha momsfritak. Se bare på salget i Danmark. Den har avgiftsfritak, men ikke momsfritak. De har solgt under en tiendeplass der av hva de har solgt i Norge.

Danskene har mye lavere lønninger enn nordmenn samt at de betaler over 3 ganger så mye for strømmen. Jeg tror derfor Tesla ville solgt langt dårligere i Danmark enn i Norge selv med norske priser i DK.

Men så har de vel en god del dyrere fossilbiler slik at spranget opp til en Tesla ville vært mindre også?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

jkirkebo

Sitat fra: hgs på onsdag 08. oktober 2014, klokken 23:09
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 08. oktober 2014, klokken 00:53
Sitat fra: Philip Marlowe på tirsdag 07. oktober 2014, klokken 17:50
Skal Tesla Model S kunne konkurrere mot dyre og store fossilbiler så må den ha momsfritak. Se bare på salget i Danmark. Den har avgiftsfritak, men ikke momsfritak. De har solgt under en tiendeplass der av hva de har solgt i Norge.

Danskene har mye lavere lønninger enn nordmenn samt at de betaler over 3 ganger så mye for strømmen. Jeg tror derfor Tesla ville solgt langt dårligere i Danmark enn i Norge selv med norske priser i DK.

Men så har de vel en god del dyrere fossilbiler slik at spranget opp til en Tesla ville vært mindre også?

Jo, men de færreste dansker har råd til disse. Storselgerne i Danmark er småbiler som Kia Picanto og lignende. Biler i en klasse som selger ganske dårlig i Norge, e-Up unntatt :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

timingbeltkiller

At du må kjøpe en stor luksusbil for å få brukbar rekkevidde,
står egentlig til stryk for elbilbransjen.

Er omtrent som om bolig kun ble levert i 2 typer:
20 m2 hybelleilighet og enebolig på 300 m2.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Rio

Sitat fra: timingbeltkiller på torsdag 09. oktober 2014, klokken 06:26
At du må kjøpe en stor luksusbil for å få brukbar rekkevidde,
står egentlig til stryk for elbilbransjen.

Er omtrent som om bolig kun ble levert i 2 typer:
20 m2 hybelleilighet og enebolig på 300 m2.

Det er strengt tatt ikke "elbilbransjen" sin skyld, men et resultat av dagens batterikjemi.

Skal man ha lang rekkevidde, trenger man mye batterivekt, og da blir bilen tung...
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Enig med deg Rio. På en tesla er også batteripakken dyr og siden det koster mer  å bygge en tesla enn en leaf blir den automatisk stemplet som luksusbil. På en elbil er også motorytelsen en svært liten del av bilen da det bare koster en brøkdel av en vanlig fossilmotor.
Fremtiden er elektrisk.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

#131
Ser man på prisen på elbiler og størrelsen på batteripakkene er det faktisk Tesla som har lavest pris dividert på kWh batteripakke.

Dermed er det en gedigen avsporing å legge ut om "luksusbilen Tesla" osv. En Nissan Leaf eller VW Passat med 85kWh batteripakke ville sannsynligvis hatt tilsvarende prislapp som en TMS. I tillegg spørs det om andre enn Tesla ville satt i gang noe tilsvarende som de gjør med sin Supercharger utbygging.

Det som er unikt med Tesla I dagens situasjon er at dette er det eneste nullutslippskjøretøyet som kan erstatte samtlige fossilbiler (spesielt de som forurenser mest).

Elbiler opp til Golf klasse med kort rekkevidde er mer brukbare i bynære områder som kanskje har andre miljøvennlige kollektivtilbud som eldrevet trikk, T-bane og tog. Dersom målet er maksimal reduksjon av klimagasser er det dermed å støtte opp om elbiler med lang rekkevidde som kan erstatte alle fossildrevne alternativer.

Små biler opp til Golf klasse med relativt kort rekkevidde i bynære områder gir større sannsynlighet for at man har en fossilbil i tillegg.

For at de mindre bemidlede skal få råd til å kjøpe nullutslippsbiler må prisene på denne teknologioen ned. Dette skjer bare dersom det blir et større marked for denne type biler og billigere og bedre batteriteknologi. Det at det blir et forholdsvis stort salg av nullutslippsbiler som Leaf og Tesla i Norge er med på å gi større etterspørsel som etter hvert gjør at nullutslippsteknologi på sikt blir billigere for alle.


edyrli

Det er heller ikke bare pris som gjør at det ikke kommer en Golf eller Leaf med 85 kWh batteri men også Plass og Vekt.
Leaf hadde ikke hatt nye nyttelast til overs dersom den hadde hatt samme batterivekt som tesla. Den hadde heller ikke hatt noe særlig bagasjeroms plass eller bakseteplass.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

Øyvind.h

Tesla har mye høyere energitetthet i sine batteripakker enn eksempelvis Leaf.
Oppgradering fra 60 til 85kWh i Teslaen medfører en vektøkning på ca 80-100kg. Sier vi 100kg skulle det tilsi at 85kWh batteriet veier 340kg. Men cellene utgjør nok det aller meste av vektøkningen her, og vektøkningen korrelerer bra med økningen i antall celler.
I praksis veier nok 85kWh batteripakken i overkant av 500kg, og 60kWh batteriet i overkant av 400kg.
De fleste kildene jeg finner sier at Leafs batteripakke veier 300kg.
Med en Tesla batteripakke (Teslas nivå på energitetthet) burde Nissan Leaf hatt 45kWh kapasitet uten å endre bilens totalvekt.

Tar vi i litt og sier at 85kWh pakken veier 600kg og 60kWh veier 500kg ender vi på 36kWh for en 300kg batteripakke.
Leaf kunne altså hatt betydelig mer rekkevidde uten vektøkning om energitettheten var den samme som Tesla leverer.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Brorson


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA