Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trist artikkel i Teknisk ukeblad!

Startet av boma, tirsdag 09. september 2014, klokken 00:27

« forrige - neste »

boma

Hei!

Vi har ambisjoner om å kun klare oss med elbil. Har to unger og satser på at en leaf skal klare å dekke vårt plass behov  :o Sjekket også litt rundt egolf, men syntest den hadde lite plass mellom baksetet og førersetet. Jeg trenger litt plass for å kunne sitte noenlunde greitt. I leaf hadde jeg ingen problemer.

Valget falt på en fabrikkny EU leaf Accenta med 6.6kw lader. Synes ikke 50 000 i prisforskjell var verdt det for å handle hos merkeforhandler. Har med "comfort pakken" med varme i sete osv, men har ikke teppet rundt batteriet. Skal kjøre i Bergen og ser på det som lite trolig at jeg vil få bruk for den funksjonen.

I den forbindelse så har jeg et par spørsmål rundt det jeg har tenkt å handle inn. Ut ifra forumet her har jeg kommet frem til at dette er en god løsning:

- Installere CEE kontakt i garasjen og bruke medbrakt 10a kabel med kladd for lading hjemme. Kjøpe en brakett på elbilhjelpen for å henge opp type1 kontakten når vi reiser
- Kjøpe en charge-amp 6/10/16 for lading på farten
- Kjøpe en type2 - type1 kabel for å lade på 32amp mode3 ladestasjoner som det begynner å komme mer av
- Overgang fra shuko til CEE for charge-amp kabelen

Noe mer som er veldig greitt å ha liggende i bilen?

Lurer på om det finnes en justerbar ladekladd med CEE kontakt opp til 32amp istedenfor charge-amp kabel? Regner ikke med at det finnes for shuko da denne ikke er designet for noe over 16amp. Hadde vært greitt da jeg har tilgang på industrikontakt i hjembygda og kan da lade med 32amp viss jeg trenger det.


Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

emil

Sitat fra: boma på søndag 24. august 2014, klokken 21:44
Hei!

Vi har ambisjoner om å kun klare oss med elbil. Har to unger og satser på at en leaf skal klare å dekke vårt plass behov  :o Sjekket også litt rundt egolf, men syntest den hadde lite plass mellom baksetet og førersetet. Jeg trenger litt plass for å kunne sitte noenlunde greitt. I leaf hadde jeg ingen problemer.

Valget falt på en fabrikkny EU leaf Accenta med 6.6kw lader. Synes ikke 50 000 i prisforskjell var verdt det for å handle hos merkeforhandler. Har med "comfort pakken" med varme i sete osv, men har ikke teppet rundt batteriet. Skal kjøre i Bergen og ser på det som lite trolig at jeg vil få bruk for den funksjonen.

I den forbindelse så har jeg et par spørsmål rundt det jeg har tenkt å handle inn. Ut ifra forumet her har jeg kommet frem til at dette er en god løsning:

- Installere CEE kontakt i garasjen og bruke medbrakt 10a kabel med kladd for lading hjemme. Kjøpe en brakett på elbilhjelpen for å henge opp type1 kontakten når vi reiser
- Kjøpe en charge-amp 6/10/16 for lading på farten
- Kjøpe en type2 - type1 kabel for å lade på 32amp mode3 ladestasjoner som det begynner å komme mer av
- Overgang fra shuko til CEE for charge-amp kabelen

Noe mer som er veldig greitt å ha liggende i bilen?

Lurer på om det finnes en justerbar ladekladd med CEE kontakt opp til 32amp istedenfor charge-amp kabel? Regner ikke med at det finnes for shuko da denne ikke er designet for noe over 16amp. Hadde vært greitt da jeg har tilgang på industrikontakt i hjembygda og kan da lade med 32amp viss jeg trenger det.

Ikke la deg lure av de norske Nissan forhandlerene, batterivarmeren er der hos deg også men den har egentlig minimalt å si hvis bilen er i daglig bruk og ikke befinner seg i områder med -30 større deler av vinteren.

Må også gratulere deg som en av få med 6.6kW lader, igjen en ting Nissan forhandlerene prøver å bortforklare.

Det med ladekabel kan bli en utfordring hvis du ikke skal ha mange. Ville absolutt gått for en 32A lademulighet hjemme hvis sikringsskapet ditt tillater det. Da gjerne i form av en boks med Type2 kontakt så eventuelle besøkende biler også kan får lade. Da kan du selge den originale 10A ladekabelen og ha 32A Type2-Type1 kabel du lader med hjemme og fra Type2 stolper. Charge-Amps kabel for å lade fra schuko der det ikke er Type2. En 20M 2.5mm2 skjøteledning er også veldig greit å ha liggende. Biltema selger en veldig kurrant og rimelig en.

Du kan også se litt på http://www.evselect.eu sin 32A kladdløse ladekabel. Burde kunne få den med 32A blå kontakt, men tror det er bedre å satse på Type2 stolper de gangene du har behov for 32A lading. Alternativt kan du med adapter til schuko bruke den i stedenfor Charge-Amps men da må du alltid passe på å ikke lade mer enn 16A når du bruker det adapteret. Sikkert mange her som kommer til å fraråde den løsningen.

jkirkebo

Sitat fra: boma på søndag 24. august 2014, klokken 21:44
Lurer på om det finnes en justerbar ladekladd med CEE kontakt opp til 32amp istedenfor charge-amp kabel? Regner ikke med at det finnes for shuko da denne ikke er designet for noe over 16amp. Hadde vært greitt da jeg har tilgang på industrikontakt i hjembygda og kan da lade med 32amp viss jeg trenger det.

Her er ihvertfall en mulighet: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,15895.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

boma

Takker for svar! Så veldig interesann ut den semi-portable. Eneste kvalen jeg har er at jeg hadde håpet å ha alt innebygget i pistolen. Skal avvente med å kjøpe noe før vi har fått gjort oss litt kjent med hvordan det er å eie elbil.

Noen som har erfaring med EVselect in kabel? Litt bekymret for feilbruk fra fruen med tanke på å telle antall blink på pistolen. Ser for meg at hun plutselig trekker 32amp gjennom et shuko stikk. Liker litt interface til charge-amp bedre da

Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

smaug01

EVSE kabelen begynner vel alltid på laveste innstilling så skal man gjøre noe gærnt må man aktivt velge en høyere innstilling. Er vel ganske mange trykk før bilen kan få 32A.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA