Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Salto PowerPark - fremtidens hurtigladere

Startet av html, mandag 08. september 2014, klokken 14:25

« forrige - neste »

djdura

Hei  :)

Jeg har fått prøvekjørt Tesla, Leaf, BMW i3 og VW e-Golf.
Smaken er som baken.....

Tesla var gromt. Men for kostbar for meg. Likte Leaf lenge til jeg fikk prøvekjørt i3. Den falt i smak rent utseende og kvalitetsmessig men det koster for mye med ekstrautstyr som jeg føler jeg fortjener  ;D
Da jeg prøvekjørte e-Golf var jeg solgt. Mye utstyr og pen å hvile øynene på og ikke så dyr etter at jeg fikk på riktig utstyr også. Det hjalp med kunderabatt gjennom jobben også.
Så nå venter jeg på ny e-Golf.

Kia har jeg ikke prøvd men jeg personlig likte ikke utseende så da var det greit.
Som andre har nevnt tidligere i andre tråder så er bil et tapsprosjekt.Men skal jeg gå ned så skal jeg gå ned med stil  8)

Lykke til med valget alle som skal kjøpe ny bil. Jeg gikk mer på følelser denne gangen :)
Mvh
djdura, Hokksund

ionboy

Dette har vært en svært slitsom prosess. Det er mer som å kjøpe en PC... Alle bilene (Leaf, Soul, eGolf) har fordeler/bakdeler. Vi var HELT solgt på Soulen helt til vi prøvde å få sammenslått barnevogn inn i bagasjerommet. Glemmesak, denne måtte inn på høykant og det var det. Kanonservice i butikken, men dessverre ble bagasjerommet for knapt.

Leafen var solid, trygg og god. Den ser ut slik den gjør, mye hjerne, lite hjerte for min del ;) Her var det nestemann på listen som gjorde inntrykk:

eGolf sin tur. Nydelig bil, strålende kjøreegenskaper med en vanvittig aks og ikke minst et større bagasjerom (med skiport/pose!!!!) som lett får plass til barnevognen+noen varer. Det er 40-50.000 ekstra, men da har vi lagt til en del utstyr. Vi blir vel aldri 100% fornøyd, men slik er det bare...



Så vi tror vi går for eGolfen...

Kianus

For min del var det ikke verdt 40-50 000 for at det skulle bli marginalt enklere å løfte inn barnevognen.
Vi gikk for Kia Soul EV.

Herlingo

Golf er et supert valg. Jeg har prøvekjørt Golf, Leaf, Tesla og Zoe. Foruten Tesla ga Golf det beste inntrykket, men den er priset litt høyt (vanskelig å komme under 270-280' sa selger).

Zoe har like stort bagasjerom (mangler kun 3 liter), er nesten like god å kjøre, ser bedre ut (synes jeg), leveres med varmepumpe, og du får den til 200 000 (Lifeutgaven). I tillegg slipper du å vente et halvt år. Legger du på 25000 er det ikke mye som mangler vs Golf. Ladingutfordringen ser ut til å ha funnet en grei løsning. Når det gjelder interiøret - ja det er stor forskjell, men 50 000 er også penger.
Berlingo electrique 2000 til 07/2014
Renault Zoe Intense hvit fra 09 2014
20 000 km elektrisk i året

ionboy

Jeg skjønner hva du mener Kianus, men saken er at når barnevognen (som står på høykant) er lagt inn i bagasjerommet så er det ingen plass til handlevarer. Da må man begynne å legge varer inn i kupéen og det er en svært dårlig idé med tanke på sikkerhet.

Jeg er fullstendig klar over mine behov som småbarnsfar ikke er 100% forenelig med det å ha elbil, men vi er veldig klar for noe nytt.

Selgerene er rimelig aggresive på oss. De ringer fra Kia og Volkswagen i ett. Men jeg tar det. Vi snakker om 50.000,-

Dette er virkelig ikke lett...

Panduck

Sitat fra: ionboy på mandag 08. september 2014, klokken 09:58
Dette er virkelig ikke lett...

En ting er prisforskjell, en annen ting er at vel eGolf ikke har varmepumpe eller 6.6kW lading, som er standard på KIA (varmepumpe standard på leaf, 6.6kW tilvalg)

tinker

Jeg har plass til sammenslått Maxi Cosi Mura + en hel ukeshandling baki Zoe'en min. Hvis jeg vil at hattehylla skal legge seg helt ned må jeg riktignok ta av det ene hjulet på Muraen, men det kan jeg leve med.

Det eneste vi har måttet ha foran etter en handletur har vært de store pamperskartongene de har på Coop, kunne sikkert ha sprettet den og lagt hver bleiepakke i bagasjerommet, men kona har nå klart å ha den på fanget så langt.
2017 TMS 75D
2014 Sort Renault Zoe INTENS

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Praktisk tips: Bagasjerommet på Soul EV blir like stort som i Zoe og førstegen Leaf dersom man tar ut isporkassen og legger bagsjeromsplaten helt bunn.

Min egen prøvekjøring med daglig jobbrute 50km hver vei gjennom 3 undersjøiske tunneller (krevende topografi) har vist at Soul EV og eGolf har desidert lengst rekkevidde dersom Tesla holdes utenfor. Litt lengre bak på rekkevidde er Zoe og i3. Leaf'en min klarer ikke lengre jobbruten tur retur om sommeren uten lading etter ca 10% reduksjon av batteri (80.000km/ny nov '11).
Eksempelvis kjørte jeg Soul EV jeg 3 ganger jobbruten (155km) og hadde 15% restkapasitet. Tørre veier og 14-15gr.
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16270.msg256956.html#msg256956

Ebe

Kjøpte ny leaf i februar, men syntes golfene er råflotte i forhold. Har ikke testa en ennå, så vet ikke mer enn jeg leser. Fordel er lengre rekkevidde, bakdelen er vesentlig færre hurtigladealternativer (enn så lenge).
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

ionboy

Det ble eGolf på oss. Signerte på lørdag. Valgte vel og merke uten varmepumpe. Den slår inn på ved ti mil og vi kjører ikke så lange strekk. Vi tenker å ha bilen fra "vugge til grav". Altså bilen, ikke vi ;)

Gleder meg til jan-februar!

Småfly

Mener de at varmepumpa først begynner å virke etter ti mil? Det må i såfall være tidenes, da er du jo snart tom for strøm allikevel?
Har vw blitt like gode på å snakke bort varmepumpa som Nissan er på 6.6kw laderen til leaf...

Ronny

Sitat fra: Småfly på mandag 15. september 2014, klokken 21:30
Mener de at varmepumpa først begynner å virke etter ti mil? Det må i såfall være tidenes, da er du jo snart tom for strøm allikevel?
Har vw blitt like gode på å snakke bort varmepumpa som Nissan er på 6.6kw laderen til leaf...
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

ionboy

Ja jeg ble forklart at varmepumpen ikke hadde noen effekt før man hadde kjørt ca. 10 mil. Er dette ikke riktig?

emil

Sitat fra: ionboy på mandag 15. september 2014, klokken 22:36
Ja jeg ble forklart at varmepumpen ikke hadde noen effekt før man hadde kjørt ca. 10 mil. Er dette ikke riktig?

Varmepumpen vil nok virke med en gang, men de mener vel at hvis du aldri vil ha behov for å kjøre mer enn 10mil på en lading vil du ikke trenge den ekstra rekkevidden varmepumpen gir.

K S

Tillater meg å legge inn fra Bil nr 4 i denne tråden også, jeg er ihvertfall glad for at jeg har valgt bil med varmepumpe, og at bilen ble Soul EV....

Også dagen derpå kjempet solen med kuldegradene. Begge Kia-ene og en Renault Zoe EV hadde frosset seg gjennom natten og bar preg av det. Men om bilene ville eller ei, så skulle varmeapparatkapasiteten testes. Den ene Kia-en hadde i likhet med Zoe varmepumpeteknologi, den andre ikke. Nå hadde vi reist til Arjeplog for å kjøre Kia, men endte i stedet bak rattet på Zoe som ennå ikke finnes med nordisk klimapakke.
Tiårets kaldeste. Det skulle vise seg å bli tiårets kaldeste formiddag bak et bilratt. Preget av lett angst grep min kollega blyanten med vottene på og var på kommando over intern- radioen klar til å avlese temperaturen hvert annet minutt fra de 16 følerne inne i og utenfor bilen.
Alle bilene starter greit. I Kia-en med varmepumpe, varme i rattet og varme i alle setene steg temperaturen raskt. I den andre Kia-en skjedde det samme, men langt saktere.
Hvordan det gikk med oss i den franske sommerbilen skal vi ikke snakke høyt om, men det var godt å komme inn på et varmt verksted etterpå...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA