Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte batterier 2009 City-Jet 6

Startet av pnq, mandag 08. september 2014, klokken 00:49

« forrige - neste »

Tuxedo

#60
Sitat fra: fonberg på tirsdag 20. januar 2015, klokken 11:47
Sitat fra: pnq på tirsdag 26. august 2014, klokken 14:28
Det var en fantastisk oversikt. Da mangler vi bare å få en som viser dekk som f.eks Nokian. Store lufttrykkforskjeller ser å komme som følge av ulike dekkprodusenter.

Tesla Trondheim justerte mine Nokian R2 til 50 psi da bilen min var inne der for noen dager siden.
Når jeg var på service (Skøyen) sent i oktober med mine R2 gjorde de det motsatte - de tok trykket ned... (var 49 psi).
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

gss

Sitat fra: fonberg på tirsdag 20. januar 2015, klokken 13:26
Sitat fra: ihlhaug på tirsdag 20. januar 2015, klokken 13:23
Har nå lest igjennom tråden og lurer enda på hvilket trykk 19" Hakkapeliitta R2 skal ha nå på vinteren. Noen som vet sikkert?

Leste du posten over? Svaret er som sagt 50 psi :)

Er det svaret? Når de justerte ned til 43 på min bil med samme dekkene?

Muffinman

Siste besøk for reklamasjonsarbeid avstedkom at det stod at de hadde justert trykket i mine R2 til 45 psi. Når jeg skulle justere opp igjen oppdaget jeg at dekkene fremdeles hadde nærmere 50psi som før.

Litt inkonsekvent praksis ser det ut til.

Asarin

Mine R2-dekk ble levert med 42PSI, jeg har lagt på litt og kjører nå med 46.. Virker litt mindre sluggish. Litt over 3000km, ikke noe synlig skjevslitasje hittil - men skal måle skikkelig snart.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Oakl

Kopiert fra http://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/tips-for-dekkvedlikehold/kontroller-lufttrycket/

1. Riktig dekktrykk finner du i brukerhåndboken som fulgte med bilen.
2. Husk at temperaturen påvirker dekktrykket: i kaldt vær må dekktrykket vær høyere enn i varmt vær.
3. Fordi kjøring varmer opp dekkene skal du ikke justere dekktrykket rett etter kjøring.
4. Husk også å kontrollere dekktrykket på reservedekket regelmessig.
5. På piggfrie vinterdekk, øk lufttrykket med 10%. Da får du bedre grep og mer stabilitet.

Så min tolkning blir at hvis det står f.eks 45 i boken så blir det 49,5.

Ref. pkt. 2 så må man øke ytterligere hvis trykket sjekkes i en varm garasje og det er kaldt ute (legg til ca. 0,1 pr. 10 grader temperaturdifferanse ute/inne).

Twowheels

Kjører med 51 psi på mine R2 og stålfjærer. Synes den føles noe fastere i fisken en med 45.  Helt akseptabel på ujevn vei.   fyller jeg i såpass mye ekstra på SUV'en rister det som besatt på røff vei.

Håper dekkene ikke blir slitt på midten. Kan ikke se noe etter 4000 km
_________

Cowboystrekk

Sitat fra: Twowheels på onsdag 21. januar 2015, klokken 11:05
Kjører med 51 psi på mine R2 og stålfjærer. Synes den føles noe fastere i fisken en med 45.  Helt akseptabel på ujevn vei.   fyller jeg i såpass mye ekstra på SUV'en rister det som besatt på røff vei.

Håper dekkene ikke blir slitt på midten. Kan ikke se noe etter 4000 km
Har kjørt ca 6000 med R2 og 51 psi og ikke opplevd skjevslitasje :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

ihlhaug

Sitat fra: Oakl på tirsdag 20. januar 2015, klokken 15:09
Kopiert fra http://www.nokiantyres.no/innovativt-arbeide/dekkfakta/tips-for-dekkvedlikehold/kontroller-lufttrycket/

1. Riktig dekktrykk finner du i brukerhåndboken som fulgte med bilen.
2. Husk at temperaturen påvirker dekktrykket: i kaldt vær må dekktrykket vær høyere enn i varmt vær.
3. Fordi kjøring varmer opp dekkene skal du ikke justere dekktrykket rett etter kjøring.
4. Husk også å kontrollere dekktrykket på reservedekket regelmessig.
5. På piggfrie vinterdekk, øk lufttrykket med 10%. Da får du bedre grep og mer stabilitet.

Så min tolkning blir at hvis det står f.eks 45 i boken så blir det 49,5.

Ref. pkt. 2 så må man øke ytterligere hvis trykket sjekkes i en varm garasje og det er kaldt ute (legg til ca. 0,1 pr. 10 grader temperaturdifferanse ute/inne).

Her var det litt forskjellig. Tror jeg går for det du fant hos produsent mtp 10% over, samt 45 som boken sier!
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Thor2014

Hvor nøyaktig tror man en trykkmåler er?
Hei snakker man om en og to psi opp eller ned.
Den greia som henger på bensinstasjonen skal du være heldig om kommer innenfor 5psi.

Tuxedo

Sitat fra: Thor2014 på onsdag 21. januar 2015, klokken 13:39
Hvor nøyaktig tror man en trykkmåler er?
Hei snakker man om en og to psi opp eller ned.
Den greia som henger på bensinstasjonen skal du være heldig om kommer innenfor 5psi.
Jeg bruker en digital trykkmåler som skal ha en nøyaktighet på +/- 0,5 psi.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

Thor2014

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 21. januar 2015, klokken 13:41
Sitat fra: Thor2014 på onsdag 21. januar 2015, klokken 13:39
Hvor nøyaktig tror man en trykkmåler er?
Hei snakker man om en og to psi opp eller ned.
Den greia som henger på bensinstasjonen skal du være heldig om kommer innenfor 5psi.
Jeg bruker en digital trykkmåler som skal ha en nøyaktighet på +/- 0,5 psi.
Jeg hadde en digital fra NAF en gang. Skulle også ha god nøyaktighet, men etter å ha sjekket den på et kalibrert instrument var den langt unna...

ihlhaug

Gikk for det som ble skrevet over, 49 psi. Hadde bilen inne på service for et par uker siden og de hadde gjort noe med trykket fikk jeg beskjed om. Sjekket det i går og de hadde da satt ned til 42 psi. Økte til 49 igjen og det kjennes mye fastere/hardere, så tror jeg går ned til 45-46.

Nå er det jo snart sommerdekk på, hva skal trykket være der, standard 19" dekk og felg.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

GOS

I følge Tesla så skal det være 42psi om du har stålfjører og 45 psi om du har luftfjæring. Har ikke klart å få noe forklaring på forskjellen.

Kjører selv med 19" og stålfjærer; 48-49 psi på vinterdekk og 45-46 på sommerdekk
Model 3, LR AWD, MCR, svart/svart levert februar 2019
Model 3, 2 stykk reservert 09:20 31.03.2016, reservasjons ID 365692 og 365695
S85 blå, levert juni -14, solgt jan 2019

TeslaSvein63

Etter service på TMS P85, med std 19" hjul, var dekktrykket satt ned til 41 psi på samtlige hjul. Er det noe nytt ang dekktrykk på bilene? Bilen har vært inne et hav av ganger for hopping / risting i gitte hastigheter. Hver gang er det samme leksa med balansering som ikke hjelper noe. Tror det er ca 10 ganger nå. Hopper like mye uansett, også etter DU skifte. Har blitt veldig lei dette. 30k med hopping. Hopper ikke like mye med vinterdekkene (r2) , men de er jo mykere. Mindre støy også. Hoppingen ble ikke bedre denne gangen heller, men ristingen i rattet klarte de å få nesten bort (ubetydelig igjen) ved å sette på nye Michelin dekk. GY dekkene var minimalt slitt, så noe må de ha funnet ut. Er det noen som har erfaring med hopping/risting som blir borte med å bytte ut GY dekkene? Kan det virke som disse dekkene er av slett kvalitet? Har GY original dekk enda på bakhjulene hvor hoppingen kommer fra. Man skulle tro at det er viktigere å få notert og bare gjøre noe i forhold til kundens consern, som de skriver, en å prøvekjøre bilen etterpå før de sier seg fornøyd. Har alltid hatt 45-46 psi i dekkene før og de er ikke antydning til skeivslitt. Står jo 45 også i døra. Har kjørt / hoppet 160 mil med 41 psi før jeg sjekka. Noen som vet hvor langt dekktrykket kan gå ned før TPC varsler? Noen som har fått nye dekk pga risting som ikke ble borte, hvor det har hjulpet? Noen som har hoppe/riste problem som ikke blir borte i gitte hastigheter? Teslas lunkenhet om å snakke om dette er bekymringsfullt. Kan det være egenresonans i bilen som gir seg utslag i gitte hastigheter som ikke går å gjøre noe med tro.

mandresen

Jeg fikk min s85d i mai og den ble levert med Michelin dekk og dekktrykk på 47. Jeg trodde det var 45 og hadde tenkt å øke litt før europaturen, men trengte ikke det.
Jeg er i Barcelona nå og har kjørt 440 mil til nå på turen og det rister litt i rattet i høye hastigheter,  ingenting ellers.
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA