Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bytte batterier 2009 City-Jet 6

Startet av pnq, mandag 08. september 2014, klokken 00:49

« forrige - neste »

Sjøhyene

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 26. august 2014, klokken 11:27
Ja, da er vel forvirringen komplett. Her er min lapp. P85 med 21" og luftfjæring :

Men er det ikke andre regler som gjelder for større dimensjoner?

Sitat fra: petersv på tirsdag 26. august 2014, klokken 11:29
Tror heller vi må se på leveringsdato, sikkert etter en viss dato det ble endret. Var 45 på alle såvidt jeg vet før jul.
Min ble levert i midten av mars-14 med 45psi skilt.

Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Breezec

2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

Thor2014

Fyll nitrogen så slipper man forskjellen, men da får man kanskje for lavt trykk når man kjører fordi trykket ikke stiger....
Ikke lett dette her.

BMW850

OK, altså så skal Continental ha 42psi.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

pnq

Det var en fantastisk oversikt. Da mangler vi bare å få en som viser dekk som f.eks Nokian. Store lufttrykkforskjeller ser å komme som følge av ulike dekkprodusenter.

Med andre ord er det som står i bruksanvisning totalt feil og hver bil bør ha to dekktrykkanvisninger avhengig av hva slags sommer-/vinterhjul man benytter.

Det var nytt iallefall for meg.
P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

sn0le

Sitat fra: petersv på tirsdag 26. august 2014, klokken 11:29
Tror heller vi må se på leveringsdato, sikkert etter en viss dato det ble endret. Var 45 på alle såvidt jeg vet før jul.
Som du ser i signaturen min så ble bilen min produsert 28/4 og levert 23/6.
45psi, 19" Goodyear, luftfjæring. Dette var ikke lett å bli klok på.  ???
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

sn0le

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 26. august 2014, klokken 08:38
ja vet, men viste ikke at det sank såpass mye på så beskjeden temperatur nedgang.
Tja, når bilen min ble levert så var det sikkert rundt 30 grader i lufta.
Fikk varsel om lavt dekktrykk her om dagen, lå på tett rundt 40psi i alle dekkene.
Utetemperaturen var da bare 12-13 grader.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

pnq

Sitat fra: sn0le på tirsdag 26. august 2014, klokken 15:37
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 26. august 2014, klokken 08:38
ja vet, men viste ikke at det sank såpass mye på så beskjeden temperatur nedgang.
Tja, når bilen min ble levert så var det sikkert rundt 30 grader i lufta.
Fikk varsel om lavt dekktrykk her om dagen, lå på tett rundt 40psi i alle dekkene.
Utetemperaturen var da bare 12-13 grader.

Slike temperaturforskjeller betyr realtivt lite for lufttrykk; Det er ikke uvanlig at vi i Norge har opptil 40 graders forskjell mellom garasje og utetemperatur. Og 20 graders forskjell selv på utetemperaturer i løpet av en dag eller to.  Og når man i tillegg tar i betraktning at dekkene kan gå fra minus 30 parkert ute til pluss 30 med litt aktiv kjøring ila veldig kort tid bør ikke dette være av så vesentlig betydning....

Jeg mener å ha lest at psi forandring som skyldes vanlig temperaturvariasjoner utgjør opptil 2 psi men mulig at det finnes noen med mer eksakt info på dette?
P85, Pearl, panorama, 19", black leather, carbon, tech, park, sec, zubzero, sound, light, child --- Totally satisfied owner :-)

gss

Her var det mye om sommerdekk. Hva er riktig, og hva bruker dere i deres Nokian R2?
Disse har jo normalt en del mykere sider enn sommerdekk, og også andre vinterdekk.
Jeg kjørte med 46psi, men dette ble justert til 43 av Tesla ved en service.

jazzwheel

Mener det er noe sånt som 8 psi forskjell fra +35C til -15C så problemet er vel størst for de med helårsdekk. Kanskje det siver mer ut av dekka og ventilen avhengig av utetemperatur og..

Cowboystrekk

Jeg kjører max trykk på alle dekk ala 51 psi. Ikke opplevd skjevslitasje, bremselengda er god, egenskapene på is\snø oppleves som bedre enn med anbefalte 42 psi. Eneste ulempa er litt stivere over fartsdumper og grus\steiner.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

OleT

Sitat fra: pnq på tirsdag 26. august 2014, klokken 20:41
Sitat fra: sn0le på tirsdag 26. august 2014, klokken 15:37
Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 26. august 2014, klokken 08:38
ja vet, men viste ikke at det sank såpass mye på så beskjeden temperatur nedgang.
Tja, når bilen min ble levert så var det sikkert rundt 30 grader i lufta.
Fikk varsel om lavt dekktrykk her om dagen, lå på tett rundt 40psi i alle dekkene.
Utetemperaturen var da bare 12-13 grader.

Slike temperaturforskjeller betyr realtivt lite for lufttrykk; Det er ikke uvanlig at vi i Norge har opptil 40 graders forskjell mellom garasje og utetemperatur. Og 20 graders forskjell selv på utetemperaturer i løpet av en dag eller to.  Og når man i tillegg tar i betraktning at dekkene kan gå fra minus 30 parkert ute til pluss 30 med litt aktiv kjøring ila veldig kort tid bør ikke dette være av så vesentlig betydning....

Jeg mener å ha lest at psi forandring som skyldes vanlig temperaturvariasjoner utgjør opptil 2 psi men mulig at det finnes noen med mer eksakt info på dette?

Dekktrykk følger den universelle gassloven, PV=nRT.

P er trykk, V volum, n er antall mol gass, R er konstant, og T er temperatur i Kelvin.

Hvis vi regner volumet som konstant (det er det, bortimot men ikke helt), og ikke pumper mer luft i dekket (holder n konstant), vil 27° temperaturforandring gi rundt 10% endring i trykket.
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

fonberg

Sitat fra: pnq på tirsdag 26. august 2014, klokken 14:28
Det var en fantastisk oversikt. Da mangler vi bare å få en som viser dekk som f.eks Nokian. Store lufttrykkforskjeller ser å komme som følge av ulike dekkprodusenter.

Tesla Trondheim justerte mine Nokian R2 til 50 psi da bilen min var inne der for noen dager siden.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

ihlhaug

Har nå lest igjennom tråden og lurer enda på hvilket trykk 19" Hakkapeliitta R2 skal ha nå på vinteren. Noen som vet sikkert?
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

fonberg

Sitat fra: ihlhaug på tirsdag 20. januar 2015, klokken 13:23
Har nå lest igjennom tråden og lurer enda på hvilket trykk 19" Hakkapeliitta R2 skal ha nå på vinteren. Noen som vet sikkert?

Leste du posten over? Svaret er som sagt 50 psi :)
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA