Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Mippen, søndag 07. september 2014, klokken 22:59

« forrige - neste »

Mippen

Leserinnlegg i Ba lørdag 23.08-14. "El-bilsatsningen: Har ført til en voldsom økning i veitrafikken, noe som igjen er en voldsom miljøbelastning, skriver Erling Gjelsvik"
Fremtiden er elektrisk.

Finnøy (Arne Johan Larsen)


Asarin

Så vidt jeg ser er det sier han: "Mer er dårligere. Pluss jeg liker ikke at avgiftspolitikken gjør den den skal. Huff.".

Det er så mye tull i media om elbil. :<
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

arnkl

Sitat fra: Finnøy på søndag 24. august 2014, klokken 01:03
Og dokumentasjonen hans er....

Det er skrive av Erling Gjeldsvik. Den fyren har vel aldri brydd seg med å dokumentere noko som helst. Han er vel det ein kan karakterisere som "profesionell kverulant".
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

ZerOmancer

Hva er det å dokumentere? Alle vet jo at mangfoldige kvadratkilometer med verdifult jordbruksland har blitt vandalisert for å gi plass til elektriske bybiler med tosifret mils rekkevidde. Logikken er jo slående.. ;D

For øvrig har han noen poenger. Det er tullete å fylle mat på bensintanken, å la langreist vannkraft erstatte gass som uansett skal brennes er sinnsvakt energisløsende, å stoppe oljeproduksjonen ville nok gi redusert forbruk på sikt, å nekte cruisebåter anløp ville gitt mindre sot i luften, osv..


..Og folk ville ikke finne seg i å bli henvist til å sitte hjemme og runke i  mørket, og ikke foreta større reiser enn å ta trikken til jobben.. ;)
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

Rio

Sitat fra: ZerOmancer på søndag 24. august 2014, klokken 23:26
Hva er det å dokumentere? Alle vet jo at mangfoldige kvadratkilometer med verdifult jordbruksland har blitt vandalisert for å gi plass til elektriske bybiler med tosifret mils rekkevidde. Logikken er jo slående.. ;D

For øvrig har han noen poenger. Det er tullete å fylle mat på bensintanken, å la langreist vannkraft erstatte gass som uansett skal brennes er sinnsvakt energisløsende, å stoppe oljeproduksjonen ville nok gi redusert forbruk på sikt, å nekte cruisebåter anløp ville gitt mindre sot i luften, osv..


..Og folk ville ikke finne seg i å bli henvist til å sitte hjemme og runke i  mørket, og ikke foreta større reiser enn å ta trikken til jobben.. ;)

Han tar feil der også - elektrifiseringen er et klimatiltak:

http://www.tu.no/petroleum/2014/06/13/her-er-regnestykket-som-viser-at-elektrifisering-er-et-klimatiltak

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Malawi

Gass er veldig bra til oppvarming og matlaging. Å sende det veien via strøm er bare sløseri når man har gode alternativ som vannkraft.

jkirkebo

Sitat fra: Malawi på tirsdag 26. august 2014, klokken 09:45
Gass er veldig bra til oppvarming og matlaging. Å sende det veien via strøm er bare sløseri når man har gode alternativ som vannkraft.

Gasskomfyrer gir dårlig innemiljø og er bare ca. 45% effektive. Induksjonstoppene ligger derimot på rundt 85%.

Jeg bruker gass på hytta fordi jeg må,men det hadde ikke falt meg inn å installert slikt hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 26. august 2014, klokken 10:07
Gasskomfyrer gir dårlig innemiljø og er bare ca. 45% effektive. Induksjonstoppene ligger derimot på rundt 85%.

Og som en bonus får man med induksjonstopp raskere og mye bedre regulering av varmen og ingen fare for gasslekkasjer.

ZerOmancer

Sitat fra: Rio på tirsdag 26. august 2014, klokken 01:31
Han tar feil der også - elektrifiseringen er et klimatiltak:

http://www.tu.no/petroleum/2014/06/13/her-er-regnestykket-som-viser-at-elektrifisering-er-et-klimatiltak

Se der. Man kan lære så lenge man har lever... :D

Dog:
Ikke at jeg skal påberope meg noen ekspertise, men så vidt jeg kan lese i artikkelen påståes det at:

-Nye plattformer som bygges i dag vil bruke turbinteknologi fra 70-80 tallet, mens det på land bare brukes nyeste teknologi?
-I et bolig- og prosessanlegg plassert i Nordsjøen er det begrenset varmebehov, mens man i Europa kan få omsettning for fjernvarme året rundt?

Jeg bare ..AHA!..men så..ØH?.. ;D
2014 Citroën C-zero  med alt (dvs gummimatter og blank lakk)
2007 mazda3 sport med nesten alt (inkl. bl.a. gummimatter)

erikf

Interessant at elbil er nevnt med EN setning i artikkelen, som konebil. Da velger den totalt forrykte amatøravisen BA å smøre utover et svært bilde av en tesla.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Mippen

Sitat fra: erikf på fredag 29. august 2014, klokken 22:03
Interessant at elbil er nevnt med EN setning i artikkelen, som konebil. Da velger den totalt forrykte amatøravisen BA å smøre utover et svært bilde av en tesla.

I Bergen er den faktisk en veldig vanlig konebil ;) hehe
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA