Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trist artikkel i Teknisk ukeblad!

Startet av Bjornfuglum, søndag 07. september 2014, klokken 22:22

« forrige - neste »

Bjornfuglum

Jeg lurer ganske enkelt på om det går fint å lade en US Leaf 2012 med en 16A ladekabel. Den som fulgte med var 10A, derfor jeg lurer..

smaug01

Det gå helt utmerket. Disse bilene er temmelig idiotsikker.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Det er ikke noe problem.

En 10 A ladekladd gir 2,2 kW til batteriet, gjennom laderen i bilen.
En 16 A ladekladd gir 3,6 kW til batteriet, gjennom laderen i bilen.

En hurtiglader gir opptil 50 kW til batteriet. Batteriet tåler veldig mye mer.

Både bilens egen lader og hurtigladeren reduserer effekten automatisk, slik at du ikke skader batteriet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

En annen sak er at en Schuko-kontakt (altså, en vanlig jordet kontakt) er godkjent for 16 A, men bør ikke brukes på mer enn 10 A, fordi de blir for varme (når de ikke er helt nye).

Hvis du har et fast sted du planlegger å bruke denne, skift fra Schuko til 16A CEE blå industrikontakt. De tåler strømmen fint.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Bilen har bare en 3,3 kw lader ombord, så selv om man bruker en 50 amp ladekladd (hvis dette hadde eksistert) så ville man ikke klart å lade på mer enn 3,3, kw.

Noe annet er selvsagt chademo, men da er jo laderen på utsiden av bilen.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Powerflux

Sitat fra: Rio på lørdag 23. august 2014, klokken 14:41
En annen sak er at en Schuko-kontakt (altså, en vanlig jordet kontakt) er godkjent for 16 A, men bør ikke brukes på mer enn 10 A, fordi de blir for varme (når de ikke er helt nye).

Hvor er det dette sprøytet om at Schucko ikke tåler å bli belastet med 16A selv om det er godkjent for det??

Kanskje det stammer fra noen som har hatt en totalt utslitt kontakt eller et støpsel med løse/avrevne kordeller!!
Bortsett fra ekstremtilfellene så er det du sier komplett vranglære!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på søndag 24. august 2014, klokken 00:46
Sitat fra: Rio på lørdag 23. august 2014, klokken 14:41
En annen sak er at en Schuko-kontakt (altså, en vanlig jordet kontakt) er godkjent for 16 A, men bør ikke brukes på mer enn 10 A, fordi de blir for varme (når de ikke er helt nye).

Hvor er det dette sprøytet om at Schucko ikke tåler å bli belastet med 16A selv om det er godkjent for det??

Kanskje det stammer fra noen som har hatt en totalt utslitt kontakt eller et støpsel med løse/avrevne kordeller!!
Bortsett fra ekstremtilfellene så er det du sier komplett vranglære!

Passer man på ser jeg ikke noe stort problem med å lade 16A på schuko. Men lader du mye ute på offentlige plasser vet du aldri hva du møter og hvor slitt de er, lader du mye hjemme kan du likegodt bytte til CEE og ha en adapter til schuko ved behov.

Men 10A kan også være for mye hvis kontakten er slitt, har selv fått smeltet kontakten på Charge-Amps kabelen min to ganger ved 10A lading på offentlig stolper.

Har gjort det til en vane å kjenne på kontakten når jeg avbryter lading før fulladet (og kontakten eventuellt får kjølt seg ned) og er den så varm at jeg ikke klarer å holde på pinnene melder jeg fra til eier av ladeplass. I alle tilfeller da har de vært raskt ute med å bytte kontakten i stolpen.

Nå er det i tillegg nye anbefalinger/krav om at elbillading over 10A skal skje fra CEE eller fastmontert utstyr på nye ladepasser

Rio

#7
Sitat fra: Powerflux på søndag 24. august 2014, klokken 00:46
Sitat fra: Rio på lørdag 23. august 2014, klokken 14:41
En annen sak er at en Schuko-kontakt (altså, en vanlig jordet kontakt) er godkjent for 16 A, men bør ikke brukes på mer enn 10 A, fordi de blir for varme (når de ikke er helt nye).

Hvor er det dette sprøytet om at Schucko ikke tåler å bli belastet med 16A selv om det er godkjent for det??

Kanskje det stammer fra noen som har hatt en totalt utslitt kontakt eller et støpsel med løse/avrevne kordeller!!
Bortsett fra ekstremtilfellene så er det du sier komplett vranglære!



Det er nok du som tar feil. :)

SitatDet er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig
høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig
belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A.
[min fremheving]

Med hilsen fra Direktoratet for Sikkerhet og Beredskap, samt NEK, NELFO og Elbilforeningen

http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%c3%b8rer.pdf
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Powerflux på søndag 24. august 2014, klokken 00:46
Hvor er det dette sprøytet om at Schucko ikke tåler å bli belastet med 16A selv om det er godkjent for det??

Kanskje det stammer fra noen som har hatt en totalt utslitt kontakt eller et støpsel med løse/avrevne kordeller!!
Bortsett fra ekstremtilfellene så er det du sier komplett vranglære!

I prinsippet er jeg enig med det. Problemet er bare at det finnes svært mange av de nevnte "ekstremtilfellene" på offentlige ladestasjoner rundt omkring. Jeg antar problemet i hovedsak skyldes EUs påbud om maks 30cm fra kladd til støpsel, slik at >90% av kladdene belaster schuko-stikkene med langt høyere vekt enn de er beregnet for.

Jeg kunne heller tenkt meg en annen løsning på problemet enn en 10A begrensning som heller ikke er nok (ref. problemer med smeltede kontakter selv på 10A). Nemlig en forskrift som setter krav om bytte av schuko-kontakter i bruk på dedikerte ladeplasser minimum en gang pr. år. Da tipper jeg det fort blir slutt på disse til fordel for rene Type 2 løsninger. Det vil tvinge f.eks Leaf-eierne til å kjøpe en Type 2 kabel men vil være bedre for alle parter i lengden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 24. august 2014, klokken 01:01
Det er nok du som tar feil. :)

SitatDet er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig
høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig
belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A.
[min fremheving]

Med hilsen fra Direktoratet for Sikkerhet og Beredskap, samt NEK, NELFO og Elbilforeningen

http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%c3%b8rer.pdf

Og dermed er det like så godt å forby schuko-kontakter på dedikerte ladeplasser. Å sette på 8A sikring er helt bortkastet, siden kun Teslae-eiere og noen få eiere av justerbare ladekabler da kunne brukt disse. Tesla-eierne er lite interessert i 8A og de med justerbare kabler får i hovedsak bare 6A.

Ja til rene Type 2 løsninger er mitt standpunkt ihvertfall.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. august 2014, klokken 11:26
Sitat fra: Powerflux på søndag 24. august 2014, klokken 00:46
Hvor er det dette sprøytet om at Schucko ikke tåler å bli belastet med 16A selv om det er godkjent for det??

Kanskje det stammer fra noen som har hatt en totalt utslitt kontakt eller et støpsel med løse/avrevne kordeller!!
Bortsett fra ekstremtilfellene så er det du sier komplett vranglære!

I prinsippet er jeg enig med det. Problemet er bare at det finnes svært mange av de nevnte "ekstremtilfellene" på offentlige ladestasjoner rundt omkring. Jeg antar problemet i hovedsak skyldes EUs påbud om maks 30cm fra kladd til støpsel, slik at >90% av kladdene belaster schuko-stikkene med langt høyere vekt enn de er beregnet for.

Jeg kunne heller tenkt meg en annen løsning på problemet enn en 10A begrensning som heller ikke er nok (ref. problemer med smeltede kontakter selv på 10A). Nemlig en forskrift som setter krav om bytte av schuko-kontakter i bruk på dedikerte ladeplasser minimum en gang pr. år. Da tipper jeg det fort blir slutt på disse til fordel for rene Type 2 løsninger. Det vil tvinge f.eks Leaf-eierne til å kjøpe en Type 2 kabel men vil være bedre for alle parter i lengden.

Interessant nok har Tyskland et unntak fra 30 cm regelen. Der kan det være 150 cm.

Den enkle løsningen er å erstatte Schuko med 16 A CEE industristikk.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 24. august 2014, klokken 11:30
Sitat fra: Rio på søndag 24. august 2014, klokken 01:01
Det er nok du som tar feil. :)

SitatDet er gjennom tilsyn med elektriske anlegg, og tester, dokumentert at langvarig
høy belastning på Schuko kontakter kan føre til varmgang og brann. Maksimal kontinuerlig
belastning for en Schuko kontakt bør ikke overstige 8A.
[min fremheving]

Med hilsen fra Direktoratet for Sikkerhet og Beredskap, samt NEK, NELFO og Elbilforeningen

http://www.dsb.no/Global/Elsikkerhet/Dokumenter/Elbil%20for%20installat%c3%b8rer.pdf

Og dermed er det like så godt å forby schuko-kontakter på dedikerte ladeplasser. Å sette på 8A sikring er helt bortkastet, siden kun Teslae-eiere og noen få eiere av justerbare ladekabler da kunne brukt disse. Tesla-eierne er lite interessert i 8A og de med justerbare kabler får i hovedsak bare 6A.

Ja til rene Type 2 løsninger er mitt standpunkt ihvertfall.

Det er langt billigere for eierene av parkeringshus, parkering på jobb, osv. - å sette opp et 16 A CEE industristikk, enn dedikerte bokser. Det er vanskelig nok for mange å få arbeidsplassen til å montere strøm for dem, om de ikke skal betale for en "boks" der også.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 24. august 2014, klokken 11:35
Den enkle løsningen er å erstatte Schuko med 16 A CEE industristikk.

Det hadde vært en god løsning for en del år siden. I dag blir det bare gammeldags. Da flyttes problemet med dårlig schuko-stikk over på brukeren, som må ha med seg en overgang. At folks flest skal kappe av schukoen og sette CEE-støpsel på ladekabelen kan vi nok helt se bort ifra.

Og mange kommer garantert til å bruke overgang med 1.5mm2 kabel. Kombinert med en uoriginal 16A ladekabel kan jo det bli morsomt.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 24. august 2014, klokken 11:37
Det er langt billigere for eierene av parkeringshus, parkering på jobb, osv. - å sette opp et 16 A CEE industristikk, enn dedikerte bokser. Det er vanskelig nok for mange å få arbeidsplassen til å montere strøm for dem, om de ikke skal betale for en "boks" der også.

Om slike blir påbudt vil nok volumet fort øke såpass at prisene faller betraktelig. Da vil boksene utgjøre en ganske liten del av totalkostnaden for å legge opp strøm. Evt. kan man jo ta en månedsavgift på f.eks en 100-lapp eller to fra de som vil bruke ladestasjonen(e). Da får man betalt både for strøm samt betalt ned infrastruktur over tid.

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Leaf leveres med CEE-ladekladd i Portugal, for eksempel.

Vi gjør det dyrt her i landet, ved å velge 50 kW hurtigladere, fremfor 22 kW semihurtigladere til en brøkdel av prisen (og omtrent like lang ladetid). Man kunne fått så mange flere 22 kW semihurtigladere til samme pris, og hatt god dekning.

Nå går vi også fra "gratis" 16 A CEE industristikk, til store "stolper" med RFID, flere stikk, datamaskiner, telemetriløsninger, osv.

Jeg jobber/jobbet både med RFID og telemetri, men her er løsningene veldig mye mer komplekse enn det de trenger å være. Strømmen er såpass billig at betalingsløsningen koster mer enn strømmen! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA