Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Dugg ved bruk av Auto-funksjon på klimaanlegg

Startet av Mippen, søndag 07. september 2014, klokken 09:56

« forrige - neste »

Gordon Retriever


I ingressen står det: 
SitatElbil-godene får andre bilister til å se rødt.


Men i selve artikkelen:
Sitat34 prosent av oss er irritererte over alle fordelene de får og hvor mange slike biler det er blitt. [...]
Samtidig ser et overveldende flertall, 65 prosent, ut til å støtte myndighetenes avgiftspolitikk. De er iallefall ikke irriterte på elbileierne.

Ok, så dobbelt så mange blir ikke irriterte som de som blir det, altså.

Flertallet støtter elbilpolitikken, likevel vris overskriften til noe negativt.

Er ikke dette en litt håpløs form for journalistikk?

Mippen

Slik er det med pressen, de skriver for å sjokkere og skape debatter. Syns likevel 34% av befolkningen er en stor andel. Det er faktisk nesten 1/3, men det er bra for oss at 65% støtter opp under.
Fremtiden er elektrisk.

Carl Anton Stenling

#3
Utvalget i denne undersøkelsen er nok noe skjevt.
Respondentene er personer som velger å svare på nettbaserte markedsundersøkelser for å få gavekort eller bli med i trekningen om en bensindrevet VW Up. Sannsynligvis ikke et gjennomsnitt av befolkningen. Mitt gjett er at lavtlønnede og personer som normalt kjøper bruktbil er overrepresentert.

Et annet interessant spørsmål er hvorfor If gjennomfører en slik undersøkelse ...

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Råde

Vet dere hva? Kast hele undersøkelsen, for den sier absolutt null og niks. Den baserer seg på en undersøkelse fra Yougov.no. Dvs vi vet ingenting om det et et representativt utvalg som har besvart. Artikkelen later som utvalget skal representere det norske folk, men det tviler jeg på...

"34% av de spurte" ville derimot være riktig, men hva sier det? Hvem spurte du? Tre naboer? Ti på gata? 40.000 ansatt i Telenor?
e-Golf | X75D

Råde

e-Golf | X75D

Powerflux

Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 23. august 2014, klokken 00:22Mitt gjett er at lavtlønnede og personer som normalt kjøper bruktbil er overrepresentert.


Riff raffet altså som lar misunnelsen skinne gjennom. ....
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Amoss

Sitat fra: Powerflux på lørdag 23. august 2014, klokken 00:30
Sitat fra: Carl Anton Stenling på lørdag 23. august 2014, klokken 00:22Mitt gjett er at lavtlønnede og personer som normalt kjøper bruktbil er overrepresentert.


Riff raffet altså som lar misunnelsen skinne gjennom. ....

Nja, vil nå heller snu litt på dette. Dersom Carl Anton gjetter rett, så er det igrunnen tvert i mot interessant at det ikke var flere. Det var derimot ett klart flertall som ikke lot misunnelsen skinne igjennom, og ~26 prosent som svarer at deres neste bil - ny eller bruk - blir en elbil (ikke "vurderer om den blir"). Greie tall om det var representativt utvalg, men derimot viktige dersom den altså har en skjevhet i denne retningen som det gjettes på (og som høres rimelig ut).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Mippen

Man skal alltid ta slike undersøkelser med en klype salt, om det er et stort byrå eller om det er et lite nettbasert. Se bare på meningsmåling før valg. De gir ofte en god indikasjon, men de stemmer ikke alltid 100% selv om de sikkert er mer nøyaktig enn denne undersøkelsen.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel

Jeg skjønner ikke greien. Som sporadisk fossilbilist synes jeg det er bra at motorsykler, busser, elbiler og taxi suser forbi køen. Køen er lang nok fra før, må den bli enda lengre ved at elbiler også skal oppta plass i køen? (Kanskje litt usakelig: Elbiler med lite strøm og uten varmepumpe bør kanske ikke sitte i køen veldig lenge. Det blir fort trafikkork hvis vedkommende stopper...)

Hvis noen er så jækla misunnelig, hvorfor kjøper de seg ikke elbil da? Det er jo billigere enn bensinbil, så det er bare å kjøpe. De fleste som er misunnelig mener vel at elbil er noe dritt uansett, ellers hadde de kjørt elbil. Hvorfor er de misunnelig på folk som kjører drittbiler da???

En bensinbil har større rekkevidde, annenhåndsverdi og mindre "ladetid". For å få folk til å kjøre elbil må de jo ha noen fordeler...?


Mippen

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 23. august 2014, klokken 10:00

En bensinbil har større rekkevidde, annenhåndsverdi og mindre "ladetid". For å få folk til å kjøre elbil må de jo ha noen fordeler...?

De vil vel ha i pose og sekk
Fremtiden er elektrisk.

Powerflux

Sitat fra: Mippen på lørdag 23. august 2014, klokken 13:07
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 23. august 2014, klokken 10:00

En bensinbil har større rekkevidde, annenhåndsverdi og mindre "ladetid". For å få folk til å kjøre elbil må de jo ha noen fordeler...?

De vil vel ha i pose og sekk
Det blir gjerne sånn i et land der misunnelse og jantelov har blitt et levesett for riff raffet..........
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 23. august 2014, klokken 10:00
..Hvis noen er så jækla misunnelig, hvorfor kjøper de seg ikke elbil da? Det er jo billigere enn bensinbil, så det er bare å kjøpe. De fleste som er misunnelig mener vel at elbil er noe dritt uansett, ellers hadde de kjørt elbil. Hvorfor er de misunnelig på folk som kjører drittbiler da???
...
Enig. Dette er noe alle kan kjøpe seg - hvis de vil. Gode bruktpriser etter hvert på trillinger og Leaf. Men det jeg har merket på innbitte elbilmotstandere på jobb er at de som snakker mest om "urettferdighet for elbiler" også tror at elbiler ikke fungerer om vinteren, at batteriet må byttes hvert 3. år, og selvfølgelig at av en eller annen mystisk grunn så er det utelukkende kullkraft som gir energi til elbiler. All annen strøm vi forbruker kommer fra vannkraft... .

Litt merkelig at de synes dette er urettferdig når de selv aldri hadde tørt seg ut på risikosporten elbil.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA