Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeikoner på navigasjon.

Startet av elektrolux, søndag 07. september 2014, klokken 09:38

« forrige - neste »

elektrolux

Ja.

Men så vil en noenlunde oppegående kjørelærer raskt avsløre om eleven kan kjøre eller ikke, og tilpasse opplæringen etter det. Samme som du raskt ser blant medbillister/taxi sjåfører etc.

Problemet i dag er kostnaden på opplæringen som er helt ute av kontroll. Ungdom uten rike foreldre sliter med å betale utgiftene i mange år etter at de har tatt sertifikatet.

Egentlig burde mopedkurset vært et tilbud på videregående skole slik det var før kjøreskolene klarte å "lobbe" vekk denne muligheten. Da ville ungdommen allerede fått grunnkurs, mørkekjøring og spart minst 10 000 kr og fått mengdetrening lenge før de ble 18 år.



Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Olatho

Vi hadde i alle fall mopedlappen som valgfag på ungdomsskolen. Kjøreopplæring var gratis, men vi måtte betale for selve oppkjøringa og sånt.
Veldig bra tilbud, som jeg ble påtvunget av foreldra, til tross for at de nekta meg å kjøpe moped...

TorC

Nå er det jo faktisk slik at færre og færre unge tar "lappen". Dette er ikke bare en trend i Norge.

Fordelen med høye kostnader for å ta "lappen" er jo at færre kjører egen bil, og heller tar kollektiv. Så i et miljøperspektiv er jo dette gunstig. I tillegg får vi jo enda flere arbeidsplasser i tjenesteytende næring istedenfor i produktivt arbeid som jo alltid er forurensende.

Ulempen er jo selvsagt at folk som bor litt utenfor indre Oslo må kjøre frem og tilbake, både når de skal hente og levere. Eller droppe sydenturen for å istedenfor bruke pengene på førerkort.

Korriger meg hvis jeg tar feil, men slik systemet er idag må man ta egne timer for å få lov til å kjøre med henger. Man må ta ekstra timer hvis man vil kunne kjøre manuelt gir. Man må ta ekstra timer for navigering. Hva i alle dager har skjedd?

Hva er egentlig målet for alle disse påbudene når ingenting tilsier at det reduserer ulykker? Når var det man sist hørte om en alvorlig ulykke med henger, hvor mangelfull trening var årsak? Hvis man faktisk ønsker å få ned antall ulykker må man jo evt. trene på sikring av last og øve på å sjekke hvor fort man kan kjøre med hengeren.

Og la oss kalle en spade for en spade: problemet er unge menn. Unge kvinner er bare veldig dyrt i form av bulker. Det er unge menn som oftest er involvert i alvorlige ulykker. Hvordan i alle dager kan kart-opplæring bidra til å redusere disse ulykkene?

Hvorfor har norske politikere slik vegring mot å se på hva andre land har gjort for å redusere ulykkene? Land hvor ungdom må kjøre rundt med en stor "L" i flere år (og politiet stopper dem mye oftere i kontroll), land hvor de kan kjøre 2 setere for å øve seg. OSV. Hvorfor i alle dager har man ikke sett på tiltak som faktisk kan redusere risikoen fremfor å bare øse på med dustepåbud?

Alle disse påbudene minner meg sterkt om "redningsvestforbudsdebatten".
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

emil

Da kan vi jo glede de kommende såførene med enda et nytt krav til opplærngen:

Sitat
Et nytt EU-direktiv gjør at alle som skal ta førerkort i Norge fra 2016, må testes i tunnelkjøring.

Riktignok med unntak der det ikke finnes tunneller, men det er kanskje disse som burde få ekstra opplæring siden de ikke får tunnnelkjøring inn som en naturlig del av opplæringa.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/nytt-foererkortkrav-fra-2016/a/23354276/

Men er det virkelig så komplisert å kjøre i en tunnel? Jeg vet at en av tunnellene på E18 mellom Lillesand og Kristiansand har godt over gjennomsnittlig antall ulykker, og det merkelige er at den er den mest oversiktlige tunnellen på hele strekningen (2.2km helt rett vei).

Thomas Parsli

Nå vet jeg ikke hvor gode Statens Vegvesen er i anvendt statistikk, men de påstår nå at "Det skjer færre ulykker i tunnel enn på vegen, men ulykkene som skjer er ofte mer alvorlige" på http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Trafikksikkerhet/Trygg+ferdsel+i+tunnel.

Av http://www.vegvesen.no/Om+Statens+vegvesen/Media/Nyhetsarkiv/Nasjonalt/ulykker-i-norske-tunneler-siste-ti-år ser vi at majoriteten av ulykkene er møteulykker og "utforkjøring" (kjører i tunnelveggen eller innløpet til tunnelen) med lett kjøretøy.

http://www.nvfnorden.org/lisalib/getfile.aspx?itemid=3506 er interessant lesing, den viser at

* ulykkefrekvensen synker mot midten av tunnelen
* de alvorligste ulykkene skjer mot midten av tunnelen
* alvorlighetsgraden er mer eller mindre lik i tunneler som i "Veg i dagen"!

Men nå er sannsynligvis nordmenn verdensmestere i tunnelkjøring og statisikkene fra land med få tuneller langt værre...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

cra

Sitat fra: emil på fredag 12. desember 2014, klokken 09:08
Riktignok med unntak der det ikke finnes tunneller, men det er kanskje disse som burde få ekstra opplæring siden de ikke får tunnnelkjøring inn som en naturlig del av opplæringa.

Tenkte det samme. Jeg ser jo forsåvidt "nytten" i at man slipper å kjøre 25 mil for å finne en tunnell, men det kunne kanskje tas samtidig med langkjøring, om dette fortsatt er obligatorisk. Husker det var en tilsvarende problemstilling ift. rundkjøringer; det var et stykke til nærmeste rundkjøring da jeg tok lappen. Ferge måtte vi ta også.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

emil

Sitat fra: cra på fredag 12. desember 2014, klokken 15:17
Sitat fra: emil på fredag 12. desember 2014, klokken 09:08
Riktignok med unntak der det ikke finnes tunneller, men det er kanskje disse som burde få ekstra opplæring siden de ikke får tunnnelkjøring inn som en naturlig del av opplæringa.

Tenkte det samme. Jeg ser jo forsåvidt "nytten" i at man slipper å kjøre 25 mil for å finne en tunnell, men det kunne kanskje tas samtidig med langkjøring, om dette fortsatt er obligatorisk. Husker det var en tilsvarende problemstilling ift. rundkjøringer; det var et stykke til nærmeste rundkjøring da jeg tok lappen. Ferge måtte vi ta også.

Langkjøringa vår innebar veldig lang kjøring, ferge og grensepassering. Fyll bilene med elever og ta runden Oslo -> Sandefjord -> Strømstad -> Svinesund -> Oslo. Ubegrenset taxfreeshopping på ferga og send første bil i følget over grensa først med lovlig kvote for å sjekke status.

emil

Sitat fra: emil på fredag 12. desember 2014, klokken 09:08
Men er det virkelig så komplisert å kjøre i en tunnel? Jeg vet at en av tunnellene på E18 mellom Lillesand og Kristiansand har godt over gjennomsnittlig antall ulykker, og det merkelige er at den er den mest oversiktlige tunnellen på hele strekningen (2.2km helt rett vei).

Og der var det igjen noen som ikke klarte å kjøre rett frem:

http://www.fvn.no/lokalt/lillesand/Havnet-i-tunnelveggen-pa-E-18-2726129.html

TorC

Sitat fra: emil på søndag 14. desember 2014, klokken 17:40
Sitat fra: emil på fredag 12. desember 2014, klokken 09:08
Men er det virkelig så komplisert å kjøre i en tunnel? Jeg vet at en av tunnellene på E18 mellom Lillesand og Kristiansand har godt over gjennomsnittlig antall ulykker, og det merkelige er at den er den mest oversiktlige tunnellen på hele strekningen (2.2km helt rett vei).

Og der var det igjen noen som ikke klarte å kjøre rett frem:

http://www.fvn.no/lokalt/lillesand/Havnet-i-tunnelveggen-pa-E-18-2726129.html

I noen tilfeller er kanskje en IQ test mer effektivt enn å pålegge mer øvelseskrav?
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

kos

Hei  Vil anta at det å kjøre i en normal tunell må være langt lettere enn å kjøre på veiene på Vestlandet. Men det skulle jeg vel ikke sakt. Så får vi vel en pakke for elendige veier også.

elektrolux

Det er betydelig større forskjeller mellom å kjøre ulike kjøretøy, enn samme kjøretøy på ulike veier.

Med B sertifikat kan en kjøre alt fra en e-Up til en 3,499 tonns SUV. Ingen tvil om at det er betydelig vanskeligere og farligere for andre trafikanter når e-Up sjåføren setter seg innni SUV'en

Samme sjåfør kan også kjøre 3 hjuls MC såkalt trike såfremt sertifikat eller MC er gammel nok. En kan også kjøre en T-Ford.

Tenk om vi måtte ha mengdetrening og test på disse ulike kjøretøyene. Enentlig mer logisk enn mye av alt dette andre tøvet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kos

Hei - elektrolux

Trafikk er RISIKO. All risiko møtes kun med en ting - opplæring. Men jeg er enig med deg - det er noen opplæring som er innenfor akseptabel risiko - denne burde vi sløyfe og heller se på risiko som trenger opplæring for å kunne si at den er akseptabel.

Samtidig er det slik at det er ikke av betydning hva poden betaler for sertifikatet. Som pappa er det like greit at det koster 30 000 som 100 000 om bare poden kjører greit etterpå og ikke kjører seg  til døde. Det er dette vi egentlig snakker om.

elektrolux

Problemet er at det er omtrent umulig å gjøre ting sikkert nok. Det er alltid rom for større sikkerhet.

Full opplæring lik det vi har i dag, men for hvert kjøretøy en skal kjøre kan det argumenteres for, selv om det virker absurd i dag. Men sakte og sikkert nærmer vi oss dette om ingen tør stille kritiske spørsmål.

Hørte at selv leger og kirurger må bruke penger og ikke minst tid på kjøreskolenes førstehjelps kurs. Hvor er logikken i dette?

Har selv full offshore pakke, og stroppe kurs for sikring av last som sakl sendes med lastebil. Må likevel ta kjøreskolenes sitt stroppe kurs om jeg skulle tatt henger sertifikatet i dag.

Nå snakkes det om oppfriskningskurs for de over 40 år.

Hvorfor ikke fokusere mer på trafikksikkerhet på TV? 

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

kos

Hei igjen - kan ikke være uenig. Men som sakt ingenting er 100% sikkert. Det vi egentlig snakker om er hva som er akseptabel sikkerhet og hva det er, Så har vi politi, brann, bergingsselskaper, og helse til å ta den siste delen av en 100 % plan. Så kan vi diskutere lenge om hva som er akseptabelt. Men det er nok noen med pengeinteresser som også skal være med  - og de har ikke tenkt og gi seg før det er tomt. For det markedet er utrolig lønnsomt.

E_S

Problemet er at man ikke kan lage hundrevis av unntak og overganger og lignende. Det nytter ikke å ha det slik at førstehjelp er obligatorisk, men yrkesgruppe X og Y og de som jobber med A og B er unntatt, lastsikring er obligatorisk, men gjelder ikke de som har jobb offshore og så videre. Slike løsninger blir umulige å administrere, og da er det mye bedre å kjøre "one size fits all" fordi det rett og slett er eneste mulighet..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA