Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Newbie, E-up

Startet av elbilentusiast, lørdag 06. september 2014, klokken 23:34

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Hanzo på søndag 31. august 2014, klokken 10:29
Er det bare jeg som reagerer på prisen på endel av dette? En 5-6 tusen for en ladeboks virker dyrt, det er vel ikke mye elektronik i disse, selve laderen sitter vel i bilen? Ser selv at det hadde vært greit å slippe å rote rundt i bagasjerommet etter ladekabel hver kveld, men synes endel av disse veggboksene ser dyre ut.

Jeg er enig i at det er dyrt med veggboks, jeg prøver derfor å tilby så rimelige alternativer som mulig. Dessverre koster komponentene fortsatt endel, spesielt selve ladekabelen.

Jeg har forøvrig en ren 16A veggboks på gang. Har ikke lagt den ut ennå da monteringsanvisningen ikke er klar, men prisen blir kr. 3650,-. Altså 300,- under 32A boksen. Den kan selvsagt også begrenses til f.eks 13A eller 10A om man ikke har en hel 16A kurs tilgjengelig.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

K S

Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. august 2014, klokken 11:20
Sitat fra: Hanzo på søndag 31. august 2014, klokken 10:29
Er det bare jeg som reagerer på prisen på endel av dette? En 5-6 tusen for en ladeboks virker dyrt, det er vel ikke mye elektronik i disse, selve laderen sitter vel i bilen? Ser selv at det hadde vært greit å slippe å rote rundt i bagasjerommet etter ladekabel hver kveld, men synes endel av disse veggboksene ser dyre ut.

Jeg er enig i at det er dyrt med veggboks, jeg prøver derfor å tilby så rimelige alternativer som mulig. Dessverre koster komponentene fortsatt endel, spesielt selve ladekabelen.

Jeg har forøvrig en ren 16A veggboks på gang. Har ikke lagt den ut ennå da monteringsanvisningen ikke er klar, men prisen blir kr. 3650,-. Altså 300,- under 32A boksen. Den kan selvsagt også begrenses til f.eks 13A eller 10A om man ikke har en hel 16A kurs tilgjengelig.

Jeg vurderer sterkt Soul EV, og hvis jeg forstår riktig, så lader den kun med 10 A med standard kabel, jeg er helt grønn når det gjelder type 1, type 2 osv, hva kan jeg gjøre for å få raskere lading hjemme???? :D

16 A dedikert Kurs er ikke problem, mulig jeg kan få til 32 A kurs også. Har 3x10 mm2 som i dag er sikret med 35 A, men jeg antar at jeg kan få sikre den med 40 A, skal sjekke med Lyse.

Har du forslag til hva som kan funke for meg??

pottle

Den gjengse anbefalingen her på forumet er at en venter med installeringen av nye elektriske kurser o.l. og innkjøp av dyre ladestasjoner inntil en har brukt elbilen et par uker eller måneder. Det kan være at du sparer deg for en dyr elektrisk installasjon som du egentlig ikke trengte.

En ny elbilsjåfør finner ofte ut at ladekabelen som er med i bilen eller lignende billig løsning, gir nok strøm i løpet av natten.

KIA har en 6,6 kW standard lader. Det vil si at du kun får utnyttet 32A og at det elektriske systemet du allerede har i garasjen er mer enn nok.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

ionboy

Jeg har bare 10amp på utepunkt. Da MÅ jeg minimum skaffe et 16amp punkt ute ikke sant? Tusen takk for alle svar sålangt folkens :)

pottle

#19
Sitat fra: ionboy på søndag 31. august 2014, klokken 20:10
Jeg har bare 10amp på utepunkt. Da MÅ jeg minimum skaffe et 16amp punkt ute ikke sant? Tusen takk for alle svar sålangt folkens :)

Du MÅ ikke ha en 16A-kurs. Mange klarer seg med en 10A-kurs og den originale ladekabelen. Det er selvfølgelig bedre å ha en 16A-kurs og en 16A-lader, men dette kan du finne ut av etterhvert. Det koster iallefall kr 5.000,- å installere en ny 16A-kurs og deretter minst kr 3.000,- for en 16A-lader. Alle må selv finne ut om det verdt det i forhold til den kjørestilen en har...
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Kristian O

Om man først skal legge ny kurs til garasja for å lade elbil er det vel like greit å ta 32 A?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Rio

Sitat fra: ionboy på søndag 31. august 2014, klokken 20:10
Jeg har bare 10amp på utepunkt. Da MÅ jeg minimum skaffe et 16amp punkt ute ikke sant? Tusen takk for alle svar sålangt folkens :)

De fleste lader fint opp bilen med 10 A (altså, 2300 W) mens man sover.

Med mindre du har spesielle bruksområder så trenger man vanligvis minst effekt hjemme, som er det motsatte av hva de fleste nye elbilister forventer/tror.

Derimot bør du være sikker på at veggkontakten er i god stand, selv om det "bare" er 10 A. La ladingen pågå en halvtime, trekk ut kontakten og kjenn på pinnene. Er de mer enn lunkne bør du skifte veggkontakten.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 31. august 2014, klokken 21:16
Med mindre du har spesielle bruksområder så trenger man vanligvis minst effekt hjemme, som er det motsatte av hva de fleste nye elbilister forventer/tror.

Tja, så veldig spesielt trenger ikke bruksområdet å være. Det holder at man har såpass lang pendlevei (eller null lademulighet på jobben) til at man typisk kommer hjem med ganske lite igjen på batteriet vinterstid. Med kun 10A lading blir det da vanskelig å få brukt bilen til noe særlig mer etter middag.

Selv med Teslaen har jeg hatt god nytte av 32A lading den siste tiden. Har flere ganger kommet hjem med <50km igjen og kun hatt 7-8 timer til overs før jeg måtte kjøre 200-300km neste morgen. Kunne selvsagt stoppet på SC Solli men da hadde jeg fått ennå en halvtime mindre søvn.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. august 2014, klokken 21:58
Sitat fra: Rio på søndag 31. august 2014, klokken 21:16
Med mindre du har spesielle bruksområder så trenger man vanligvis minst effekt hjemme, som er det motsatte av hva de fleste nye elbilister forventer/tror.

Tja, så veldig spesielt trenger ikke bruksområdet å være. Det holder at man har såpass lang pendlevei (eller null lademulighet på jobben) til at man typisk kommer hjem med ganske lite igjen på batteriet vinterstid. Med kun 10A lading blir det da vanskelig å få brukt bilen til noe særlig mer etter middag.

Selv med Teslaen har jeg hatt god nytte av 32A lading den siste tiden. Har flere ganger kommet hjem med <50km igjen og kun hatt 7-8 timer til overs før jeg måtte kjøre 200-300km neste morgen. Kunne selvsagt stoppet på SC Solli men da hadde jeg fått ennå en halvtime mindre søvn.

Selvsagt er det slike tilfeller, men det er (heldigvis ;) ) relativt få som har 300 km til jobb! :)

Det er klart at det er bedre med 16 A eller 32 A.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 31. august 2014, klokken 22:13
Sitat fra: jkirkebo på søndag 31. august 2014, klokken 21:58
Tja, så veldig spesielt trenger ikke bruksområdet å være. Det holder at man har såpass lang pendlevei (eller null lademulighet på jobben) til at man typisk kommer hjem med ganske lite igjen på batteriet vinterstid. Med kun 10A lading blir det da vanskelig å få brukt bilen til noe særlig mer etter middag.

Selv med Teslaen har jeg hatt god nytte av 32A lading den siste tiden. Har flere ganger kommet hjem med <50km igjen og kun hatt 7-8 timer til overs før jeg måtte kjøre 200-300km neste morgen. Kunne selvsagt stoppet på SC Solli men da hadde jeg fått ennå en halvtime mindre søvn.

Selvsagt er det slike tilfeller, men det er (heldigvis ;) ) relativt få som har 300 km til jobb! :)

Det er klart at det er bedre med 16 A eller 32 A.

Dette var ikke snakk om jobb men at jeg hjalp noen å flytte kombinert med tur på hytta neste morgen. Jeg kan heldigvis alltid lade på jobb :)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

SoulEv

Sitat fra: K S på lørdag 30. august 2014, klokken 21:08
Hmmmm, bare vi som liker hvit med blått tak best? Får håpe det, så skiller vi oss ut :-)

Jeg bestilte også den hvite med blått tak :)

K S

Det gjorde vi også i dag.... :-)

Kianus

Har også bestilt hvit med blått tak. Hovedsaklig fordi det var den vi fikk tak i raskest :)

elbilentusiast

Noen som har fått bilen sin enda eller hørt noe om når dere evt får den?
Eier av en blå og hvit Kia Soul levert i september! Superfornøyd :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA