Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stoppe bilen fra telefonen ved tyveri

Startet av Spider2010, lørdag 06. september 2014, klokken 18:26

« forrige - neste »

ironduke

Hvor mye sparer man på å bruke auto-funksjonen versus å ha på LED-nærlys og baklys på dagtid? Hvor stort forbruk utgjør dette?
Bosch Rotak 37li gressklipper
2016 Nissan Leaf Nordic 30 kWh i bronze metallic med 6.6kW lader.

Ebe

Uten å kjenne det eksakte svaret, så vil jeg tro det er så lite at det ikke er verdt å regne på en gang...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Øyst1

Sitat fra: ironduke på fredag 16. september 2016, klokken 09:57
Hvor mye sparer man på å bruke auto-funksjonen versus å ha på LED-nærlys og baklys på dagtid? Hvor stort forbruk utgjør dette?



For min del har det lite med sparing å gjøre, da det nok er snakk om minimalt å hente på å bytte til LED.
For meg er det rent kosmetisk. Jeg gremmes av at det ikke er LED i alle lysene på bilen. Så jeg gjør alt for at det skal bli så likt som mulig, så moderne som mulig.
Eneste jeg ikke klarer å gjøre noe med er fjernlysene, som jo er en liten vits på disse bilene.

2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Øyst1

Sitat fra: Sele på fredag 16. september 2016, klokken 09:21
Sitat fra: Øystein K på fredag 16. september 2016, klokken 07:59
Sitat fra: Balrog på fredag 16. september 2016, klokken 01:03
Sitat fra: fws på mandag 08. september 2014, klokken 12:22
Jeg kan også legge til at mange importerte biler ikke har kjørelys forran heller. Dette kan gi bot.

Hvor har du dette fra? På US Leaf er det bare å la lysbryteren stå på auto og tåkelys, så er det "automatisk kjørelys" på bilen.

Blir ikke dette ulovlig?
Tåkelysene skrur seg ikke av når kjørelysene kommer på, og da kjører man ulovlig. Ser flere Leaf som kommer med kjørelys og tåkelys på samtidig, noe som ikke er lovlig.

På Norske Leafer er det DRL på dagtid, og disse skrur seg automatisk av når kjørelys kommer på!
Det er ikke ulovlig.

DRL på "norske" Leafer kan ganske enkelt overstyres på lysbryter det vil si at du kan kjøre med det lyset du ønsker. Sjåføren har ansvaret for at man til enhver tid har korrekt lys på bilen,ikke lysbryteren.



Det er ulovlig kjøre med tåkelys og nærlys/fjernlys samtidig.
På "norske" Leafer trenger man ikke tenke på dette, så lenge bryter står på auto, da styrer dette seg selv.

På amerikanske Leafer kan man sette bryter i auto, men for å få grøftelysene til å virke, må disse skrus manuelt på.
Når mørket da kommer, eller en tunell, går kjørelyset automatisk på, men ikke tåkelysene av. Da kjører man ulovlig.
Ja, det er da bare til manuelt å skru av tåkelys, men blir styrete å holde på slik hele tiden, og fort gjort å glemme seg!

Tåkelys er heller ikke det samme som DRL. Forskjellige pærer og lysstyrker.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Øyst1

#34


Kjøpte dem via Finn. Sikkert billigere på eBay. Ulempen er at lampene som står i originalt har to pærer , en for tåkelys og en for DRL.
De nye LED lampene har bare LED. Så tåke og DRL må kobles sammen til en, følger med ledninger til dette.

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=80615554


2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Sele

Sitat fra: Øystein K på fredag 16. september 2016, klokken 18:24
Sitat fra: Sele på fredag 16. september 2016, klokken 09:21
Sitat fra: Øystein K på fredag 16. september 2016, klokken 07:59
Sitat fra: Balrog på fredag 16. september 2016, klokken 01:03
Sitat fra: fws på mandag 08. september 2014, klokken 12:22
Jeg kan også legge til at mange importerte biler ikke har kjørelys forran heller. Dette kan gi bot.

Hvor har du dette fra? På US Leaf er det bare å la lysbryteren stå på auto og tåkelys, så er det "automatisk kjørelys" på bilen.

Blir ikke dette ulovlig?
Tåkelysene skrur seg ikke av når kjørelysene kommer på, og da kjører man ulovlig. Ser flere Leaf som kommer med kjørelys og tåkelys på samtidig, noe som ikke er lovlig.

På Norske Leafer er det DRL på dagtid, og disse skrur seg automatisk av når kjørelys kommer på!
Det er ikke ulovlig.

DRL på "norske" Leafer kan ganske enkelt overstyres på lysbryter det vil si at du kan kjøre med det lyset du ønsker. Sjåføren har ansvaret for at man til enhver tid har korrekt lys på bilen,ikke lysbryteren.



Det er ulovlig kjøre med tåkelys og nærlys/fjernlys samtidig.
På "norske" Leafer trenger man ikke tenke på dette, så lenge bryter står på auto, da styrer dette seg selv.

På amerikanske Leafer kan man sette bryter i auto, men for å få grøftelysene til å virke, må disse skrus manuelt på.
Når mørket da kommer, eller en tunell, går kjørelyset automatisk på, men ikke tåkelysene av. Da kjører man ulovlig.
Ja, det er da bare til manuelt å skru av tåkelys, men blir styrete å holde på slik hele tiden, og fort gjort å glemme seg!

Tåkelys er heller ikke det samme som DRL. Forskjellige pærer og lysstyrker.

Du må ha misforstått mitt innlegg for hvor har jeg skrevet at kombinasjonen tåkelys nærlys er lovlig?

På veiene er det et stort antall biler uten autofunksjon på lysbryter og som må skifte fra tåkelys/parklys til nærlys når det blir mørkt. Dette er sjåførens ansvar at kjøretøyet alltid har riktig lys i henhold til værforholdene! For du kan ikke kaste ansvaret over på lysbryteren.

Poenget er at det er ingen krav til at kjøretøyet skal være utstyrt med en autolysbryter for og være lovlig på norske veier.

nr1rayner

#36
Sitat fra: Øystein K på fredag 16. september 2016, klokken 18:24
Det er ulovlig kjøre med tåkelys og nærlys/fjernlys samtidig.
På "norske" Leafer trenger man ikke tenke på dette, så lenge bryter står på auto, da styrer dette seg selv.

Står bryter i Auto og tåkelys fram er på, vil nærlys komme på uansett såvidt jeg husker.
Men uansett, tåkelysene vil da lyse sammen nærlys når de kommer på.

Ser ut som flere blander begrepene her
Kjørelys: "Daglys", altså DRL, "grøftlys" fram og mørk bak på Leaf.
Tåke/grøftlys: På Leaf er det 2 pærer i grøftlys-lampa, P13W som er kjørelys, og H8/H11 som er grøftlyset. Brukes KUN sammen lys i park, event i tåke.
Nærlys: Hovedlysene. På gen1 og Nordic/Tekna er dette LED-lysene, mens på Visia og Accenta er dette H4.
Begrepet fjernlys ser det ut som de fleste har forstått  :P

LED-lysene (nærlys) skulle vel bruke 25 eller 35w såvidt jeg husker.
Mistenker at det er pr LED, slik at det er 50 eller 70w pr side, altså 100 eller 140w totalt.
I tillegg kommer park 2x5w, skiltlys 2x5w og baklys (ukjent watt).
Etter forbruksmåleren ser det mer ut til å stemme enn 25-35w pr side.
Altså 0,1-0,14kw. Greier du å bruke 10 timer på å tappe driftsbatteriet har du da brukt 1-1,4kwh, teoretisk sett nok til å kjøre inntil 1 mil.
Men mer sannsynlig er vel 3 timer, så 0,3-0,4kwh, altså i beste fall ca 3 km..

P13W skal være på 13watt, og mørk bak, altså 26watt totalt. Disse i LED skal vel bruke omtrent 2watt, så ingen strengt tatt verdt å regne på.

For min del er det mer fordi jeg ser for meg at nærlysene har begrenset livstid i antall timer, og koster sikkert en nevneverdig sum å skifte. Da er det greit å bruke mest mulig kjørelys.
De originale P13W ser ut som koster ca 200-250kr pr stk, så da sliter jeg på ebay-LED til ca 20 kr istedet  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA