Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stoppe bilen fra telefonen ved tyveri

Startet av Spider2010, lørdag 06. september 2014, klokken 18:26

« forrige - neste »

Electric

Sitat fra: D9 på mandag 08. september 2014, klokken 13:24
Jeg tror det han mener er at bilene ikke kjører med lysene tent :)

;D Antok at det kunne være det.
I auto er det vel riktig på leaf. Men kjørelys finnes. No problem å koble på kjørelys på import-leaf på auto. Dvs. konstantstrøm i auto-posisjon på kjørelysene.

Mrtiger

Kjøpte en leaf 2013mod i forrige uke, den er Kjøpt ny her i Norge.
Ser at når lysbryteren står på auto setter den på kurvelysene når det er lyst ute...er det riktig. Trudde at nærlysene i hovedlyktene skulle lyse?
2013 Nissan Leaf, Acenta.

E_S

Euro-Leaf har to pærer i kurve/tåkelysene. Den som lyser på dagen er en svakere kjørelyspære, ikke tåkelyset.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Mrtiger

ah, da er det riktig slik det er nå da.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

bjorn_2390

Sitat fra: BE på onsdag 03. september 2014, klokken 15:37
Kanskje dette er en av grunnene til at det ikke lengre er påbudt med kjørelys bak.
Det har aldri vært påbudt med kjørelys bak. Kun foran. Men så er det bare "blitt sånn" fordi man har valgt å benytte nærlys som fungerende kjørelys, her i landet. (Særnorske regler har gjort at man etter hvert valgte å levere biler som hadde automatisk lys (tilpasset for Norge), noe som ikke var vanlig utenlands. Norge fulgte etter svenskene i retningslinjene.)
Hvis egne lys til formålet "kjørelys" (gule eller hvite) foran: Kjørelys har ikke vært lovlig å benytte sammen med nærlys. Derfor har det vært krav til å montere relé, slik at kjørelysene slukket, når nærlyset ble tent, -samtidig kom baklysene på.
Blå Euro-Leaf (2012)

kakraemer

#20
SitatDet har aldri vært påbudt med kjørelys bak. Kun foran. Men så er det bare "blitt sånn" fordi man har valgt å benytte nærlys som fungerende kjørelys, her i landet.

Der er du nok "på jordet".
I kjøretøyforskriften §28-4 pkt. 11-5 står det følgende: Minst baklyset skal lyse sammen med kjørelys.
Imidlertid overstyres denne nasjonale forskriften nå av nytt EU-direktiv for lysbruk på bil. Dette direktivet har vært gjeldende i Norge siden februar 2011.

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_28#§28-4

https://www.naf.no/aktuelt/nytt-fra-naf/kjorer-du-uten-baklys/
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Vladimir Gillstrøm

Er det noen som har byttet ut lampehuset til en med LED som fungere både for kjørelys og tåkelys? Eventuelt kun pære for kjørelys?

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Øyst1

Jeg har akkurat kjøpt nye lamper ( ikke pærer) med LED DRL.
Skal bytte ut disse med eksisterende grøftelys når jeg får tid.
Blir spennede å se, og ikke minst endelig ha LED også i DRL !
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Balrog

Sitat fra: fws på mandag 08. september 2014, klokken 12:22
Jeg kan også legge til at mange importerte biler ikke har kjørelys forran heller. Dette kan gi bot.

Hvor har du dette fra? På US Leaf er det bare å la lysbryteren stå på auto og tåkelys, så er det "automatisk kjørelys" på bilen.
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

Vladimir Gillstrøm

Sitat fra: Ebe på torsdag 15. september 2016, klokken 13:47
som linket i en annet tråd her inne, https://pwrkiter.wordpress.com/2014/08/14/nissan-leaf-led-running-lights/

Nå hadde jeg håpet at noen hadde klart å lage ei LED pære som ikke hadde behov for modifikasjon.

Vladimir Gillstrøm

Sitat fra: Øystein K på torsdag 15. september 2016, klokken 14:17
Jeg har akkurat kjøpt nye lamper ( ikke pærer) med LED DRL.
Skal bytte ut disse med eksisterende grøftelys når jeg får tid.
Blir spennede å se, og ikke minst endelig ha LED også i DRL !

Har du en link til produktet? Hadde vært interessant å ta en nærmere titt på det.

Øyst1

Sitat fra: Balrog på fredag 16. september 2016, klokken 01:03
Sitat fra: fws på mandag 08. september 2014, klokken 12:22
Jeg kan også legge til at mange importerte biler ikke har kjørelys forran heller. Dette kan gi bot.

Hvor har du dette fra? På US Leaf er det bare å la lysbryteren stå på auto og tåkelys, så er det "automatisk kjørelys" på bilen.

Blir ikke dette ulovlig?
Tåkelysene skrur seg ikke av når kjørelysene kommer på, og da kjører man ulovlig. Ser flere Leaf som kommer med kjørelys og tåkelys på samtidig, noe som ikke er lovlig.

På Norske Leafer er det DRL på dagtid, og disse skrur seg automatisk av når kjørelys kommer på!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

Sele

Sitat fra: Øystein K på fredag 16. september 2016, klokken 07:59
Sitat fra: Balrog på fredag 16. september 2016, klokken 01:03
Sitat fra: fws på mandag 08. september 2014, klokken 12:22
Jeg kan også legge til at mange importerte biler ikke har kjørelys forran heller. Dette kan gi bot.

Hvor har du dette fra? På US Leaf er det bare å la lysbryteren stå på auto og tåkelys, så er det "automatisk kjørelys" på bilen.

Blir ikke dette ulovlig?
Tåkelysene skrur seg ikke av når kjørelysene kommer på, og da kjører man ulovlig. Ser flere Leaf som kommer med kjørelys og tåkelys på samtidig, noe som ikke er lovlig.

På Norske Leafer er det DRL på dagtid, og disse skrur seg automatisk av når kjørelys kommer på!
Det er ikke ulovlig.

DRL på "norske" Leafer kan ganske enkelt overstyres på lysbryter det vil si at du kan kjøre med det lyset du ønsker. Sjåføren har ansvaret for at man til enhver tid har korrekt lys på bilen,ikke lysbryteren.

Sele

#29
Sitat fra: Vladimir Gillstrøm på fredag 16. september 2016, klokken 07:46
Sitat fra: Øystein K på torsdag 15. september 2016, klokken 14:17
Jeg har akkurat kjøpt nye lamper ( ikke pærer) med LED DRL.
Skal bytte ut disse med eksisterende grøftelys når jeg får tid.
Blir spennede å se, og ikke minst endelig ha LED også i DRL !

Har du en link til produktet? Hadde vært interessant å ta en nærmere titt på det.

Jeg brukte disse. Modifikasjonen er gjort på 5-10 min.

http://www.ebay.com/itm/2pcs-P13W-18-SMD-5050-Pure-White-Driving-DRL-Fog-LED-Car-Light-Lamp-For-Camaro-/121398775919?hash=item1c43ee506f:g:n10AAOSwPe1T2JsS&vxp=mtr

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA