Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Stoppe bilen fra telefonen ved tyveri

Startet av Spider2010, lørdag 06. september 2014, klokken 18:26

« forrige - neste »

Spider2010

Hei.

lurer på et par ting.

1. ser at jeg ikke har lys bak på bilen når jeg kjører. har lysene på "auto" er det rett??
hvis jeg blir stoppet kan man få bot?? Ser at alle som har leaf i bodøområdet kjører uten baklys på bilen.

2. husket da jeg kjøpte bilen at gikk jeg for tekna fikk jeg leddlys på bilen=mindre strømforbruk.
men kan det stemme at det nesten ingen av lysene har ledd, kun nærlys fremme?

medic.66

Når du har lysbryteren på auto er det riktig at det er kun kjørelysene foran som lyser. Det sitter en lysføler i frontruten som aktiveres hvis du kjører inn i tunneller eller det begynner å mørkne. Da slår lysa seg på foran og bak. Dette er helt lovlig og du vil ikke bli stoppet for dette.

Du har LED pærer i nærlyset, bremselys og baklys.
Evje

Hvit Leaf Tekna, levert 31. mars 2014.

Hvit Volvo V90 CC 18 modell til langtursbil og trekking av tilhenger.

jansolb

Sitat fra: medic.66 på fredag 22. august 2014, klokken 16:28
Når du har lysbryteren på auto er det riktig at det er kun kjørelysene foran som lyser. Det sitter en lysføler i frontruten som aktiveres hvis du kjører inn i tunneller eller det begynner å mørkne. Da slår lysa seg på foran og bak. Dette er helt lovlig og du vil ikke bli stoppet for dette.

Du har LED pærer i nærlyset, bremselys og baklys.

Jako

Det er ingen krav om at baklyset skal slås på, så alle nyere biler kommer nå uten baklyset automatisk på. Men for sikkertetens skyld er det en fordel å ha den på synes jeg.
Nissan Leaf Tekna 2014

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.


Ebe

Det var ganske interessant lesing. Spesielt det med en økning av påkjøringer bakfra ved bruk av kjørelys:

"Bruk av kjørelys på dagtid reduserer antall flerpartsulykker i dagslys med i stør­rel­ses­orden 10-15% for biler som bruker kjørelys. Innføring av påbudt bruk av kjørelys reduserer antall flerpartsulykker i dagslys med i størrelsesorden 5-10%. Virkningen varierer mellom ulykkestyper. Antall ulykker der fotgjenger og syklist er innblandet blir redusert. Det samme gjelder antall front- eller sidekollisjoner mellom biler. Antall påkjøring bakfra ulykker ser derimot ut til øke. En mulig forklaring på dette er at bremselysene kan bli vanskeligere å oppfatte når baklysene er tent (Attwood 1981, Elvik 1993).

Tallene som er gjengitt over for virkningen av påbudt bruk av kjørelys gjelder ved en økning av bruken i kjørelys fra ca 30% til ca 80%. Dette er representativt for den økning i bruken av kjørelys som man har funnet i de land der dette er blitt påbudt."
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

BE

Kanskje dette er en av grunnene til at det ikke lengre er påbudt med kjørelys bak.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

D9

Er det slik at Tekna-bilen har andre lykter, eller er det kun pærene som er forskjellige? Kunne tenke meg LED i nærlysene selv.
'14 Leaf
'15 Evalia

BE

Helt annen innmat på bilene med LED. Du må bytte hele innmaten, ikke bare pæra.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

fws

Jeg kan også legge til at mange importerte biler ikke har kjørelys forran heller. Dette kan gi bot.

Ellers er det et generelt voksende problem at biler ikke kjører med baklys på kvelden. Dette fordi de ikke har automatisk lyssensor.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

D9

Noen som har erfaring med disse H4-LED pærene? Er det bare søppel?
'14 Leaf
'15 Evalia

Electric

Sitat fra: fws på mandag 08. september 2014, klokken 12:22
Jeg kan også legge til at mange importerte biler ikke har kjørelys forran heller. Dette kan gi bot.

Ellers er det et generelt voksende problem at biler ikke kjører med baklys på kvelden. Dette fordi de ikke har automatisk lyssensor.

Alle importerte biler har nærlys og/eller kurve-/tåkelys.

"Bil skal ha to lykter foran som gir hvitt eller gult kjørelys. Som kjørelys kan benyttes: Nærlys, nærlys med redusert spenning, særskilt godkjente lykter eller lykter for kurve-/tåkelys"

D9

Jeg tror det han mener er at bilene ikke kjører med lysene tent :)
'14 Leaf
'15 Evalia

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA