Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forbruk med taklast

Startet av Panduck, fredag 05. september 2014, klokken 21:15

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: E_S på fredag 22. august 2014, klokken 11:31
Fordelen med 6,6 kW-laderen er at man kan koble seg til f.eks. men man er på et kjøpesenter, spiser en middag, går på kino eller noe sånt og kommer tilbake til praktisk talt fulladet bil fremfor bare halvfull. Samme underveis når det ikke er hurtiglader, da er det tross alt bedre å stå 3 timer et sted enn 6 timer..

Sant det, men det kommer an på lademønsteret. Sjelden jeg kjører til en butikk og må lade fra tomt til full. Stort sett klarer jeg meg med en time eller to på 16a.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 10:17
Men jeg ville definitivt valgt 6,6kW lader om jeg ble spurt, da det dukker opp flere og flere 11kW og 22kW ladere, som det er greit å kunne trekke iallefall 6,6kW fra.

Nei, 11kW ladere er 3x16A, som en Leaf med 6.6kW lader (1x32A) kun vil trekke 3.3kW fra. Du må koble deg på en ladestolpe som kan levere 32A på 1 fase for å få 6.6kW i Leaf. Det betyr enten 22kW eller 7.4kW ladestolper.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. august 2014, klokken 12:02
Nei, 11kW ladere er 3x16A, som en Leaf med 6.6kW lader (1x32A) kun vil trekke 3.3kW fra. Du må koble deg på en ladestolpe som kan levere 32A på 1 fase for å få 6.6kW i Leaf. Det betyr enten 22kW eller 7.4kW ladestolper.

Så mye kan jeg om strøm. Uansett så er jo de fleste "betalbare" type2 ladere 22kW. Da ville det jo vært fint å kunne trekke iallefall 6.6kW, når man først betaler :P

Knotten

Sitat fra: Mippen på fredag 22. august 2014, klokken 11:51
Sitat fra: E_S på fredag 22. august 2014, klokken 11:31
Fordelen med 6,6 kW-laderen er at man kan koble seg til f.eks. men man er på et kjøpesenter, spiser en middag, går på kino eller noe sånt og kommer tilbake til praktisk talt fulladet bil fremfor bare halvfull. Samme underveis når det ikke er hurtiglader, da er det tross alt bedre å stå 3 timer et sted enn 6 timer..

Sant det, men det kommer an på lademønsteret. Sjelden jeg kjører til en butikk og må lade fra tomt til full. Stort sett klarer jeg meg med en time eller to på 16a.

De fleste kjøpesentre har vel framdeles bare shuco tilkobling, altså maks 16A, eller?

Men for all del, jeg er selv irritert på forhandleren min som sa at 6,6kW lader var uinteressant for et år siden, type 2 ladere kommer som bare det nå..
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Panduck

Vi kan jo håpe på "bærbare" chademo ladere etterhvert. En 11kW lader er  vel ikke for stor, og det er allerede noen som har "hacket" til dette. Laderen vil vel veie under 25kg. De "rullbare" chademo adapterene som finnes nå er jo alt for store og dyre til at private kan kjøpe dem...

emil

Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 13:48
Vi kan jo håpe på "bærbare" chademo ladere etterhvert. En 11kW lader er  vel ikke for stor, og det er allerede noen som har "hacket" til dette. Laderen vil vel veie under 25kg. De "rullbare" chademo adapterene som finnes nå er jo alt for store og dyre til at private kan kjøpe dem...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14764.0.html

Panduck

Fin størrelse, men litt dyr for privatperson :) Men det sier jo litt om hvilke muligheten man vil ha for å gjøre 22kW AC ladepunkt litt mer fleksible. Men om en "ren" 11kW DC-lader koster ca US$3000, bør det være mulig å få enda billigere, mer portable chademo-ladere som kan være attraktive for private.

Sitat fra: emil på fredag 22. august 2014, klokken 14:00
Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 13:48
Vi kan jo håpe på "bærbare" chademo ladere etterhvert. En 11kW lader er  vel ikke for stor, og det er allerede noen som har "hacket" til dette. Laderen vil vel veie under 25kg. De "rullbare" chademo adapterene som finnes nå er jo alt for store og dyre til at private kan kjøpe dem...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14764.0.html

emil

Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 14:13
Fin størrelse, men litt dyr for privatperson :) Men det sier jo litt om hvilke muligheten man vil ha for å gjøre 22kW AC ladepunkt litt mer fleksible. Men om en "ren" 11kW DC-lader koster ca US$3000, bør det være mulig å få enda billigere, mer portable chademo-ladere som kan være attraktive for private.

Sitat fra: emil på fredag 22. august 2014, klokken 14:00
Sitat fra: Panduck på fredag 22. august 2014, klokken 13:48
Vi kan jo håpe på "bærbare" chademo ladere etterhvert. En 11kW lader er  vel ikke for stor, og det er allerede noen som har "hacket" til dette. Laderen vil vel veie under 25kg. De "rullbare" chademo adapterene som finnes nå er jo alt for store og dyre til at private kan kjøpe dem...

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,14764.0.html

Var jo også snakk om at det skulle komme 22kW Combo ladere til BMW forhandlere for noe rundt 50.000. Muligens litt subsidiert av BMW sentralt og ikke like portabel, men alt har med å få opp volumet på produksjonen for å få ned kostnadene. Innmaten i en BMW combo lader vil vel i all hovedsak være veldig lik en CHAdeMO så jeg tror nok at man får se bærbare 22kW ladere om noen år til en pris vanlige mennesker kan leve med.

Alternativet er jo også å sette flere ladere i Leafen så du kan lade med 3x16A eller 3x32A AC

tomrh

Det går an å ettermontere ekstra lader, selv på eldre Leaf. Var i kontakt med elbilhjelpen, antydet at en slik ombygging koster ca. 20k, samt at man nok voider garantien med dette.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på fredag 22. august 2014, klokken 14:34
Det går an å ettermontere ekstra lader, selv på eldre Leaf. Var i kontakt med elbilhjelpen, antydet at en slik ombygging koster ca. 20k, samt at man nok voider garantien med dette.

Hvis jeg bytter battteripakka om 2-3 år skal jeg nok vurdere ekstra ladere, men det er kanskje nå når batteriet er litt dårlig og jeg må lade oftere at ekstra ladere virkelig gjør nytten.

svingen

@emil håper om 2-3 år att det er hurtigladere hver 5 mil,så da er nok bedre med nytt batteri til 20k enn lader til 20k men tiden vil jo vise :-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Mippen

Sitat fra: svingen på fredag 22. august 2014, klokken 20:04
@emil håper om 2-3 år att det er hurtigladere hver 5 mil,så da er nok bedre med nytt batteri til 20k enn lader til 20k men tiden vil jo vise :-)

Hurtiglader hver 5 mil og flere ladere med plass til flere på en gang som tesla. Da snakker vi :)
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Jeg lurer også på når noen klarer å lage en adapterboks mellom CCS og Chademo slik at begge typer ladere kan brukes på begge typer biler. Spenningen er vel den samme, men styringen og kommunikasjonen er helt forskjellig slik at det trengs noe elektronikk mellom..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA