Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sikring av lader mot vanninntrengning

Startet av Betacar, torsdag 29. januar 2009, klokken 21:01

« forrige - neste »

Betacar

Jeg skulle lage en "ny tilkobling".
På første side ga jeg tilkoblingen ett navn og ett ikon.
På andre side får jeg kun opp muligheten for utfylling av "Vertsadresse", "Portnummer" (23 default) og kan velge "TCP/IP (Winsoc)" i rullegardinmenyen.  Ved tidligere bruk har jeg kunnet valgt ønsket com-port i rullegardinmenyen.

Hva er feil?

Er det en amputert versjon pga Windows home versjonen?

Evt. Andre forslag til gratis programmer jeg kan bruke?
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Elmo

Jeg får opp COM port valg når jeg oppretter en ny avansert tilkobling i XP home.
Kan hende at du mangler nødvendige windows komponenter ??
- Kontrollpanel
   - Legg til eller fjern programmer
      - Legg til / fjern Windows-komponenter
         - Andre fil- og utskriftstjenester for nettverk

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Betacar

Bruker laptoppen på jobben i steden, den har en komplett Hyperterminal :)
Samt at jeg fikk lastet ned ett annet gratis program.  Men regner med det er lettere å spørre om råd her på forumet, om jeg bruker samme programmet som resten (?)

Noen som har en ferdig nedlastet CSV-tekstfil med ett tilhørende regneark og sende meg?  Jeg trenger en liten oppfriskning i Excel  ;)
  Og slipper å "finne opp kruttet" for å få en forståelig graf  :)

Trenger en å sende filen innom Access før en benytter den i Excel?

Om noen lurer på hvor lang kablene i mellom pc og PakTraker ES1/ES1R kan være, så har i alle fall jeg lært følgende:
  Seriekabel (RS232) (ser noen kaller pluggen DB9...?) maks 15 meter
  USB kabel maks 4,5 meter (her finnes noen aktive kabler som er 5m evt 5 meter+).
     I praksis virker nok kablene om de er lengere oxo, men om feil oppstår, kan dette være en av feilen.
     Har selv brukt seriekabler som var 50m+ i en tidligere jobb, men om jeg ikke husker feil, senket vi da Baud Rat'en (hastigheten på signalet)  Tror ikke Baud Rate'n lar seg senke i PakTraker'en...


Hvor ofte er anbefalt oppsett av ES1R sin logging av datastrenger?

Når ES1R sitt minne er fullt, vil det da starte å overskrive de gamleste data automatisk? (slik at jeg har de nyeste verdiene for nedlasting)  Eller går den bare full, og må tømmes for å fortsette lagring av date?

Forøvrig fant jeg en fin video på youtube ang PakTrakr:

Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Lynet

Flott video du har funnet:)
Der sier de at man kan velge celsius, men sier ikke hvordan. Er det noen som vet det?

Tidliger er det også nevnt at man kan velge batteritype, NiCd/bly men hvordan?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

#4
Sitat fra: Lynet på onsdag 21. januar 2009, klokken 18:43
... man kan velge batteritype, NiCd/bly men hvordan?
Tror nok ikke det dessverre.  Remotene er forskjellige.
I allefall fremkommer det herPakTrakr.com at man må velge batteritype ved bestilling.

Sitat fra: Betacar på tirsdag 20. januar 2009, klokken 21:28
Hvor ofte er anbefalt oppsett av ES1R sin logging av datastrenger?
Når ES1R sitt minne er fullt, vil det da starte å overskrive de gamleste data automatisk? (slik at jeg har de nyeste verdiene for nedlasting)  Eller går den bare full, og må tømmes for å fortsette lagring av date?
If not programmed otherwise, the ES1R will by default log ALL data to memory until the entire 2MB is filled (usually in 5 hours or less, depending on how many batteries are being monitored.) At each subsequent power-up, the ES1R will prompt for a command and wait two minutes for a response, providing the user an opportunity to download previously stored data before memory is over-written with new data.

Du finner dette og masse mere info i denne beskrivelsen
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Betacar

Kommet litt lenger, men det bråstoppet  :-\

Koblet til ES1R og strømmåleren, resatte Remotene, og vips så fikk jeg opp ampereforbruket...

Koblet til pc'n med HyperTerminal og fikk opp smileansikter, hjerter o.l.

Skulle så skrive "s59".... men hva???? er vel noe fancy språk her   ;)

   Hvilke innstillinger skal jeg gjøre i HyperTerminal for å få normal tekst?
      Ikke enter virket en gang....

Samt å sette HyperTerminal i textmode?   Hvor gjøres det?

Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

Lynet

Hei Betacar.
Jeg hadde de samme startproblemene som deg, kontaktvansker mellom remotene var ett problem, ett annet var seriekabelen...... Men nå virker det bra :)

Hvis du vil kan vi ta en runde sammen. Jeg bor ikke så langt fra Tyholttårnet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Betacar

#7
Ja, det høres flott ut :)

Når passer det for deg?
    I helgen har jeg åpent program (ingen hindringer)..
    Jeg har også tilgang på en stor oppvarmet garasje på jobben, nede i sentrum.   Eller skal jeg stikke innom deg?

(Oppdatering: Personlig melding sendt)
Trondheim
Think 2000 - Citroen Berlingo 2000

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA