Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Vente"matter

Startet av NegativeElectrode, fredag 05. september 2014, klokken 20:13

« forrige - neste »

Philip Marlowe

Det at de som fikk Tesla for snart et år siden har hatt et verditap på omtrent null er helt klart atypisk. Dette vil nok normalisere seg i de kommende år. Det er viktig at man her sammenligner "epler med epler og bananer med bananer". En Tesla til 700' må derfor sammenlignes med en fossilsedan til 700'.

Personlig tror jeg Teslaen vil holde seg bedre i pris. Dette blant annet fordi myndighetene blir nødt til å stramme inn på bruken av spesielt dieselbiler de neste årene.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

NegativeElectrode

Muligens anekdotisk, men hvis det går som dette foruminnlegget har  vi bare sett starten av Teslas eventyr og en gal fanklubb
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: Philip Marlowe på fredag 22. august 2014, klokken 17:41
Det er viktig at man her sammenligner "epler med epler og bananer med bananer". En Tesla til 700' må derfor sammenlignes med en fossilsedan til 700'.
Å sammenligne Model S med en sedan blir i hvert fall epler og bananer. Sedan er håpløst upraktisk for familier med litt bagasjebehov. Model S er en kombikupe med bagasjeplass i stasjonsvogn-klassen.
Så fossil-stasjonsvogn er det riktige å sammenligne med, evt. kombikupe :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Reodor

Klart at om man kjøpte en trilling til 260 000,- og ser at den etter tre år kan selges brukt for 110 000 så er det et stort verditap.
Snur man på det ser man at det finnes kjøpere til en tre år gammel bil til 110 000 samtidig som de kan kjøpe samme bilen ny til 140 000.
Den siste vinklingen indikerer at elbilene er ettertraktede som bruktbiler og at de bør holde seg brukbart i verdi fremover.
2012 Ion, Kjøpt Februar 2014
Tesla M3 LR AWD 19", kjøpt Juni 2019.
Henger: Tredal T-10.

timingbeltkiller

Sitat fra: Reodor på fredag 22. august 2014, klokken 21:12
Snur man på det ser man at det finnes kjøpere til en tre år gammel bil til 110 000 samtidig som de kan kjøpe samme bilen ny til 140 000.
En ny bil til 140 er falt i verdi til 110 i samme øyeblikk du kjører den ut fra bilforhandleren.
Så slike kjøperne tror jeg ikke på før jeg møter et lys levende eksemplar.
Og slektningene bør vel sørge for umyndiggjøring pga uegnet til å ivareta egne interesser.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Kent

Sitat fra: timingbeltkiller på fredag 22. august 2014, klokken 21:23
Sitat fra: Reodor på fredag 22. august 2014, klokken 21:12
Snur man på det ser man at det finnes kjøpere til en tre år gammel bil til 110 000 samtidig som de kan kjøpe samme bilen ny til 140 000.
En ny bil til 140 er falt i verdi til 110 i samme øyeblikk du kjører den ut fra bilforhandleren.
Så slike kjøperne tror jeg ikke på før jeg møter et lys levende eksemplar.
Og slektningene bør vel sørge for umyndiggjøring pga uegnet til å ivareta egne interesser.

Vi ser jo det motsatte med model s og e-golf. Her øker bilen noen titusener straks den ruller ut fra forhandleren:)

Vil jo selvfølgelig ikke være sånn for alltid, men så lenge elbiler er så ettertraktede som de er nå, så holder de seg godt i pris, så sant det ikke kommer noe bedre til samme eller lavere pris.

Ny teknologi utgjør mer en alder på bilen.
Sarpsborg - Night Blue E-Golf - 30.07.14
Reservert Tesla Model 3 - 01.04.16

Leaf_2014

Svært mange usikkerheter rundt verditap:
- Mister man kollektivfeltet/bompenger/gratisparkering faller verdien på de fleste modeller. Buddy etc stiger kanskje i popularitet, fordi de uansett kan kjøre der (motorsykkelregistrert).
- Kommer moms vil det øke bruktverdien
- Model X kommer snart, blir det bøttevis med S til salgs kan det bli trangt i døra
- Kommer det forbedringer på feks S ? AWD, ordentlige seter, ACC, støydemping i hjulbuer, panser som ikke knekker, bedre rekkevidde ...
- Model S kommer ikke til å bli billig å ha etter 5 år i eie. Denne bilen er like stor og dyr som en Panamera eller MB S. Hvor dyr? Første eiere har passert garantien i USA nå ...
Leaf 2014

arthur

Man må vel uansett ikke gå rundt og tro at produksjonen ikke klarer å holde tritt med etterspørselen over tid så at en bil går opp i pris/verdi ved levering er et snart forbigående fenomen og kanskje også nokså særnorsk som så mye annet i dette annerledeslandet med milk and honey i overflod!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Marius Engel


Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 22. august 2014, klokken 08:02
Sammenligning mellom elbil og bensin til 270000 og elbil til 700000??? Snakk om epler og bananer. Halve artikkelen er verdiløs.
http://www.nettavisen.no/na24/lnner-elbil-seg-her-er-svaret/8477496.html

Du må ha lest en helt annen artikkel enn den som er linket til. Eller så har du ikke lest den...

De sammenligner elbiler og besinbiler til samme pris. En helt grei artikkel, ikke noe galt med den. Se bilde fra artikkel.


Lengre nede forklarer de at det kan bli dyrere med elbil til 700.000 ifht bensinbil til 250.000. Og det er jo ikke noe galt med det. Artikkelen konkluderer ikke noe på grunnlag av dette, og forklarer videre at dersom man har høye utgifter til bom og parkering kan regnestykket forandre seg.

E_S

Sitat fra: Marius Engel på lørdag 23. august 2014, klokken 10:54

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 22. august 2014, klokken 08:02
Sammenligning mellom elbil og bensin til 270000 og elbil til 700000??? Snakk om epler og bananer. Halve artikkelen er verdiløs.
http://www.nettavisen.no/na24/lnner-elbil-seg-her-er-svaret/8477496.html

Du må ha lest en helt annen artikkel enn den som er linket til. Eller så har du ikke lest den...

De sammenligner elbiler og besinbiler til samme pris. En helt grei artikkel, ikke noe galt med den. Se bilde fra artikkel.


Lengre nede forklarer de at det kan bli dyrere med elbil til 700.000 ifht bensinbil til 250.000. Og det er jo ikke noe galt med det. Artikkelen konkluderer ikke noe på grunnlag av dette, og forklarer videre at dersom man har høye utgifter til bom og parkering kan regnestykket forandre seg.

Men er det realistisk at f.eks.e en e-Golf til 270k har en restverdi på 135000,- etter tre år mens en tilsvarende fossil-Golf har en restverdi på 202000,-?

Min ex-fossil-Golf hadde en nypris på 355000,- og jeg kjøpte den for 210000,- etter tre år..

Synes det verditapet høres i overkant pessimistisk ut på el-bil og i overkant optimistisk for fossilbil. Og bruker man 10000,- i året på service og reservedeler på en bil i denne prisklassen - med garanti? Don't think so..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

nagela

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 22. august 2014, klokken 21:53
Svært mange usikkerheter rundt verditap:
- Mister man kollektivfeltet/bompenger/gratisparkering faller verdien på de fleste modeller. Buddy etc stiger kanskje i popularitet, fordi de uansett kan kjøre der (motorsykkelregistrert).

Dessverre hjelper det ikke med motorsykkelregistrering for Buddy, de kan kun bruke kollektivfeltet idag fordi de er el-drevet.

Her fra vegvesen.no om kollektivfelt:
"Fra 1. januar 2009 ble minibusser (buss med inntil 16 passasjerplasser, i tillegg til sjåfør) utestengt fra å kjøre i kollektivfelt, i tillegg til tre- og firehjuls motorsykkel/moped."
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

Leaf_2014

@nagela: der lærte jeg noe nytt!
Leaf 2014

NegativeElectrode

#27
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 23. august 2014, klokken 10:54

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 22. august 2014, klokken 08:02
Sammenligning mellom elbil og bensin til 270000 og elbil til 700000??? Snakk om epler og bananer. Halve artikkelen er verdiløs.
http://www.nettavisen.no/na24/lnner-elbil-seg-her-er-svaret/8477496.html

Du må ha lest en helt annen artikkel enn den som er linket til. Eller så har du ikke lest den...

De sammenligner elbiler og besinbiler til samme pris. En helt grei artikkel, ikke noe galt med den. Se bilde fra artikkel.


Lengre nede forklarer de at det kan bli dyrere med elbil til 700.000 ifht bensinbil til 250.000. Og det er jo ikke noe galt med det. Artikkelen konkluderer ikke noe på grunnlag av dette, og forklarer videre at dersom man har høye utgifter til bom og parkering kan regnestykket forandre seg.

Oops, ser nå at Firefox (m NoScript) kutter tabellen akkurat mellom elbil og bensibil til 700.000
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA