Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Baklysene lyser når håndtakene går ut

Startet av boma, fredag 05. september 2014, klokken 13:56

« forrige - neste »

boma

Hei!

Jeg og fruen har nesten bestemt oss for å kjøpe el-bil. Er på vippen til å kjøpe en europeisk importert leaf. Er ny innenfor denne verdenen og har brukt noen timer på å prøve å gjøre meg klok på lading av vår evt. nye leaf. Dette er det jeg har kommet frem til:

- Standard leaf har innebygd en 3,6kw lader som har en type 1 interface. Ladekabelen som følger med bilen støtter 10a. Jeg kan kjøpe charge-amp kabel der jeg kan velge om bilen skal lade på 10 eller 16 amper alt etter hvilken kurs stikk kontakten står på. 

- Noen leafer blir levert med 6.6kw lader som gjør at jeg kan lade med 32amp gjennom type 1 interface. Den bilen vi har sett på har ikke denne innebygd. Kommer vi til å angre sterkt på at vi ikke venter til vi finner en med denne innebygd? Er ikke mange husholdninger som har kurser i denne størrelsen, men ser foreksempel at lagunen kjøpesenter har 400v 32amp(Husker ikke om det var AC eller DC, men regner med det var AC). Vil jeg kunne lade på denne med type1 og innebygd 6.6 kw lader?

- Den andre typen interface blir kallet CHAdeMO som er en hurtiglader. Denne går på DC som "bypasser" innebygd lader i bilen og fyller på med så mye strøm batteriene tåler. Dette gjør at jeg kan lade til 80% på en halvtime sommerstid og opp mot 1 time vinterstid.
- Det finnes en type 2 interface på veiene som ikke passer til leaf. Denne brukes av Tesla, BMW og Citroen. Det vi kan som leaf eiere gjøre da er å kjøpe inn et adapter "type2 til Type1" som gjør at vi har mer fleksibilitet i forhold til hvor vi kan lade. Type 2 er tilsvarende "treg" lading bare med annen interface.

Det optimale for meg da som en leaf eier er å kjøpe en charge-amp kabel og type2 til type 1 adapter og kan da lade med 16amp der det er mulighet for det. Dersom jeg har en innebygd 6.6kw lader så kan jeg doble ladehastigheten min enkelte steder.

Har jeg bestått grunnkurset? Er litt forvirret rundt dette med 32a lading og leaf. Noen steder på nettet virker det som om 6.6kw lader i bilen er kun relevant for hjemmelading da offentlige ladestasjoner har "lade enheten" ståene i stasjonen og vi kan bypasse laderen i bilen. Andre steder står det at jeg MÅ ha 6.6kw lader for å lade på 32amper på ladestasjoner rundtom.

Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

Flips

Ganske sikker på at dette var riktig ja :)
Sitat fra: boma på torsdag 21. august 2014, klokken 21:01
Er litt forvirret rundt dette med 32a lading og leaf. Noen steder på nettet virker det som om 6.6kw lader i bilen er kun relevant for hjemmelading da offentlige ladestasjoner har "lade enheten" ståene i stasjonen og vi kan bypasse laderen i bilen. Andre steder står det at jeg MÅ ha 6.6kw lader for å lade på 32amper på ladestasjoner rundtom.
Hvis det er et DC-ladepunkt, altså en CHAdeMO, spiller laderen i bilen ingen rolle. Hvis det er et AC-ladepunkt har laderen i bilen noe å si.

Hvis det er et AC-ladepunkt med 32A må du ikke ha 6,6 kW-laderen for å bruke ladepunktet, men for å kunne lade med 6,6 i stedet for 3,3 kW må man ha den. Det halverer ladetiden. Personlig hadde jeg kjøpt en med 6,6 kW-lader, da blir den lettere å selge, du kan sette opp et raskere ladepunkt hjemme, og du kan lade fortere på alle Type 2-laderene som det finnes veldig mange av.

Mippen

Du har forstått det ganske bra. For å lade mer enn 16a må du lade på en ladestasjon som for eksempel er type 2 og du må da ha et adapter til type 2, eller type 1 til type 2 kabel. Du kan også lade på industrikontakter med en kabel tilpasset det, eller med et adapter. Greit hvis du har tilgang på jobb eller lignende. Den vanlige stikkontakten som er på 10A kabelen og Charge amps støtter bare bruk opp til 16a. Du må også som du selv sier ha en 6,6kw lader i bilen for å kunne lade mer enn 16A.

Jeg har som deg en importbil med vanlig lader. Jeg viste ikke om muligheten til å velge annen lader når jeg bestilte. Når det er sagt så har jeg til nå ikke hatt bruk for 6,6kw lader. Hjemme har jeg maks 16a og når jeg er på langtur lader jeg på hurtiglader (chademo). Men bor du et sted med mange type 2 ladere som gir full power kan det være greit med 6,6kw lader. Hvis ikke går det fint uten. Jeg har ikke hatt bruk for den ennå. Lader bilen full på mye kortere tid enn med 10a kabelen som følger med uansett med en 16a kabel.
Fremtiden er elektrisk.

E_S

En vesentlig fordel med 6,6 kW-lader er at den er såpass kjapp at man på et kjøpesenterstopp med innlagt matpause eller lignende rekker å lade fra "nesten tomt" til "nesten fullt" på ikke så alt for lang tid. Det er kjekt når det ikke er hurtiglader i nærheten.. Lading på 16A går mye, mye fortere enn på 10A, men tar allikevel ganske lang tid.

Jeg hadde ikke droppet 6,6 kW-laderen, den kan være gull både å ha og ved senere salg etterhvert som type 2-punkter med 32A blir mer vanlig. Da kan man faktisk lade bilen forholdsvis kjapt til å være "treglading". Ser du har skrevet at du skal ha europeiskimportert bil, men bare nevner til info at alle USA-Leaf ihvertfall etter 2013-faceliften har 6,6 kW-laderen mens det var og er ekstrautstyr på Euro-modellen.

Jeg måtte legge opp ladekontakt i garasjen uansett og installerte da en 32A selv om jeg ikke har noen ladekladd som støtter dette, da kan jeg senere utnytte både laderen i min bil og evt. annen elbil jeg måtte skaffe meg i fremtiden, for fossilbil tror jeg aldri blir bil nr. 1 igjen for meg. :)

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Mippen

Sitat fra: E_S på torsdag 21. august 2014, klokken 21:20
En vesentlig fordel med 6,6 kW-lader er at den er såpass kjapp at man på et kjøpesenterstopp med innlagt matpause eller lignende rekker å lade fra "nesten tomt" til "nesten fullt" på ikke så alt for lang tid. Det er kjekt når det ikke er hurtiglader i nærheten.. Lading på 16A går mye, mye fortere enn på 10A, men tar allikevel ganske lang tid.

Jeg hadde ikke droppet 6,6 kW-laderen, den kan være gull både å ha og ved senere salg etterhvert som type 2-punkter med 32A blir mer vanlig. Da kan man faktisk lade bilen forholdsvis kjapt til å være "treglading". Ser du har skrevet at du skal ha europeiskimportert bil, men bare nevner til info at alle USA-Leaf ihvertfall etter 2013-faceliften har 6,6 kW-laderen mens det var og er ekstrautstyr på Euro-modellen.

Jeg måtte legge opp ladekontakt i garasjen uansett og installerte da en 32A selv om jeg ikke har noen ladekladd som støtter dette, da kan jeg senere utnytte både laderen i min bil og evt. annen elbil jeg måtte skaffe meg i fremtiden, for fossilbil tror jeg aldri blir bil nr. 1 igjen for meg. :)

Enig, men det er verdt å få med at det er ikke alle steder som er skikkelig utbygget med 32A ladepunkt ennå. Men helt klart ikke dumt å ha muligheten. :)
Fremtiden er elektrisk.

E_S

Sitat fra: Mippen på torsdag 21. august 2014, klokken 21:31
Sitat fra: E_S på torsdag 21. august 2014, klokken 21:20

Enig, men det er verdt å få med at det er ikke alle steder som er skikkelig utbygget med 32A ladepunkt ennå. Men helt klart ikke dumt å ha muligheten. :)

Nei, det er helt sikkert, men etterhvert som type 2 blir "standarden" for ikke-hurtiglading vil det nok bli ganske hyppig 32A-punkter, og da er det fint å kunne lade bilen på en handletur/gåtur/tidsfordriv innen rimelighetens grenser fremfor nærmest en hel dag. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

boma

Takk for alle svar! Da føler jeg meg litt klokere  :D

Da blir det nok en bil med 6.6kw på meg. Her i Bergen er det blitt såpass mange el biler etterhvert at jeg ser for meg at det kan være like greitt å lade på 6.6kw enn å stresse med å finne ledige plasser på hurtiglading dersom vi skal bort en helg.

Det har seg slik at vi har planer om å kun ha elbilen da jeg kan gå til jobb. Kan bli interessant med to unger i baksetet når rekkevidde angsten kommer snikende. Eneste bekymringen jeg har igjen er at mine forelde bor 75-80km unna. Ser for meg at dette kan bli utfordrende vinterstid da det er veldig kupert. (Bergen - Norheimsund)

Deep blue metallic TMS 70d
Nissan Leaf m/6,6kw lader

JanBrede

Du har fått med deg mye, kan anbefale denne artikkelen på elbil.no
http://www.elbil.no/elbilfakta/elbillading/758-neste-generasjon-infrastruktur-for-ladbare-kjoretoy
Mode 1 - Rett til vanlig kontakt i veggen
Mode 2 - Rett i vanlig kontakt i veggen, men med "intelligent" boks på ladekabelen (EVSE) - Den vanlige kabelen med boks på kabelen som de fleste elbiler idag kommer med (inkludert Leaf)
Mode 3 - Boksen og intelligensen er innebygget i stikk i vegg, standarden inkluderer Type 2 kontakt som "vet" hvor mye strøm som kan overføres bakover, punktet du plugger inn i "vet" hvor mye strøm som kan belastes kursen
Mode 4 - Hurtiglading, i Leaf sitt tilfelle ChaDeMo

Støtter tidligere talere med 6,6.  Har opplevd selv fordelen av å kunne være på et kjøpesenter den tiden jeg trenger for det jeg skal gjøre, og dra med fulladet batteri.
Har også opplevd å komme til hurtigladere ute av drift, men med 32A type 2 i nærheten og reddet videre ferd med en halvtime på dette...
Pass på å få med deg Type2 til Type1 kabel ved kjøpet, så sparer du moms
Helelektrisk familie :)
Tesla S90D 2017, "Blu", siden Mars 2017

Leaf Tekna 2013, "Bawwy", med 6,6 kW lader siden September 2013
2013-2014: 14000 km
2015: 17000 km
2016: 17000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA