Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: zoe test kjørt. godt fornøyd men...........

Startet av bybonden, fredag 05. september 2014, klokken 00:53

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Sofie S på søndag 24. august 2014, klokken 12:45
@jkirkebo tack för att du rättade mig, i Sverige har jag aldrig sett enfas 32A jag tänker bara på 3fas när jag tänker effektiv laddning hemma. Och att gå från 16A till 35A kostar 9110:-Sek extra i årsavgift :o

Heh, 16A 400V kunne vi uansett aldri klart oss på, bare varmepumpa kan trekke såpass på skikkelig kalde dager om det trengs tilleggsvarme. Men det var da fryktelig dyrt, her i Norge kan man (på 400V) forvente å få mellom 40A og 72A før det evt. begynner å koste ekstra. For 230V får man stort sett alltid 3x63A og ofte 3x80A før det blir dyrere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sn0le

16A hovedsikring på 400V er vel ikke lite?
Da har man vel 3x16A tilgjengelig på 230V?
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

jkirkebo

Sitat fra: sn0le på søndag 24. august 2014, klokken 20:25
16A hovedsikring på 400V er vel ikke lite?
Da har man vel 3x16A tilgjengelig på 230V?

Det stemmer, men når VP kan trekke inntil 12kW og induksjonstoppen kan trekke 8,4kW samt at man har vaskemaskin, oppvaskmaskin, tørketrommel osv. blir det drøyt lite med 11kW på inntaket gitt. Kan selvsagt løses med vedovn og gasskomfyr, men det frister veldig lite...

Legg så på to elbiler og en utleieleilighet på samme inntak så er det dobbelte minimum av hva som er levelig.

11kW tilsvarer 3x28A på 230V. Et inntak på 3x25A er å regne som ganske lite, de fleste eneboliger med trefase 230V har nok minst 3x40A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Klinker til og oppgraderer fra 1x50 til 3x50 neste uke. Etter å ha totalrenovert kjøkken som skal ha ikke mindre enn fire separate kurser holder det bare ikke med 11,5KW, spesielt ikke om jeg skal lade bilen samtidig som varmegulv/varmtvannsbereder/varmepumpe osv er i drift samtidig med matlaging. Da må man kort og godt være bevisst på hva man bruker samtidig. Det hører ikke hjemme i 2014, og det vil bli enda mer utfordrende når det blir enda en bil å lade på tunet.

Med 3x230 blir det 50x230x1.73=19,9KW, og det er tilstrekkelig til at det ikke blir nødvendig å ta noen hensyn.

11-12kw holder neppe til mer enn en hybel om man skal lade elbil samtidig som man lever normalt.

sn0le

Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Gordon Retriever


Thor2014

Sitat fra: sn0le på søndag 24. august 2014, klokken 22:55
Varmepumpe som trekker 12kW???  :o

En skikkelig badass pumpe.
Ikke rart vi har ustabilt klima når det står sånne ute å varmer opp luften på sommern og kjøler den på vinteren   ;D

Havebigfun

Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 24. august 2014, klokken 23:27
Jordvarme som drifter vannbåren gulvvarme?
Selve varmepumpen til eneboliger trekker ikke 12KW- varmeytelsen er imidlertid 10-12kW.
For sikkerhets skyld har de fleste pumper imidlertid varmekolber med nominell ytese- for å sikre varme om kompressoren skulle få problemer og for å varme opp bruksvannet periodisk over 60C slik at legionella bekjempes.

jkirkebo

Sitat fra: Havebigfun på mandag 25. august 2014, klokken 22:26
Sitat fra: Gordon Retriever på søndag 24. august 2014, klokken 23:27
Jordvarme som drifter vannbåren gulvvarme?
Selve varmepumpen til eneboliger trekker ikke 12KW- varmeytelsen er imidlertid 10-12kW.
For sikkerhets skyld har de fleste pumper imidlertid varmekolber med nominell ytese- for å sikre varme om kompressoren skulle få problemer og for å varme opp bruksvannet periodisk over 60C slik at legionella bekjempes.

Det stemmer, kompressoren i min trekker typisk 3kW (maks 4kW ved vv-produksjon) og leverer ca. 10kW varmeeffekt ut. I tillegg har den 3+6kW tilleggsvarmeelementer som kan gå på i tre trinn (3kW,6kW og 9kW). Det skjer som du nevner ved legionellakjøring, kompressorhavari eller når det blir for kaldt til at 10kW varmeeffekt er nok til å vedlikeholde varmen inne. Hos oss skjer det ved utetemperaturer under ca. -10 til -12 grader.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nightflare

Heisann!

Jeg har bestilt en S85 som blir levert sent i desember, min først elbil. Jeg har null peiling på disse ladeløsningene enda. Jeg kommer til å legge opp til lading i garasjen, men jeg aner ikke hva jeg bør velge.
Jeg kommer til å pendle ca 24 mil til jobb hver ukedag, altså 12 til jobb og 12 hjem ca. Kan noen som har erfaring si noe om hva de tror jeg trenger? Jeg vil helst unngå å bruke 20-40k til å begynne med, hvis dere tror jeg slipper :)

Jeg har ikke flyttet inn i det nye huset enda, men inntaksboksen på loftet sier blant annet "Inntaksboks type: IBLS 160IN (tror det står "IN) 500V 160A. Det står også "Inntaksboks IP 42 Siemensbryter 3X 160A Type IB LS 160 III AL/CU".
Tesla Model S 85
Levert torsdag 18. Desember 2014

sn0le

#40
Få sjekket hva hovedsikringen er på, og om du har IT-nett eller TN-nett.
Skal stå merket på sikringsskapet.
Står det ikke noe på sikringsskapet er det mest sannsynlig at det er IT-nett.

Med TN-nett så får man mest lading for pengene ved å sette opp en rød 16A 400V 3-fas industrikontakt. Da kan du lade med ladekabelen som følger med bilen såfremt du kjøper med et rødt adapter fra Tesla.
Dette er ikke den raskeste ladingen man kan ha, men har en relativt lav kostnad. Derav mest lading for pengene.
Dette burde kunne gi deg 50-55km/t ladehastighet.

Med IT-nett så får man mest lading for pengene ved å sette opp en blå 32A 230 1-fas (viktig!) industrikontakt. Model S kan ikke lade på 3-fas på IT-nett uten en fordyrende transformatorløsning.
Med en 32A 1-fas kontakt kan du lade med ladekabelen som følger med bilen. Blått adapter er inkludert, så du må ikke kjøpe den utenom.
Noen nettleverandører har restriksjoner på 1-fas kurser over 25A. Men dette burde elektrikeren du benytter kjenne til.
Denne løsningen er også rimelig, og gir deg relativt grei ladehastighet. Mener at det burde bli rundt 25-30km/t ladehastighet, husker ikke i farta.

Utover disse løsningene finnes det ladebokser med Type-2 tilkobling.
Det fordyrer ladeløsningen, men kan være mere praktisk.
Da kan ladekabelen som følger med bilen ligge i bagasjerommet og du slipper å kveile opp ladekabelen hver dag om du trenger å ha den med deg.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

JørundG

Jeg har nettopp fått blått stikk 1fas 230v 32amp og lader med 42km pr time. Har strekt kabel og har sikring 1fas 230v 100amp. Dette er snop når HPWC, som straks er klar, kommer og man etterhvert har flere Elbiler. Kan da lade med enten 22kw eller 7kw. Dersom begge er i bruk må jeg skru ned trekket på en av dem.
Måtte ha nytt inntak til huset og dette kostet til sammen ca 40.000. Ser på dette som en investering i huset, ikke som en bil kostnad. Strømuttak vil uansett være greit å ha på fremtidige biler.

sn0le

42km/t er sikkert med rekkeviddevisning på rated istedenfor typical.
Rated baserer seg på et forbruk på 160Wh/km, noe som er meget optimistisk.
Typical baserer seg på et forbruk på 200Wh/km, noe som er mere reelt.
Selv ligger jeg på 180-190Wh/km i snitt, og jeg kjører ikke spesielt friskt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

hgs

Sitat fra: JørundG på lørdag 11. oktober 2014, klokken 14:06
Jeg har nettopp fått blått stikk 1fas 230v 32amp og lader med 42km pr time. Har strekt kabel og har sikring 1fas 230v 100amp. Dette er snop når HPWC, som straks er klar, kommer og man etterhvert har flere Elbiler. Kan da lade med enten 22kw eller 7kw. Dersom begge er i bruk må jeg skru ned trekket på en av dem.
Måtte ha nytt inntak til huset og dette kostet til sammen ca 40.000. Ser på dette som en investering i huset, ikke som en bil kostnad. Strømuttak vil uansett være greit å ha på fremtidige biler.

Er HPWC klar for Norge? Det er nytt for meg. Har du fått info om dette fra Tesla?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

darthy001

Gjør HPWC noe tilsvarende zaptec sine planer om en "superlader" eller er man prisgitt 400V-nett for at HPWC skal ha noen reell gevinst?

Har ikke lest meg opp på hva slags teknologi som faktisk er i en slik HPWC ::)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA