Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: zoe test kjørt. godt fornøyd men...........

Startet av bybonden, fredag 05. september 2014, klokken 00:53

« forrige - neste »

bybonden

Morn.

Jeg skal sette opp lader i låven til min Model S P85. OV er 3x63a 230V. Jeg ønsker å sette opp et strømuttak (trenger ikke ladestasjon med mindre jeg må) for raskere lading enn vanlig schuko.

Vil ha minimum 35 km/t i ladehastighet og er samtidig opptatt av at det ikke skal bli så dyrt å installere.

Har lest en del rundt omkring uten å bli helt klok på det.

Må jeg ha en ladestasjon, eller kan elektriker sette opp en helt vanlig rød/blå kontakt? Evt hvilken ladestasjon passer for mitt behov?

Hva er maks ladehastighet jeg kan få?

19quiz76

Det billigste blir vel 32A blått stikk, men spørs om du får noe mer enn 32 "km/t" ut av det. Skal du ha mer må du inn med trafo til 400V, dette vil gi deg 47 km/t med en 16A trefas-kurs. Da ser man fort på en investering på 20-30.000,-
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Lokführer

Jeg vurderte også kjempedyr og fancy ladeløsning, men prøvde jeg med 16A og har aldri sett meg tilbake. Snittet av kjøringen vår blir ladet opp alltid.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

OddB

Du setter opp en ENFASE 32A blå kontakt  (tre pinner) og tar det derfra. Selv om det i teorien holder med 16A gir 32A deg mulighet til å varme/kjøle bilen uten å trekke strøm fra batteriet. Kjekt om vinteren.
Ikke tenkt på trafo etc før du har opplevd at 32A faktisk har satt begrensninger for deg i hverdagen.
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Tønsberg

Jeg har satt opp blå stikk (32A, 230V) i min garasje, med overgang fra Kikebo. Sjeldent jeg lader med full 32A, men veldig greit å ha når jeg må lade opp bilen fullt. Alltid sikker på å få nok strøm, slik at jeg er klar til avrese  :)
Angrer ikke på at jeg invistrerte i denne ekstra sikkerheten. Ikke er det så veldig dyrt heller...
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Twowheels

hvor mye koster det ca å få en elektriker til å dra en kabel igjennom et rør til Garasjen, stikk og sikring tror du ?

sugen på 32 Amp lademulighet selv. Som dedikert "ladekurs"
_________

cra

Kommer vel an på hvor lang kabel du trenger. Jeg betalte i underkant av 3.000kr for å få lagt 4 meter kabel av riktig type, lagt inn sikring/jordfeilbryter og kontakt. Dersom det er et stykke å strekke kabel kan det sikkert blir litt mer enn det, siden det skal betaløes former kabel og muligens litt mer arbeid. Det enkleste er å be en elektriker om en pris på jobben (prøv evt. mittanbud.no eller ttilsvarende tjenester). Jeg ville tippe du kunne klare å få det på plass for kanskje rundt 4.000kr?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

bybonden

Takk for svar.

Neste steg etter 32 A blå stikk til noen tusenlapper er altså trafo/400v 32 som vil koste 20-30-40.000 kr+? Det finnes ikke en mellomting?

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bybonden på torsdag 21. august 2014, klokken 16:02
Takk for svar.

Neste steg etter 32 A blå stikk til noen tusenlapper er altså trafo/400v 32 som vil koste 20-30-40.000 kr+? Det finnes ikke en mellomting?
Egentlig ikke.

Det måtte i så fall være om du hadde 400V TN nett tilgjengelig et annet sted, og det kunne relativt enkelt trekkes en kabel til låven.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RaBalder

Det er jo variasjon på trafo også.

En liten vil kunne gi deg 16A 400V. Da får du ladet med 11kW og det gir deg ~50 km pr. time.

Går du for en trafo som kan levere 32A 400V, så får du ut 22kW og ~100 km pr. time.


Også har du zaptec-produktet som vel er planlagt levert utpå høsten. Den skal vel kunne gi 11kW slik jeg forstår. Men lite håndfast om pris.

bull

Venter i spenning på min bil, men er litt i villrede i ladejungelen jeg og. Hvis man har TN nett og henter ut 400V 32A, hvilken kabel må man bruke da? og hjelper dobbeltlader noe der?

19quiz76

Dobbellader kan kun benyttes ved 400V 32A trefas-lading (22kW med type 2-kabel). Trengs ikke for 400A 16A trefas (11kW med standard umc-kabel).
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Zanka

Hvis det ikke haster kan du vente på Tesla sin "Høyspenningsstrømkontakt".
Tipper at denne støtter endel flere ampere enn 32 på 230V (i USA støtter disse opp mot 100A).
Da blir det sving på sakene :), kommer jo litt ann på hvor mye du kan ta ut fra 3x63A kursen din.

Skal komme senere i år....
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

petersv

Tesla HPWC klarer nok ikke å gjøre noe med laderene i bilen, så blir det samme som saltoboks etc. hvis det kommer i det hele tatt, jeg har mine tvil.

Zanka

Tesla lader vel med 50/60 A vekselstrøm i sine lokaler...
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA