Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: zoe test kjørt. godt fornøyd men...........

Startet av bybonden, fredag 05. september 2014, klokken 00:53

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: mandresen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 11:48
Heisa
Vurderer selvsagt tesla selv, men har et par spørsmål til lading?
Dere snakker om skade/slitasje på batteriet om hvor fult en lader det, men hva med ladehastighet? Er det bedre for batteriet å lade med 10amp kontra 16amp eller 400v 16amp? Jeg har i-Miev og en Leaf og der er det i hvertfall snakk om det. Så hvis en ikke har behov for den raske ladehastigheten så bør en sette den ned,  eller?

Tesla har en svært god temperaturkontroll av batteriet, så høy ladehastighet (i de nivåer som overhode er mulig hjemme i alle fall) skal ikke ha noen betydning. Derimot snakkes det om at det kan være en fordel å få ladningen unnagjort på så kort tid som mulig for å redusere tiden batteriet blir utsatt for hete. Men klart, det krever jo at ledningsnettet frem til ladekablen er dimensjonert for dette...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

mandresen

Høres jo logisk ut med så kort ladetid som mulig så sant temperaturkontrollen er god.

Jeg har 400v TN nett i huset og jeg har 400v 16amp rød kontakt i garasjen. Spørsmålet er hva jeg trenger for å få 32amp?
Jeg må legge opp ny tykkere kabel fra sikringskap med ny sikring (det er ca 6 meter fra sikringsskap til punkt i garasjen)
Jeg trenger dobbeltlader i bilen.

Hva mer trenger jeg?

Mvh
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

jkirkebo

Sitat fra: mandresen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 15:37
Høres jo logisk ut med så kort ladetid som mulig så sant temperaturkontrollen er god.

Jeg har 400v TN nett i huset og jeg har 400v 16amp rød kontakt i garasjen. Spørsmålet er hva jeg trenger for å få 32amp?
Jeg må legge opp ny tykkere kabel fra sikringskap med ny sikring (det er ca 6 meter fra sikringsskap til punkt i garasjen)
Jeg trenger dobbeltlader i bilen.

Hva mer trenger jeg?

En ladestasjon for 22kW. F.eks denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16383.0.html
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Amoss

Sitat fra: mandresen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 15:37
Jeg har 400v TN nett i huset og jeg har 400v 16amp rød kontakt i garasjen.

Om du har denne på plass alt, så ville jeg ventet med å gjøre noe som helst til du hadde sett om du virkelig trenger noe mer i praksis - dersom du altså ikke har ett spesielt bruksmønster som gjør at du er sikker på at du trenger mer.

Trenger du mer er boksen Kirkebø linket til ett godt alternativ, eller den jeg linket til litt lengre oppe, eller en av mange andre ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

mandresen

Grunnen til jeg spør er rett og slett om jeg skal velge med dobbeltlader eller ikke.
Vi kjører i dag som sagt i-miev og leaf og greier oss utmerket godt i det daglige som de gir. Men hvis jeg har muligheten uten de store kostnadene er jeg jo interessert i å ha det så raskt som mulig.

Har sett meg ut at jeg ikke trenger å lade mer enn til 70% og kjøre ned til 30% før jeg lader opp igjen. Men det blir jo også mange langturer nå da som vi ikke har muligheten til i dag.

Mvh
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Amoss

Sitat fra: mandresen på onsdag 15. oktober 2014, klokken 19:42
Grunnen til jeg spør er rett og slett om jeg skal velge med dobbeltlader eller ikke.
Vi kjører i dag som sagt i-miev og leaf og greier oss utmerket godt i det daglige som de gir. Men hvis jeg har muligheten uten de store kostnadene er jeg jo interessert i å ha det så raskt som mulig.

Har sett meg ut at jeg ikke trenger å lade mer enn til 70% og kjøre ned til 30% før jeg lader opp igjen. Men det blir jo også mange langturer nå da som vi ikke har muligheten til i dag.

Mvh
Martin

På generelt grunnlag kan jeg nesten garantere deg at du ikke trenger hverken dobbeltlader eller ladeboks hjemme dersom du i dag klarer deg med en Leaf eller iMev. Ladeboksen kan rett nok være behagelig å ha av bekvemmelighetsårsaker - at du slipper å hente frem og pakke ned ladekablen hver gang du parkerer.

Men ellers - om du trenger dobbeltlader? Det kan egentlig ingen svare deg på uten å vite hvor eller hvordan du kjører. Normalt vil du nok bruke superladerne på langtur mellom steder, men i det øyeblikket du beveger deg utenom superladerland så er du prisgitt hva som ellers finnes av ladebokser. Det samme gjelder lading på bestemmelsessted. F.eks. om dere tar en "harrytur" over grensen og handler mens bilen lader. Regner med at det vil dukke opp 22kW type2 punkter de aller fleste steder etterhvert, og da kan det fort bli kjedelig å ikke ha dobbelt lader. Om du er på overnattingstur så vil du normalt ha tid nok til å lade med enkeltlader når du har hele natta på deg.

Problemet er at om du i etterkant finner ut at du trenger det, så koster det >= 3 ganger så mye å få den ettermontert som å bestille den med bilen :p Personlig ville dette være ett av de aller første ting jeg ville velge, mens andre her rapporterer at de aldri har savnet eller hatt bruk for dette. Om det er verd pengene dobbeltladeren koster at du slipper å vente så lenge på lading når du er på tur? Det kan kun du svare på...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Tuxedo

Med 400V 16A vil du uansett kunne lade fra helt tomt til helt fullt over natten, så, trenger du egentlig noe mer enn det?
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13

mandresen

Sitat fra: Tuxedo på onsdag 15. oktober 2014, klokken 20:55
Med 400V 16A vil du uansett kunne lade fra helt tomt til helt fullt over natten, så, trenger du egentlig noe mer enn det?

Du har helt rett.  Eneste grunn til at jeg spør er å få greie på om hva som skal til for å få det raskere i garasjen, om det er dyrt eller "billig" å utvidede til 400v 32amp når jeg har 400v 16amp. Som igjen fører til om jeg skal velge dobbeltlader eller ikke.
Trenger absolutt ikke dobbeltlader pr i dag, men greit med tanke på fremtiden, for bilen skal vi i mange år.

Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Olatho

Dobbeltladeren er nok ikke viktigst hjemme (med et normalt kjøremønster), men kan være nyttig på tur utenfor superladernettverket. Da er det praktisk å ha dobbel ladefart og få dobbelt så mye strøm på den tida du bruker på å spise lunsj eller handle inn til fjellturen.

ew

@mandresen: Det vil fort koste en del å utvide 16A til 32A. Rundt 10K vil jeg anslå, inkludert ny kabel, sikringer (ofte også ny hovedsikring), ladeboks og elektriker, dog uten å ta med dobbellader i regnestykket. Jeg installerte 16A og sparte rundt 8K. Bruksmessig tror jeg du selv med to TMS i garasjen vil kunne klare deg med én rød 16A-kontakt, bortsett fra i helt spesielle tilfeller der man like godt kan kjøre til nærmeste SC og spise en burger.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

B_Tesla

Det jeg instalerte var to blå på samme 32A sikring (uten at det helt kan sammenliknes med en 400V). Da kan flere biler lade. Men dette er ikke akkurat noen rett frem oppgave. Hos oss gikk det greit nok da det kun var gjennom 1 vegg i en bod (bare å borre i vei). Kabelen som skal legges kan ikke gå i hverken ett 16mm eller 22mm K-Rør tror jeg, så må trekkes på vegg om ikke det er god tilgang. Ikke pent. Stor sort jævel. Jeg ville brukt Tesla sin kalkulator, og regnet litt på hva du må bruke av tid til lading.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

nightflare

Jeg har snakket med Sønnico, og vil gjerne spørre dere som har erfaring her inne. Selv har jeg aldri hatt elbil og skjønner veldig lite av disse ladebegrepene enda.

Jeg har et 203V IT nett. Jeg fikk følgende alternativer.

Alternativ 1B  - Ca 9375,-
Dette produktet er kun tilpasset for 1-fas sikring (det vil si to strømførende ledere + jord).
• Du har et 230V IT Nett installert i ditt hjem • Vi monterer ny strømkabel, sikring og CEE stikkontakt. • Vi leverer ny sikring fra 16A til 32A
Dette gir en estimert ladetid på 12 timer ved 32A og 24 timer ved 16A, effekten er 3600 watt på 16A og 7300 ,-watt på 32A.

Alternativ 2A - Ca 32869,-
Dette produktet er kun tilpasset for 3-fas sikring (det vil si tre strømførende ledere + jord).
• Du har et 230V IT Nett installert i ditt hjem • Vi monterer ny strømkabel, sikring og CEE stikkontakt samt transformator som omformer 230V til 400V og RCCB kombivern som sikrer installasjonen. • Det vil bli montert en 3x16A sikring og en 6kW trafo
Dette gir en estimert ladetid på 14 timer og en effekt på 6000 watt

Alternativ 2B - Ca 35969
Dette produktet er kun tilpasset for 3-fas sikring (det vil si tre strømførende ledere + jord).
• Du har et 230V IT Nett installert i ditt hjem • Vi monterer ny strømkabel, sikring og CEE stikkontakt samt transformator som omformer 230V til 400V og RCCB kombivern som sikrer installasjonen. • Det vil bli montert en 3x25A sikring og en 10kW trafo
Dette gir en estimert ladetid på ca 8,5 timer og en effekt på 10.000 watt 


Alternativ 2C - Ca 51688
Dette produktet er kun tilpasset for 3-fas sikring (det vil si tre strømførende ledere + jord.
• Du har et 230V IT Nett installert i ditt hjem • Vi monterer ny strømkabel, sikring og CEE stikkontakt samt transformator som omformer 230V til 400V og RCCB kombivern som sikrer installasjonen. • Det vil bli montert en 3x50A sikring og en 20kW trafo • Man er avhengig av å ha installert Twin-charger på sin Tesla, for at dette produktet skal være anbefalt. • Mobile Connectoren som medfølger bilen kan ikke benyttes på dette alternativet. Krever installasjon av Salto-lader
Dette gir en estimert ladetid på 5 timer og en effekt på 20.000 watt


Jeg kommer til å pendle fra Sandefjord til Oslo i arbeidsuka, så det blir minst ca 25 mil per dag. Jeg håper selvfølgelig at jeg får ladet bilen i arbeidstiden. Derfor tenkte jeg i utgangspunktet Alternativ 2B. Alternativ 1B var visst ikke helt optimalt og jeg må nok søke til elselskapet om å få lov.

Tror dere som har erfaring at jeg kan klarer med med Alternativ 1B og bør begynne med det, eller skal jeg gå rett på 2B? Det er jo ganske stor prisforskjell, men jeg vil jo ikke gå på en smell og gå tom for strøm heller.

Tips tas imot med takk!
Tesla Model S 85
Levert torsdag 18. Desember 2014

Lokführer

Ta et regnestykke. Antall km i året / 365= daglig kjøremønster.
Kjøp ladeløsning etter det.
Mitt eksempel = 22.000km i året og 16A 220volt, it nett. Tålig standard mao. Lader kun 13A og holder i massevis.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

mariowing

Husk at disse ladetidene som Sønnico oppgir gjelder fra tomt til fullt batteri. Med 25 mil kjøring om dagen vil du ha behov for å fylle på ca 50 kWh, gitt ingen lading på jobben. Parker du hjemme klokka 20 og lader til du drar kl 6 så er det 10 timer. Da trenger du 5 kWh effekt. Det betyr 32 amp på alternativ 1B. Avhengig av hovedsikring kan vel det bli litt knapt igjen med effekt til resten av huset? Alternativt så legger du inn fast stopp på supercharger på Lier på vei hjem så har du mere juice når du kommer hjem og kan lade opp resten mens du står parkert de ti timene. Mindre fleksibilitet men mye penger spart i forhold til 2B. Bare du kan vurdere om fleksibiliteten er verdt 20 000.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

OddB

Sitat fra: nightflare på fredag 17. oktober 2014, klokken 17:44

Alternativ 1B  - Ca 9375,-
Dette produktet er kun tilpasset for 1-fas sikring (det vil si to strømførende ledere + jord).
• Du har et 230V IT Nett installert i ditt hjem • Vi monterer ny strømkabel, sikring og CEE stikkontakt. • Vi leverer ny sikring fra 16A til 32A
Dette gir en estimert ladetid på 12 timer ved 32A og 24 timer ved 16A, effekten er 3600 watt på 16A og 7300 ,-watt på 32A.

Velg dette alternativet med 32 A sikring.
25 mil = ca 50kWh = 7 timer lading.
Dvs du kan komme hjem ved midnatt og har ladet fullt igjen før klokka er sju neste morgen. Har du behov for raskere lading enn det ?
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA