Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: zoe test kjørt. godt fornøyd men...........

Startet av bybonden, fredag 05. september 2014, klokken 00:53

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Neon på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 18:11
Her hjemme har jeg 400V og såkalt TN nett, uten at jeg vet hva det vil si.

Noe slikt som denne: http://www.salto.no/produkt/100016-Saltoboks-Type-2

Det finnes mange varianter fra flere leverandører, så greit å titte seg litt rundt. Bør da få med deg type 2 mode 3 ladekabel fra Tesla - kan bestilles sammen med bilen (denne er grei å ha uansett hva du har hjemme).


Men de fleste her greier seg helt greit med mye mindre enn dette. Og høyst sannsynlig vil du få mer enn nok lading ved å sette opp en rød 3fase 16A kontakt, og det vil for deg også være den enkleste og billigste løsningen.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Fush på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 18:36
400v 32a (rødt stikk) holder leeeeenge

UMC'en støtter vel bare 16A?  Men den holder også lenge :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Lokführer

Sitat fra: Neon på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 18:11
Hei alle sammen

Er helt fersk å ny når det kommer til el-bil. Men har bestilt en p85d. Tenkte å planlegge litt i forhold til lading hjemme i garasjen når bilen kommer. Vi er en svært bil gla familie og kjører mye, så jeg vil gjerne ha det mest effektive systemet for å lade hjemme.

Jeg bestilte med dobbel ladder til bilen.

Her hjemme har jeg 400V og såkalt TN nett, uten at jeg vet hva det vil si.
Hva bør jeg få montert for å få ladet mest mulig på kortest mulig tid. Noen som vet ca priser bare så jeg vet hva jeg kan forvente når jeg spør en elektrikker om pris.

På forhånd takk:)
Jeg har kjørt 2000km i måneden og aldri hatt behov for dobbeltlader eller noe større strømkrets en 16A(som bare gir 13A) 220v. Den lader snittet av kjøringen og vel så det. Man skal kjøre veldig langt veldig ofte for at 32A 400volt er nødvendig.
På langkjøring har jeg selvsagt benyttet superchargere. Tesla Sandnes er eneste sted bilen har fått prøve rødt adapter. Blått adapter ligger også ubrukt.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

Tesla P85D

Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

dundun

Jeg har hatt bilen i seks måneder og brukt dobbeltladeren eksakt én gang, på Mathallen.
Har: Model S S85D, rød med alt.
Har: i3 med alt
Solgt: Model S P85, brun med alt.
Solgt: Mercedes B-klasse elektrisk m/alt.
Er åpenbart enkel å ha med å gjøre på ekstrautstyret.

Amoss

Sitat fra: Neon på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 19:08
så dobbelt lader er bortkastet?

Derom strides de "lærde" :p  I praksis vil det være avhengig av ditt bruk, og hvilke lade-alternativer som er tilgjengelig der du kjører og parkerer. Selv ville jeg ikke valgt uten.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Griffel

Sitat fra: Amoss på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 18:39
Sitat fra: Fush på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 18:36
400v 32a (rødt stikk) holder leeeeenge

UMC'en støtter vel bare 16A?  Men den holder også lenge :)
Riktig og det røde adapter passer derfor till 400V 16A rød 5 pins (hulls) stikkontakt. (Så "400vV 32aA (rødt stikk) er ikke lurt)

Så enten rød 16A eller Type 2 ladestasjon om du vil ha 32A.

Er inntaket stort nok og du er blant de heldige med 400V TN anlegg er det liten grunn til å velge noe annet enn en 32A Type 2 ladestasjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

pej

Her er vår løsning for Leafen og Teslaen. Veldig fornøyde med disse.
- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

Mippen

Sitat fra: Neon på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 19:08
så dobbelt lader er bortkastet?


Niks. Det kommer flere og flere ladestolper som gir maks effekt til tesla med dobbeltlader. Da kan du parkere bilen. Spise og ta deg en tur på shopping også er bilen fulladet når du kommer tilbake. Det er grei dekning av superchargers etter hvert, men enkelte steder må du et stykke ut av byen for å finne en. Hvis du er mest i byer og tettsteder er type 2 stolper supert hvis man har dobbeltlader. Når jeg skal på hytten i sommer med teslaen jeg får er det flere steder jeg kan lade på type 2 i stedet for å lade på 10 eller 16A. Det er supercharger et par mil unna, men da må jeg bruke 40-50 minutter hver vei og ta ferge osv. Kjøp dobbeltlader. Baksiden med elbiler er ladetiden. Med dobbeltlader kan du lade dobbelt så fort på riktig lader, og du trenger gjerne ikke å kjøre den lange veien til en supercharger.
Fremtiden er elektrisk.

fredag

Sitat fra: Neon på tirsdag 14. oktober 2014, klokken 19:08
så dobbelt lader er bortkastet?

Nei, dobbeltlader er veldig nyttig på tur, spesielt i utlandet. Halverer ladetiden på destinasjonslading.

Fortum skal nå sette opp 200+ nye 22kW ladestolper rundt omkring i Norge. Kjøp dobbeltlader for å få full hastighet på slike ladestolper.

http://www.dinside.no/930863/renault-og-fortum-gir-zoe-kjempefordel
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Kimpala

Dobbeltlader eller ikke? Finnes ingen fasit, men jeg tror mange kjøper det pga usikkerhet og at de ikke forstår hva det egentlig er! Og det er jaggu ikke rart!
Men jeg trenger det ikke, og ikke har jeg type 2 kabel heller. Jeg er medlem av :"Vi som boikotter alt annet enn SuperCarger".   ;)
Samme med hjemmelading. Jeg trodde også at jeg måtte legge opp ny kurs til garasjen. Etter snart ett år med TMS har jeg forstått at ikke JEG har behov for noe mer enn de 16A jeg har der, jeg bruker bilen hver dag. Skole, barnehage, jobb ++ Ca 20 tusen km i året i kjørelengde.
Nå har jeg riktig nok satt opp en "stor blå" (32A) stikk på 16A kursen for å lade med 16A siden jeg har det, og det er en bedre kontakt som ikke blir varm.
Men jeg tror alt dette lade greiene skremmer folk unødvendig.

Til vanlig forbruk: Lad med det du har hjemme, lad med SC på langturer!

Se på SC kartet til Tesla, Norge og Europa har fått meslinger innen ett år!!
X
3

cra

Dobbeltladerdiskusjonen blir vi sikkert aldri ferdige med, og som andre sier må du nesten gjøre deg opp din egen mening. Med mindre økonomien i det hele er heeeelt på den røde streken vil du neppe noengang angre på at du evt har dobbeltlader, men kanskje vil du synes det er dumt med enkeltlader dersom det viser seg at du har/får et kjøremønster der det vil spare deg for tid (dobbel hastighet ved lading).

Selv har jeg i likhet med Kimpala hverken dobbeltlader eller Type2-kabel, og har klar meg fin med det på mine 19.000km siden 26. mars i år. Dette inkluderer flere langturer fra Sunnmøre til østlandet og Sverige. Kan det hende jeg kunne hatt nytte av dobbeltlader seinere? Ja, kanskje, men jeg tror det kommer til å bli såpass få ganger at de kronene jeg sparte ved bestilling blir grei timebetaling den gangen jeg må lade dobbelt så lenge. :)  (Men det er som kjent vanskelig å spå, spesielt om framtida.)

Ang. hjemmestasjon har jeg nå installert 32A 1-fas-kontakt, slik at jeg kan lade raskere enn på 16A shucko om jeg trenger det (har hatt reelt behov for dette bare en enkelt gang til nå), men mest pga at den kontakta tåler vesentlig mer enn en shucko mtp. belastning/varmgang. Mitt generelle råd er å ikek installere noe dyrt før du ser at du faktisk trenger det. Veldig mange (de aller fleste?) oppdager at de klarer seg greit med vanlig 16A i det daglige.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Tesla P85D

Men hva med batteri levetid og forhold til lading...spiller det ingen rolle om hvilken lade medtode du bruker? Hva med klatt lading....?
Hva med at bilen settes på lading om kvelden, blir ferdigladet ved midnatt å så står ladekabelen i bilen et par dager fordi du ikke har mulighet for å ta ut kabelen...foreks bilen står parkert på flyplassen mens du er på reise i 2 dager?
Bestilt 11.10.2014: P85D, sort, sort taktrekk, piano sort, panorama, 21", Next gen seter, carbon spoiler, Tesla røde bremsekaliptere, Dobbelt lader, tech pakke, Luftfjæring, Hifi, vinterpakke, rødt og blått ladeadapter, type 2 ladekabel. Forventet levering Mars 2015
RN996766
VIN P669XX
Satt i produksjon 08.01.2015
Transitt fra fabrikken 14.01.2015
Utlevering 20.03.2015

Amoss

Sitat fra: Neon på onsdag 15. oktober 2014, klokken 11:15
Men hva med batteri levetid og forhold til lading...spiller det ingen rolle om hvilken lade medtode du bruker? Hva med klatt lading....?
Hva med at bilen settes på lading om kvelden, blir ferdigladet ved midnatt å så står ladekabelen i bilen et par dager fordi du ikke har mulighet for å ta ut kabelen...foreks bilen står parkert på flyplassen mens du er på reise i 2 dager?

Tesla anbefaler å plugge inn ladekablen så fort du har en sjanse. Så "klatt ladning" bør ikke være noe skadelig :)

At bilen står lenge med 100% ladning kan slite på batteriet. Fiksen for dette er å ikke lade til 100% dersom du ikke trenger det. Standard normal-lading er 90% og bør ikke være så belastende på batteriet. Setter du det ned enda lengre (70-80% f.eks.) så sliter du enda mindre på batteriet.

Skal du la bilen stå lenge (f.eks. på flyplass eller i ferien) anbefales det å sette ned ladenivået ytterligere til kanskje 50-60% og la kabelen stå i så den vedlikeholder ladningen. 2 dager er ikke lenge ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

mandresen

Heisa
Vurderer selvsagt tesla selv, men har et par spørsmål til lading?
Dere snakker om skade/slitasje på batteriet om hvor fult en lader det, men hva med ladehastighet? Er det bedre for batteriet å lade med 10amp kontra 16amp eller 400v 16amp? Jeg har i-Miev og en Leaf og der er det i hvertfall snakk om det. Så hvis en ikke har behov for den raske ladehastigheten så bør en sette den ned,  eller?
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA