Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: zoe test kjørt. godt fornøyd men...........

Startet av bybonden, fredag 05. september 2014, klokken 00:53

« forrige - neste »

D.O

11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz, 1-fase 40 A og 3-fase 16 A (Valgfri 22 kW dobbellader øker 3-fase tilførsel til 32 A og 1-fase kompatibilitet til 80 A)
Nå:Model S85P , BMW M5, Fox Mustang og el sykkel
Bestilt:
Model 3 reservert
Før:
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

petersv


Griffel

#17
Sitat fra: D.O på torsdag 21. august 2014, klokken 19:58
11 kW innebygget lader kompatibel med følgende nett-tilførsel: 85-265 V, 45-65 Hz,
85-265V, Da snakker en hele tiden om fase spenning, i Norge nominelt betyr dette 230V 50Hz.
Det vil si med 11 kW lader i bilen 230V anlegg (IT) 230V * 40A ca 9 kW.
Eller ved 400V anlegg (TN) 230V*16A*3 = 11kW.
Enfaskurser på 32A eller 40A vil ikke alltid bli godkjent av nettleverandøren enda større vil neppe bli akseptert.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Zanka

Sitat fra: petersv på torsdag 21. august 2014, klokken 20:07
Sitat fra: Zanka på torsdag 21. august 2014, klokken 19:37
Tesla lader vel med 50/60 A vekselstrøm i sine lokaler...

Enfase ja.

TS ønsket opprinnelig raskere lading enn det 32A enfas kunne gi, han fikk da beskjed at neste skritt var trafo og rødt adapter.
Det jeg prøvde å si var at HPWC kunne være et alternativ når/hvis det kommer, siden han hadde 63A i låven.
Ekeberg, Oslo
P85+ og Model 3 LR

petersv

Sitat fra: Zanka på torsdag 21. august 2014, klokken 20:35
Sitat fra: petersv på torsdag 21. august 2014, klokken 20:07
Sitat fra: Zanka på torsdag 21. august 2014, klokken 19:37
Tesla lader vel med 50/60 A vekselstrøm i sine lokaler...

Enfase ja.

TS ønsket opprinnelig raskere lading enn det 32A enfas kunne gi, han fikk da beskjed at neste skritt var trafo og rødt adapter.
Det jeg prøvde å si var at HPWC kunne være et alternativ når/hvis det kommer, siden han hadde 63A i låven.

Da skjønner jeg :) Men som sagt, ville ikke holdt pusten til den HPWC-en (ikke)kommer.

roaaad

...har ladet på en gammel 10A Schuko kurs i garasjen i snart et år og kjører 12 mil om dagen tur-retur jobb.  Helt uproblematisk.  Jeg tror nesten alle overvurderer hvor mye "juice" de trenger hjemme.

Tønsberg

Sitat fra: roaaad på fredag 22. august 2014, klokken 11:02
...har ladet på en gammel 10A Schuko kurs i garasjen i snart et år og kjører 12 mil om dagen tur-retur jobb.  Helt uproblematisk.  Jeg tror nesten alle overvurderer hvor mye "juice" de trenger hjemme.
Det avhenger selvsagt om hvor lang du kjører hver dag. Jeg kjører rundt 20 mil hver dag og trenger derfor noe mer "juice" i garasjen. Det er ikke hver dag/natt jeg har mulighet til å lade i 11-12 timer (16A)
Derfor har jeg lagt opp 32A (230V) i garasjen.
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Daniel.B

Fatter har hatt bilen sin i et halvt år og kun ladet på schuko frem til nå. Han bruker bilen på jobb hver dag og kjører en del. Dette har fungert helt fint.

Forrige uke fikk vi koblet opp et 32 amp 1 fas stikk. Da ble det fart i sakene. Dersom han har kjørt mye på dagen og kommer hjem med lite strøm på batteriet og ønsker å ta en lengre tur, så lader det relativt fort med 32 amp, kontra 13/16 amp schuko.

Tønsberg

Sitat fra: Daniel.B på fredag 22. august 2014, klokken 11:23
så lader det relativt fort med 32 amp, kontra 13/16 amp schuko.
Ja, omtrent dobbelt så raskt  ;)
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

Hyperstress

Til vanlig kan mange klare seg med Schuko. Raskere lading er noe som en kan trenge i spesielle situasjoner. Som feks da kona skulle ha bilen til en lengre jobbreise, og hadde glemt å plugge i kvelden før. Plugget i i panikk grytidlig om morgenen, og reddet dagen på håret pga 7kw lading. Da hadde det smakt godt med 22kw. :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

turfsurf

Sitat fra: Tønsberg på fredag 22. august 2014, klokken 12:17
Sitat fra: Daniel.B på fredag 22. august 2014, klokken 11:23
så lader det relativt fort med 32 amp, kontra 13/16 amp schuko.
Ja, omtrent dobbelt så raskt  ;)
32A blå vs schuko (13A) er faktisk nærmere 2,5 ganger så raskt, hvis man ikke benytter en lasket skjøt til rødt adapter.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

ducktolate

Hva mener du? Kan man ikke trekke 32A med blå adapter?

Sofie S

Nej för att kunna ladda 32A måste du ha en kommunicerande laddbox. Teslas UMC klarar 3x16A =11kWh med röd adapter, har du möjlighet till 3-fas kör det då överbelastar Du inte någon fas i vinter.3fas är superbra. Jag har även en wallbox hemma (mode-3 Typ-2) med denna kan jag ladda 3X32A=22kWh, den använder jag nästan aldrig ORIGINAL UMC ÄR FULLT TILLRÄCKLIG men det är skönt att ha reservkraft om UMC skulle gå sönder

jkirkebo

Sitat fra: Sofie S på søndag 24. august 2014, klokken 11:36
Nej för att kunna ladda 32A måste du ha en kommunicerande laddbox. Teslas UMC klarar 3x16A =11kWh med röd adapter, har du möjlighet till 3-fas kör det då överbelastar Du inte någon fas i vinter.3fas är superbra. Jag har även en wallbox hemma (mode-3 Typ-2) med denna kan jag ladda 3X32A=22kWh, den använder jag nästan aldrig ORIGINAL UMC ÄR FULLT TILLRÄCKLIG men det är skönt att ha reservkraft om UMC skulle gå sönder

Her er det snakk om 1-fase og da klarer UMC 32A med blått adapter.

Teslas sorte schuko-adapter er dog maks 13A så om man vil kunne trekke 16A fra en schuko må man ha en overgang fra schuko til enten blått eller (fortrinnsvis) rødt adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sofie S

#29
@jkirkebo tack för att du rättade mig, i Sverige har jag aldrig sett enfas 32A jag tänker bara på 3fas när jag tänker effektiv laddning hemma. Och att gå från 16A till 35A kostar 9110:-Sek extra i årsavgift :o

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA