Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hvor mye på 15 min?

Startet av Aberg88, torsdag 04. september 2014, klokken 23:35

« forrige - neste »

janmb

Sitat fra: sn0le på fredag 22. august 2014, klokken 21:47
@cra:
På Model S kommer vel baklysene på om man setter kjørelysene på manuelt?

Korrekt.

Gjør ofte dette selv, spesielt i lett regnvær, da jeg ikke ønsker at vindusvisker på sakte intervall skal slå lyset av og på hele tiden. Ei heller er det noen selvfølge av jeg vil ha mer lys bare fordi det kommer noen dråper på ruta.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Klykken

Sitat fra: janmb på mandag 25. august 2014, klokken 07:48
Gjør ofte dette selv, spesielt i lett regnvær, da jeg ikke ønsker at vindusvisker på sakte intervall skal slå lyset av og på hele tiden.
;D ;D Seriøst, virker de slik?
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

toS

Har sett folk som ligger å presser elbiler i venstrefilen på E18, typisk hvis det er en Leaf eller en annen litt mindre bil selv om de kjører fort nok. Har ikke opplevd det med Teslaen. Kanskje de mener de burde holdt seg i kollektivfeltet :-)
En del folk som burde lære å ta livet mer med ro....

Ebe

Hvor mye strøm bruker egentlig lysa? Har vurdert å kjøre med de på hele tiden, de slår seg jo uansett av når man slår av Leafen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

sn0le

Svært lite. Hvis total strømbruk på lysene er 100W så brukes det 0,1kWh hvis du kjører med lysene på i en time.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Rio

Sitat fra: Ebe på lørdag 30. august 2014, klokken 19:33
Hvor mye strøm bruker egentlig lysa? Har vurdert å kjøre med de på hele tiden, de slår seg jo uansett av når man slår av Leafen.

Bare kjør med de på - selv om de brukte 100 W, så er det fremdeles kun 0,1% av det motoren bruker i jevn fart rundt 70 km/t. Rekkevidden din reduseres med noe slikt som 150 meter! ;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Panduck

Sitat fra: Ebe på torsdag 21. august 2014, klokken 19:38
Det er sikkert fordi moderne biler kjører uten kjørelys bak. Dette legger folk mer merke til på Elbiler og kan irritere seg mer på det enn hos vanlige biler. Mange som ikke har fått med regregelendringen om at kjørelys bak ikke er påbudt i dagslys.

Denne reglen hadde ikke jeg fått med meg før jeg fikk LEAF'en min. Synes det er dum regelendring. Opplever at lysene ikke slår seg på i tunnell, folk blir usynlige.

Ebe

Samme her! Stod og diskuterte det med selger, han ble også usikker. Så jeg sjekket det hjemme, måtte krype til korset når vi henta bilen! :-D Hehe!

Men er enig. Norge har ikke kultur for å slå lysa av og på etter behov (pga tidligere regler om alltid på). I Tyskland slår alle lysa på når det regner, det er nesten ingen som gjør det her.

Får vel begynne å kjøre med de på :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

sn0le

Er det virkelig en regelendring? Mente å ha lest at bilprodusentene har sett at det ikke er krav om kjørelys bak på bilene og så sitt snitt til å spare noen kroner pr bil.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

kaiat

Det er krav til kjørelys i EU etter 2011(?). Vi her oppe i Norden har jo hatt krav til kjørelys siden midten av 80-tallet, da skulle det være både fremme og bak. Av en eller annen grunn landet EU på at det holdt med kjørelys bare fremme når de skulle innføre dette, selv om svenskene holdt hardt på at de ville at baklysene skulle være tent. Reglene er derfor endret slik at om bilen er typegodkjent med EU-kjørelys etter 2011 uten baklys, er dette lovlig.

janmb

Det er helt naturlig og komfortabelt for mennesker å sette sine omgivelser i system og se mønstre som ikke nødvendigvis er der i det hele tatt.

I dette tilfellet er det verdt å minne seg selv på alle de kjipe opplevelsene man har hatt med andre sjåfører i trafikken også den gangen man kjørte fossilbil selv.

Kan ikke si jeg har opplevd noe mer idioti eller ufin oppførsel rundt meg etter jeg fikk Tesla enn i alle årene før med diverse bensinbiler. Men så kjører jeg også elbil i et område med relativt få elbiler der konfliktnivået kanskje er en del mindre enn i A og B / Oslo.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

stefse

#26
Utfra det jeg har erfart er
Leaf sjåfører et hakk drøyere enn andre i trafikken. (Tviholder på retten, agressiv kjørestil, direkte farlig til tider)
Tesla sjåfører derimot er svært behersket og tildels sedate (ser ut som de nyter bilen i lange drag)
E-Golf og E-UP har ikke utmerket seg på noe vis enda, dog må det sies at det er relativt få slike på veien sålangt.
Trilling sjåfører er forsiktige og tildels trege (Redd for at batteriet går tomt?)
Likedan med Think, Reva etc. Det ser ut til at disse bilenes hastighet og svingeferdigheter er meget begrenset.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Panduck

Sitat fra: stefse på torsdag 04. september 2014, klokken 19:23
Leaf sjåfører et hakk drøyere enn andre i trafikken. (Tviholder på retten, agressiv kjørestil, direkte farlig til tider)

Og jeg som kjører så forsiktig :(

Thomas Parsli

Etter ti år med daglig kjører på E18 mellom Asker og Oslo (veien med flest elbiler i hele verden) kan jeg med hånden på hjertet si at de eneste som utpeker seg er Tesla;

Jeg har aldri opplevd en Roadster eller Model S som har kjørt stygt!

Men jeg har opplevd sosiopater i alle andre merker.

I det siste har det vært en tendens til at andre med elbil prøver å kjøre forbi på høyresiden i påkjøringsfeltene.
Det er både ulovlig og meningsløst -de vinner en billengde eller to og kommer fem sekunder raskere frem...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Rio

Jeg har sett en del Tesla kjøre i totalt uforsvarlige hastigheter i byen.

Men det er ikke generelt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA