Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av sturle, torsdag 04. september 2014, klokken 23:33

« forrige - neste »

sturle

Sitat fra: Marius Engel på fredag 22. august 2014, klokken 21:45
Du har tre muligheter å få inn ny kurs. Under jordfeilbryteren, eller ved siden av. Bare å kappe til ny avdekning, så få du kanskje akkurat inn 2 moduler.
Det er litt under 12 cm frå under jordfeilbrytaren til botnen av skåpet.  Er det nok?  Jordfeilbrytaren og overlastvernet kan kanskje flyttast eit hakk opp?

Sitat fra: Marius Engel på fredag 22. august 2014, klokken 21:45
Til fremtiden trenger du uansett egen kurs til elbil. Det er mye å tjene på å legge opp en 16A kurs. Følg NEK 2006 for å klare dette innfelt på 2,5mm2, eller NEK 2014 hvis du spikrer 2,5mm2 kabel.
Det eg ser av leidningen som går vidare til garasja frå ein boks ca 2m under sikringsskåpet er 2,5 mm².  Men eg ser berre ein meter av han før han går inn i eit røyr bak veggen, og kan ikkje sjekke på nokon praktisk måte om resten av kabelen er det.  Kabelen er nesten like tjukk som røyret og let seg ikkje rikke ein millimeter ut eller inn.  Dersom det er praktisk mogeleg å få inn ein ekstra kurs, kan eg alltids leggje 2,5 mm² dei siste 2 meterane til skåpet.  Eg vil likevel ikkje ha meir enn 10A sikring der, om eg ikkje kan måle at heile strekket er 100% 2,5 mm² og i topp stand.  8 timar lading på 8A kvar natt er nok til dagleg bruk.  På ein dedikert kurs er ikkje det noko problem.

Kan bruke jordfeilautomat til den nye kursen, men opplegget i huset er nok betre tilpassa desse L-automatane enn dei nymotens greiene ein får kjøpt i dag.  Har 16A til komfyren, til dømes.  Han krev eigentleg 20A, og det går fint med ein L-automat.  Automatsikringane ein får kjøpt i dag ser ut til å vere meir nervøse.  Dumt om sikringen ryk når julemiddagen står på.

Fatang

Skinnen som jordfeil bryter og hoved sikring er montert på er ikke festet til måler så det kan vere en mulighet for og flytte den ett hakk opp. Du kan eventuelt bygge opp med en Din skinne for og heve sikringene slik at de ikke kommer i konflikt med skinnen som øvre del av måleren er festet i.
Og så har du forhåpentlig hvis nok plass på nederste skinne for nye sikringer. " verd og kontroll måle, Før en setter i gang :)"

Her er det mulig og få tak i din skinner. Men anbefaler og la en elektriker gjøre jobben.
http://www.elektroimportoren.no/din-montasjeskinne-ts-35-hullet/1272751/Product.html?Event=searchlist

Marius Engel


Sitat fra: sturle på fredag 22. august 2014, klokken 23:39
Sitat fra: Marius Engel på fredag 22. august 2014, klokken 21:45
Du har tre muligheter å få inn ny kurs. Under jordfeilbryteren, eller ved siden av. Bare å kappe til ny avdekning, så få du kanskje akkurat inn 2 moduler.
Det er litt under 12 cm frå under jordfeilbrytaren til botnen av skåpet.  Er det nok?  Jordfeilbrytaren og overlastvernet kan kanskje flyttast eit hakk opp?

Sitat fra: Marius Engel på fredag 22. august 2014, klokken 21:45
Til fremtiden trenger du uansett egen kurs til elbil. Det er mye å tjene på å legge opp en 16A kurs. Følg NEK 2006 for å klare dette innfelt på 2,5mm2, eller NEK 2014 hvis du spikrer 2,5mm2 kabel.
Det eg ser av leidningen som går vidare til garasja frå ein boks ca 2m under sikringsskåpet er 2,5 mm².  Men eg ser berre ein meter av han før han går inn i eit røyr bak veggen, og kan ikkje sjekke på nokon praktisk måte om resten av kabelen er det.  Kabelen er nesten like tjukk som røyret og let seg ikkje rikke ein millimeter ut eller inn.  Dersom det er praktisk mogeleg å få inn ein ekstra kurs, kan eg alltids leggje 2,5 mm² dei siste 2 meterane til skåpet.  Eg vil likevel ikkje ha meir enn 10A sikring der, om eg ikkje kan måle at heile strekket er 100% 2,5 mm² og i topp stand.  8 timar lading på 8A kvar natt er nok til dagleg bruk.  På ein dedikert kurs er ikkje det noko problem.

Kan bruke jordfeilautomat til den nye kursen, men opplegget i huset er nok betre tilpassa desse L-automatane enn dei nymotens greiene ein får kjøpt i dag.  Har 16A til komfyren, til dømes.  Han krev eigentleg 20A, og det går fint med ein L-automat.  Automatsikringane ein får kjøpt i dag ser ut til å vere meir nervøse.  Dumt om sikringen ryk når julemiddagen står på.

Du kan måle høyden på asd-avdekningen øverst, eller den tilkuttede- ved jordfeilbryteren. Da ser du om det er plass til en rekke under.

Vanlig B og C automat løser ikke mye lettere ut enn L. Hvis jeg ikke husker feil (?) er det liten forskjell på overlast, det er helst på kortslutning. Det er vanlig å legge opp 20A til komfyr, men jeg har sett kanskje hundrevis av installasjoner med 16A, og da ryker sikring kun når "4 plater og komfyr er på maks", eller aldri. Jeg hadde ikke bekymret meg mye for det. De siste jordfeilautomatene som ikke har B eller C karakterstikk, og 15A sikring instedet for 16A vil ryke litt raskere på overbelastning. Ikke innefor merkestrøm. Men ved utskifting av sikringsskap kan du fortsatt benytte samme sikringsstørrelse som var der fra før. "Likt mot likt". Elsikkerheten er bedret uansett. Hvis ikke måtte man reprosjektert hele huset.

20A til komfyr og VVB var også standard før. Ofte med en reguleringsbryter ved komfyr, som man kunne slå av VVB når man lagde mat.

Hvis du har ett tangampermeter kan du måle strømmen som går til komfyr når du bruker komfyr og 2 plater. Så ser du at det skal mye til for å komme over 16A eller 16A * I1 for vernet i en time.

Men for all del. Det er svært skjelden jeg bruker min 16A lader hjemme. Jeg bruker stort sett 10A laderen hjemme, så har jeg 6-10-16A ladekabel i bilen ;)

Marius Engel


Sitat fra: Fatang på lørdag 23. august 2014, klokken 05:05
Her er det mulig og få tak i din skinner. Men anbefaler og la en elektriker gjøre jobben.

Elektriker skal gjøre denne jobben, det er ikke bare anbefalt, men lovpålagt. Nå mente du kanskje bare skinnen, men også det er elektrikerarbeid.

Hva hvis vedkommende som roter i skapet ikke er fagmann får støt? Det kan være farlig, og jeg jobber selv med folk som har fått påvist nedsatt syn, hørsel osv. som senskade som følge av støt.

Ett annet scenario er at det brenner i skapet. DLE kommer med politiet på vanlig brannutredning og ser at det er ett vern som er produsert for mindre enn 5 år siden som har tatt fyr. De spør etter samsvarserklæring, evt. installatør som har kopi av dette. Dette kunne ikke huseier svare på (han har jo satt inn vernet selv). Hvordan går det da med forsikringen?...

Fatang

Bra at du har den holdningen :) Jeg var ikke sikker så jeg prøvde bare vise til muligheter. Jeg er elektriker selv. Men er mange som syns at lovpåslaget om elektrisk arbeid er tull. Jeg er ikke en av dem. Men folk for gjøre som de vil, jeg skal ikke besteme. Eneste jeg vet er at jeg SKAL aldri sove i deres bolig :)

sigurdi

#35
Anbefaler alle å se over etter "fagfolk også", kan nok være litt ymse der også når de presser prisen på anbud. (Ikke det at jeg tror denne saken ble gjort bevist, men....)

Var innom hos en kamerat som hadde fått lagt opp 32A kurs til garasjen, nedgravd kabel og en 32A trefas med loop til 32A enfas.
Elektrikker firma var innom og hadde gitt han et bra anbud.

Jeg så over (er ikke elektrikker), men la merke til at det var satt inn en 32A automat sikring (Cenika som koster 152kr hos elektroimportoren), mens resten av skapet hans hadde jordfeil automater.
Garasjen hans var da ikke sikret med jordfeil, han hadde heller ikke fått samsvars erklæring eller annen dokumentasjon på jobben utenom regningen.
La og merke til at Cenika sikringen var varm når han ladet på 32A, 50+, mye varmere en EATON/Moeller som elektrikker anbefalte og står hos meg. 

Selv hadde han null greie på dette, så trodde alt var slik det skulle være.

Etter en telefon til firma, kom det en kar opp og monterte frittstående jordfeilvern på kursen, sa det var forglemmelse av montør.
Men papirene har han ikke fått ennå. :-(
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

sn0le

Er i alle fall lite imponert over elektrikeren søsteren min har brukt.
Over halvparten av alle nye stikkontakter hun har fått montert i huset har blitt løse.
Har åpnet de og skrudd til skruene slik at kontakten sitter fast i veggboksen.
Tydeligvis har de hatt problem med å skjønne at teleskop-boksene til Elko må strammes godt til, eller så løsner ting etterhvert.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Fatang

Desverre er det kvalitets forskjeld på fag folk som i alle andre yrker i norge. Elektrikere har inntet unntak. Har noen gjort et faglig svakt eller feil arbeid, Har man jo mulighet til og klage til sjefen for firmaet og få dem til og komme ut igjen og rette på feilen "så lenge det saklig". Og ingen ting iriterer en sjef mer en og kaste vekk penger på og rette etter slurv.
Man skal også velge firma med omhu. Biligst er ikke altid best.

jkirkebo

Sitat fra: sigurdi på lørdag 23. august 2014, klokken 17:05
Jeg så over (er ikke elektrikker), men la merke til at det var satt inn en 32A automat sikring (Cenika som koster 152kr hos elektroimportoren), mens resten av skapet hans hadde jordfeil automater.
Garasjen hans var da ikke sikret med jordfeil, han hadde heller ikke fått samsvars erklæring eller annen dokumentasjon på jobben utenom regningen.
La og merke til at Cenika sikringen var varm når han ladet på 32A, 50+, mye varmere en EATON/Moeller som elektrikker anbefalte og står hos meg. 

Merkelig løsning av montør, siden jordfeilautomaten bare koster 160 kroner ekstra:
http://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-2p-32a-b-kar-cenika-3-modul-10-ka-cenika/1615603/Product.html?Event=pathlist

Jeg har flere av disse selv og har ikke merket noen større varmeutvikling på 32A. Muligens er det dårlig kontakt et sted, skruer som ikke er strammet godt nok til eller lignende? Jeg ville nok sjekket det også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

sigurdi

#39
Reagerte på det jeg også, men som jeg skrev så har han lagt opp 32A trefas til garasjen med loop kabel til en enfas 32A kontakt og Cenika sin 32A 3fas jordfeilautomat ser ut som den er fra 2.verdenskrig med sine 6 moduler.
Var ganske fullt i skapet hans, så denne hadde de ikke fått plass til om de slå den inn med slegge he he he he
Lurer på hva de har fått plass til må få han til å sende meg et bilde, på hva de faktisk har gjort for noe lurt.

Tar litt mindre plass med en slik: (men nesten 1000 lappen mer)
http://www.elektroimportoren.no/jordfeilautomat-gewiss-332c-32a-3-pol-3-modul-c-karakteristikk/1606457/Product.html?Event=pathlist

Elektrikker måtte koble om, har ikke fått spurt om det ble bedre etter montering av jordfeilvern, men kan jo være feil tiltrekning, for mye eller for lite.
For mye på kobberkabler er jo ikke bra heller.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA