Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: - Dette blir Norges raskeste Jaguar

Startet av corvette, torsdag 29. januar 2009, klokken 13:55

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Vær obs på at det avsettes rundt 0,4 W i en 470 ohms motstand ved ca. 13,8 V.

Motstanden bør være minimum 0,5 W for å unngå overoppheting.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hma

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 12. april 2012, klokken 21:23
Vær obs på at det avsettes rundt 0,4 W i en 470 ohms motstand ved ca. 13,8 V.
Motstanden bør være minimum 0,5 W for å unngå overoppheting.
Jeg så at du anbefalte minimum 0,5W, men hadde ikke noe annet for hånden i går.

Vil ikke spenningen over motstanden reduseres mot null når kretsen er utladet (dvs når lyset slukker), slik at belastningen av motstanden skjer over en kort periode (når bryteren står i dør-modus)?
En kvart-watts motstand vil kanskje tåle dette, men kunne bli litt sprø over tid?
Jeg passet på å plassere motstanden slik at den ikke kom i berøring med pæra.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Carl Anton Stenling

#17
Effektmessig vil utfordringen komme dersom kupelyset blir stående påslått over noe tid (den andre stillingen på kupelysbryteren). Pga. plasseringen bør man nok unngå å underdimensjonere siden overoppheting kan gi alvorlige konsekvenser.

Alternativt kan man parallellkoble to 1 kohm 0,25 W motstander.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

hma

Sitat fra: Carl Anton Stenling på torsdag 12. april 2012, klokken 21:44
Alternativt kan man parallellkoble to 1 kohm 0,25 W motstander.
Takk for bra tilbakemelding :)
Jeg satt og vurderte å bruke to 1kOhms motstander i går, men orket ikke lete igjennom motstandskittet fra Clas Ohlson flere ganger. Det inneholder 100-vis av lett asorterte motstander. Brukte lang nok tid på å tyde meg fram til 470-ohmen.
Men med utgangspunkt i faren for overoppheting, tror jeg at jeg kommer til å lete en gang til :)

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Sitat fra: hma på torsdag 12. april 2012, klokken 22:03
Brukte lang nok tid på å tyde meg fram til 470-ohmen.

Kjenner til det problemet. Har for lengst lagt vekk fargekodekartet, og bruker heller multimeteret til å lese verdien på motstandene. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA