Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: - Dette blir Norges raskeste Jaguar

Startet av corvette, torsdag 29. januar 2009, klokken 13:55

« forrige - neste »

corvette

Begge mine pærer har gått. Jeg besøkte minst 10 bensinstasjoner, ingen hadde riktige pærer. Think har valgt en ukurant pæretype dessverre.....
Pæren skal være 12V 3W, rund med metall i begge ender, 44 mm lang.
Røhne Selmer hadde ikke noe svar, de var dessuten totalt uinteresserte i Think og hadde ikke engang delekatalog ble det sagt. Det lover ikke godt for fremtidig service....
Nåvel, løsningen ble Automotive Services i Persveien 30 på Alnabru. De kunne fortelle at flere hadde byttet til såkalte LED-lys pga mindre varmeutvikling og bedre holdbarhet.

Jeg dro dit og kjøpte 2 pærer, kr 97,50 pr stk, og jo da, det virker som bare det! Flott lys, t.o.m. svakt lys når dørene er lukket, et slags svar på Mercedes' Ambiance kanskje, hehehe? Det slukker hvis man setter bryteren på midtstilling. Bra løsning!
For den sparsommelige med god tid kan nevnes at samme type  kan kjøpes fra www.ebay.co.uk
for ca kr 70 for 6 stk!! fritt tilsendt Norge. Søk på "led bulb 44 mm" f.eks. Da kan du også kjøpe forskjellige farger, f.eks. blå, rød osv!!

Pimp My Think!

Når du skifter, husk at det er forskjell på hvilken vei du setter pærene. Skader ikke hvis du setter feil vei, men blir ikke lys. Bare å snu. Husk å vende pærene så lyset kommer ned, og ikke opp i taket!

Mvh John
VW e-Up! kjørt 17100 km

El rayo

Det gleder meg at dere har begynt å oppgradere den nye allerede, det lover bra for fremtiden.

Webmaster: Kanskje lurt å lage en egen tråd (sticky) som omtaler bare hvilke deler dere har brukt og leverandør?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Thinker

Hei

Nesten samme opplevelse. Men etter å ha besøkt 4 bensinstasjoner og Torsov bil, hvor alle kun tilbød 12v 5w (eller 10w), dro jeg innom Røhne Selmer på Skøyen. Hjelpsom person lette men fant kun 5w pærer, men mente at det var helt greit, bare mere løys....? Uansett, jeg fikk dem, og siden har det lyst opp godt.

Selv har jeg ingen teknisk bakgrunn til å vurdere om dette er en dårlig løsning, men uansett høres det ut til at innelysene er en svakhet i bilen.

Mulig jeg også bestiller de nevnte LED lys, men det hjelper vel lite hvis det er noe tekninsk feil i forkant av lyshlder/pære?

Mvh Thinker

PS: Ny Think fra Røhne Selmer kjøpt begynnelsen av desember.
Think, Des 08, 50000 ++ km. Zebra..
Tesla S P#2052 VIN#16790 P85, Grå, 19" ellers alt utenom barneseter. In production fra 20. august.... Production Complete 4. september...
Tlf. 13 sept, utlevering 8 oktober....

corvette

Jeg er langt fra teknisk begavet, men jeg forstår det slik at svakheten ved innelyset kommer av for stor varme fra pærene. Det blir nok bare verre med 5W vil jeg tro. Dessuten var de 5W pærene jeg så en millimeter eller det kortere enn de jeg skulle ha tror jeg.
Uansett, LED-pærene gir MYE bedre lys, ingen varme som jeg forsto det, og mye lengre levetid så når de koster 70 kr for 6 stk på ebay var valget lett...

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

Thinker

Hei

Nå har også jeg montert LED pærer. Men.... det svake lyset som er der etter å a lukket døren (eller startet motoren) det står på lenge....., før det til slutt slukker (i løpet av natten)

Er dette en kul løsning, eller er det mere et symptom på et problem? Overledning? Eller likn?

Mvh
Thinker

PS: 3 pærer, 160 kr, kjøpt fra nettbutikk i Danmark, da alle priser jeg fant på e-bay var per stk, og ikke per 6 stk...?
Tesla S P#2052 VIN#16790 P85, Grå, 19" ellers alt utenom barneseter. In production fra 20. august.... Production Complete 4. september...

cra

Jeg tipper det kommer av at når døra åpnes så "lades" en kondensator. Denne er dimensjonert for å holde liv i ei vanlig glødepære i noen sekunder, mens siden LED-pærene dine bruker mye mindre så varer det mye lenger før kondensdsatoren er tom. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thinker

Mange takk

For en ikke elektriker/ingenør høres det riktig ut. Satser på at slik er tilfellet, og gleder meg over den utilsiktede effekten :-)

Mvh
Thinker

corvette

Morsom forklaring på "stemningslyset", stemmer sikkert også! Angående pris kan jeg si at de 6 stk jeg kjøpte fra England ble kansellert av selger da de var "utsolgt"..... Mulig de hadde satt feil pris, var jo veldig billig.

John
VW e-Up! kjørt 17100 km

cra

Jeg er hverken elektriker eller ingeniør (i alle fall ikke på papiret), men har nå "fusket litt i faget" alikevel. Prøv evt. å sette tilbake den gamle lyspæra. Funker det da tviler jeg i alle fall på at det er noe feil i det elektrisk enlegget som gjør det. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: Thinker på fredag 23. januar 2009, klokken 13:36
Mange takk

For en ikke elektriker/ingenør høres det riktig ut. Satser på at slik er tilfellet, og gleder meg over den utilsiktede effekten :-)

Mvh
Thinker

For en elektriker/ingenør høres det også riktig ut.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

GliX

Sitat fra: Thinker på fredag 16. januar 2009, klokken 23:40
Men etter å ha besøkt 4 bensinstasjoner og Torsov bil, hvor alle kun tilbød 12v 5w (eller 10w), dro jeg innom Røhne Selmer på Skøyen. Hjelpsom person lette men fant kun 5w pærer, men mente at det var helt greit, bare mere løys....? Uansett, jeg fikk dem, og siden har det lyst opp godt.

Jeg har irritert meg over mørk kupé i flere mnd. Fant kun 5w pærer, og de er 5-10mm for korte ift. orginalpærene. Klarte allikevel å feste de ved å bøye til holderen. Trengte kun en nebbtang og litt fingernemhet.

--
GliX

Carl Anton Stenling

Nå har jeg montert LED-pærer innkjøpt fra Hong Kong for i underkant av £3 per par inkl. frakt. Jeg bestilte på eBay fra firmaet Auctionage og artikkelen hadde betegnelsen "10 LED 44 mm Festoon Bulb".

Som nevnt tidligere i denne tråden gir LED-pærene et svakt skinn hele tiden. Dette korrigerte jeg ved å parallellkoble en 470 ohms motstand (minimum 0,5 W) over den ene pæren. Stripset motstanden fast i metallendene til pæren. Motstander kan kjøpes bl.a. hos Elfa.

Totalløsningen fungerer identisk med vanlige pærer (kanskje litt blåere lys), men har forhåpentligvis mye lengre levetid.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

commiesoft

JULA (i Moss bl.a) har et bra utvalg i LED pærer av alle mulige slag og sokler for bil.

Er det noen som vet om jeg kan bytte ut blinklyspærene på en Think City med noe
slikt?

Retrobjørn

Hei

Jeg fikk også mørk bil her forleden. Da dro jeg innom bensinstasjonen på alnabru og de hadde nye pærer til meg som var like de gamle (måtte spørre, bak disken). Men om de var 3, 5 eller 10 W vet jeg ikke. Hva det kostet husker jeg ikke, men det var ikke mye. Fungerer bra og passet rett inn i beholderen.

Retrobjorn
Think City 2010 - 5000km

hma

Glødelampene i kupélyset gikk i stykker på min Think, så jeg bestilte nye LED-pærer på ebay:
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=370590159600#ht_2472wt_1413

Leveransen tok hele 22 dager (fra Hong Kong), men avsender varslet tidlig at det ville ta litt tid pga flyforbindelsene.
Da jeg i dag endelig fikk pakken inneholdt den skuffende nok kun én og ikke to LED-pærer, som jeg hadde bestilt.
Meldte fra til avsender og må nok belage meg på nye 22 dager før pæra kommer i posten.

Uansett; jeg fulgte Carl Anton sitt forslag og parallellkoblet en 470ohms motstand (1/4W). Siden det ikke gikk å lodde til pæresokkelen, måtte motstanden festes med strips. Alt fungerte perfekt :)

Se vedlagt bilde av monteringen.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA