Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Parkere på ladeplass uten å lade.

Startet av Schled, onsdag 20. august 2014, klokken 20:47

« forrige - neste »

HCO

Jeg synes denne tråden illustrerer veldig godt hvorfor det er viktig med stort batteri, selv om de fleste kan klare seg med 10 mils rekkevidde i det daglige.

Etter å ha kjørt elbil i 2,5 år (og kun elbil i et halvt år) har jeg hittil til gode å stå i ladekø. Det skyldes dels at jeg kjører Zoe (det er gjerne bedre tilgang på AC-ladere enn på DC-ladere), men hovedsakelig at jeg så langt som mulig unngår å lade underveis. Jeg er ikke konfliktsky, men jeg gidder ikke å havne i munnhuggeri på åpen gate på grunn av noen lusne kilowattimer.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

cra

Det illustrerer enda bedre hvor viktig det er at alle som kjører elbil lærer seg å ta hensyn til at andre trenger å lade også.

På kjøpesentere er det forøvrig bare å gå til informasjonen; de roper opp eier og ber dem flytte bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HCO

Sitat fra: cra på torsdag 22. november 2018, klokken 10:54
Det illustrerer enda bedre hvor viktig det er at alle som kjører elbil lærer seg å ta hensyn til at andre trenger å lade også.

Lykke til med det, når elbil blir den nye normalen. Jeg ser ikke hvorfor (eller hvordan) alle som i dag oppfører seg som idioter i fossilbil plutselig skal endre atferd fordi de får bil med en annen drivlinje.
2022 Zero SR/F

Zimon

Jeg sjekker bil/lader om estimert tid igjen og så setter jeg på alarm på mobilen med god nok tid til å nå frem til bilen om jeg må hurtiglade. F.eks sist så skulle ei venninne og jeg spise litt og valgt McDonalds på Alnabru (ikke den på senteret). Parkerte og koblet til lader, så estimert tid og satte på alarm på mobil. Rakk å få maten og spise ferdig før alarmen kimte, fikk nok strøm på bilen da til å kjøre resten av gjøremålene den dagen.

Men om jeg ikke trenger å lade så parkerer jeg alltid på vanlige plasser. Ladeplasser er for de som trenger å lade IMHO.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

Amatøren

:+1:

Gjør akkurat det samme selv.

Skal jeg ikke lade så er det vanlig parkeringsplass som gjelder.

Skal bilen forlates har jeg alarm på mobilen med noe kortere tid enn antatt ladetid.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

cra

Sitat fra: HCO på torsdag 22. november 2018, klokken 11:22
Lykke til med det, når elbil blir den nye normalen. Jeg ser ikke hvorfor (eller hvordan) alle som i dag oppfører seg som idioter i fossilbil plutselig skal endre atferd fordi de får bil med en annen drivlinje.

Så bare fordi oppgaven er stor så skal man ikke prøve? Ikke rart det går ad undas hvis folk har den holdningen. Om hver tiende som får "beskjed" endrer adferd så er man igang, så kommer resten diltende etter etterhvert.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

HCO

Sitat fra: cra på torsdag 22. november 2018, klokken 13:54
Sitat fra: HCO på torsdag 22. november 2018, klokken 11:22
Lykke til med det (...)

Så bare fordi oppgaven er stor så skal man ikke prøve? (...)

Jeg vet ikke med deg, men jeg har nok å bruke tiden min på utover å forsøke å lære voksne folk å oppføre seg. Dessuten, om du har som livsoppgave å kjefte opp folk du mener må endre atferd, kan det fort hende du får mer enn kjeft i retur den dagen du treffer på "rett" person.
2022 Zero SR/F

jokr

Dette kommer nok parkeringsvaktene til å endre på for oss. Her på Fornebu er det kommet opp ca 90 ladestasjoner. hvorav ca 20 av dem er reservert EL Bil under lading, følger du ikke det får du, ja helt riktig, parkeringsbot. De resterende plassene er reservert EL bil, som vanlige parkeringsplasser. Vi kommer nok til å se mer av det fremover der skiltet "Reservert EL bil under lading" dukker opp med påfølgende konsekvenser for lommeboka dersom man ikke etterfølger dette. Så voksenopplæringen er overført til en lite populær yrkesgruppe.
2018 Nissan Leaf Tekna

Amatøren

Sitat fra: jokr på torsdag 22. november 2018, klokken 15:40
Vi kommer nok til å se mer av det fremover der skiltet "Reservert EL bil under lading" dukker opp med påfølgende konsekvenser for lommeboka dersom man ikke etterfølger dette.

Hva så hvis en med hybridbil og slenger den fra seg på plass merket med elbil?

Har lagt merke til at skilting varierer.

Noen steder ladbar motorvogn (det tillater hybrider også) mens andre steder står det jo spesifisert elbil.

Sitat fra: Profil errorVW e-up! 09.2017 - Puffen
VW e-Golf 08.2018 - Lynet
VW e-Golf 11.2018
Reservert Audi e-tron (XX.2019?)
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Balaklava

Som ny med elbil er denne tråden deprimerende lesning, men har dessverre blitt bekreftet. De som tenker på elbil bør lese denne tråden så de blir litt vaksinert.

Noe som irriterer meg er andelen ladestolper som ikke virker og at det ikke er merket på noen måte. Drittlei av å rygge inn, plugge inn... så klø seg i skallen før en må flytte bilen og gjenta prosessen.

jokr

Sitat fra: Amatøren på torsdag 22. november 2018, klokken 17:23

Hva så hvis en med hybridbil og slenger den fra seg på plass merket med elbil?

Har lagt merke til at skilting varierer.

Noen steder ladbar motorvogn (det tillater hybrider også) mens andre steder står det jo spesifisert elbil.

Det der er jo en interessant problemstilling. Men så lenge man har ladbar motorvogn under lading har man jo luket vekk hybrider som ikke kan lades.
2018 Nissan Leaf Tekna

Lars C. Krogenæs

Jeg tenker at det er en grunn til at man skriver det man skriver.

Står det elbil er det kun for elbiler.
Står det ladbar motorvogn er det for elbil+ladbar hybrid.

Dette er ikke til å misforstå, og de som lagde skiltet har nok ment det de skriver.

Forøvrig burde jo alle private P-selskaper ha en stor egeninteresse av å endre skilt til elbil under lading, da det burde være muligheter for å finansiere både julebord og studieturer ved å skrive ut bøter :-)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Ellemelle

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på fredag 23. november 2018, klokken 12:20
Forøvrig burde jo alle private P-selskaper ha en stor egeninteresse av å endre skilt til elbil under lading, da det burde være muligheter for å finansiere både julebord og studieturer ved å skrive ut bøter :-)
Det kan jo være flere grunner til at det er slik. Et veldig enkelt argument å bruke, er at noen har koblet fra eller stjålet kabelen din mens du har vært borte. Vanskelig å motbevise for parkeringsselskapet.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ellemelle på fredag 23. november 2018, klokken 14:02Det kan jo være flere grunner til at det er slik. Et veldig enkelt argument å bruke, er at noen har koblet fra eller stjålet kabelen din mens du har vært borte. Vanskelig å motbevise for parkeringsselskapet.
Vil nok ikke aksepteres helt uten videre. Vil tro et parkeringsselskap minimum vil ønske å se en politianmeldelse før de sletter kravet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elmo

Sitat fra: Ellemelle på fredag 23. november 2018, klokken 14:02
Det kan jo være flere grunner til at det er slik. Et veldig enkelt argument å bruke, er at noen har koblet fra eller stjålet kabelen din mens du har vært borte. Vanskelig å motbevise for parkeringsselskapet.
Funker jo ikke på type2 biler for der låses kontakten til bilen, og er låst til du låser opp bilen
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA