Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Kanutten på søndag 20. november 2016, klokken 19:24
å basere seg på å lade bilen gratis på slike steder er vel også litt stusselig?

Ja. Men til kommentarene om at "det er masse hurtiglading i nærheten"; skal ting fungere tror jeg vi må basere oss på at destinasjonsladere, spesielt typen kjøpesenterladere, faktisk brukes som det de er, ladere man kobler seg til for å få strøm man trenger. Da er det faktisk flott at det koster litt penger, som fortum sine ladere rundt på coop butikker. Det tror jeg Ikea burde tenke på også, 0.15kr-0.30kr pr minutt, og faktisk bøtelegge folk som ikke lader.

Hvorfor? Fordi selv på et sted som furuset, med så mange hurtigladere som det er der, er det knapphet om reusssene. Selv i dag. Når Osloområdet for tusen nye elbiler pr mnd (???) blir ikke ting bedre. Om en bil som kan lade på 7kW står på en 7kW lader mens de er noen timer på Ikea, kan det fjerne behovet for hurtiglading på den turen, og frigjøre plass på hurtiglader for de som bare "skal forbi".

På vinterdager som nå drar vel ikke VW 40kW frem til 80% på en hurtiglader, spesielt om den starter på kaldt batteri (nå antar jeg, kjenner ikke VW spesielt men dette er relativt normalt på elbiler), noe som gjør bruk av ikealader enda mer nødvendig. Det har vært kø i furusetområdet selv på varme dager. Når flere elbiler lader med sterkt redusert hastighet, kan man tenke seg hvordan det kan bli. (faktisk synes jeg VW er ekstremt lite fremtidsrettet med kun 3.3kW, noe som vil gjøre behovet for hurtiglading større enn for de fleste andre merker, selv med mulighet for destinasjonslading)

Vel, det er min mening, det er totalt bortkastet at en person står 20-30 minutter på hurtiglader når det var mulighet for destinasjonslading. Det har ikke noe med gratis strøm å gjøre, hurtigladere er en knapp resuss.

OlafGTE

Sitat fra: Panduck på tirsdag 22. november 2016, klokken 07:34hurtigladere er en knapp resuss.
Jeg vil dra det et hakk lengre: Ladere er en knapp ressurs.

Personlig så tror jeg at staten med fordel kunne satset mer på å sponse utbygging av ladere. Til og med hvis det kom på bekostning av å sponse elbiler og hybrider til folk.

cra

Sitat fra: zyp på tirsdag 22. november 2016, klokken 03:25
Dette er ikke helt sånn jeg ville ha formulert det, men jeg tolker det som at «det er litt stusselig å furte over at det ikke er ledige uttak der når det er masse hurtigladere i nærheten.»

Når det står en idiot parkert på en ladeplass uten å lade er det fullstendig innafor både å furte og kjefte litt, uansett hvor mange hurtigladere som finnes i nærheten.

Å parkere på ladeplasser uten å lade gjør at man sløser med andres ressurser, det være seg tid og/eller penger. Av de er det sløseri med tiden som er verst; de få kronene det er snakk om har sikkert de fleste råd til, men det helt sikkert ergerlig å måtte betale for hurtiglading fordi det stod noen og "kastet vekk" en plass man ellers kunne ha benyttet.

Akkurat som at det er greit å ikke få sitteplass på bussen hvis det er fullt, men hvis folk må stå fordi andre har lagt baggasje på setene er det ikke greit.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OlafGTE

Grunnen til at folkeskikk er en utdøende kunst, er at å holde hverandre i ørene er en utdøende skikk.

Gammelt jungelord.

OlaSpakmo

Prøvde for en time siden å lade på Aker Brygge. Helt fullt. Herav 40% innplugget, men ferdigladet. Og om lag 20% som ikke en gang hadde giddet å plugge seg på for å late som de ladet.

Fikk ny idé: La lapp under vindusviskeren på to av de uinnkoblede, sitat;

"Usikker å om hvor lenge du har vært elbilist. Hvis det er kort tid og du ikke er kjent med takt og tone for oppstilling av ladeplasser: Det du har gjort nå, er på linje med å parkere foran bensinpumpa. Jeg kjører videre etter 20 min venting (trenger lading) - den fortvilte damen som kom før meg var såpass tom at hun fortsetter å vente på at du eller en annen snart kommer.
Om du har kjørt elbil lenge og parkerte her fordi du sparer P-avgift: Vedlagte kronestykke er mitt bidrag til en tydeligvis stusselig økonomi. "

Og den tror jeg jeg skal fortsette med!
S85 siden august -13
TMX betalt reservasjon høsten -12, avbestilt pga serviceerfaringer med Tesla Norge.
2 stk TM3 bestilt når det ble åpnet, avbestilles nov -17 pga vedvarende serviceerfaringer med Tesla Norge.

automat

Det koster flere hundre kroner å stå i p-hus på Aker Brygge pr dag.Skjønner godt at gratis parkering frister. Tror det eneste som hjelper er å innføre betaling for lading.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

KjellG

Sitat fra: cra på tirsdag 22. november 2016, klokken 15:01
Akkurat som at det er greit å ikke få sitteplass på bussen hvis det er fullt, men hvis folk må stå fordi andre har lagt baggasje på setene er det ikke greit.

Det ordnes greit, fjerner de ikke bagasjen, sette jeg meg på den. (Ser ann situasjonen litt  ;))
Litt vanskeligere med bil.

pudderjagar

Eg har bytta ut min 5m type 2 kabel med 10m. Då er den lang nok til å strekke rund parkeringsdusten. I verste fall strekker eg den over han! Parkerer såklart forran ladeplassen og dermed er han sperra inne.

Legger også ein lapp på mitt dashbord med telefonnr og kor lenge eg vært ståande.

10m kabel er grei lengde. Har kveilt opp kabelen slek at den bare er 3m og surra kveilen med stropp. Dermed så er den mere handterlig enn den heilt løse 5m kabelen som eg hadde.

Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

sylwester

De burde sette samme tidsbegrensning på ladeplassene som for de andre parkeringsplassene i umiddelbar nærhet. Dette fjerner fordelen utenom ladingen. Det burde koste litt mer for å sette seg på ladeplass når det innfores betaling for å forsterke vablige plasser som førstevalg.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

cra

Vanlig P-takst for plasser med lading er alt som skal til. Da gjør det ikke noe om man står mer enn en time eller to som kanskje er begrensningen ellers. Trenger man det betaler men, trenger man det ikek flytter man bilen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Sitat fra: cra på mandag 12. desember 2016, klokken 13:15
Vanlig P-takst for plasser med lading er alt som skal til. Da gjør det ikke noe om man står mer enn en time eller to som kanskje er begrensningen ellers. Trenger man det betaler men, trenger man det ikek flytter man bilen.

Det er ikke særlig praktisk å betale 60 kr timen for å stå på en ladeplass i Oslo.

Det er langt bedre å sette av gateparkering som er reservert elbilparkering (uten ladestasjoner).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Orbit

Sitat fra: Orbit på lørdag 17. september 2016, klokken 08:11
Jeg var innom Oslo kommunes nettsider i går:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil/

Jeg mener at det her tidligere stod det var ladeplikt for hybrider på ladeplass. Dette er i så fall nå tatt bort, men en del av ladeplassene er nå KUN for elbil:

SitatLadbare hybridbiler kan kun parkeres på ladeplasser merket «for ladbar motorvogn».

EL-biler kan parkeres på ladeplasser merket både «for EL-bil» og «for ladbar motorvogn».

Jeg fikk bekreftet at det nå ikke er noe ladekrav ved å sende epost med Bymiljøetaten, hverken for hybrid eller elbil. Dersom dette faktisk er endret, synes jeg det er underkommunisert. Jeg spurte også hva Oslo gjør med betaling for parkering på ladeplasser etter nyttår, men det var ikke gjort noe vedtak ennå.

Nå er dette igjen endret - ikke lett å være oppdatert på hva som gjelder til enhver tid! Nå er det det ikke noe skille på hybrider/elbiler, uavhengig av skilting. Og fremdeles ikke noe krav om faktisk lading......

Fra samme nettside som linken over:
SitatLadeplasser
Elbiler og ladbare hybridbiler kan parkere på plasser merket «for ladbar motorvogn» og «for EL-motorvogn».
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Myrvang

I går skulle jeg lade på McDonald's i Asker men da var det en dust som hadde parkert en gammel Mitsubishi Lancer foran ene laderen. Kom meg inn på den ledige men fikk err22 som man ofte får på Veefil. Fikk det 3 ganger i går. Vet ikke om folk er dumme, blinde eller begge deler?

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

Toalmar

Var nok bare en egoist som var veldig sulten. Noen har ikke annet i hodet enn seg selv.....
BMW i3s 94Ah Fully Charged - 2018
Reservert TMYP Hvit / Svart 08.04.2020 - TMY LR Hvit / Svart 07.04.2020
TM3 LR AWD - Svart / Hvit - Solgt 01.04.2020

Myrvang

Dette er ganske vanlig, både av elbiler og fossilbiler. McD i asker.

2020 e-NV200 7-seter
2014 e-NV200 5-seter til salgs
2011 Mitsubishi i-Miev
2015 Leaf Tekna   Vraket i Sinsenkrysset 2018
2011 i-On

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA