Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

OlafGTE

Personlig syns jeg det er latterlig at bilen som faktisk (hadde) ladet ville blitt tauet, mens bilen som bare sto der var helt lovlig. Det får en til å lure på hva som egentlig er formålet med elbil-insentivene. Å få folk til å kjøre elektrisk kan det jo i hvert fall ikke være. Men men. Det blir vel en litt annen diskusjon.

Orbit

Sitat fra: OlafGTE på mandag 26. september 2016, klokken 18:56
Personlig syns jeg det er latterlig at bilen som faktisk (hadde) ladet ville blitt tauet, mens bilen som bare sto der var helt lovlig.

Enig, men reglene er nå en gang slik i dag. Parkeringsvakter gir normalt lite slakk i forhold til klare regler. (Jeg ringte ikke kommunen nettopp fordi hybriden var den eneste med litt fornuft i ladeparkeringen.....)

Generelt i Oslo virker det som ladeplasser med 2-timers begrensning er skiltet med "ladbar motorvogn", mens langtidsplassene er kun elbil. (Men det er ikke helt konsekvent.) Det gir jo mening, da en hybrid ikke trenger lang tid for fullt batteri. 2-timersplassene er ofte ved handlegater. I dette konkrete tilfellet, hadde hybriden to andre lokasjoner med lovlig lading innenfor 2-300m, så jeg tror det var mest uvitenhet.

22kW AC i alle offentlige ladestolper (evt med lastfordeling mellom flere stolper), og kortere parkeringstid på ladeplasser hadde vært tingen. Ta hadde det blitt mer aktiv lading, og flere el-kilometer i påfyll som helhet.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tutti

Sitat fra: Orbit på mandag 26. september 2016, klokken 18:38
Hadde det ikke vært for den ledige plassen, hadde jeg ringt kommunen. Men er det noen som har erfaring med om de aktivt griper inn? Og hva er i så fall reaksjonen; bot eller inntauing (i dette tilfelle for hybrid + diesel)?

[Og så skal jeg ikke falle for fristelsen til å si noe om Golf-eiere generelt....  ;)]
Jeg ringer parkeringsetaten og ber dem å taue bort fossilbiler i slike tilfeller. Men jeg regner bare med at de får et gebyr.

Elmo

Sitat fra: OlafGTE på mandag 26. september 2016, klokken 18:56
Personlig syns jeg det er latterlig at bilen som faktisk (hadde) ladet ville blitt tauet, mens bilen som bare sto der var helt lovlig.
Hmm, hvordan tauer man bort en bil som sitter fast i ladestolpen med en ledning ? :o (uten å gjøre hærverk)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Orbit

Sitat fra: Elmo på mandag 26. september 2016, klokken 20:02
Sitat fra: OlafGTE på mandag 26. september 2016, klokken 18:56
Personlig syns jeg det er latterlig at bilen som faktisk (hadde) ladet ville blitt tauet, mens bilen som bare sto der var helt lovlig.
Hmm, hvordan tauer man bort en bil som sitter fast i ladestolpen med en ledning ? :o (uten å gjøre hærverk)

Dette var stolpe av den gamle typen, så universalnøkkel og trekke ut Schuko-plugg er alt som skal til for å gjøre bilen flyttbar. Vil jo tro at parkeringsetaten også har mulighet for å frigjøre kabel fra stolpen (men ikke bilen) på de nye med type-2 kontakt. Så får noen holde kabelen mens bilen lastes opp.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

pudderjagar

E da ikkje lov å stå på ein ladeplass etter at ein har ladet når kabelen står i?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

Industrigaten har Schuko. NAF osv. har nøkler til ladestolpen. Jeg regner med de ringer Bymiljøetaten for å løse ut Type 2.

Dersom du ringer Bymiljøetaten og sier du skal lade så sender de noen for å taue vekk fossilbiler. De gjør det nok ikke for å taue hybrid, og neppe noen som har stått der litt for lenge og/eller ikke lader (Selvsagt).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Dexter

P10 gardermoen. Tesla på tesla på tesla som ikke ladet. Tok allikevel opp en ladeplass. De stod pent parkert ved fossilbiler som og stod på ladeplass.

jj44nn

Sitat fra: Orbit på mandag 26. september 2016, klokken 20:17
Sitat fra: Elmo på mandag 26. september 2016, klokken 20:02
Sitat fra: OlafGTE på mandag 26. september 2016, klokken 18:56
Personlig syns jeg det er latterlig at bilen som faktisk (hadde) ladet ville blitt tauet, mens bilen som bare sto der var helt lovlig.
Hmm, hvordan tauer man bort en bil som sitter fast i ladestolpen med en ledning ? :o (uten å gjøre hærverk)

Dette var stolpe av den gamle typen, så universalnøkkel og trekke ut Schuko-plugg er alt som skal til for å gjøre bilen flyttbar. Vil jo tro at parkeringsetaten også har mulighet for å frigjøre kabel fra stolpen (men ikke bilen) på de nye med type-2 kontakt. Så får noen holde kabelen mens bilen lastes opp.

De tauer sjeldent feilparkerte biler, det blir som regel bare bot.
Oslo/Lørenskog
Nissan Leaf Acenta - BNH Lillestrøm Mai 2014
Opel Ampera~E - Bestilt 11/04-16 - Produsert nei - anslått leveringsdato 2018

Panduck

Sitat fra: Dexter på onsdag 28. september 2016, klokken 08:13
P10 gardermoen. Tesla på tesla på tesla som ikke ladet. Tok allikevel opp en ladeplass. De stod pent parkert ved fossilbiler som og stod på ladeplass.

Når jeg var på G.moen var det masse ladeplasser ledig, kun ett par biler som ladet, selv om det var veldig dårlig med ikkeladeplasser. Årsak: Blå industrikontakt. Det er IKKE mange som kjører rundt med det i bilen, og da spiller det ingen rolle hvor mange ladeplasser som er ledige, man får ikke ladet, og da får man ikke stå der uansett.

Jeg vet det er en del elbilentusiaster som synes det er flott at det settes opp blå industrikontakt. Greit nok, da er man jo garantert plass. Men skal det bli noe "folkelig" parkering, bør de virkelig sette opp type2 :|

fredag

Sitat fra: Panduck på onsdag 28. september 2016, klokken 11:29
Når jeg var på G.moen var det masse ladeplasser ledig, kun ett par biler som ladet, selv om det var veldig dårlig med ikkeladeplasser. Årsak: Blå industrikontakt. Det er IKKE mange som kjører rundt med det i bilen, og da spiller det ingen rolle hvor mange ladeplasser som er ledige, man får ikke ladet, og da får man ikke stå der uansett.

Jeg vet det er en del elbilentusiaster som synes det er flott at det settes opp blå industrikontakt. Greit nok, da er man jo garantert plass. Men skal det bli noe "folkelig" parkering, bør de virkelig sette opp type2 :|

Om et år, en måned og 21 dager blir dette ulovlig å sette opp slikt.

EU-direktiv 2014/94/EU article 4 paragraf 4 krever at alle normalladeplasser for elbil som enten settes opp som nye eller som "fornyes" etter 18. november 2017 minst må ha type2-uttak eller type2-kabel. Ladeplassene kan altså settes opp med blå industrikontakt også, men da må det være et tilbud som kommer i tillegg til type2-uttak eller type2-kabel.

Hvis en ødelagt schuko-kontakt eller industrikontakt på en ladeplass da skal repareres, så må den erstattes med type2-uttak eller type2-kabel.

Da blir det vel også slutt på diskusjon med utbyggere som vil utstyre nye leiligheter med 8A eller 10A schuko-elbil-ladekontakt.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014L0094&from=en

(Men direktivet er ikke innarbeidet i norsk forskrift enda, så vidt jeg vet.)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

tutti

Sitat fra: fredag på onsdag 28. september 2016, klokken 18:06
(Men direktivet er ikke innarbeidet i norsk forskrift enda, så vidt jeg vet.)
Norge er best i hele EU på å innarbeide samtlige EU-direktiver. Dette kommer nok derfor veldig kjapt her også.

Dexter

Sitat fra: Panduck på onsdag 28. september 2016, klokken 11:29
Sitat fra: Dexter på onsdag 28. september 2016, klokken 08:13
P10 gardermoen. Tesla på tesla på tesla som ikke ladet. Tok allikevel opp en ladeplass. De stod pent parkert ved fossilbiler som og stod på ladeplass.

Når jeg var på G.moen var det masse ladeplasser ledig, kun ett par biler som ladet, selv om det var veldig dårlig med ikkeladeplasser. Årsak: Blå industrikontakt. Det er IKKE mange som kjører rundt med det i bilen, og da spiller det ingen rolle hvor mange ladeplasser som er ledige, man får ikke ladet, og da får man ikke stå der uansett.

Jeg vet det er en del elbilentusiaster som synes det er flott at det settes opp blå industrikontakt. Greit nok, da er man jo garantert plass. Men skal det bli noe "folkelig" parkering, bør de virkelig sette opp type2 :|

Det var mange ledige og, men lader man ikke, eller har ikke behov for å lade. Så parker ett annet sted.

Ja, mode 3 burde man sette opp, men dette er ett rimeligere alternativ sikkert. Overgang burde forhandlerne legge ved.

Sirup

Dagens Wattnisse sto på en av de 25 ladeplassene i Bygarasjen i Bergen, istedenfor en av de over 2000 andre plassene som kan benyttes på akkurat samme vilkår.

La på lapp:-)

VW e-Golf
Tesla Model X75

stefse

he he, jeg liker framing, men admin gjør det sikkert ikke
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA