Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: Mippen på tirsdag 26. august 2014, klokken 16:58
En ting er de som parkerer på en ladeplass uten å lade som har en elbil. En annen ting er alle de som ikke har elbil som også parkerer. Opplever det stadig vekk. Senest i går var det en som hadde parkert en rød mazda på en elbil plass med fronten rett mot to store grønne skilt fra elbil foreningen om at dette er en plass for elbil. Da la jeg min nye lapp på den bilen.

Du har vel etter det eg ser ikkje forstått skiltet du heller, eller...?

AmocoCadiz

Sitat fra: john på onsdag 14. september 2016, klokken 18:42
Er jo bare stress å kople opp for et kvarter når jeg uansett har 90% batteri.

Hele poenget er vel at han som kom 5min etter deg med blinkende batteristreker og VIRKELIG trengte lading da ikke får ladeplass og fikk et problem. Og da i tillegg finne biler på ladeplass som ikke gidder å lade gjør saken enda mer irriterende.

-Plug inn, det tar ikke mange sekundene eller kaloriene, selv for 15 min, eller parker heller på vanlig parkeringsplass.

Orbit

Jeg var innom Oslo kommunes nettsider i går:
https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-elbil/

Jeg mener at det her tidligere stod det var ladeplikt for hybrider på ladeplass. Dette er i så fall nå tatt bort, men en del av ladeplassene er nå KUN for elbil:

SitatLadbare hybridbiler kan kun parkeres på ladeplasser merket «for ladbar motorvogn».

EL-biler kan parkeres på ladeplasser merket både «for EL-bil» og «for ladbar motorvogn».

Jeg fikk bekreftet at det nå ikke er noe ladekrav ved å sende epost med Bymiljøetaten, hverken for hybrid eller elbil. Dersom dette faktisk er endret, synes jeg det er underkommunisert. Jeg spurte også hva Oslo gjør med betaling for parkering på ladeplasser etter nyttår, men det var ikke gjort noe vedtak ennå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elmo

Sitat fra: Orbit på lørdag 17. september 2016, klokken 08:11
Jeg fikk bekreftet at det nå ikke er noe ladekrav ved å sende epost med Bymiljøetaten, hverken for hybrid eller elbil.

Det er veldig rart da, for begrunnelsen for at hybriden måtte være innkoblet tidligere var at det ellers er vanskelig for parkeringsvaktene å avgjøre om det er en ladbar hybrid eller ikke. For elbilen så ser man det jo på skiltet (utenom en håndfull gaaamle biler).
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jkirkebo

Sitat fra: Orbit på lørdag 17. september 2016, klokken 08:11
Jeg fikk bekreftet at det nå ikke er noe ladekrav ved å sende epost med Bymiljøetaten, hverken for hybrid eller elbil. Dersom dette faktisk er endret, synes jeg det er underkommunisert. Jeg spurte også hva Oslo gjør med betaling for parkering på ladeplasser etter nyttår, men det var ikke gjort noe vedtak ennå.

Personlig håper jeg de begynner å ta betalt på ladeplasser på dagtid (F.eks 08-20 og med ladeplikt) mens elbiler fortsatt kan parkere gratis på vanlige plasser. Da løser vi mye av kapasitetsproblemet, og folk vil ha incentiv til å flytte bilene sine så fort som de er ferdigladet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

stefse

#860
Meanwhile in Holland:
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Robert Sund

=  Ladeplikt: ved fullt batteri setter vi stor pris på om (lade)plassen blir frigjort.


Og elsykkel-ladeplass ved siden av. Med tak over.

cra

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 17. september 2016, klokken 12:34
Personlig håper jeg de begynner å ta betalt på ladeplasser på dagtid (F.eks 08-20 og med ladeplikt) mens elbiler fortsatt kan parkere gratis på vanlige plasser. Da løser vi mye av kapasitetsproblemet, og folk vil ha incentiv til å flytte bilene sine så fort som de er ferdigladet.

Ditto! Og i tillegg vil det ugyldiggjøre deler av hylekoret om snylting, og "vi skal ha gratis bensin"-sammenligningen. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Christopher Neumann Ruud

Roald Amundsens gate en helt vanlig dag... Ingen av bilene er koblet til lading.

hELgenen

Sitat fra: Christopher Neumann Ruud på fredag 23. september 2016, klokken 13:03
Roald Amundsens gate en helt vanlig dag... Ingen av bilene er koblet til lading.

Jeg har bare ett ord for folk som bruker ladeplasser slik : Drittsekker!!!!

Dexter

fått ladeplasser på jobben, xx antall søkere. (faste plasser)

bare 2 som lader, resten lader ikke.

Elmo

Sitat fra: Dexter på fredag 23. september 2016, klokken 13:16
fått ladeplasser på jobben, xx antall søkere. (faste plasser)
bare 2 som lader, resten lader ikke.
Ja ja, det er vel plassert for nær utgangen da :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sylwester

Sitat fra: Elmo på fredag 23. september 2016, klokken 15:14
Ja ja, det er vel plassert for nær utgangen da :o

Det er et problem på jobben min. Ladeplassene som er merket for min bedrift er rett ved heisen så det er sjeldent det står elbiler som lader på de plassene.
De gangene jeg må lade så må jeg ta en plass til moderbedriften og si ifra at jeg har plassert meg "feil" :-p
Det er riktignok ikke noe skilting som sier at plassen er reservert så hadde jeg ikke hatt elbil så hadde jeg sikkert ikke forstått at jeg ikke skal stå der det er sånn boks med grønt lys.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Dexter

Sitat fra: Elmo på fredag 23. september 2016, klokken 15:14
Sitat fra: Dexter på fredag 23. september 2016, klokken 13:16
fått ladeplasser på jobben, xx antall søkere. (faste plasser)
bare 2 som lader, resten lader ikke.
Ja ja, det er vel plassert for nær utgangen da :o

Lengst unna faktisk. Men det er ikke langt å gå uansett hvor man får parkeringsplass.

Orbit

Industrigaten i Oslo i dag, 4x ladeplasser skiltet for elbil:

  • e-Golf som ikke er tilkoblet. Lovlig, men helt unødvendig (det er vanlige parkeringsplasser med ubegrenset parkeringstid på samme sted)
  • Golf (diesel), altså helt på bærtur
  • Golf GTE tilkoblet stolpen, men fulladet. Hybrid, som ikke [lenger] har lov til å parkere på rene elbilplasser i Oslo
  • 1x ledig plass

Hadde det ikke vært for den ledige plassen, hadde jeg ringt kommunen. Men er det noen som har erfaring med om de aktivt griper inn? Og hva er i så fall reaksjonen; bot eller inntauing (i dette tilfelle for hybrid + diesel)?

[Og så skal jeg ikke falle for fristelsen til å si noe om Golf-eiere generelt....  ;)]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA