Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

leafnor

Parkere på lader og lade "ingenting":

Opp fra Gøteborg prikket jeg inn kjøpesenteret på Tanumshede som ladested.
Alle ladere opptatt da jeg kom, dvs tre parkeringer ledig for å stå klar. (To og to kunne stå foran ladere.)

Det sto en Tesla, Golf og en I3 tilkoblet hver sin lader. De på Golfen gikk i det jeg kom, så jeg gikk for å stille meg med I3 på lav EL30xxx for tenkte "lite" batteri fremfor Tesla som kanskje kom til å lade noe lengre på Type 2 uttaket.

For min del første gang jeg ladet på slik hurtigladergratisplass (Unntak Håby like før, og der var jeg alene) så noe usikker på hva som var/er etiketten.
Status var at I3 ladet på sitt 54 minutt, og hadde 99%.
Golfen nettopp tilkoblet ladet 3,6kW på type2! og Tesla så jeg ikke på for der kom en ny bil å stilte seg til.
Hva tenkte Golfeier tenkte jeg. Skal han stå der i timesvis?
Videre, den I3'n hadde nok strøm, for 99% og nær en time var vell tilstrekkelig?
Tok et bilde av lader, og gikk inn på senter for et biologisk ærend.
Kom ut igjen og på de 7 min jeg brukte på å tømme biotank, hadde I3 fått 0,18 kWt.
Da trykket jeg stopp, og start på min Leaf.

Gikk oss en runde inne på senteret, og ut igjen etter under 20 minutter. Da var Leaf'n så og si full.
BMW I3 også kjørt så jeg gjorde kanskje det riktige å stoppe, for så å starte lading på min egen?

De på Golfen hadde jo vært der en halv time og kom også, men spratt ut av bilen og sa de hadde fått så lite strøm. Det var jo en hurtiglader og bilselger hadde fortalt de på 30 min skulle få minst 80%! De hadde til og med brukt samme kontakten som hjemme for å være sikker på å velge riktig.

Jeg viste de at det var en beskyttelseshette i laderinngang å trekke ut, og at det da kom til syne to nye kontakter som de kunne koble opp en "annen" pistol på. Så gjort, og plutselig ladet den så det "grein".
Det hadde de ikke fått med seg da de kjøpte bilen.
Mon tro om det skulle vært gitt en ladeleksjon til de som kjøper EL-bil for første gang, for det må være mye uforstand som ender i andres opplevelse av hårreisende parkering uten (neten) å lade?







Leaf 2012/Aug 160.000 km

Elmo

Sitat fra: leafnor på mandag 01. august 2016, klokken 20:08
Jeg viste de at det var en beskyttelseshette i laderinngang å trekke ut, og at det da kom til syne to nye kontakter som de kunne koble opp en "annen" pistol på. Så gjort, og plutselig ladet den så det "grein".

Min bedre halvdel gjorde noe tilsvarende første gang hun trengte hurtiglading på eUp'n.
Parkerte foran kombinert CCS/Chademo lader på Kiwi. Fikk ikke noen av kontaktene til å passe, men så at pistolen på 22kW AC laderen ved sidenav passet og plugget inn den. Så slet hun med å få igang ladingen på displayet på DC laderen, mens hun da tok opp begge ladeplassene uten å lade.

Heldigvis var det bare en liten mil hjemmefra så hun ringte meg og jeg måtte reise bort og "rydde opp".
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

JonnyBravo

Å parkere på fossilstoff pumper. Det er tydeligvis helt greit

Panduck

Sitat fra: leafnor på mandag 01. august 2016, klokken 20:08
For min del første gang jeg ladet på slik hurtigladergratisplass (Unntak Håby like før, og der var jeg alene) så noe usikker på hva som var/er etiketten.

Hvordan køe ved 3 ladere når det er "venteplass" ved hver av de er noe jeg håper man får en løsning på. Det er jo et sjansespill hvilken lader som først blir ledig, og det rettferdige er jo at den som kom inn i køen først bli den som får lade først, ikke den som tilfeldigvis stilte seg ved siden av den bilen som først ble ferdig.

OG, det du opplevde viser jo klart at gratis hurtiglading, spesielt når et er fine p-plasser på et kjøpesenter man gjerne vil være en stund, ikke er optimalt. Håper det blir ett par kr pr minutt der så fort som mulig.

Arha

#799
Sitat fra: Panduck på tirsdag 02. august 2016, klokken 06:54
Sitat fra: leafnor på mandag 01. august 2016, klokken 20:08
For min del første gang jeg ladet på slik hurtigladergratisplass (Unntak Håby like før, og der var jeg alene) så noe usikker på hva som var/er etiketten.

Hvordan køe ved 3 ladere når det er "venteplass" ved hver av de er noe jeg håper man får en løsning på. Det er jo et sjansespill hvilken lader som først blir ledig, og det rettferdige er jo at den som kom inn i køen først bli den som får lade først, ikke den som tilfeldigvis stilte seg ved siden av den bilen som først ble ferdig.

OG, det du opplevde viser jo klart at gratis hurtiglading, spesielt når et er fine p-plasser på et kjøpesenter man gjerne vil være en stund, ikke er optimalt. Håper det blir ett par kr pr minutt der så fort som mulig.
Det er nok et tidsspørsmål hvor lenge de forblir gratis.  Laderne finnes også på Fortums ladekart, så det blir nok vanlig Fortumtakst etter hvert.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

NilsG

Tror disse forblir gratis jeg. Hvorfor tror jeg det? Jo fordi dette er det kjøpesenteret som har sørget for å sette opp for å lokke elbilister til senteret. De har i tillegg fått installert flere destinasjonsladere fra Tesla og bruker elbillading i sin markedsføring av senteret. Vi har etter at disse kom opp lagt mere og mere av vår handling til dette stedet nettopp pga lademulighet,og med Chademoadapteret får vi +/- 40kW effekt.

@Sven-E
Kan virkelig 2 benytte den samtidig under de forutsetningene du beskriver? Da må det prøves en gang. Han ****** som koblet seg til med sin Tesla med type 2 hadde i alle fall stoppet min lading på Chademo, noe som førte til at vi måtte ta en ekstra ladestopp på Solli på vei hjem..... ;-)
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

leafnor

#801
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 02. august 2016, klokken 01:05
@leafnor

På Tanumshede kan man ha 2 biler koblet til samtidig på hver av ladestasjonene, forutsatt at 1 av dem er tilkoblet 22kW Type2 kabelen.

Altså Type2 + ChaDeMo samtidig går greit.
Altså Type2 + CCS samtidig går greit.

Ikke CCS + ChaDeMo samtidig.
Greit å vite. Jeg tenkte faktisk på å flytte bilen over til den lader og prøve det men trykket i stedet stopp på på den jeg hadde parkert ved og gikk greit denne gangen. Råker jeg ut for det samme en annen gang skal jeg prøve det.
Kanskje han/hun "noen" kunne lage en kort instruksjonsvideo på hvordan dette virker. Trolig selvforklarende, men all instruksjon er til hjelp.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Olee

Angående AC og DC lading samtidig, så fungerer vel dette på de aller fleste ladere der det er nok strøm på stedet? Jeg tok dette opp med Grønn Kontakt, og det virket som dette var noe som funket på "alle" deres ladere. Hvordan det løses praktisk på de forskjellige ladestedene er et annet spørsmål, mange steder er det ikke plass til 4 biler på 2 ladere... Noe bedre informasjon på laderne hadde ikke vært feil heller :)

tomrh

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 02. august 2016, klokken 01:05
Ikke CCS + ChaDeMo samtidig.
btw - dette skaper stadig problemer på Orkanger hvor e-Golf eiere kommer og skal lade på CCS samtidig som en Leaf/Kia/trilling står der. Plugger i, oppdager at det ikke skjer noe og drar igjen. Laderen takler tydeligvis ikke dette, og ingen får ladet etterpå. Fortum support må ringes og laderen rebootes. Har skjedd flere ganger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Beckern

Sitat fra: tomrh på tirsdag 02. august 2016, klokken 13:55
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 02. august 2016, klokken 01:05
Ikke CCS + ChaDeMo samtidig.
btw - dette skaper stadig problemer på Orkanger hvor e-Golf eiere kommer og skal lade på CCS samtidig som en Leaf/Kia/trilling står der. Plugger i, oppdager at det ikke skjer noe og drar igjen. Laderen takler tydeligvis ikke dette, og ingen får ladet etterpå. Fortum support må ringes og laderen rebootes. Har skjedd flere ganger.

Er vel et godt eksempel på hvor dårlig bruker interface er og hvor ustabilt systemet er.
Det blir nok bedre en gang men nå er det slitsomt.

Electrix

Sitat fra: tomrh på tirsdag 02. august 2016, klokken 13:55
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 02. august 2016, klokken 01:05
Ikke CCS + ChaDeMo samtidig.
btw - dette skaper stadig problemer på Orkanger hvor e-Golf eiere kommer og skal lade på CCS samtidig som en Leaf/Kia/trilling står der. Plugger i, oppdager at det ikke skjer noe og drar igjen. Laderen takler tydeligvis ikke dette, og ingen får ladet etterpå. Fortum support må ringes og laderen rebootes. Har skjedd flere ganger.
Det var rart, på mange hurtigladere kan man plugge inn og aktivere ladingen på f.eks Chademo mens CCS er i bruk og laderen vil så sette deg på "pause". Når CCS-ladingen avsluttes vil Chademo umiddelbart aktiveres og man sparer tid. Hvis alle ladere er opptatt kan det derfor være lurt å velge plass ved siden av en bil av "motsatt kjønn" slik at du kan aktivere lading og gå å gjøre noe annet mens du venter.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Elmo

Sitat fra: Electrix på tirsdag 02. august 2016, klokken 14:07
Det var rart, på mange hurtigladere kan man plugge inn og aktivere ladingen på f.eks Chademo mens CCS er i bruk og laderen vil så sette deg på "pause". Når CCS-ladingen avsluttes vil Chademo umiddelbart aktiveres og man sparer tid. Hvis alle ladere er opptatt kan det derfor være lurt å velge plass ved siden av en bil av "motsatt kjønn" slik at du kan aktivere lading og gå å gjøre noe annet mens du venter.
Samme erfaring har jeg fra Voss. Bare at jeg plugget inn CCS mens Chademo var i bruk (og en Tesla ladet på 22 kW-AC).

Men jeg har også opplevd et annet sted at lader sier (omtrent) "Ikke nok strøm til å starte på dette tidspunkt", så da måtte jeg vente med å starte til Leaf eieren hadde stoppet Chademo laderen.

Såvidt jeg husker var de to laderene fra samme produsent så jeg vet ikke om de hadde ulikt software versjon, eller om det er et valg Opertøren/ladeaktøren gjør ???

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Electrix

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 02. august 2016, klokken 15:32
Sitat fra: Electrix på tirsdag 02. august 2016, klokken 14:07
Det var rart, på mange hurtigladere kan man plugge inn og aktivere ladingen på f.eks Chademo mens CCS er i bruk og laderen vil så sette deg på "pause". Når CCS-ladingen avsluttes vil Chademo umiddelbart aktiveres og man sparer tid. Hvis alle ladere er opptatt kan det derfor være lurt å velge plass ved siden av en bil av "motsatt kjønn" slik at du kan aktivere lading og gå å gjøre noe annet mens du venter.
Samme erfaring har jeg.
Bare ikke stopp ladingen for han som står der allerede.
Nei, det har jeg aldri gjort, bare plugget ut andre biler som har avsluttet hurtigladingen allerede. På de laderne jeg har brukt til nå har jeg faktisk ikke hatt muligheten til å stoppe min egen lading engang uten å bruke samme brikke/app som jeg startet med. Merket det da kundeservice hos Fortum måtte fjernstarte en hurtiglader med kommunikasjonsproblemer. Da fikk jeg heller ikke stoppet den selv og måtte vente i telefonkø for å få koblet fra bilen igjen :-)
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Olee

Sitat fra: Electrix på tirsdag 02. august 2016, klokken 14:07
På de laderne jeg har brukt til nå har jeg faktisk ikke hatt muligheten til å stoppe min egen lading engang uten å bruke samme brikke/app som jeg startet med.
Slik er det vel på alle ladere som ikke er gratis?

Elmo

Sitat fra: Electrix på onsdag 03. august 2016, klokken 14:44
På de laderne jeg har brukt til nå har jeg faktisk ikke hatt muligheten til å stoppe min egen lading engang uten å bruke samme brikke/app som jeg startet med. Merket det da kundeservice hos Fortum måtte fjernstarte en hurtiglader med kommunikasjonsproblemer. Da fikk jeg heller ikke stoppet den selv og måtte vente i telefonkø for å få koblet fra bilen igjen :-)
Jeg hadde en litt annen opplevelse med GK og app (hadde ikke brikke da).
Jeg fikk ikke startet lading i Eidfjord (GK) med app fordi app'en mente jeg ikke hadde koblet fra på Ål (GK), så jeg ringte kundeservice og fikk de til å starte ladingen. Han sa at jeg måtte ringe tilbake når jeg var ferdig.
Da forstod app'en at det var jeg som stod der og den talte minutter og jeg fikk stoppe igjen via app'en.  Men det kom ikke på regninga :o :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA