Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

AmocoCadiz

Bymiljøetaten foregår med godt eksempel og setter standarden for lading på sine  ladeplasser...NOT!

Panduck

Hurtigladet ved botanisk hage på Tøyen i går. Det er jo diger p-plass der i nær tom tilstand. Der står det en LEAF parkert foran en av 22kW laderene, selvfølgelig uten å lade. Jeg prøver å forstå hva denne personen har tenkt. Her har han kjørt forbi masse ledige plasser. Kjørt forbi gratis offentlig 3.3kW kontakter (mulig det var fullt der?) og en haug med ledige, vanlige p-plasser, for å parkere foran en av Fortum sine 22kW ladere.

Finnes det folk som tror at elbiler MÅ stå der det er ladere?

Adrian Stachnik

Jeg har laget en lapp jeg er kopiert opp massevis av. Når jeg ser elbiler parkert på ladeplasser uten å lade, legger jeg derfor igjen en hilsen.

På lappen skriver jeg hyggelig at jeg setter pris på at vedkommende kjører utslipps-fritt, men at det begynner å bli mange av oss nå, og at det er fint om vi deler på plassene. Videre spør jeg: hva hadde du tenkt om du kom med tomt batteri for så å finne ladeplassene okkupert av ikke-ladende biler?

Har laget en tilsvarende lapp jeg legger på biler som ikke er elbiler og som tar disse plassene, men de lappene har ikke en så hyggelig tone.
Grenland Elbilklubb.
Porsgrunn

Elmo

Sitat fra: Panduck på søndag 17. juli 2016, klokken 10:58
Finnes det folk som tror at elbiler MÅ stå der det er ladere?
Det er så trygt å vite at masse strøm finnes veldig nært vet du :o ??? >:(
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Hansi

Tilbake i 2011/2012 da første trillingen vår ble kjøpt trodde vi vi måtte stå på ladeplasser for å stå gratis, det kan hende det det fremdeles er noen som tror det?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

GOLF-raider

#770
Det er veldig irriterende å kjøre langt til et sted; for så å finne ut at der var alle ladeplassene opptatt av folk som ikke lader bilen sin;
noen ganger styrt-rike Tesla eiere (eller andre). Plassene kan ofte være for gode.
De skulle vært middels bra plassert; slik at de som trenger ladestrøm til sin
EL-bil kan bruke dem; og ihvertfall ikke
DE som må stå nærmest dørstokken på kjøpesenteret uten å lade!
Et godt eksempel skjedde utafor KIWI / Heimdal på Østre Rosten
klokken 13.00 den 30. april 2016. Jeg stod ute ved bilen min som ladet på
Fortum sin hurtiglader. Da kom en godt voksen dame trillende i sin røde TESLA;
hun parkerte bilen sin foran en 22 Kw ladestolpe uten å koble til 
(jeg skriver ikke reg.nummeret på bilen hennes nå; hun gadd ikke å gå
ca 60 meter fra en vanlig parkeringsplass!   F. F.).........
Fem minutter etter at hun gikk inn på butikksentret kom en ung famile kjørende
i sin nye Renault Zoe. Jeg snakket med dem; de hadde kjørt langt
og trengte å lade, men ingen av ladeplassene var ledig.
De fikk overta lade-plassen min, for jeg hadde over 80 % strøm på batteriet;
så det ordnet seg for dem der og da.
Sånn kan det gjøres oss EL-Bilister imellom.   
ORKANGER
E-Golf; prod.uke 7/15 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

AmocoCadiz

Sitat fra: Hansi på søndag 17. juli 2016, klokken 15:37
Tilbake i 2011/2012 da første trillingen vår ble kjøpt trodde vi vi måtte stå på ladeplasser for å stå gratis, det kan hende det det fremdeles er noen som tror det?
Det er merkelig, men jeg tror de fleste vet at en ikke skal oppta ladeplasser uten å lade, men folk er ofte litt sløve og late i hverdagen...?

I de fleste elbiler følger elbilforeningens eske med brikke og info, øverste arket forklarer at elbilplasser er mangelvare og at man ikke bør stå på slike hvis man ikke trenger lade. Vansklig å ikke se den når man ivrig tar ut ladebrikken....?

Muffinman

Sitat fra: GOLF-raider på søndag 17. juli 2016, klokken 18:06Tesla-vrøvl
Siden du vet at Tesla-eiere er styrtrike er du enten synsk eller fordomsfull. Jeg tror ikke på julenissen eller at det finnes synske folk, og har ikke noe til overs for fordommer.

Jeg kan glede deg med at jeg ser Tesla på ladeplass uten å lade mye sjeldnere enn Leaf f.eks. Og jeg har til og med sett Buddy i samme situasjon. Hvilke overbærende karakteristikker ville du brukt på Leaf- og Buddyeiere som blokkerer ladepunkter? Eller har de større rett til å gjøre dette enn de som kjører en Tesla?

sylwester

Sitat fra: GOLF-raider på søndag 17. juli 2016, klokken 18:06
... Plassene kan ofte være for
gode. De skulle vært middels bra plassert; slik at de som trenger ladestrøm til sin EL-bil kan bruke
dem; og ihvertfall ikke DE som må stå nærmest dørstokken på kjøpesenteret uten å lade!
...

Det der er jeg enig i. At man kan lade bilen er som regel en god nok gulrot til at folk som trenger å lade er villig til å ta lading på de dårligste plassene på kjøpesentret. Uheldigvis er plassen ofte diktert av avstanden til sikringsskap som ofte er i nærheten av inngangen, noen av de mest attraktive plassene for de aller fleste som skal dit.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Olee

Vanlig syn i Stavanger? Før jeg kom var 1 av 5 biler tilkoblet. Og en ledig plass  8)
Beklager snudd bilde..

lifern

Var på Ikea Åsane i går.Der stod det selvfølgelig en eGolf på ladeplass uten å lade.Det var hundrevis andre ledige plasser.IDIOTER!!!!!
SVART EUROLEAF 2013

elbil-1

Har nå i sommer kjørt østfold- geiranger-åndalsnes-ålesund-førde med kia soul.

Ingen som helst ladekø noe sted !

Forbruk rundt 13kw/100km.

Kun to steder har ladestasjon vært sperret av teslaeiere som har parkert på tvers forran alle ladeuttakene (hurtiglading og 22kw stolpene ved siden av)
Og dermed sperret all annen lading på stedet.

Er det beskrevet i instruksjonsboken til tesla at man må parkere slik tro?? :)

Jeg skulle ikke lade, bare plotte ladestedet i gpsen til senere bruk - men observerte endel fortvilte bilførere som gjerne skulle ladet...



tutti

Sitat fra: elbil-1 på mandag 25. juli 2016, klokken 10:55
Jeg skulle ikke lade, bare plotte ladestedet i gpsen til senere bruk - men observerte endel fortvilte bilførere som gjerne skulle ladet...
Mulig løsning: snakk med eieren eller sett en lapp og påminne om at andre også trenger å lade.
Mulig ikke-løsning: snakke om det med andre som ikke har noen befatning med saken.

Generelt tenker jeg at alt for mange er konfliktskye når det virkelig gjelder?

elbil-1

Vær du trygg - bilen(e) fikk begge en lapp på ruta om å lære å "parkere" rett på ladeplass

Men lite å få gjort der og da når bileier er borte...
Den ene teslaen hadde stått slik minst en time.


m0nkey

Sitat fra: elbil-1 på mandag 25. juli 2016, klokken 13:18
...

Men lite å få gjort der og da når bileier er borte...
Den ene teslaen hadde stått slik minst en time.

Jo man kan ringe support til fortum/grønn kontakt og forklare situasjonen. De har antageligvis kontaktinfo på eieren og kan varsle eieren om feilparkeringen.
KIA Soul EV Classic (2015)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA