Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

elbil-1

ladestasjonsleverandørene har foreløpig også et ganske lettvint forhold til merking og skilting.

Bare se på ladestolper og ladestasjoner - så står det ikke noe skilt om parkering etc. på veldig mange av dem.

spesielt utenfor kjøpesentra etc. hvor det er type2 stolper er det ofte mangelfull merking og skilting.

Det er jo litt rart, for man skulle jo tro at Fortum f.eks. ville skape en merkevare på lading, med både tydelig skilting og lys-skilt på veggen slik at man så på lang avstand at her var det en fortumlader..

nesten som om shell skulle sette opp bensinstasjoner - og så sto det bare "Olas Bensin og kiosk" på veggen...

Merkevarebygging er helt fremmed for Fortum og de andre - i allefall virker det ikke som de har noen plan på dette.

Sirup

#736
Traff på en kvinne som hadde parkert fossilbilen sin på ladeplass i Bergen sentrum i går kveld. Da jeg gjorde henne oppmerksom på hva hun hadde gjort viste det seg at hun ikke ante hva disse stolpene med grønt lys var for noe. Det mest provoserende var likevel at hun mente det uansett ikke var noe problem at hun sto der siden det ikke var en handikap-plass...
VW e-Golf
Tesla Model X75

elbil-1

Sto og kveilet opp ladekabelen utenfor en coop butikk i går og det kom en dieselbil og ville svinge inn på ladeplassen ved siden av meg.

Sto forran bilen og pekte på skiltet på veggen med "LADESTASJON"

Da jeg gikk til siden og la kabelen i bilen svingte tullingen inn på plassen med meldingen da han gikk ut av bilen :"Det står ikke at det er ulovlig å parkere her!"

TULLING!


Panduck

Sitat fra: elbil-1 på mandag 04. januar 2016, klokken 22:09
Det er jo litt rart, for man skulle jo tro at Fortum f.eks. ville skape en merkevare på lading, med både tydelig skilting og lys-skilt på veggen slik at man så på lang avstand at her var det en fortumlader..

Fortum kan nok bare komme med anbefalinger. Det er opp til eier av plassen hva slag skilting det skal være der. Det eneste fortum kan gjøre om de ikke er fornøyd, er å slutte å drifte ladepunktet. Spørs om det blir noe bedre.

Tror nok fortum ofte ønsker seg langt bedre merking enn det er i dag :)

elbil-1

Da burde de stille krav i kontrakten med eier av plassen om profilering, merking av plass, etc etc.

De er jo med å betaler for ladepunktet og kan takke nei til grunn/byggeiere som ikke vil merke.

De burde selv ta ansvar for å merke/skilte etc. som en del av installasjonen.

Ikke la det være opp til plasseieren å fikse dette = blir ikke gjort...

Panduck

Sitat fra: elbil-1 på onsdag 06. januar 2016, klokken 20:57
De er jo med å betaler for ladepunktet og kan takke nei til grunn/byggeiere som ikke vil merke.

Nja. Fortum eier ikke alle ladepunktene i sitt nett.  Mange av laderene er kun driftet av fortum, og da er det begrenset hva man kan gjøre. Det virker som om de gjør langt grundigere jobb på de lokasjonene de faktisk eier laderene.

elbil-1

jeg mener nå allikevel de burde stille krav - og gjennomføre de selv - uavhengig av om de eier eller bare drifter punktet.

merkevarebygging kalles det....


fbostad

Siden det i dag var 16 minus hjemme hos meg, og bilen sluker strøm i sånne forhold, tok jeg med ladekladden da jeg kjørte til Asker sentrum. Der er det totalt 7 shuko 16A stikk tilgjengelig. Selvfølgelig var samtlige opptatt. I kjøpesenterets garasje er det to timer gratis, og på kommunens 4 plasser ute er det maks tre timer. Der sto de vanlige bilene parkert med, og uten, tilkobling til strømstolpe. Noen har funnet ut at dette er utmerkede pendlerparkeringer og synes det er på sin plass at de kan stå kloss opptil spor 1 på Asker Stasjon gratis hele dagen siden de har Elbil.
I min verden er det ikke greit. Det er maks tre timer, og det burde alle skjønne er sånn slik at flest mulig skal kunne få ladet sin bil. Jeg har som sagt observert dette gjentatte ganger, og ofte med de samme bilene. Derfor var skadefryden absolutt tilstede da jeg så at SAMTLIGE 4,5 elbiler (en bitteliten på tvers også..) hadde fått gul lapp under viskeren. Kanskje jeg kan få ladet litt den korte tiden det tar å få gjort mine ærender på mandag..?
Mercedes B Electric

ohowl

Sitat fra: fbostad på fredag 15. januar 2016, klokken 17:04
Siden det i dag var 16 minus hjemme hos meg, og bilen sluker strøm i sånne forhold, tok jeg med ladekladden da jeg kjørte til Asker sentrum. Der er det totalt 7 shuko 16A stikk tilgjengelig. Selvfølgelig var samtlige opptatt. I kjøpesenterets garasje er det to timer gratis, og på kommunens 4 plasser ute er det maks tre timer. Der sto de vanlige bilene parkert med, og uten, tilkobling til strømstolpe. Noen har funnet ut at dette er utmerkede pendlerparkeringer og synes det er på sin plass at de kan stå kloss opptil spor 1 på Asker Stasjon gratis hele dagen siden de har Elbil.
I min verden er det ikke greit. Det er maks tre timer, og det burde alle skjønne er sånn slik at flest mulig skal kunne få ladet sin bil. Jeg har som sagt observert dette gjentatte ganger, og ofte med de samme bilene. Derfor var skadefryden absolutt tilstede da jeg så at SAMTLIGE 4,5 elbiler (en bitteliten på tvers også..) hadde fått gul lapp under viskeren. Kanskje jeg kan få ladet litt den korte tiden det tar å få gjort mine ærender på mandag..?

Parkeringsselskapene burde ha en egen tipseapp for slike tilfeller. Win-win for alle. Bortsett fra egoistene, da.
2015 Leaf EU-Tekna
Tesla Model ≡ LR AWD

Sirup



Slik så det ut når jeg skulle lade i Bygarasjen i kveld. En wattnisse hadde valgt å stille seg opp på en av de 25 ladeplassene istedenfor en av de 2200 andre plassene.
Blir bare så oppgitt, skrev laaang lapp.
VW e-Golf
Tesla Model X75

kodalse

Jeg var ute for å koble fra ladekabelen min i dag da en kvinne rygger inn med sin Golf på 2-timers ladeplass.
Hyggelig sier jeg til henne at "Jeg har ventet på at du skulle komme og spratt ut for å gi deg tilgang til lading"

"Æ træng itj å lad sjø. Kainn æ parker på de ainner plassan å?"
"Ja alle plassene merket så og så som det står på infoskiltet. Ladeplasen har 2-timer, de andre 8 timers parkering" Sier jeg.
Dessuten blir byggeier og de andre elbilistene irritert om man parkerer uten å lade på ladeplassene.

Hun takket og flyttet seg til normal parkeringsplass.
Dagens gode gjerning og folkeopplysning.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

timingbeltkiller

Hyggelig å treffe folk som i motsetning til flertallet er mottakelig for læring.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

bjaolsen

McD i Porsgrunn onsdag, begge plassene foran 22kW var opptatt av fossilbiler....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

AmocoCadiz

Også i København, som også har langt ferre ladeplasser enn f.eks. Oslo, sliter man med idiotiparkering på ladeplasser, her godt hjulpet av fossilsvenske.

leafnor

#749
Tur til byen i dag, og jaggu var ikke begge ladere, de to av fire som virker ved stiftsgården ledig. Samtidig kom en tesla og rygget seg inn. Jeg plugget i og gikk av gårde, og gikk det gjorde Teslaeier også med kona siden av, men lade? Nei da. Golfen som også kom kunne kanskje trengt ladeplassen bedre enn teslaeier. Intet galt å eie Tesla, men å ta opp ladeplass uten å lade når det du parkerer med er en elbil er nesten værre enn å parkere en fosil på ladeplass og ikke vite bedre. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA