Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

mo73ro

Tror nok mange parkerer selv om de ikke skal lade på ladeplasser siden de som regel har 16 timer parkeringstid, mens plassene rundt i mange tilfeller kun har to timer maks tid.

Grunnen til 16 timer er jo selvfølgelig at det skal være mulig å få ladet opp bilen til 100%.

Jeg mener reglene burde være endret slik at bil som lader kan stå i 16 timer, biler som ikke er tilkoblet kan kun stå som på øvrige plasser.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Torodd Stangeland

Okkupere ladeplass uten å lade, er jo utrolig egoistisk.
Alle ladeplasser bør skiltes "kun bil som lader"
Bmw I3 2015

HenryJac

Sitat fra: mo73ro på søndag 09. august 2015, klokken 23:31
Tror nok mange parkerer selv om de ikke skal lade på ladeplasser siden de som regel har 16 timer parkeringstid, mens plassene rundt i mange tilfeller kun har to timer maks tid.

Grunnen til 16 timer er jo selvfølgelig at det skal være mulig å få ladet opp bilen til 100%.

Jeg mener reglene burde være endret slik at bil som lader kan stå i 16 timer, biler som ikke er tilkoblet kan kun stå som på øvrige plasser.
Plassene rundt har ingen tidsbegrensning, er kun noen få som har betaling, ellers er det gratis å parkere hele døgnet faktisk.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Rødkleiv

Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 10. august 2015, klokken 00:49
Okkupere ladeplass uten å lade, er jo utrolig egoistisk.
Alle ladeplasser bør skiltes "kun bil som lader"

Elbilsubsidiene vil nødvendigvis forsvinne gradvis. Det første godet som bør forsvinne er "gratis" (dvs noen andre betaler for den) strøm. Da blir ladestasjonene forbeholdt de som trenger å lade. I motsetning til de som ikke lader og de som lader uten å trenge det.

Panduck

Sitat fra: Rødkleiv på mandag 10. august 2015, klokken 19:01
Elbilsubsidiene vil nødvendigvis forsvinne gradvis. Det første godet som bør forsvinne er "gratis" (dvs noen andre betaler for den) strøm. Da blir ladestasjonene forbeholdt de som trenger å lade. I motsetning til de som ikke lader og de som lader uten å trenge det.

Nå har elbilister gratis parkering overalt. Om man beholder gratis parkering på vanlige p-plasser (inntil vidre), og tar avgift på ladeplasser, vil nok mange flytte over til vanlige plasser med mindre de trenger strøm.

Jeg trenger strøm når jeg har kjørt til Oslo. Jeg er lei av å finne elbilister som bruker ladeplasser som "normale" p-plasser. Jeg vil gjerne betale. Alternativet er at jeg bruker tid og enda mer penger på hurtiglading.

weld77

Men hvor mye skal det koste? Og hvor lenge skal man ha lov til å stå? Det spesielle med ladeplasser er at det er lov å stå i timesvis, noe som er nødvendig for å få noe særlig ut av ladingen. Så med mindre parkeringsavgiften for ladeplass er svært høy vil det fortsatt være ganske lukrativt å stå på en slik en selv om man ikke trenger lading fordi man kan stå der lenge. Ikke så mye arbeid å plugge inn kabelen for syns skyld om man kan stå parkert hele arbeidsdagen for en liten mengde penger.

På Vulkan parkeringshus har de funnet en grei ordning for 22kW-plassene. Det koster 50 kroner timen å stå der og maks 4 timer parkering. I det parkeringshuset er prisen for å stå på "vanlige" plasser 20 kroner timen for de 2 første timene og så 40 kroner timen deretter. Det tror jeg er tilstrekkelig prisdifferensiering til at 22kW-laderene kstort sett kun brukes av de som trenger de, og da ikke lengre enn nødvendig. Sakteladingsplassene er inkludert i prisen på parkering, men det blir uansett svært dyr saktelading om man blir stående i flere timer kun for å lade.

emil

Skal ikke nevne navn eller legge ut bilde denne gangen, men burde ikke en kjent norsk miljøkjemper og Tesla-eier på EL1**** vite bedre enn å parkere sin røde P85+ på ladeplass uten å lade når det er godt med parkeringsmuligheter ellers i området?

goggo

Og i Lillesand har vi vår egen variant av dette.  Her parkerer vi heller på fortauet når vi lader :)

HUgo


Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Ferry

Sitat fra: emil på lørdag 15. august 2015, klokken 09:36
Skal ikke nevne navn eller legge ut bilde denne gangen, men burde ikke en kjent norsk miljøkjemper og Tesla-eier på EL1**** vite bedre enn å parkere sin røde P85+ på ladeplass uten å lade når det er godt med parkeringsmuligheter ellers i området?

Han hadde sikkert litt vel mye THC i blodet etter inntak av miljøvennlige urter. Han har jo blitt pågrepet med godisen to ganger. Men det var sikkert bare uflaks. Forresten ufint av meg å ta opp slikt, jeg angrer dypt og inderlig.


emil

Sitat fra: Ferry på lørdag 15. august 2015, klokken 15:08
Sitat fra: emil på lørdag 15. august 2015, klokken 09:36
Skal ikke nevne navn eller legge ut bilde denne gangen, men burde ikke en kjent norsk miljøkjemper og Tesla-eier på EL1**** vite bedre enn å parkere sin røde P85+ på ladeplass uten å lade når det er godt med parkeringsmuligheter ellers i området?

Han hadde sikkert litt vel mye THC i blodet etter inntak av miljøvennlige urter. Han har jo blitt pågrepet med godisen to ganger. Men det var sikkert bare uflaks. Forresten ufint av meg å ta opp slikt, jeg angrer dypt og inderlig.

Kan man skylde på at man feiret 50-årsdagen i "firmabåten" 15m unna?

Svein el-freak

Var rimelig skuffa når kun 2 av de 7 elbilene ladet på de 8 nye plassene ved IKEA Furuset, hvordan skal vi da forvente at næringslivet skal bruke penger på ladestolper? Men det er jo lettvint å parkere rett foran utgangsdøra.
Mange vil vel da si at det hadde vært bedre med ladestolpene langt unna ingangspartier, men kansje de er plassert nærme på grunn av kostnader og kabelsstrekk.

Skjerpings folkens!
Blå 2019 Model3LR, 26.03.19, (30.12.16res.)
Svart 2019 Model3LR, 04.03.19, (31.03.16res.)
Greenworks 40V snøfreser
2014 e-nv, 190 500km(pr.08/2019) noen som har gått lenger?
2013 Leaf, 162 000km(pr.03/2019)

Stop farting, drive electric!

Olee

Sitat fra: Svein Leaf på lørdag 15. august 2015, klokken 23:42
Var rimelig skuffa når kun 2 av de 7 elbilene ladet på de 8 nye plassene ved IKEA Furuset, hvordan skal vi da forvente at næringslivet skal bruke penger på ladestolper? Men det er jo lettvint å parkere rett foran utgangsdøra.
Mange vil vel da si at det hadde vært bedre med ladestolpene langt unna ingangspartier, men kansje de er plassert nærme på grunn av kostnader og kabelsstrekk.

Skjerpings folkens!
På Horisont kjøpesenter i Åsane i Bergen er ladeplassene helt ved utkjøringen i parkeringsgarasjen. Med andre ord et lite stykke å gå til døren. Har enda ikke sett en elbil som ikke lader der, så dette tror jeg hjelper veldig på! :)

Panduck

Sitat fra: Olee på søndag 16. august 2015, klokken 08:56
På Horisont kjøpesenter i Åsane i Bergen er ladeplassene helt ved utkjøringen i parkeringsgarasjen. Med andre ord et lite stykke å gå til døren. Har enda ikke sett en elbil som ikke lader der, så dette tror jeg hjelper veldig på! :)

Dette er jo en flott tanke helt til man begynner å få bevegelseshemmede over i elbil. Bør det etterhvert bli et krav om at alle HC plasser skal ha ladepunkter, men uten ladeplikt?

3irikur

Sitat fra: Panduck på søndag 16. august 2015, klokken 10:56
Bør det etterhvert bli et krav om at alle HC plasser skal ha ladepunkter, men uten ladeplikt?
I utgangspunktet høres det ut som en god tanke, men jeg er litt redd for at det ender med at folk som driter i alt og alle bare bryr seg om seg selv kommer til å kapre plassen for å lade om vanlige elbilplasser er opptatt...
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Panduck

Sitat fra: 3irikur på søndag 16. august 2015, klokken 12:01
I utgangspunktet høres det ut som en god tanke, men jeg er litt redd for at det ender med at folk som driter i alt og alle bare bryr seg om seg selv kommer til å kapre plassen for å lade om vanlige elbilplasser er opptatt...

Nå blir vel disse plassene overvåket litt bedre enn "ladeplass for elbil" plassene, det er ikke ofte jeg ser vanlige biler parekert på HC-plasser, de gangene det skjer er plassene gjerne dårlig markert med ett utslitt merke på asfalten og ingenting på veggen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA