Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på søndag 14. juni 2015, klokken 21:24
Sitat fra: georg.myhre på søndag 14. juni 2015, klokken 20:54
Mitt forslag i debatten er:

Avgiftsbelegg offentlige ladeplasser og la øvrig offentlig parkering fortsatt være gratis.

Det kan enkelt gjennomføres ved at man betaler normal p-takst på ladeplasser(synlig parkeringslapp). Da blir strømmen litt dyrere enn hjemme, men de som virkelig trenger lading vil få brukt plassene. Dette vil redusere behovet for offentlige ladeplasser da kun de som virkelig trenger det vil parkere der og de som har fulladet vil flytte bilen til en gratis plass i nærheten.
Det er visst ikke så lett rent juridisk. Kommunen har ikke lov å ta betaling for parkering av elbil. Kommunen har heller ikke lov å kalle det betaling for lading siden de ikke er strømleverandør.

Betaling for lading kan man da kreve. Ikke pr. kWh, men pr. minutt/time slik som de andre tilbyderne. Om man da i tillegg skilter med "parkering for ladende motorvogn" bør man være i mål? Men glem P-automat, dette må gjøres via RFID-kort og moderne ladestolper. De nye stolpene til kommunen er forberedt for dette. Bonusen er at kostnaden løper så lenge bilen er tilkoblet, selv om den er ferdigladet.

10 øre/minutt for 16A plasser og 20 øre/minutt for 32A plasser kan være et greit sted å starte?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

georg.myhre

Sitat fra: tomrh på søndag 14. juni 2015, klokken 21:24
Sitat fra: georg.myhre på søndag 14. juni 2015, klokken 20:54
Mitt forslag i debatten er:

Avgiftsbelegg offentlige ladeplasser og la øvrig offentlig parkering fortsatt være gratis.

Det kan enkelt gjennomføres ved at man betaler normal p-takst på ladeplasser(synlig parkeringslapp). Da blir strømmen litt dyrere enn hjemme, men de som virkelig trenger lading vil få brukt plassene. Dette vil redusere behovet for offentlige ladeplasser da kun de som virkelig trenger det vil parkere der og de som har fulladet vil flytte bilen til en gratis plass i nærheten.
Det er visst ikke så lett rent juridisk. Kommunen har ikke lov å ta betaling for parkering av elbil. Kommunen har heller ikke lov å kalle det betaling for lading siden de ikke er strømleverandør.

@tomrh
Jeg forstår. Jeg vil fortsatt hevde det er enkelt å gjennomføre. Det vil kreve en liten endring i "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr".


Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. juni 2015, klokken 22:36

Betaling for lading kan man da kreve. Ikke pr. kWh, men pr. minutt/time slik som de andre tilbyderne. Om man da i tillegg skilter med "parkering for ladende motorvogn" bør man være i mål? Men glem P-automat, dette må gjøres via RFID-kort og moderne ladestolper. De nye stolpene til kommunen er forberedt for dette. Bonusen er at kostnaden løper så lenge bilen er tilkoblet, selv om den er ferdigladet.

10 øre/minutt for 16A plasser og 20 øre/minutt for 32A plasser kan være et greit sted å starte?

@jkirkebo:
Hvorfor mener du at man ikke skal bruke de eksisterende p-automater? Jeg mener det vil gjøre prosessen enkel for brukeren, uniform og mulig å bruke på alle typer ladestolper. Det vil gjøre kravet til ladestolper enklere som igjen vil gjøre de billigere som igjen vil gjøre at man kan få flere ny ladeplasser.
Hamar:

2008 Think City
2013 Model S P85+
2015 e-Golf

Elektrisk gressklipper, elektrisk hårføner.
Dette er en helelektrisk familie. ;)
Pendler Hamar-OSL med Teslaen

jkirkebo

Sitat fra: georg.myhre på søndag 14. juni 2015, klokken 22:46
Sitat fra: tomrh på søndag 14. juni 2015, klokken 21:24
Sitat fra: georg.myhre på søndag 14. juni 2015, klokken 20:54
Mitt forslag i debatten er:

Avgiftsbelegg offentlige ladeplasser og la øvrig offentlig parkering fortsatt være gratis.

Det kan enkelt gjennomføres ved at man betaler normal p-takst på ladeplasser(synlig parkeringslapp). Da blir strømmen litt dyrere enn hjemme, men de som virkelig trenger lading vil få brukt plassene. Dette vil redusere behovet for offentlige ladeplasser da kun de som virkelig trenger det vil parkere der og de som har fulladet vil flytte bilen til en gratis plass i nærheten.
Det er visst ikke så lett rent juridisk. Kommunen har ikke lov å ta betaling for parkering av elbil. Kommunen har heller ikke lov å kalle det betaling for lading siden de ikke er strømleverandør.

@tomrh
Jeg forstår. Jeg vil fortsatt hevde det er enkelt å gjennomføre. Det vil kreve en liten endring i "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr".


Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. juni 2015, klokken 22:36

Betaling for lading kan man da kreve. Ikke pr. kWh, men pr. minutt/time slik som de andre tilbyderne. Om man da i tillegg skilter med "parkering for ladende motorvogn" bør man være i mål? Men glem P-automat, dette må gjøres via RFID-kort og moderne ladestolper. De nye stolpene til kommunen er forberedt for dette. Bonusen er at kostnaden løper så lenge bilen er tilkoblet, selv om den er ferdigladet.

10 øre/minutt for 16A plasser og 20 øre/minutt for 32A plasser kan være et greit sted å starte?

@jkirkebo:
Hvorfor mener du at man ikke skal bruke de eksisterende p-automater? Jeg mener det vil gjøre prosessen enkel for brukeren, uniform og mulig å bruke på alle typer ladestolper. Det vil gjøre kravet til ladestolper enklere som igjen vil gjøre de billigere som igjen vil gjøre at man kan få flere ny ladeplasser.

Fordi det blir betaling for parkeringstid og ikke ladetid, og det tror jeg er problematisk juridisk. Oslo Kommune har uansett nå valgt en type stolper som har RFID-støtte innebygget så denne funksjonaliteten finnes allerede. Det trengs bare et backend-system for å ordne fakturering.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

arnkl

Sitat fra: georg.myhre på søndag 14. juni 2015, klokken 22:46
Jeg forstår. Jeg vil fortsatt hevde det er enkelt å gjennomføre. Det vil kreve en liten endring i "Forskrift om offentlig parkeringsregulering og parkeringsgebyr".

Nei. det krevs endring i vegtrafikkloven (Vilkårsparkering). Og denne endringa kjem. Den nye lovteksta gjer at det er opp til den einskilde kommune om elbilar skal ha fritak frå parkeringsavgift. Lova er behandla første gang av Stortinget, og ventar no på andre behandling.

https://stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=62452
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

emil

Tydelig at det er vanskelig å gå noen hundre meter en lørdag om sommeren. 4 ladeplasser, 4 lokale biler og kun en av de (Leafen) lader. Teslaen er i tillegg med i en "gjeng" Teslaer (rundt samme firma/eiere) som er notoriske til å parkere på ladeplasser uten å lade. Første gang jeg har sett to Zoe samtidig her i byen, hadde håpet å få se to "hytteladere" nå også men det ble med håpet...

hsa77

Sitat fra: emil på lørdag 20. juni 2015, klokken 13:17
Tydelig at det er vanskelig å gå noen hundre meter en lørdag om sommeren. 4 ladeplasser, 4 lokale biler og kun en av de (Leafen) lader. Teslaen er i tillegg med i en "gjeng" Teslaer (rundt samme firma/eiere) som er notoriske til å parkere på ladeplasser uten å lade. Første gang jeg har sett to Zoe samtidig her i byen, hadde håpet å få se to "hytteladere" nå også men det ble med håpet...
Dersom biler meket med logo/firmanavn oppfører seg slik er jo det med på å skade omdømmet til firmaet. Hvis det er slik at du har observert dette flere ganger er det kanskje greit å sende firmaet en epost der du forteller dem at slik oppførsel gir et useriøst og dårlig inntrykk av firmaet.

2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Olee

Sitat fra: hsa77 på lørdag 20. juni 2015, klokken 16:14
Sitat fra: emil på lørdag 20. juni 2015, klokken 13:17
Tydelig at det er vanskelig å gå noen hundre meter en lørdag om sommeren. 4 ladeplasser, 4 lokale biler og kun en av de (Leafen) lader. Teslaen er i tillegg med i en "gjeng" Teslaer (rundt samme firma/eiere) som er notoriske til å parkere på ladeplasser uten å lade. Første gang jeg har sett to Zoe samtidig her i byen, hadde håpet å få se to "hytteladere" nå også men det ble med håpet...
Dersom biler meket med logo/firmanavn oppfører seg slik er jo det med på å skade omdømmet til firmaet. Hvis det er slik at du har observert dette flere ganger er det kanskje greit å sende firmaet en epost der du forteller dem at slik oppførsel gir et useriøst og dårlig inntrykk av firmaet.
Har ikke noe problem med å sende en epost til Doorway jeg! :)

emil

Sitat fra: Olee på lørdag 20. juni 2015, klokken 16:25
Har ikke noe problem med å sende en epost til Doorway jeg! :)

Oi, jeg "glemte" å sensurere firmalogo...

Den Teslaen har, siden den parkerte med snuta inn og ladeluke lengst unna ladestolpe, ikke hatt noen som helst planer om å lade på den aktuelle plassen.

spaceman

Frustrerte å se hvor lite hensyn folk tar til å ikke okkupere ladeplasser når de helt klart ikke har tenkt å lade. Kjørte inn i parkeringshuset på liertoppen idag, der er det 3 ladeplasser som til og med er merket "ladeplass for elbil". Og masse ledige vanlige parkeringsplasser som var enda nærmere inngangen. Likevel var det en leaf som på død og liv skulle stå på ladeplass uten å lade.
Det må åpnes for å dele ut bot for dette, det blir bare for dumt.

Panduck

Sitat fra: spaceman på lørdag 20. juni 2015, klokken 22:59
Det må åpnes for å dele ut bot for dette, det blir bare for dumt.

"åpnes for"? Det har de da muligheten til å gjøre, det er vel enkelte steder de allerede har begynt å gjøre det.

Men det MÅ gjøres, det har du helt rett i.

cra

Var selv utsatt for slik blokkering på søndag. Kom til ladeplass i Kirstiansund, og der stod det en Leaf som ikke var tilkobla. Den kan ha stått der lenge, for ladekabelen lå løst foran bilen. Alternativt kan den ha vært utsatt for "sabotasje". Jeg kom tilbake seinere for å se om det var mulig å koble seg på, men da var den flyttet og det stod en annen bil og ladet. Det var ikke noen krise for min del; jeg kom meg hjem, men det gjorde at vi ikke fikk tatt noen av de planlagte omveiene.  :-\
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektro

Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. juni 2015, klokken 22:36
Sitat fra: tomrh på søndag 14. juni 2015, klokken 21:24
Sitat fra: georg.myhre på søndag 14. juni 2015, klokken 20:54
Mitt forslag i debatten er:

Avgiftsbelegg offentlige ladeplasser og la øvrig offentlig parkering fortsatt være gratis.

Det kan enkelt gjennomføres ved at man betaler normal p-takst på ladeplasser(synlig parkeringslapp). Da blir strømmen litt dyrere enn hjemme, men de som virkelig trenger lading vil få brukt plassene. Dette vil redusere behovet for offentlige ladeplasser da kun de som virkelig trenger det vil parkere der og de som har fulladet vil flytte bilen til en gratis plass i nærheten.
Det er visst ikke så lett rent juridisk. Kommunen har ikke lov å ta betaling for parkering av elbil. Kommunen har heller ikke lov å kalle det betaling for lading siden de ikke er strømleverandør.

Betaling for lading kan man da kreve. Ikke pr. kWh, men pr. minutt/time slik som de andre tilbyderne. Om man da i tillegg skilter med "parkering for ladende motorvogn" bør man være i mål? Men glem P-automat, dette må gjøres via RFID-kort og moderne ladestolper. De nye stolpene til kommunen er forberedt for dette. Bonusen er at kostnaden løper så lenge bilen er tilkoblet, selv om den er ferdigladet.

10 øre/minutt for 16A plasser og 20 øre/minutt for 32A plasser kan være et greit sted å starte?

Redd det er litt for billig, men det ville kanskje redusert antallet plug-in hybrider som står på de offentlige ladeplassene i Oslo i opptil 16 timer også. Det har formelig eksplodert med Outlander PHEV og spesielt A3 e-Tron og Golf GTE de siste månedene. Ser flere som parkerer fast på samme plass hver ettermiddag og står over natta.

Ordlyden på skiltet er jeg også veldig for, men det er jo litt mye forlangt at folk skal flytte bilen midt på natta, hvis den har stått og ladet i 8 timer først? Ofte må man jo gå et stykke også.

Det er de færreste som bor innenfor Ring 3 som har anledning til å lade hjemme, derfor må i alle fall noe gjøres. Så en Buddy som blokkerte en ladeplass uten tilkoblet kabel i gata her tidligere i dag. Burde kanskje bare båret den vekk.. ;)

2019 mod. e-tron 55 quattro Fast Track, levert 19/3/2019
2016 mod Model S 75D facelift AP1 uncorked, SOLGT
2015 mod. e-Golf m/VP, levert 19/5/2015

jkirkebo

Sitat fra: elektro på onsdag 24. juni 2015, klokken 21:15
Sitat fra: jkirkebo på søndag 14. juni 2015, klokken 22:36
Betaling for lading kan man da kreve. Ikke pr. kWh, men pr. minutt/time slik som de andre tilbyderne. Om man da i tillegg skilter med "parkering for ladende motorvogn" bør man være i mål? Men glem P-automat, dette må gjøres via RFID-kort og moderne ladestolper. De nye stolpene til kommunen er forberedt for dette. Bonusen er at kostnaden løper så lenge bilen er tilkoblet, selv om den er ferdigladet.

10 øre/minutt for 16A plasser og 20 øre/minutt for 32A plasser kan være et greit sted å starte?

Redd det er litt for billig, men det ville kanskje redusert antallet plug-in hybrider som står på de offentlige ladeplassene i Oslo i opptil 16 timer også. Det har formelig eksplodert med Outlander PHEV og spesielt A3 e-Tron og Golf GTE de siste månedene. Ser flere som parkerer fast på samme plass hver ettermiddag og står over natta.

Ordlyden på skiltet er jeg også veldig for, men det er jo litt mye forlangt at folk skal flytte bilen midt på natta, hvis den har stått og ladet i 8 timer først? Ofte må man jo gå et stykke også.

Det er de færreste som bor innenfor Ring 3 som har anledning til å lade hjemme, derfor må i alle fall noe gjøres. Så en Buddy som blokkerte en ladeplass uten tilkoblet kabel i gata her tidligere i dag. Burde kanskje bare båret den vekk.. ;)

Ingen behøver å flytte sin bil, definisjonen av "ladende motorvogn" bør ikke være motorvogn som faktisk lader men som er tilkoblet ladestasjonen med kabel. Om den lader eller ikke spiller ingen rolle, den må være tilkoblet for å kunne stå der. Og så lenge den er tilkoblet påløper kostnadene. Så får folk selv velge om de vil flytte den eller betale for 8 timer der bilen bare er tilkoblet men ikke lader. 8 timer på 16A vil koste 48 kroner.

Problem solved.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Muffinman

Ikea Trondheim i dag: 6 biler på elbilparkeringen og kun en som lader. Det er skiltet "ladesone", men like vel brukes disse plassene som priviligerte parkeringsplasser. Alt fra Tesla til Leaf. Masse ledige plasser litt lengre borte på parkeringen.

nagela

I Askim har de denne uken "gjenåpnet" 6 kommunale ladeplasser.
De er nå reservert for biler som lader, så det er tydeligvis fullt ut mulig for kommuner å gjøre det slik.

Mer info: http://www.askim.kommune.no/ladestasjonene-for-elbil-har-aapnet.5769141-195261.html
Model X 90D: Black Obsidian, 6 seter sort, Premium pakke. Autopilot1. Levert 18 dager etter bestilling :)
Solgt: Tesla Model S P85+. Brun med alt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA