Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Gnilre

En brun e-Golf i 3. etasje i parkeringshiset på Gulskogensenteret kl.10 lørdag morgen. Anslagsvis 10% opptatte plasser i parkeringshuset. I den etasjen er det kanskje 100 parkeringsplasser og 2 er for elbiler. Og der må selvfølgelig denne el-bilisten parkere UTEN Å LADE. At elbilparkeringen er ganske trang og antagelig mer tilpasset imiev spiller tydelig ingen rolle. Har forøvrig sett Tesla stå på elbilparkering der uten å lade også.

Kanskje vi skulle prøve å oppdra elbilister til å være hensynsfulle ved parkering på elbilplasser. Det er jo mer idiotisk at en elbil står der uten å lade enn at en fossilbil står der.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

RaBalder

#541
Sitat fra: Gnilre på søndag 17. mai 2015, klokken 08:04
:
:
Kanskje vi skulle prøve å oppdra elbilister til å være hensynsfulle ved parkering på elbilplasser.
:

Jeg skjønner ikke at dere orker å drive på med slikt.
...oppdra elbilister...    :o

Det er fullstendig bortkastet tid.

  • De fleste er enig at det er litt dumt.
  • Kanskje til og med de som gjøre det vet at det er dumt.
  • For alt vi vet så kanskje eier av slik parkeringsplasser synes det er greit at elbiler parkerer uten å lade. Hva skal vi hisse oss opp for da?

Men elbilister er en samling mennesker som ellers i samfunnet. Og jeg tror ikke elbilister ligger på noe høyere moralsk nivå enn andre mennesker. Tror det er mye "samme ulla".

Det eneste som vil nytte er

  • at slike plasser merkes med at de bare skal brukes av elkjøretøy som faktisk lader (parkeringsplassens eiers mening)
  • og at alle andre får parkeringsbot og/eller borttauing (læreeffekt på brukere)

Inntil det formelle er på plass, så kan vi synes og mene akkurat det vi måtte ønske. Det hjelper ikke.

Johnny

Sitat fra: RaBalder på søndag 17. mai 2015, klokken 12:09
Det hjelper ikke.

Akkurat like lite som at det hjelper at det er en gul stripe foran bagasjebåndet på flyplassen :)
TMS og eGolf.

m0nkey

Jeg tror jeg gir opp ...

Status IKEA Furuset en lørdags formiddag:
Her finnes 8 splitter nye 11 kW Type 2 ladepunkter, samt 2 eldre med schuko.

Da jeg kom var 5 av type 2 stolpene opptatt samt en schuko plassene.
Ingen av dem var tilkoblet!
KIA Soul EV Classic (2015)

RaBalder

Sitat fra: m0nkey på søndag 17. mai 2015, klokken 13:42
Jeg tror jeg gir opp ...

Status IKEA Furuset en lørdags formiddag:
Her finnes 8 splitter nye 11 kW Type 2 ladepunkter, samt 2 eldre med schuko.

Da jeg kom var 5 av type 2 stolpene opptatt samt en schuko plassene.
Ingen av dem var tilkoblet!
Skiltene på IKEA Furuset antyder vel bare at plassen er for elbil. Står ingenting om at man må lade.

Dermed er det bare å roe ned. Ingen har formelt gjort noe galt.... (forutsatt at det var elbiler som stod der)...  ::)

morten69

#545
Sitat fra: m0nkey på søndag 17. mai 2015, klokken 13:42
Jeg tror jeg gir opp ...

Status IKEA Furuset en lørdags formiddag:
Her finnes 8 splitter nye 11 kW Type 2 ladepunkter, samt 2 eldre med schuko.

Da jeg kom var 5 av type 2 stolpene opptatt samt en schuko plassene.
Ingen av dem var tilkoblet!


Akkurat opplevd det samme. Veldig irriterende når en har lite strøm. Anbefaler flere å sende epost til ikea og rose dem for plassene, men også spørre om dem kan tilføre for biler som skal lade.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

Powerflux

Gledelig nyhet :)
Da har Lambertseter senter innført ladeplikt og tilgjengelighet på ladepunktene er vesentlig forbedret.
Har ikke funnet ut om bøter skrives til ikke-ladende pappskaller men håper det blir gjort.
Skal skrive til Qpark å høre om/foreslå dette ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Øyvind.h

Flott!

Er tilgangen forbedret gjennom mindre misbruk, eller har det blitt flere plasser?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Powerflux

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. mai 2015, klokken 07:22
Flott!

Er tilgangen forbedret gjennom mindre misbruk, eller har det blitt flere plasser?
Samme antall plasser, 8 stk,  men vesentlig færre som misbruker dem :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Panduck

Begynner å bli relativt vanlig å se biler stå på Råholt senter uten å lade. Her er det aldri manko på vanlige p-plasser. At de som parkerer uten å lade, på død og liv skal stå på 22kW plassene, gjør ikke saken noe bedre. Nei, skiltingen forbyr ikke dette, men det ærlig talt :|

hsa77

Sitat fra: Panduck på fredag 22. mai 2015, klokken 07:34
Begynner å bli relativt vanlig å se biler stå på Råholt senter uten å lade. Her er det aldri manko på vanlige p-plasser. At de som parkerer uten å lade, på død og liv skal stå på 22kW plassene, gjør ikke saken noe bedre. Nei, skiltingen forbyr ikke dette, men det ærlig talt :|
Send en epost til senterleder og spør pent om de kan skilte plassene kun for lading.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

Panduck

Sitat fra: hsa77 på fredag 22. mai 2015, klokken 14:00
Send en epost til senterleder og spør pent om de kan skilte plassene kun for lading.

Allerede gjort, ingen respons. Før ladeplassene kom, sa senterledelsen at slik skulle det være, pluss : "De vanlige ladestolpene skal bli skiltet med max 3 timers parkering, 22kW stolpene med max 1 time". Nå er det 4 timer parkering på disse som på alle andre plasser der. Med mindre man leser den lille skriften er det umulig å se noe forskjell på ladestolpene :|

emil

Dagens opplevelse på ladeplass skiltet "for lading av elbil" var en e-Golf som tydligvis ikke hadde med seg ladekladden og bare koblet opp Type2 kabelen sin i bilen og la andre enden foran ladestolpen (schuko). Var vel for mye stress å flytte bilen...

Og en annen ladeplass, riktignok bare skiltet som elbilplass, var okkupert av en av de faste ikke-ladende Teslaene.

Småfly

Sitat fra: emil på onsdag 27. mai 2015, klokken 14:06
Dagens opplevelse på ladeplass skiltet "for lading av elbil" var en e-Golf som tydligvis ikke hadde med seg ladekladden og bare koblet opp Type2 kabelen sin i bilen og la andre enden foran ladestolpen (schuko). Var vel for mye stress å flytte bilen...

Blir bare mer og mer imponert over hvilken egoistisk verden vi lever i....

Olee

Sitat fra: emil på onsdag 27. mai 2015, klokken 14:06
Og en annen ladeplass, riktignok bare skiltet som elbilplass, var okkupert av en av de faste ikke-ladende Teslaene.
Er det slik at disse plassene ligger nærmere inngangen eller noe? I de fleste parkeringsanleggene jeg bruker, så ligger ofte ladeplassene lengst unna. Og sjeldent er det fullt, slik at det ikke er noe problem å finne seg en ledig parkeringsplass. Lurer på hva folk tenker med av og til... ???

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA