Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

pwb

Teksten bør endres til "kun for de som trenger lading" så må det ved innkjøringen påpekes at fullada elbiler på ladeplasser kan bli ilagt bot.

leafeierskien

Sitat fra: pwb på tirsdag 09. desember 2014, klokken 10:12
Teksten bør endres til "kun for de som trenger lading" så må det ved innkjøringen påpekes at fullada elbiler på ladeplasser kan bli ilagt bot.

Tja, de bør få litt tid til å flytte bilen sin da :)

kos

Hei nå fikk vi fres på det. Det er greit med litt styreregler. Alle kan lade uansett elbil, inkludert ladbar hybrid. Det er ikke en parkeringsplass. Om bilen er fulladet, så innen rimeligtid flytter man den, om det finnes annen plass. (Man kan vel ikke flytte bilen, samtidig som man ikke har annen plass og man fortsatt handler). Ser at noen parkeringshus har max tid for lading. Det er OK.

Norsk elbilforening anmoder eiere av lade stasjoner om å skilte disse for biler som skal lades. ( ikke parkering). Samt at det er stor nok plass til alle typer elbiler.

Ved andre rene ladestasjoner står man kun til man er ferdig lades. Så flyttes bilen omgående. ( Det er en lade stasjon, ikke en parkeringsplass) De fleste av oss har app. så vi får beskjed om når den er full. Man står heller ikke parkert på en bensinstasjon etter at bilen er fylt.

Høflighet og hjelpsomhet er noe som er vanskelig å forlange, men man kan godt oppfordre til det. En god ide er å lansere årets elbileier osv


sveinrm

Ved en av Oslo kommunes stolper sto det en Leaf som tilsynelatende ladet. Det blå lyset på toppen lyste. Indikatorene innenfor vinduet i Leaf'n lyste ikke. Det ene lyset på "klumpen" lyste, DVs at bilen var klar til lading, men lys nr 2 "Charge" lyste ikke. Hvor mye den islagte Nissan Leaf var ladet, vet jeg ikke, men da jeg hadde låst opp for å forbinde min egen Leaf, så jeg at "Schuko"en til den som hadde stått der ganske mange timer,  ikke var stikket skikkelig inn i jorda-kontakten på ladestolpen. Jeg dyttet den inn og dermed lyste det opp i de blå ladeindikatorene i vinduet på "naboen" som jeg skulle dele ladestolpen med. Ladeindikatoren på "klumpen" lyste også opp og jeg håper at vedkommende kom til full-ladet bil som kunne varmes opp og kjøres hjem eller hvor det nå måtte være. Da jeg kjørte forbi ladestolpen i dag var Leaf'en forsvunnet fra stedet.

OlavEmil

Prisverdig oppførsle, sveinrm :) . Eigaren får sikkert aldri vite om det som skjedde, men han hadde gjerne visst veldig godt om det om du IKKJE hadde gjort noko! Eg blir iallefall glad av å vite at det finst folk som ville dytta i min ladar om eg skulle vere uheldig / sløv ein gong!
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

leafeierskien

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 09. desember 2014, klokken 22:18
Prisverdig oppførsle, sveinrm :) . Eigaren får sikkert aldri vite om det som skjedde, men han hadde gjerne visst veldig godt om det om du IKKJE hadde gjort noko! Eg blir iallefall glad av å vite at det finst folk som ville dytta i min ladar om eg skulle vere uheldig / sløv ein gong!

enig!

Knotten

Også enig!
Vi må hjelpe hverandre så går det så bra, så... ;D
Nissan Japan Leaf, blå, siden juli 2013, foreløpig 88000 km - dette er moro!!
UM-EVSE ladekabel uten kladd-forskjellen på 10A og 16A føles større enn ventet!

El gresstrimmer
El tannbørste..

Mippen

#187
Folk er så frekke. Står å hurtiglader nå på krambua i Bergen. Kommer en golf å parkerer ved siden av meg. Jeg går ut av bilen og gir høflig beskjed om at det er til elbil. Får bare et frekt smil og til svar: "jeg vet det, men jeg skal være rask", også bare går hun. :@

Edit: Blir mer og mer rystet... Når hun med bensin golfen hadde gått kommer det en trilling og vil lade. Siden det ikke var ledig ved siden av meg stiller hun seg med hekken mot min høyre side. Går ut av bilen og bort til laderen. Ser på ladestatusen min. Jeg åpner døren og sier høflig at jeg skal lade i 5-10 minutter til så kan hun få overta. Hun svarer meg frekt tilbake "det står over 80% der nå" og ser på meg med et stygt blikk og sitter seg i bilen sin. Hva er det i veien med folk? Jeg skulle egentlig stå der litt til men tenkte å være hyggelig å hjelpe. Måtte egentlig ha 90% for å være sikker på at jeg kom meg hjem igjen og på jobb. Ladet bare i 10-15 minutter totalt for å fylle på litt slik at jeg hadde nok rekkevidde.

Fremtiden er elektrisk.

kos

Hei antar at det bare er Jul - stress. Men opplevelsen er jo paradokser i hverdagen. Egoet er til å ta og føle på.

hgs

Sitat fra: Mippen på mandag 22. desember 2014, klokken 11:12
Folk er så frekke. Står å hurtiglader nå på krambua i Bergen. Kommer en golf å parkerer ved siden av meg. Jeg går ut av bilen og gir høflig beskjed om at det er til elbil. Får bare et frekt smil og til svar: "jeg vet det, men jeg skal være rask", også bare går hun. :@

Edit: Blir mer og mer rystet... Når hun med bensin golfen hadde gått kommer det en trilling og vil lade. Siden det ikke var ledig ved siden av meg stiller hun seg med hekken mot min høyre side. Går ut av bilen og bort til laderen. Ser på ladestatusen min. Jeg åpner døren og sier høflig at jeg skal lade i 5-10 minutter til så kan hun få overta. Hun svarer meg frekt tilbake "det står over 80% der nå" og ser på meg med et stygt blikk og sitter seg i bilen sin. Hva er det i veien med folk? Jeg skulle egentlig stå der litt til men tenkte å være hyggelig å hjelpe. Måtte egentlig ha 90% for å være sikker på at jeg kom meg hjem igjen og på jobb. Ladet bare i 10-15 minutter totalt for å fylle på litt slik at jeg hadde nok rekkevidde.

Gled deg til en ny hverdag våren 2015 Mippen  :)
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
e-Niro reservasjon - blir neppe tatt ut

Mippen

Ja, gleder meg til å slippe alle hurtigladingene. Syns likevel at folk kan oppføre seg som folk. Det er bra at folk velger elektriske biler, men når folk oppfører seg slik er det ikke akkurat god reklame. Jeg liker godt leafen min men gruer meg til å hurtiglade når både folk parkerer feil, er sure og grinete og laderene ikke alltid virker.
Fremtiden er elektrisk.

ZOE

Dagens utfordring for høflig elbilsjåfør:

Kjører inn på kommunal p-plass med ca 100 plasser + to elbilplasser med schuckostolpe. Hadde ikke med lader og trengte ikke strøm.

Her kommer utfordringen: det var opptatt 98 av 100 plasser (altså bare to ledige og ingen elbiler). Hva gjør man da? Tar man Elbilplass uten å lade, eller tar man en av de to ledige plassene?

Jeg valgte å ta elbilladeplassen (jeg skulle uansett bare stå 5-10 minutter) og fortalte en fossilbillist at han måtte stille seg ett annet sted enn elbilplassen han tok så han unngikk bot.


Powerflux

Det du opplevde her skjer heldigvis ikke ofte og jeg hadde nok gjort det samme!

Du viser jo også at du har tenkt over saken, i motsetning til kveget som parkerer i hytt og pine og ikke forstår at det er et reelt problem!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Er alternativet ladeplass eller ingen plass velger jeg også ladeplass. Ladekabelen er alltid med, og siden jeg ikke har lademulighet hjemme ville jeg nok koblet meg på selv om jeg kun skulle være inne i 10-15 minutter. For <5 minutter hadde jeg nok ikke koblet til.

Men opplevelse fra Ikea Slependen på søndag: Ladeplassene ved inngangen var okkupert av fossilbiler og en ikke-ladende Tesla. Løsningen ble som for mange andre å ta ansattparkeringen innerst. Det var nok av vanlige parkeringsplasser ellers i parkeringsanlegget, men det var da en eUp! som parkerte på ansattparkeringen uten å lade...

mortnbh

Jeg velger også på korte turer å lade bilen når det er ladeplass og annen plass ikke er ett alternativ. For meg er det viktig å vise at ladeplasser ikke er parkeringsplass.

Like greit å ikke provosere hverken elbilister eller fosile bilister.
Kjører en Peugeot Ion :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA