Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:55
Ok, så du kunne få strøm der du hadde gratisparkering?

Med flaks hadde jeg kunnet lade der jeg sto gratis, eller på andre kommunale ladeplasser. Jeg betalte for tryggheten i å ha en fast ladeplass for å slippe rekkeviddeangst med ca 15 mil pr dag.

Jeg kunne også tatt en tur til hurtiglader ved behov, fortsatt rimeligere pr dag enn parkeringen, men jeg betalte for forutsigbarheten om at jeg kan komme, lade mens jeg jobber og kjøre hjem uten ekstra opphold hver dag eller usikkerhet om hvor jeg skal parkere.

leafeierskien

Sitat fra: emil på onsdag 10. september 2014, klokken 17:01
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:55
Ok, så du kunne få strøm der du hadde gratisparkering?

Med flaks hadde jeg kunnet lade der jeg sto gratis, eller på andre kommunale ladeplasser. Jeg betalte for tryggheten i å ha en fast ladeplass for å slippe rekkeviddeangst med ca 15 mil pr dag.

Jeg kunne også tatt en tur til hurtiglader ved behov, fortsatt rimeligere pr dag enn parkeringen, men jeg betalte for forutsigbarheten om at jeg kan komme, lade mens jeg jobber og kjøre hjem uten ekstra opphold hver dag eller usikkerhet om hvor jeg skal parkere.

Hehe, med all respekt... Du betaler jo for ladingen, du (ikke at det er noe galt i det).

Marius Engel

Poenget med ladeplasser er at de som trenger å lade skal ha mulighet til dette. Ikke at noen få skal ha mulighet til å parkere gratis. Det er å ødelegge for de som trenger lading.

Philip Marlowe

Myndighetene har jo opprettet disse plassene for å gjøre det mer attraktivt med elbil. Det er vanskelig å finne ledig gateparkering mange steder. Denne diskusjonen kunne vært unngått hvis kommunene i tillegg til ladeplasser, hadde opprettet egne gratis plasser for nullutslippsbiler.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

leafeierskien

Sitat fra: Philip Marlowe på onsdag 10. september 2014, klokken 17:28
Myndighetene har jo opprettet disse plassene for å gjøre det mer attraktivt med elbil. Det er vanskelig å finne ledig gateparkering mange steder. Denne diskusjonen kunne vært unngått hvis kommunene i tillegg til ladeplasser, hadde opprettet egne gratis plasser for nullutslippsbiler.

Enig, eller at kommunene la til et unntak om elbilparkering for makstid på offentlige plasser..

Thomas Parsli

Siden en del mennesker er så egoistiske at de heller parkerer på en ladeplass enn å gå et par minutter fra en gratis parkeringsplass et stykke unna er den eneste løsningen betaling.

Betaling er den eneste fornuftige måten å regulere bruken av et knappshetgoder som ladeplasser.

La elbiler fortsatt stå gratis på kommunale parkeringsplasser, men ta betalt for bruk av ladeplasser.
Dette bør enkelt kunne løses med underskiltet "gjelder ladbar bil med gyldig billett".

En løsning med betaling for lading med en mobil-app eller SMS på alle kommunale ladeplasser ville også vært bra. Alternativ betaling med kredittkort på nett for de som ikke kan bruke en app eller SMS.

Jeg tror mangelen på ladeplasser ville bli løst over natten med betaling...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

leafeierskien

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 10. september 2014, klokken 17:45
Siden en del mennesker er så egoistiske at de heller parkerer på en ladeplass enn å gå et par minutter fra en gratis parkeringsplass et stykke unna er den eneste løsningen betaling.

Betaling er den eneste fornuftige måten å regulere bruken av et knappshetgoder som ladeplasser.

La elbiler fortsatt stå gratis på kommunale parkeringsplasser, men ta betalt for bruk av ladeplasser.
Dette bør enkelt kunne løses med underskiltet "gjelder ladbar bil med gyldig billett".

En løsning med betaling for lading med en mobil-app eller SMS på alle kommunale ladeplasser ville også vært bra. Alternativ betaling med kredittkort på nett for de som ikke kan bruke en app eller SMS.

Jeg tror mangelen på ladeplasser ville bli løst over natten med betaling...

Thomas

Kommentaren din var vel generell enn kun rettet mot meg, Thomas?

For jeg går mer enn gjerne noen meter hvis jeg kan det :)

Ebe

Slik jeg ser det bunner diskusjonen ut i en uklar definisjon på hva en slik plass er.

1. Er det en gratis parkeringsplass for elbil, som et incenitiv for å få flere til å kjøre elbil? Samtidig har man en ekstra bonus at man kan lade om man vil det.

2. Plassen er primært en ladeplass, ikke en parkeringsplass.


Slik reglene er i dag, heller jeg mere til at intensjonen med slike plasser var/er mer som nr 1, altså en gode med ekstra gratis parkering for elbiler. Strøm var en ekstra bonus. Regelverket har derimot ikke klart å følge med i tiden og det skaper problemer.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

svingen

Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:47
Sitat fra: svingen på onsdag 10. september 2014, klokken 16:40
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:36
Sitat fra: JLafton på onsdag 10. september 2014, klokken 16:27
Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:05
Så din mening er da at jeg skal betale for å stå på en privat parkeringsplass selv om det er lov å stå på en ladeplass?
Ja, det hadde jeg gjort. Enten finne en komunal parkering, å parkere der. Ellers hadde jeg betalt. Er så irriterende å komme til en ladeplass når man faktisk trenger å lade, å den er okupert av elbiler som ikke lader.

Beklager, Lafton. Jeg er en av tullingene som kjøpte Nissan Leaf før Nissan satte ned prisene noe voldsomt og jeg har ikke tenkt til å betale 70 kr dagen for å stå i Bygarasjen hvis jeg er i Skien. Da  dropper jeg heller lading hjemme, det er mye rimeligere...

Har du noen gang vært avhengig av å lade får å komme ditt du skal?
Høres ut som du er en som har 2 biler eller ikke kjører langt,jeg kjører mye elbil og er avhengig av å lade ofte,har alltid med 25 meter skjøteledning slik att jeg ofte  får lada enda "luringer" står der uten å lade :-)

Litt usikker på om spørsmålet ditt var av retorisk art, eller ikke, men svarer:
- Ja, jeg har selvfølgelig vært avhengig av lading. Jeg har en Leaf som nærmer seg 40 000 km. Det er dog veldig få som står parkert på hurtigladere rundt omkring i landet, og andre stedet er naturlig å lade på gjennomfart. I Skien sentrum er det 7-10 ladeplasser og det er lite pågang på dem. Hadde de vært stappfulle og folk hadde vært tidlig ute så kan det nok hende jeg hadde vippa over på å ikke parkere der (som sagt så står jeg ikke der for å være kjip, det er med en litt dårlig følelse).

Men til og med jeg hadde feks aldri parkert på hurtigladeren i Skien. Et sted går grensen, til og med for elbil-egoisten som bare snylter (i motsetning til andre elbil-eiere som betaler lading selv og som selv ringer til staten for å betale mva).  8)

veldig fint att du svarer her @leafeierskien artig og se hva andre syns,og som du sier er det jo ikke ulovlig og stå på en ladeplass.
Jeg har en liten ION og kommer ikke så langt som du kjører med leaf din,så er litt mere avhenig av og lade enn deg vil jeg tro,jeg stoler eller ikke noe særlig på hurtiglader og får og være ærlig syns jeg det er litt dumt bruk av hurtiglader hvis jeg kan sein lade 2 timer mens jeg er på kino/handler osv enn og måtte hurtiglade 15 min får og komme hjemm tar jo tid og osv.
Den saken her blir litt spesiel når det kommer frem att det er mange ladepunkter og dem ikke er i bruk til daglig,blir på en måte ikke så "ille" sak syns jeg.
Nå er det vel ikke så mange som kjøre langt får og jobbe i skien eller så derfor er det ikke så mange som må lade får og komme hjemm.
Her i oslo er det til tider ikke så lett og finne en ladeplass og når man kommer ditt står det 5/6 biler uten og lade blir man jo mildt sak iritert.
Hørte via en kollega som kjente en som alltid kom 06:30 til oslo sentrum og parkert tessla sin der da fikk han gratis parkering plass.
hvis det var betaling der ville han helt sikkert parkert i en side gate som er gratis.

Heldighvis har oslo kommunne gjort klart får betaling på de nye stolpene sine så får min del kan dem bare aktivere det.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

sn0le

Man kan vel tenke seg at det er lengre makstid på ladeplassene fordi det er ladeplasser.
Det er i alle fall den mest åpenlyse grunnen i mine øyne.
Elbiler kan stå gratis på alle kommunale plasser, men hvis ladeplassene hadde hatt makstid på f.eks 2 timer så ville de vært ubrukelige som ladeplasser.

Derfor synes jeg det er galt å bruke en ladeplass som gratis langtidsparkering, dvs parkere uten å lade.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Olatho

Hadde de bytta ut (eller komplementert) de gamle 16A schukoene med raskere type2 eller noe annet moderne, så hadde det gått greit med 2 timer makstid på ladeplassene også.

Elmo

Sitat fra: Olatho på onsdag 10. september 2014, klokken 21:30
Hadde de bytta ut (eller komplementert) de gamle 16A schukoene med raskere type2 eller noe annet moderne, så hadde det gått greit med 2 timer makstid på ladeplassene også.

Ikke for biler som bare drar maks 16A også på type2 (AC), og det er de aller fleste - enn så lenge.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

sabia

Sitat fra: leafeierskien på onsdag 10. september 2014, klokken 16:28
Sitat fra: sabia på onsdag 10. september 2014, klokken 16:22
Ladeplassene er til for at folk skal lade. Dersom du er i sentrum I jobbsammenheng så betal på vanlig parkering og få refundert gjennom jobben som alle andre. Ikke snylt og gi mer ammunisjon til elbil haterne der ute, som vil ha slutt på elbilgodene.

1) Jeg får selvfølgelig ikke refundert utgifter til parkering. Jeg står ikke parkert for å irritere noen.
Dersom arbeidsgiveren din ikke refunderer 70 kr/dag for parkering burde du seriøst vurdere å bytte jobb! Det finnes ingen god grunn til at et firma ikke skal gjøre refundere dette.

jkirkebo

Sitat fra: Elmo på onsdag 10. september 2014, klokken 23:12
Sitat fra: Olatho på onsdag 10. september 2014, klokken 21:30
Hadde de bytta ut (eller komplementert) de gamle 16A schukoene med raskere type2 eller noe annet moderne, så hadde det gått greit med 2 timer makstid på ladeplassene også.

Ikke for biler som bare drar maks 16A også på type2 (AC), og det er de aller fleste - enn så lenge.

Bedre enn for schuko ihvertfall, siden de aller fleste kun har original 10A kabel. 16A Type 2 er mer enn 60% raskere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho

Hvor mye får en Leaf eller trilling ut av en 16A type2 på feks to timer?
En Tesla vil jo få i alle fall ca 3 mil av det. Tviler på at andre får mindre. Om de også settes opp med mer enn 16A i utgangspunktet vil jo de fleste biler faktisk kunne få ganske mange km, selv på den tida.  I tillegg til at man ikke har noen annen grunn til å parkere der framfor på de andre plassene med mindre man faktisk trenger lading.
Fordelen med dette er jo at det ikke krever noen lovendring eller nye reguleringer. Og bedre ladeinfrastruktur enn schuko bør jo uansett på plass.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA