Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Kanutten

Det er selvsagt ugreit å legge beslag på ladeplasser uten å lade. Men...

Sitat fra: Askøy på søndag 20. november 2016, klokken 17:32
...Fikk kjeft av en når jeg tok bildet, for hun trodde det var min bil, og hun trengte lading.

å basere seg på å lade bilen gratis på slike steder er vel også litt stusselig?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Kanutten

Sitat fra: Sven-E på søndag 20. november 2016, klokken 19:29
Skal vi bruke dieselbilen, eller lade på betalt lading et annet sted fordi vi handler på Ikea?
Eller skal vi bare være litt "stusselige"?

Betale på en hurtiglader kanskje?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

tomrh

Gav opp destinasjonslading for halvannet år siden, både pga tema i denne tråden og at sakteladepunkt bygges ned i Trondheimsregionen. Med litt bedre planlegging, apper for å følge med på nøyaktig restkapasitet, og noen få korte nødvendige hurtigladestopper har det fungert veldig greit egentlig. Slipper ihvertfall irritasjonen over hodeløse elbilister.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tiger``n

Som mange ser etterhvert, elbileierne møter seg selv og sine holdninger i døra tilslutt.
Det er enormt mye egoisme, grådighet og meg, meg, meg mentalitet ute og går.
Dette vil bidra til å få slutt på en del fordeler for elbiler tidligere enn man normalt ville ventet.
Dette ser man allerede med parkering som slutter snart, og flere ting vil følge på i rad og rekke.

PST

Sitat fra: tiger``n på søndag 20. november 2016, klokken 21:30
Som mange ser etterhvert, elbileierne møter seg selv og sine holdninger i døra tilslutt.
Det er enormt mye egoisme, grådighet og meg, meg, meg mentalitet ute og går.
Dette vil bidra til å få slutt på en del fordeler for elbiler tidligere enn man normalt ville ventet.
Dette ser man allerede med parkering som slutter snart, og flere ting vil følge på i rad og rekke.

Amen.

zyp

Sitat fra: Sven-E på mandag 21. november 2016, klokken 00:31
:o Er du seriøs?  Dette er noe av det teiteste jeg har lest her inne.
Du mener altså at hvis vi skal handle på Ikea, så skal vi la være å lade der, enda vi må det for å ha strøm nok til å komme oss hjem, og heller bruke tid, og betale for å lade på en hurtiglader et annet sted?

Nå er det vel ingen som har påstått at du skal la være å lade på Ikea. Poenget var vel mer at det finnes så mange hurtigladere rundt om at du er neppe helt avhengig av å få ladet der, selv om det selvfølgelig er mer praktisk.

Så blir det et definisjonspørsmål om hvor du trekker grensene mellom «har bruk for å lade her», «trenger å lade her» og «er helt avhengig av å lade her».

Ingeniøren

Sitat fra: PST på søndag 20. november 2016, klokken 23:34
Sitat fra: tiger``n på søndag 20. november 2016, klokken 21:30
Som mange ser etterhvert, elbileierne møter seg selv og sine holdninger i døra tilslutt.
Det er enormt mye egoisme, grådighet og meg, meg, meg mentalitet ute og går.
Dette vil bidra til å få slutt på en del fordeler for elbiler tidligere enn man normalt ville ventet.
Dette ser man allerede med parkering som slutter snart, og flere ting vil følge på i rad og rekke.

Amen.

Helt korrekt - det gjerne de mest ressurssterke og de med best råd som kjører elbil....og de er ikke altid de mest omtenksomme  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Kanutten

Sitat fra: zyp på mandag 21. november 2016, klokken 02:39
Nå er det vel ingen som har påstått at du skal la være å lade på Ikea. Poenget var vel mer at det finnes så mange hurtigladere rundt om at du er neppe helt avhengig av å få ladet der, selv om det selvfølgelig er mer praktisk.

Spot on.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Panduck

Sverige. Det er jo gøy å se mange ladehybrider, som igjen kan gi en økning i antall ladeplasser på parkeringsplasser, men. Dette er en hurtiglader, ved siden av 4 "stikkkontakt ladere". Her står en hybrid foran med ledning strukket til stikkontakt, og en annen står plugget inn i 22kW uttaket på laderen (fast kabel) uten å lade. Koster jo 3kr pr minuttt å lade fra den, så ikke så rart at han ikke gjør det. Da kan man heller lure på hvorfor han ikke heller kan stå på en av de mange vanlige ledige plassene. Får jo like mye strøm der.

Her skal man altså ikke være så veldig avhengi av hurtiglader. Selv om appen sier "alt ledig", er det altså ikke slik.

zyp

Sitat fra: Sven-E på mandag 21. november 2016, klokken 17:43
Nå var det vel akkurat det hun påsto.
Jeg forteller at vi MÅ lade for å komme oss hjem.
Og forteller at hvis ikke, så må vi bruke dieselbilen eller lade på annet sted.
Og da foreslår hun at vi heller skal betale på en hurtiglader.

Hva er det egentlig som er kontroversielt med det? Gratis destinasjonslading er et privilegie, ikke en rett. Hva gjør du om alle ladeplassene er opptatt av andre elbiler som også MÅ lade for å komme seg hjem? Det var ikke påstått at du ikke kan lade på Ikea så lenge det finnes ledige uttak.

Jeg vet ikke hvilke ladeuttak som er tilgjengelig på aktuell Ikea og hvilken ladeeffekt bilen din kan ta imot, men om du ender opp med enfase 10A eller 16A så skal det ikke mange minuttene med hurtiglading til for å få ladet like mye.

Rio

Det sier seg selv at man ikke skal parkere på en ladeplass, verken på IKEA eller andre steder.

Med samme logikk så skal man heller ikke parkere på en hurtiglader, og si at de som ønsker å bruke den skal finne en annen hurtiglader.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).


Elmo

Sitat fra: Rio på mandag 21. november 2016, klokken 21:45
Med samme logikk så skal man heller ikke parkere på en hurtiglader

Men å parkere foran bensinpumpe, DET forstår til og med fossilidoter at er helt greit ;) :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kanutten

Sitat fra: Rio på mandag 21. november 2016, klokken 21:45
Det sier seg selv at man ikke skal parkere på en ladeplass, verken på IKEA eller andre steder.

Med samme logikk så skal man heller ikke parkere på en hurtiglader, og si at de som ønsker å bruke den skal finne en annen hurtiglader.

Det er vel ingen som er uenig i det?
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

zyp

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 22. november 2016, klokken 00:18
Nå gjaldt jo min første kommentar "det å basere seg på å lade på slike steder".
Og det jeg leser ut fra det, er at det frarådes å bruke elbil for å kjøre til steder hvor man må lade litt for å komme hjem igjen.  Og at man heller bare skal kjøre til slike steder dersom man kan betale for å lade underveis.

Nå tror jeg egentlig at både du og jeg er godt igang med å angripe stråmenn.

Jeg har selv e-Golf som min eneste bil og er fornøyd med det, så jeg hverken kan eller mener at man bør «ta dieselbilen i stedet».

Sitat fra: Kanutten på søndag 20. november 2016, klokken 19:24
Det er selvsagt ugreit å legge beslag på ladeplasser uten å lade. Men...

Sitat fra: Askøy på søndag 20. november 2016, klokken 17:32
...Fikk kjeft av en når jeg tok bildet, for hun trodde det var min bil, og hun trengte lading.

å basere seg på å lade bilen gratis på slike steder er vel også litt stusselig?

Dette er ikke helt sånn jeg ville ha formulert det, men jeg tolker det som at «det er litt stusselig å furte over at det ikke er ledige uttak der når det er masse hurtigladere i nærheten.»

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 22. november 2016, klokken 00:18
En tur inne på Ikea tar ofte typisk 1 time for oss.  Og så går det alltid litt tid i kafeen også.
Alternativet hvis vi ikke får ladet, er å kjøre til et annet sted, (altså omvei,) og bruke ekstra tid for å lade der.
I tillegg har bil og batteri blitt kaldt igjen etter 1 - 1 og en halv time, så ladingen går tregere.
Omvei og lading tar fort 30-40 minutter ekstra.  Og det forutsetter også at vi finner en hurtiglader som virker, og er ledig.

Jeg er enig i at det tar ekstra tid man gjerne skulle ha spart, men jeg synes du overdriver.

Når jeg ser på kartet rundt Ikea Furuset så er det hurtigladere i omtrent alle retninger, nærmeste ved McDonalds Furuset rett på andre siden av E6, så argumentet med at det er noen stor omvei kjøper jeg ikke. Treigere hurtiglading pga. kaldt batteri har selv jeg ennå ikke erfart, men jeg har bare hatt bilen siden februar, så jeg har ikke erfaring med veldig kalde dager.

e-Golf hurtiglader normalt med i overkant av 40kW kontinuerlig frem til 80%, som vil si at det er over ti ganger så raskt som saktelading. Det tilsier at en time-halvannen kan erstattes av 5-8 minutter hurtiglading. Pluss på noen minutter for omveien og du bruker kanskje 10-15 minutter.

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 22. november 2016, klokken 00:18
Så valget er å lade mens vi handler, og ferdig med det.
Eller handle ferdig og bruke minst 30-40 minutter unødvendig for å lade.

Det er helt åpenbart at man velger å lade på Ikea når det er mulig. Nå var jo premisset her at alle plassene var opptatt, så da står valget mellom å vente på at en plass blir ledig, gjerne med litt kjefting på andre imens man venter på at de flytter seg, og å kjøre innom en hurtiglader etterpå. Jeg finner sistnevnte mest produktivt, for da kan jeg bare sette fra meg bilen på en vanlig plass og gå og få gjort det jeg skal på Ikea.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA