Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: elbil-1 på mandag 25. juli 2016, klokken 13:18
Men lite å få gjort der og da når bileier er borte...

SMS med teksten "Regnr ELxxxx" til 2282 så får du eierinformasjonen fra Vegvesenet. Og så bruker du www.1880.no eller www.1881.no for å få telf.nr til idioten ;)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Sirup

Denne e-Golfen lader riktignok, men jeg synes bilen fortjener en plass i denne tråden.

Bilen sto parkert i Bygarasjen i Bergen i kveld.

Her gjøres det meste feil, istedenfor å rygge inn, så velger denne elbilisten å la ledningen med kladd henger i spenn over "fortauet" som elbilistene må gå på for å få plugget i ledningene sine. Denne metoden er skadelig for kontakten, og eieren risikerer at støpselet faller ut. Ledningen ligger og rett oppå bilen, og eieren risikerer riper.

Sjåføren må jo være fullstendig imbesil.

VW e-Golf
Tesla Model X75

Ingeniøren

Sitat fra: Askøy på tirsdag 26. juli 2016, klokken 01:07
Denne e-Golfen lader riktignok, men jeg synes bilen fortjener en plass i denne tråden.

Bilen sto parkert i Bygarasjen i Bergen i kveld.

Her gjøres det meste feil, istedenfor å rygge inn, så velger denne elbilisten å la ledningen med kladd henger i spenn over "fortauet" som elbilistene må gå på for å få plugget i ledningene sine. Denne metoden er skadelig for kontakten, og eieren risikerer at støpselet faller ut. Ledningen ligger og rett oppå bilen, og eieren risikerer riper.

Sjåføren må jo være fullstendig imbesil.

Dame med ryggeangst  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

blazius

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 26. juli 2016, klokken 08:47
ryggeangst  :)

Om sjåføren hadde ryggeangst er det jo uansett tryggere å rygge inn i en parkeringsplass (hvor ting rundt deg står stille) enn å skulle rygge ut igjen i trafikkert område.  En del firmaer har til og med HMS-regler på at de ansatte skal har rompa innover når de parkerer.

Det kan selvsagt hende at vedkommende trengte å få ting inn/ut av bakluka.  Men det hadde jo uansett ikke vært noe problem på denne plassen...

Panduck

... ja, la oss for all del ikke prøve å være litt mer voksene og unngå å falle for slike fordommer. Hva med "Person med ryggeangst"?

Ingeniøren

Sitat fra: Panduck på tirsdag 26. juli 2016, klokken 17:14

... ja, la oss for all del ikke prøve å være litt mer voksene og unngå å falle for slike fordommer. Hva med "Person med ryggeangst"?

Min søster har ryggeangst og parkeringsangst så jeg vet hva jeg snakker om. Hun kjører alltid med snuta inn så får det heller være at det er relativt farlig å rygge ut pga passerende biler. I hennes hode er det mye farligere å rygge inn mellom to biler som står stille. Her gitt opp å diskutere dette med henne  ;)

Og det er ikke bare fordommer. Damer har et annet romsyn enn hos gutta - det er medisinsk fastslått. Det er selvfølgelig forskjeller fra jente til jente og gutt til gutt. Handler vel om at gutta har jaktet og jentene har rørt i gryta i noen hundre tusen år inntil for relativt kort tid siden...

PS. Fortrekker faktisk å kjøre med snuta inn selv, men ikke på jobb pga lading, men har ingen fobier rundt dette med å luke parkere eller rygge. Synses bare det da er lette å treffe midt i feltet.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Panduck

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 26. juli 2016, klokken 19:39
Min søster har ryggeangst og parkeringsangst så jeg vet hva jeg snakker om.
...
Og det er ikke bare fordommer.

I bunn og grunn er slike utsagn ikke noe annet enn fordommer, og hjelper flott med å bygge opp rundt det. At du bruker "min søster har ryggeangst" som en argumentasjon viser at det er basert på fordommer. Om din bror hadde hatt ryggeangst og parkeringsangst, ville det sagt noe om menns evne til å parkere? Neppe. Men når det gjelder din søster, så har det noe med kjønn å gjøre. Jeg kjenner damer som rygger med busser og trailere. Jeg klarer ikke å rygge med henger. Tydligvis er damer langt bedre å rygge enn oss menn. Slik blir det om jeg skal bruke din måte å argumentere på.

De forskjellene vi ser er ofte et resultat av normer og forventninger i samfunnet, og har ingen ting med egenskaper å gjøre. Å bygge opp under slike fordommer gjør ting bare værre.

RonnyØ

Kjenner ikke kjønn på denne, men spesielt var det..
Husqvarna Automower 320

Ingeniøren

Sitat fra: Panduck på tirsdag 26. juli 2016, klokken 21:44
Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 26. juli 2016, klokken 19:39
Min søster har ryggeangst og parkeringsangst så jeg vet hva jeg snakker om.
...
Og det er ikke bare fordommer.

I bunn og grunn er slike utsagn ikke noe annet enn fordommer, og hjelper flott med å bygge opp rundt det. At du bruker "min søster har ryggeangst" som en argumentasjon viser at det er basert på fordommer. Om din bror hadde hatt ryggeangst og parkeringsangst, ville det sagt noe om menns evne til å parkere? Neppe. Men når det gjelder din søster, så har det noe med kjønn å gjøre. Jeg kjenner damer som rygger med busser og trailere. Jeg klarer ikke å rygge med henger. Tydligvis er damer langt bedre å rygge enn oss menn. Slik blir det om jeg skal bruke din måte å argumentere på.

De forskjellene vi ser er ofte et resultat av normer og forventninger i samfunnet, og har ingen ting med egenskaper å gjøre. Å bygge opp under slike fordommer gjør ting bare værre.

Les denne: https://sml.snl.no/kj%C3%B8nn

Sitat:"Mange av de roller vi trodde var biologisk betinget viser seg ikke å være det, og manns- og kvinnerollene er sterkt forandret. Det finnes også gruppevise forskjeller i personlighetstrekk, f.eks. er menn bedre ved tester på romfølelse, mens tester på verbalitet gir kvinner høyere skår. Der er imidlertid stort overlapp for begge fordelinger mellom kjønnene. Menn og kvinner som gjennomgår kjønnsskifteoperasjoner og hormonbehandling, skifter imidlertid ikke sin intellektuelle profil. Se også kjønnsrolle."

Så det er nok flere enn min søster. Men helt klart; jeg er ingen kløpper på å parkere og du finner sikkert en haug med damer som er mye bedre enn meg. Noe skyldes nok og at det oftest er mannen som tar rattet og dermed er bedre trent.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

timingbeltkiller

Du skal selvsagt ikke generalisere ut fra enkelttilfeller.
Men er fristet til å gjøre det når jeg på 3 dager har opplevd
følgende 4 ganger med eldre damer:

Står foran tydelig merket fotgjengerovergang og vil over.
En bil med god tid til å reagere og stoppe,
oppfatter ikke situasjonen og unnlater å stoppe.

Manglende evne til å oppfatte situasjonen betinget av alder alene?
Eller av kombinasjonen alder og kjønn?

Noen som har opplevd det samme med eldre menn?
Eller med andre traffikanter?
Holder da utenom råkjørere som har for stor fart til å stoppe.

Har forøvrig også opplevd det stikk motsatte:
Går mot en fotgjengerovergang og en bil nærmer seg.
Bilen har god tid til å kjøre over den før jeg kommer fram til den.
Like fullt stopper den og venter.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Panduck

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. juli 2016, klokken 08:07
Noe skyldes nok og at det oftest er mannen som tar rattet og dermed er bedre trent.

Her har du nok forklaringen på det aller meste, og igjen grunnen til at vi bør slutte å generalisere slik vi gjør. "damer er dårligere til å parkere" = mennene tar på seg rollen som sjåfør, og tar seg av parkeringen, damene forblir dårligere til å parkere. Jeg vet godt at det er forskjell på kjønn, jeg tviler sterkt på at det har noe stort å si på evnen til å rygge inn på parkeringsplass, eller å lukeparkere. Da har f.eks personer som meg, med total mangel på dybdesyn, en ulempe. Det har ikke noe med kjønn å gjøre. Alikevel har jeg klart å bli god på parkering, selv om ryggekamera er til god hjelp...

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HenryJac

Søsteren min rygger bedre med henger enn de fleste her inne klarer med kun bil. Har nok kun med hvor ofte man gjør ting og ikke kvier seg for å prøve noe nytt.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Panduck

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 30. juli 2016, klokken 08:36
Apropos dette med damer og bilkjøring:
http://www.vg.no/nyheter/utenriks/utrolige-historier/stolte-blindt-paa-gps-kjoerte-nesten-opp-en-lyktestolpe/a/23752615/

Hva har dette med dame / mann å gjøre? Det var en amerikansk mann som kjørte inn i døra på et tysk kjøpesenter. Ingen som snakker om "menn og bilkjøring" da. Hvorfor? Hvordi det ikke hadde noe med saken å gjøre at han var mann. Like mye som det at det denne gang var en dame har noe med saken å gjøre.

Elmo

Kan dere ikke droppe denne off-topic diskusjonen her ??? Passer bedre på vg.no eller db.no eller noe :o
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA