Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Ingeniøren

#690
Sitat fra: Olemann på søndag 15. november 2015, klokken 17:05
Har samme observasjon selv.  Her tror jeg mange bruker plassen som gratis jobb-parkering.  Få på plass krav om lading og også betaling, det ville hjulpet. 
Ellers har jeg gitt opp kampen for respekt for at ladeplass ikke er parkeringsplass.  Holdt på et par år med å legge ut foldere, men har gitt opp.  Tror elbil nå handler 95% om meg først, kjappest og billigst.  Kulturen fra den gang der man frøs seg fram i en stygg, kald, treg og usikker bil er borte, nå er det erstattet av kjekt å ikke betale avgifter og komme fort fram og parkere gratis.......Sånn er det, og lite å gjøre med tror jeg.

Sitat fra: Tranquil på lørdag 07. november 2015, klokken 11:06
Var på Aker Brygge til lunsj i går og kjente det kokte litt i toppen...
Alle ladeplassene var okkupert men bestemte meg for å vente noen minutter.
Benyttet tiden til å rusle bortover plassen og fant ti (!) biler som ikke ladet.
Heldig vis er det litt "gjennomtrekk" på plassen der så det varte ikke lenge før det ble en ledig plass men at så mange (brorparten Tesla (og nei; jeg er ikke Teslahater)) stiller seg der uten å lade er frustrerende.
Utfordringen der er at det ikke er offentlige plasser i umiddelbar nærhet så kanskje Q-park kunne vist seg fra sin beste side og la elbiler parkere gratis på plassen ved siden av?

Hentet fra media :
"Den typiske norske elbilisten er en familiefar i sin beste alder med høyere utdanning og inntekt."
Eller en som er gjør som han vil og er vant til å omgås ja-mennesker  :)

På jobb er det kamp om Elbil plassene. Jeg kommer tidlig og får som regel plass, men da jeg stort sett bare trenger å lade annenhver dag, parkerer jeg der og bare annenhver dag med min i3. Har dog lagt merke til en Tesla som står å lader der hver dag, mulig han trenger det men tviler....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Rio

En liten observasjon: her jeg bor (med offentlig ladeplass) er det faktisk svært ofte Kewet og lignende som står uten å lade, så det er ikke alltid at "vi gamle" er bedre! ;)

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Dexter

Coop bygg på jessheim åpnet i dag. 4? Ladeplasser.

En fossilbil parkert rett ved inngangen. 1 egolf og 1 leaf. Ingen ladet.

Panduck

Sitat fra: Dexter på torsdag 19. november 2015, klokken 18:08
Coop bygg på jessheim åpnet i dag. 4? Ladeplasser.

Mener du Coop Obs!(?), eller finnes det Coop-butikker på Jessheim jeg ikke har funnet?

Dexter

2 coop butikker der. Nyåpnet byggevarehandel og den gamle obs med 2 Ladeplasser.

Cirrisky

Var på hurtiglader på vestby i dag, stod 2 leaf og ladet når jeg kom, og var en 3. Leaf i kø foran meg.

En av leafene hadde allerede ladet til 98%, men eier var ikke å se. Leafen i kø kobla fra denne, og ladet selv, noe som var greit for min del. Par minutter senere kom den andre leafen som hadde ladet til rundt 70% og dro.

Jeg starta å lade der, og først 15 minutter senere, rett før jeg dro igjen, kom eieren til 98% leafen, da var det 2 andre i kø bak.
Begynte å kjefte litt på bilen som hadde tatt ut laderen, og at bilen enda ikke var på 100%.
Synes selv man er ganske super egoist om man lar bilen stå på en liten ladestasjon til den er på 100% og vel forbi, spesielt i 5 tiden når folk er på vei hjem fra jobb, men men...

Panduck

Parkerte på en av ladeplassene ved siden av Frognerbadet. Følte meg som en tyv når jeg tok plassen og ikke koblet inn kontakten, men det sto med påklistret lapp fra kommunen at "kun en av kontaktene i boksen kan benyttes av gangen, får å unngå overbelastning.". Ettersom den ene kontakten var i bruk, lot jeg være å koble til.

Håper de får rettet opp dette snart, så jeg slipper skyldfølelsen av å stå på en ladeplass uten å lade. Ikke nok med det, jeg måtte hurtiglade på vei hjem fordi jeg ikke fikk strøm der :(

pudderjagar

Sitat fra: Cirrisky på lørdag 21. november 2015, klokken 19:01
Var på hurtiglader på vestby i dag, stod 2 leaf og ladet når jeg kom, og var en 3. Leaf i kø foran meg.

En av leafene hadde allerede ladet til 98%, men eier var ikke å se. Leafen i kø kobla fra denne, og ladet selv, noe som var greit for min del. Par minutter senere kom den andre leafen som hadde ladet til rundt 70% og dro.

Jeg starta å lade der, og først 15 minutter senere, rett før jeg dro igjen, kom eieren til 98% leafen, da var det 2 andre i kø bak.
Begynte å kjefte litt på bilen som hadde tatt ut laderen, og at bilen enda ikke var på 100%.
Synes selv man er ganske super egoist om man lar bilen stå på en liten ladestasjon til den er på 100% og vel forbi, spesielt i 5 tiden når folk er på vei hjem fra jobb, men men...

Er da mulig å kobble fra en bil som lader, trudde kontakten var låst???

Dette er jo direkte farligt med tanke på lysbuen som oppstår.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Rio

For å løsne en CHAdeMO-kontakt må man trykke inn en knapp, og det bryter strømmen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

v-i-c

Sitat fra: pudderjagar på lørdag 21. november 2015, klokken 22:09
Sitat fra: Cirrisky på lørdag 21. november 2015, klokken 19:01
Var på hurtiglader på vestby i dag, stod 2 leaf og ladet når jeg kom, og var en 3. Leaf i kø foran meg.

En av leafene hadde allerede ladet til 98%, men eier var ikke å se. Leafen i kø kobla fra denne, og ladet selv, noe som var greit for min del. Par minutter senere kom den andre leafen som hadde ladet til rundt 70% og dro.

Jeg starta å lade der, og først 15 minutter senere, rett før jeg dro igjen, kom eieren til 98% leafen, da var det 2 andre i kø bak.
Begynte å kjefte litt på bilen som hadde tatt ut laderen, og at bilen enda ikke var på 100%.
Synes selv man er ganske super egoist om man lar bilen stå på en liten ladestasjon til den er på 100% og vel forbi, spesielt i 5 tiden når folk er på vei hjem fra jobb, men men...

Er da mulig å kobble fra en bil som lader, trudde kontakten var låst???

Dette er jo direkte farligt med tanke på lysbuen som oppstår.

På vestby er det vel tre ladere ved siden av hverandre som er universielle hurtigladere som kan betjene alle biler, hvorfor ble ikke alle laderene brukt? Var noen av laderene ut av drift?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 22. november 2015, klokken 13:25
På vestby er det vel tre ladere ved siden av hverandre som er universielle hurtigladere som kan betjene alle biler, hvorfor ble ikke alle laderene brukt? Var noen av laderene ut av drift?

Det er vel 5 stykk hurtigladere på Vestby. 2 på McD og 3 på andre siden av veien. I følge ladestasjoner.no er kun 1 av de 3 på andre siden aktive, men selv med to ladere nede for telling, tviler jeg på at det var noe spesielt med kø der. Folk står nok lenge i kø foran fortum sine ladere, fremfor å betale blodpenger til Artic Roads.

Jo før det selskapet går konkurs, og får sine ladere innlemet i Fortum eller Grønn Kontakt sitt ladenett, jo bedre. Med 5 aktive ladepunkt til god pris ville vestby blitt et eldorado for elbilllading.

Cirrisky

Ja riktig. Er bare to hurtig dc ladere på McDonnalds der.
Arctic roads er jo ikke et alternativ egentlig, med mindre man hurtiglader mer enn 2 timer i måneden e.l

pudderjagar

Sitat fra: Rio på lørdag 21. november 2015, klokken 22:31
For å løsne en CHAdeMO-kontakt må man trykke inn en knapp, og det bryter strømmen.

Så hvis ein chademo bil er ferdig og sjåføren ikke er å sjå så kan ein kobble fra trygt og starte lading på neste bil. Men på ein del ladarar må ein avslutte med ladebrikka. Fungerer det da eller er ladaren fremdeles låst?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

bruisepristine

Sitat fra: pudderjagar på søndag 22. november 2015, klokken 17:19
Men på ein del ladarar må ein avslutte med ladebrikka. Fungerer det da eller er ladaren fremdeles låst?

Er vel bare å trykke inn den røde nødstopp-knappen, dette tror jeg alle hurtigladere har.  8)
Tesla Model ≡  Reservert 01.04.2016

Vurderer ioniq eller ampera-e som ventepølse

Cirrisky

Vet ikke hvordan det er med chademo selv, men med egolf og combo så må man vel låse opp bilen for å få ut ladekabel?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA