Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Sandpusher

P-arketten (Stavanger) i går kveld, 5 av 6 plasser tatt av ikke-ladende el-biler, legg merke til antall ledige plasser...
Den 6. plassen fikk jeg heldigvis, men kjipt for de som kom etter meg.
Fatter ikke at det går an å være så kørka i huet, også kun én med regnr. over 60, så det kan antas at dette er folk som ikke ble født i går. (Jadda, kan være lånt, kjøpt brukt etc. etc.)
Samtlige "bøtelagt" med el-bilforeningens opplysningslapp. Er det innafor å fukte lappen først slik at den i det minste må pirkes bort etter en tid?
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Panduck

Sitat fra: Sandpusher på fredag 26. juni 2015, klokken 14:37
P-arketten (Stavanger) i går kveld, 5 av 6 plasser tatt av ikke-ladende el-biler, legg merke til antall ledige plasser...

Alt dette er bare trist, trist lesning. Har gitt opp tanken på å legge igjen "lapper" fra elbilforeningen. Tenkte på det før, men har nå ingen tro i det heletatt på at det skal virke. Folk vet hva de gjør. Problemet er bare at folk er så grenseløst egoister. Folk kaster søppel på gata, de slutter ikke med å gjøre det om de får en lapp der det står "tenk på hvordan det blir om alle kaster søpla på gata!". Like fult som hvordan de samme folkene kan klage over hvor forsøpla byen er, vil disse som parkerer bli irritert den dagen de trenger å lade, og alle plasser er tatt av ikke-ladene elbilister.

Som fyren sa, når han parkerte på fortauet ved Ullevold og tvang folk til å gå ut i (den relativt trafikerte) veien for å komme seg forbi. "Altså, jeg skal bare en tur i kiosken, hva er problemet???". Alt for mange tenker ikke lengre enn nesa si, og gir f... i hvordan det de gjør påvirker andre.

emil

#587
Da blir det et bilde uten sensurert regnr denne gangen. Møtte på bilens sjåfør og sa høflig at man ikke trengte å parkere på ladeplass for å stå gratis. Dette var til og med på kveldstid når alle parkeringsplassene i byen er gratis og det var flere ledige plasser hun kunne parkere på i umiddelbar nærhet (< 20m). Svaret var at hun aaaaldri hadde sett ladeplassen full av biler og så hun mente hun fint kunne stå der uten at det gikk utover noen andre. Det skal ikke mer enn to biler til før plassen er full, og min erfaring er at det skjer fort på denne tiden av døgnet om sommeren.

Bilens eier er riktignok noen titals år eldre enn sjåføren, sansynligvis sjåførens far, så kanskje man skulle be han oppdra ungen litt bedre.

Ellers må jeg bare si at folk har blitt flinke til å bruke den aktuelle plassen som LADEPLASS på dagtid nå, ikke bare sentrumsnær parkeringsplass uten kort tidsbegrensning.

Olee

Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å skilte "Ladende elbil", og deretter bøtelegge de som feilparkerer...

emil

Sitat fra: Olee på lørdag 04. juli 2015, klokken 18:52
Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å skilte "Ladende elbil", og deretter bøtelegge de som feilparkerer...

Elbiler er bare en utgiftspost for kommunene, og har de allerede skiltet gidder de ikke bruke mer penger på nye skilt. Her i kommunen har de faktisk to plasser som er skiltet med: "Gjelder lading av EL-kjøretøy" men det hindrer ikke folk i å parkere der uansett. Selv om ladeplassene er lengst unna utgangen av p-huset.

Olemann

Synes dette problemet blir verre og verre, kan se ut som nye elbilister i mye mindre grad enn de "gamle" fra 90-tallet ser på elbil ut i fra en miljø og fellesskaps-tenkning. 
Synd bilene er blitt så komfortable og gode at det ikke lenger koster ulemper å kjøpe/bruke dem....

Tror nok at grunnene til anskaffelse nå stadig blir mer egen spart tid og egne sparte kostnader, da vil også "vanlig" ego trafikk-kultur spre seg, og denne er som kjent båret oppe av matraet "Meg først".

Se vedlagte papir jeg har lagt et par hundre av de siste årene på biler som misbruker ladeplasser.....men usikker på om de som gjør slikt legger lappen videre på neste bil som har gjort samme tabben som de selv nettopp gjorde.....Redd dette er en kamp motstrøms som ikke kan vinnes før det reguleres med penger eller lovverk. Trist.

werner

Kanskje en burde ha litt lim på lappen en har på vinduet til de som blokkerer. Da får eieren litt tid til å tenke over situasjonen mens en fjerner lappen og limrester med isopropanol.

Olee

#592
Sitat fra: werner på lørdag 04. juli 2015, klokken 22:43
Kanskje en burde ha litt lim på lappen en har på vinduet til de som blokkerer. Da får eieren litt tid til å tenke over situasjonen mens en fjerner lappen og limrester med isopropanol.
Eller bytte de ut med post-it lapper, og bruke et par pakker  ;D

jkirkebo

Sitat fra: werner på lørdag 04. juli 2015, klokken 22:43
Kanskje en burde ha litt lim på lappen en har på vinduet til de som blokkerer. Da får eieren litt tid til å tenke over situasjonen mens en fjerner lappen og limrester med isopropanol.

Kanskje en ide å printe ut på slike klistermerker som bare går i biter når man prøver å fjerne de? Tar vel fort 5 minutter med banning for å fjerne et slikt...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Powerflux

Sitat fra: Olemann på lørdag 04. juli 2015, klokken 19:01Redd dette er en kamp motstrøms som ikke kan vinnes før det reguleres med penger eller lovverk. Trist.
Men til alt overmål ser det absolutt ut til å virke ;D
Mitt lokale senter, Lambertseter senter har etter mye masing nå inn ført nye skilt der det i klartekst står at plassene KUN er til el-biler SOM LADER!!
Q-Park skriver ut bøter til fjolsene som driter seg ut!
Dette har medført at svært mange nå setter fra seg sin el-bil på ordinære plasser og det er aldri lenger noe problem å finne en ladeplass!

Cudos til senterledelsen som etterhvert så og erkjente at dette var et problem og tok tak i det :)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Sele

Sitat fra: emil på lørdag 04. juli 2015, klokken 18:15
Da blir det et bilde uten sensurert regnr denne gangen. Møtte på bilens sjåfør og sa høflig at man ikke trengte å parkere på ladeplass for å stå gratis. Dette var til og med på kveldstid når alle parkeringsplassene i byen er gratis og det var flere ledige plasser hun kunne parkere på i umiddelbar nærhet (< 20m). Svaret var at hun aaaaldri hadde sett ladeplassen full av biler og så hun mente hun fint kunne stå der uten at det gikk utover noen andre. Det skal ikke mer enn to biler til før plassen er full, og min erfaring er at det skjer fort på denne tiden av døgnet om sommeren.

Bilens eier er riktignok noen titals år eldre enn sjåføren, sansynligvis sjåførens far, så kanskje man skulle be han oppdra ungen litt bedre.

Ellers må jeg bare si at folk har blitt flinke til å bruke den aktuelle plassen som LADEPLASS på dagtid nå, ikke bare sentrumsnær parkeringsplass uten kort tidsbegrensning.
At du velger og henge ut en som er uskyldig er bare trist..

emil

Sitat fra: Sele på lørdag 04. juli 2015, klokken 23:53
At du velger og henge ut en som er uskyldig er bare trist..

Jeg er normalt sett nesten på din side i den delen av debatten, og jeg tenkte meg faktisk litt om før jeg postet. Men her var oppførselen til sjåføren utslagsgivende for valget mitt.

Sele

#597
Sitat fra: emil på søndag 05. juli 2015, klokken 00:10
Sitat fra: Sele på lørdag 04. juli 2015, klokken 23:53
At du velger og henge ut en som er uskyldig er bare trist..

Jeg er normalt sett nesten på din side i den delen av debatten, og jeg tenkte meg faktisk litt om før jeg postet. Men her var oppførselen til sjåføren utslagsgivende for valget mitt.
Jeg har faktisk forståelse for ditt valg men problemet er at du rammer feil person.
Og forståelse betyr ikke at jeg er enig i valget ditt.

m0nkey

Sitat fra: Powerflux på lørdag 04. juli 2015, klokken 23:50
Sitat fra: Olemann på lørdag 04. juli 2015, klokken 19:01Redd dette er en kamp motstrøms som ikke kan vinnes før det reguleres med penger eller lovverk. Trist.
Men til alt overmål ser det absolutt ut til å virke ;D
Mitt lokale senter, Lambertseter senter har etter mye masing nå inn ført nye skilt der det i klartekst står at plassene KUN er til el-biler SOM LADER!!
Q-Park skriver ut bøter til fjolsene som driter seg ut!
Dette har medført at svært mange nå setter fra seg sin el-bil på ordinære plasser og det er aldri lenger noe problem å finne en ladeplass!

Cudos til senterledelsen som etterhvert så og erkjente at dette var et problem og tok tak i det :)
Har selv noen gode erfaringer med å plassere flyeren fra elbil foreningen til el-biler som ikke er plugget i offentlige ladestasjoner. Flere ganger har "synderen" koblet til bilen innen jeg har hentet min egen bil igjen (og en av gangene må "synderen" ha koblet til sin bil mellom midnatt og 06:30  :o
KIA Soul EV Classic (2015)

ElJohn

Jeg jobber for min del rett ved Hammersborg Torg. Her er det 6 ladeplasser. Når jeg kom i dag var 4 av disse plassene tatt av Teslaer. 3 av disse var ikke koblet til lading! De to andre plassene var også opptatt hvorav kun en ladet. Dvs at 4 av 6 plasser blir brukt som parkeringsplass. Den ene Teslaen (burgunderrød) som står der, står der hver eneste dag, på samme plassen, hele dagen! Jeg kjenner det koker litt faktisk...

Det overrasker meg egenlig ikke. Som noen har nevnt tidligere i tråden, så går samfunnet mer og mer mot meg, min og mitt, og det skremmer meg...
e-Golf u/VP, ny juni 2015.
Brukes primært til/fra jobb, Flateby - Oslo (8 mil t/r)
Volkswagen Passat GTE 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA