Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Thomas Parsli

Mange (de fleste håper jeg) parkerer på ladeplassen enten i tankesløshet, eller fordi de tror elbiler skal parkeres der.

I Kongensgate (Oslo) fylles ladeplassene opp før 08:00 om morgenen og det er alltid noen som ikke lader. Samtidig er det godt med ledige parkeringsplasser, samtlige i kortere gåavstand.

Tilsvarende ser jeg på kjøpesentre, hvor enkelte parkerer på ladeplass selv om det finnes ledige parkeringsplasser nærmere inngangen.

Med betaling på ladeplassene og gratis parkering på parkeringsplassene ville problemet vært løst.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Olee på onsdag 27. mai 2015, klokken 15:42
Sitat fra: emil på onsdag 27. mai 2015, klokken 14:06
Og en annen ladeplass, riktignok bare skiltet som elbilplass, var okkupert av en av de faste ikke-ladende Teslaene.
Er det slik at disse plassene ligger nærmere inngangen eller noe? I de fleste parkeringsanleggene jeg bruker, så ligger ofte ladeplassene lengst unna. Og sjeldent er det fullt, slik at det ikke er noe problem å finne seg en ledig parkeringsplass. Lurer på hva folk tenker med av og til... ???

Dette er "gateparkering" i område der det ellers er 1-2t parkering. Man må gå hele 500m for å komme til kommunal parkeringsplass der man kan stå gratis hele dagen og det allid er ledig plass.

emil

Sitat fra: emil på onsdag 27. mai 2015, klokken 14:06
Og en annen ladeplass, riktignok bare skiltet som elbilplass, var okkupert av en av de faste ikke-ladende Teslaene.

Og mens jeg pakket sammen min ladekabel i dag morges kom denne Teslaen igjen og parkerte på siste ledige ladeplass uten å lade. Startet høflig til henne med noe lignende "Det hadde vært greit å la de få ladeplassene her i byen være for de som trenger å lade" og merket at jeg måtte holde tilbake når den ene dårlige unskyldningen etter den andre kom. Men til sist ga hun opp og kjørte et par hundre meter til en av parkeringsplassene hun kan stå lovlig og gratis hele dagen.

Så er det bare å håpe at hun tar hintet og ikke (som nabo-bmw'en) bare kobler til ladekabel for syns skyld fremover.

Og til diskusjonen rundt det å legge ut bilder der jeg har vært kritisk til dette: Hadde hun blitt stående etter samtalen vår hadde jeg ikke hatt noen betenkeligheter med å legge ut bilde av bil med usladdet regnr.

Panduck

Tesla parkerte på Råholt ved 22kW laderen, og gikk uten å plugge inn. "Parkerer du ved en semighurtiglader uten å trenge å lade?" spør jeg. "Helt lov det!" sier han. Jo, desverre er det det. Problemet er bare at det alltid er masse ledig p-plass, like nær døra som elbilplassene. Kom ut så sto det en LEAF på den andre 22kW plassen, uten å lade.

Det et ikke snakk om "gamle kontakter", men type2 semighurtig. Og filosofien til flere er altså "jeg har elbil, så da må jeg stå der, for det er der man skal parkere elbiler".

K S

IKEA Forus to trillinger på ladeplass uten unplugged. Det stod mange Leaf rundt forbi parkert på fornuftig vis!

Men det er vel ingen av tullingene som leser denne eller andre tråder....

Olee

Sitat fra: Panduck på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:41
Tesla parkerte på Råholt ved 22kW laderen, og gikk uten å plugge inn. "Parkerer du ved en semighurtiglader uten å trenge å lade?" spør jeg. "Helt lov det!" sier han.
Så morsomt hvis alle skulle gjort slik på superladerne til Tesla da, "jeg har jo elbil, så her kan jeg jo stå uten å lade!"

cra

Sitat fra: Panduck på onsdag 03. juni 2015, klokken 12:41
Tesla parkerte på Råholt ved 22kW laderen, og gikk uten å plugge inn. "Parkerer du ved en semighurtiglader uten å trenge å lade?" spør jeg. "Helt lov det!" sier han.

Bare å svare at "Det er ingen lov mot å sitte med beina i bussetet så gamle fru Frantzehn må stå heller, men er det ikke unødvendig drittsekkaktig"?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

weld77

#562
Om man baserer sitt elektriske bilhold på at alle andre elbilister skal ta hensyn kun fordi man er elbilist så er man dømt til å slite. Til det er det nå for mange som kjører elbil og det er ikke lengre et produkt for entusiaster, pioneerer og menigheten.

Man kunne jo også hevde at det er usolidarisk å parkere nærme inngangen dersom det er ledig andre steder, for det kommer jo kanskje en gammel dame som er dårlig til bens og som trenger parkeringsplassen mer enn en selv, men slik er det jo ingen som tenker.

Greit nok at ladeplasser er et knapt (og for enkelte et nødvendig gode), men folk er late og tenker ikke særlig over det, så at en større andel parkerer på første (og gjerne beste) ledige parkeringsplass burde strengt tatt ikke komme som noen overraskelse. Hvorfor ymse kjøpesentre har lagt elbilplassene til så nærme inngangen som overhodet mulig kan man jo undres, men det var kanskje det som ble rimeligst ift installasjonen av stikkontaktene for lading.

Selv der plassene er ganske langt unna inngangen står det gjerne biler som ikke lader. Til tider kanskje ubevisst, om ikke det er tydelig merket er det ikke alltid så lett å se at det er ladeplasser, andre ganger fordi at noen ser det som sin hellige rett (og plikt) å parkere på en elbilplass uavhengig av om en skal lade eller ikke.

Å sloss mot dette er som å sloss mot vindmøller. Eneste som funker er parkeringsbot om man står på en ladeplass uten å lade og evt en tidsbegrensing på ladeplassen - men det sistnevnte gjør fort en ladeplass ganske ubrukelig. 1 time eller 2 på Schuko er ikke veldig nyttig, men kjekt for de som trenger det for å komme seg over kneika.

Dette problemet kommer til å bli større og større etter hvert som det blir flere elbiler på veiene. Parkeringsselskaper kommer neppe til å gidde å utvide så lenge det reelle behovet for lading ikke er der.

Jeg lader også ytterst sjelden på offentlige steder om jeg trenger det. Har skjedd to ganger så langt (har Telsa). Jeg ville ikke under noen omstendighet vurdere å spekulere med restrekkevidden bare fordi det er noen med mindre batteri som kanskje trenger ladeplassen mer enn meg. Om jeg synest jeg trenger å lade, så lader jeg.

jkirkebo

Sitat fra: weld77 på fredag 05. juni 2015, klokken 22:46
Å sloss mot dette er som å sloss mot vindmøller. Eneste som funker er parkeringsbot om man står på en ladeplass uten å lade og evt en tidsbegrensing på ladeplassen - men det sistnevnte gjør fort en ladeplass ganske ubrukelig. 1 time eller 2 på Schuko er ikke veldig nyttig, men kjekt for de som trenger det for å komme seg over kneika.

Jeg vil tro en god løsning er som det er gjort på det nye ladetorget i Moss. Ladeplikt, og normalladeplassene leverer 32A (7.4kW) over Type 2 til en kostnad av 20 øre per minutt. Den løper så lenge bilen er tilkoblet, selv om den er ferdig å lade. Det gir en helt kurant kWh-pris på rundt 1,60 og sørger for at kun de som trenger lading lader. Dessuten sørger det for at folk flytter bilene når de er ferdigladet. Ihvertfall så lenge det er andre parkeringsplasser i nærheten, 12 kroner timen er uansett billig parkering...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Johnny

Min kone reiser en del, og påstår at en tilstanden ved bagasjebåndet har blitt bedre etter dette. Kansje det er mulig å få hjelp med denne problematikken også!
TMS og eGolf.

emil

Etter en tur til Stavanger i går lurer jeg virkelig hva en del elbilister tenker med. Masse biler som okkuperte ladeplasser uten å lade, og her er det heller ingen fordeler med lengre P-tid på ladeplassene enn plassene ved siden av der det var nok av ledige plasser. I bl.a Arendal får man jo 10t på ladeplass mot kun 1-2t på de nærmeste vanlige plassene, de ladeplassene jeg var innom i Stavanger hadde 3t makstid. Bilene jeg så i Stavanger var av alle typer og både regnr fra EL1* til EL6* så man kan nok ikke bare skylde på ferske elbilister

Sirka

Wattnisser! ;D (Genialt kodeord for dem som diskuteres her, adopteres herved!)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

hauern75

2012 Leaf, solgt jun.15
2016 Tekna 30, februar 2016 --->

georg.myhre

Mitt forslag i debatten er:

Avgiftsbelegg offentlige ladeplasser og la øvrig offentlig parkering fortsatt være gratis.

Det kan enkelt gjennomføres ved at man betaler normal p-takst på ladeplasser(synlig parkeringslapp). Da blir strømmen litt dyrere enn hjemme, men de som virkelig trenger lading vil få brukt plassene. Dette vil redusere behovet for offentlige ladeplasser da kun de som virkelig trenger det vil parkere der og de som har fulladet vil flytte bilen til en gratis plass i nærheten.
Hamar:

2008 Think City
2013 Model S P85+
2015 e-Golf

Elektrisk gressklipper, elektrisk hårføner.
Dette er en helelektrisk familie. ;)
Pendler Hamar-OSL med Teslaen

tomrh

Sitat fra: georg.myhre på søndag 14. juni 2015, klokken 20:54
Mitt forslag i debatten er:

Avgiftsbelegg offentlige ladeplasser og la øvrig offentlig parkering fortsatt være gratis.

Det kan enkelt gjennomføres ved at man betaler normal p-takst på ladeplasser(synlig parkeringslapp). Da blir strømmen litt dyrere enn hjemme, men de som virkelig trenger lading vil få brukt plassene. Dette vil redusere behovet for offentlige ladeplasser da kun de som virkelig trenger det vil parkere der og de som har fulladet vil flytte bilen til en gratis plass i nærheten.
Det er visst ikke så lett rent juridisk. Kommunen har ikke lov å ta betaling for parkering av elbil. Kommunen har heller ikke lov å kalle det betaling for lading siden de ikke er strømleverandør.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA