Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

kos

#510
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:21
Sitat fra: kos på mandag 16. mars 2015, klokken 23:16
Også kommer bøter -da vil alt bli så mye bedre. Verdens beste voksenopplæring.

Særlig lurt.
Den butikken som gir bot til en kunde, mister garantert den kunden, og sannsynligvis noen flere.
Spørsmålet er heller hvor mange flere får han med andre som er lovlige og får dertil en flott parkering og lade service - først skilt så bøter - fungerer alltid og om ikke høyere bøter til det virker. Alle blir fornøyde og alle blir fremtidsrettet og lovlige.

Johnny

Ingenting er for dumt, bare det er mange nok som gjør det samme. De reiser seg opp når flyet stopper og stiller seg helt inntil bagasjebåndet. Stopper ikke for å slippe noen over vegen selv om de står i en saktegående kø.

Denne nye dimensjonen føyer seg inn i en lang molbotradisjon!
TMS og eGolf.

Sirka

Sitat fra: Johnny på tirsdag 17. mars 2015, klokken 21:03
Ingenting er for dumt, bare det er mange nok som gjør det samme. De reiser seg opp når flyet stopper og stiller seg helt inntil bagasjebåndet. Stopper ikke for å slippe noen over vegen selv om de står i en saktegående kø.

Denne nye dimensjonen føyer seg inn i en lang molbotradisjon!

+1
(Eventuelt "ego/seg-selv-nok"-tradisjon ...)
Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen - i3 fra 05.03.14 - venter på Polestar 2-levering i juli. :)

Ebe


Sitat fra: kos på mandag 09. mars 2015, klokken 00:52
Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 00:47
Mulig det som er planen. Kommunen gikk ut i media angående byggingen av ladestasjonen på Danmarksplass at de hadde planer i årene framover å bytte ut flere og flere av bilene med el biler. Kommunen har leasing avtale på de fleste bilene. Avtalen har vel 3 års varighet. Mulig vi får se flere biler på strøm etter hvert. Har sett noen kommunale leaf.

Bergen kommune har flere etater som har mange elbiler og noen av etatene har hatt elbiler i mange år og har faktisk generasjon 2 med elbiler.

Men vi får håpe at den bak rådhuset blir for kommunale elbiler og ikke for ansatte med fossil biler på fordekte elbilplasser. - Men det så unektelig het tullete ut -
Så får vi ønske oss skilt og bot til de som parkerer tullete. Det er nok det eneste som kommer til å virke.

Når jeg gikk fra jobben i dag, så la jeg merke til at alle de nye stolpene lyste grønt på toppen. Så nå er de i alle fall koblet til. Så fortsatt ingen skilt...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

Fikk svar fra en i kommunen i dag. Planen er å skilte slik at bare ladende elbiler skal få parkere foran nye normalladere. Det var også snakk om 13 nye type-2 stolper (26 punkter) i sentrum, men jeg vet ikke hvor. Felles for alle er at de skal prøve et system for betaling for normallading. Det skal være en rimelig penge, men det vil vel forhåpentligvis gjøre slik at folk ikke lader lengre enn nødvendig.

Betaling via app visstnok. De skal også prøve å få til en prisdifferensiering slik at det vil koste litt mer å lade i arbeidstid og litt mindre å lade på kveld og natt. På den måten får de et system som er tilpasset både pendlere og fastboende.

Han hadde dialog med elbilforeningen om muligheter. Blir spennende å se hva de kommer frem til.

Ang kommunal parkering på elbilplasser i Alle helgensgate bak Rådhuset, så skal det kun være kommunale elbiler som skal få parkere der i arbeidstiden. Dessverre ser det også ut til at plassen  snart blir stengt for allmen parkering også på kveldstid og i helger. Hvorfor og når vet jeg ikke, men det kan jo ha noe med den varslede elbilsatsingen til kommunen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

Burde være greit å skjønne dette skiltet hva?
Fremtiden er elektrisk.

elbilmanne

Jeg tror kanskje jeg har løsningen på dette problemet.

Det å ha elbil og parkere på elbilparkering/ladeplass kan sammenliknes med å ha gullkort hos SAS og gå på fasttracken på Gardermoen. Noen MÅ bare bruke fasttrack fordi de kan, selv om det ikke er mer kø i den vanlige kontrollen. Det hjelper ikke med krav om lading, for det vil bare føre til at alle plugger i likevel selv om de ikke trenger. Man kan jo alltids bruke strømmen til å holde bilen varm mens man handler, ikke sant?

Derfor foreslår jeg følgende:
Der det er problemer med at elbilsjåfører parkerer uten å lade, så lager man et eget lite område med reserverte "elbilplasser" med grønn maling på bakken, skilting om kun parkering for elbil og alt det man forventer av en ladeplass. Alt bortsett fra strømkontakt. Da kan man fremdeles føle seg priviligert - som har "reservert plass" - uten å ta ladeplassen fra noen som trenger det. :D

Nå som mange elbiler uansett klarer seg en stund uten lading, så er det kanskje ikke selve ladingen som er rosinen i pølsa lenger, men det å faktisk ha et sted å sette bilen.

brimi

Sett plassene lengst mulig unna inngangen.
Bmw i3

Mippen

Folk bruker ladeplasser som er i nærheten av inngangsdøren som HC parkering. Det ville sikkert ha løst saken å ha plassene mer unna hovedinngangene, men det ville også ha blitt dyrere. Grunnen til at de fleste ladeplasser er med innganger er pga. det er kortere vei å trekke strøm til ladestasjoner.
Fremtiden er elektrisk.

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tomrh

I Trondheim tenker man å innføre betaling for lading, da blir det bukt med problemet tenker jeg.
http://www.adressa.no/pluss/nyheter/article10786030.ece
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

cra

Sitat fra: tomrh på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:27
I Trondheim tenker man å innføre betaling for lading, da blir det bukt med problemet tenker jeg.
http://www.adressa.no/pluss/nyheter/article10786030.ece

Ser de diskuterer pris for ladinga. Hva med å ha samme pris for lading pr time som det koster å stå parkert med eksosbil? Da kan man trekke vanlig billett på vanlig måte. Har man betalt så får man stå på ladeplassen, har man ikke betalt kan man ikke stå der. De automatene som allerede finnes (forutsatt at der er noen ved ladeplassene?) kan da brukes som de er, uten noen ekstra kostnad.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tomrh

Sitat fra: cra på onsdag 25. mars 2015, klokken 12:34
Sitat fra: tomrh på tirsdag 24. mars 2015, klokken 14:27
I Trondheim tenker man å innføre betaling for lading, da blir det bukt med problemet tenker jeg.
http://www.adressa.no/pluss/nyheter/article10786030.ece

Ser de diskuterer pris for ladinga. Hva med å ha samme pris for lading pr time som det koster å stå parkert med eksosbil? Da kan man trekke vanlig billett på vanlig måte. Har man betalt så får man stå på ladeplassen, har man ikke betalt kan man ikke stå der. De automatene som allerede finnes (forutsatt at der er noen ved ladeplassene?) kan da brukes som de er, uten noen ekstra kostnad.
Dette har blitt foreslått før på forumet, så jeg hendvendte meg til Trondheim kommune med dette forslaget som jeg også synes er bra!

Og jeg fikk svar, de synes forslaget er bra. Men det er noen juridiske problemer med det. Man kan ikke trekke P-billett på vanlig måte fordi det ikke er lov å ta betaling for parkering av elbiler, og det er jo en P-automat? Kommunen kan heller ikke kalle det betaling for lading da de heller ikke er strømoperatør og ikke har lov å ta betalt for strøm. Det å ta betalt for normal-lading er forøvrig upløyd mark, men de lander visst på at en ekstern operatør (EV Power kanskje?) installerer og vedlikeholder betalingsløsningen, og at det visstnok skal bli billigere enn vanlig P-avgift.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på torsdag 26. mars 2015, klokken 08:51
Og jeg fikk svar, de synes forslaget er bra. Men det er noen juridiske problemer med det. Man kan ikke trekke P-billett på vanlig måte fordi det ikke er lov å ta betaling for parkering av elbiler, og det er jo en P-automat? Kommunen kan heller ikke kalle det betaling for lading da de heller ikke er strømoperatør og ikke har lov å ta betalt for strøm. Det å ta betalt for normal-lading er forøvrig upløyd mark, men de lander visst på at en ekstern operatør (EV Power kanskje?) installerer og vedlikeholder betalingsløsningen, og at det visstnok skal bli billigere enn vanlig P-avgift.

Arendal kommune skal fjerne alle sine utendørs ladestolper og heller opprette ladeplasser på en parkeringsplass i samarbeid med GrønnKontakt. Blir vel lettere å omregulere en enkelt parkeringsplass enn gateparkering flere steder.

Sigurd

Jeg blir så glad for kommuner som har skjønt formålet med elbilfordelene, og støtter opp under dette.  ::)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA