Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

Mippen

Sitat fra: Ebe på mandag 09. mars 2015, klokken 20:42

Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 19:06Man vet at man ikke skal parkere foran en bensinpumpe og ladestasjonen er tross alt som en bensinpumpe - den må være ledig...

Det ligger vel kjernen av problemet. Du ser på enhver stikkkontakt som en dedikert ladeplass, andre ser på det som en parkeringsplass der man kan lade ved behov.

Hvis det ikke står et skilt så kan man ikke forvente at folk ser det er en ladeplass. Da er det ikke sikkert det er en ladeplass en gang. De fleste ladeplasser er merket med skilt. Noen har også malt symbol på bakken eller markert med blå eller grønn farge. Når det er et skilt som dette med en stikkontakt og en ladestasjon, stolpe eller kontakt trenger man ikke å være så smart. Hvis man parkerer der og har elbil kan man bare tenke seg selv hvor kjipt det er å komme der og ikke få lade. De fleste som parkerer på elbil plassen kjører selv elbil.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel


Sitat fra: Ebe på mandag 09. mars 2015, klokken 20:42

Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 19:06Man vet at man ikke skal parkere foran en bensinpumpe og ladestasjonen er tross alt som en bensinpumpe - den må være ledig...

Det ligger vel kjernen av problemet. Du ser på enhver stikkkontakt som en dedikert ladeplass, andre ser på det som en parkeringsplass der man kan lade ved behov.

Ja, det er der problemet ligger.

Det er typisk nordmenn å tenke kun på seg selv først, selv om det går på bekostning av andre.

Sunn fornuft og folkeskikk er desverre begynt å bli mangelvare...

erikf

Sitat fra: nime01 på søndag 15. mars 2015, klokken 19:13
Dette er ikke helt i kategorien "parkere uten å lade", men veldig nær likevel....  >:(

En vattnisse i en VW var tilkoblet en av Fortums 22kW stolper, på samme sted finnes det et antall Schuko samt en CCS/Combo+ChaDeMo hurtiglader. Hva som får folk til å stå tilkoblet en 22kW stolpe de ikke kan utnytte, for 60kr timen/20km rekkevidde(?) aner jeg ikke, men det er ganske kjedelig å vente på, når den dedikerte hurtigladeren og Schukoene er ledig hele tiden mens jeg venter.

Det blir nok neppe bedre fremover...  :-\
Har opplevd tilsvarende - en leaf som koblet seg på det kraftige ac-uttaket på Lagunen i Bergen. Jeg sa til ham at det koster 1 kr pr minutt, og at det ikke går fortere enn med de ledige gratispunktene rett ved siden av. Han forsto egentlig, men lot seg ikke helt overbevise.
Ladetilbyderne har en del penger å tjene på uvitenhet. Dette er faktisk et nytt tema som alle må sette seg litt inn i. Og jeg forstår det er uoversiktlig og vanskelig.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

jkirkebo

Sitat fra: nime01 på søndag 15. mars 2015, klokken 19:13
Dette er ikke helt i kategorien "parkere uten å lade", men veldig nær likevel....  >:(

En vattnisse i en VW var tilkoblet en av Fortums 22kW stolper, på samme sted finnes det et antall Schuko samt en CCS/Combo+ChaDeMo hurtiglader. Hva som får folk til å stå tilkoblet en 22kW stolpe de ikke kan utnytte, for 60kr timen/20km rekkevidde(?) aner jeg ikke, men det er ganske kjedelig å vente på, når den dedikerte hurtigladeren og Schukoene er ledig hele tiden mens jeg venter.

Det blir nok neppe bedre fremover...  :-\

Kanskje hurtigladeren ikke virket? 22kW-uttaket får han 16A på, dvs. 60% raskere lading enn på schuko. Jeg kan godt se at det kan være verdt 60 kroner timen om man hadde regnet med at hurtigladeren virket...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

m0nkey

Sitat fra: nime01 på søndag 15. mars 2015, klokken 19:13
Dette er ikke helt i kategorien "parkere uten å lade", men veldig nær likevel....  >:(

En vattnisse i en VW var tilkoblet en av Fortums 22kW stolper, på samme sted finnes det et antall Schuko samt en CCS/Combo+ChaDeMo hurtiglader. Hva som får folk til å stå tilkoblet en 22kW stolpe de ikke kan utnytte, for 60kr timen/20km rekkevidde(?) aner jeg ikke, men det er ganske kjedelig å vente på, når den dedikerte hurtigladeren og Schukoene er ledig hele tiden mens jeg venter.

Det blir nok neppe bedre fremover...  :-\

Jeg har opplevd flere VW eiere omtale lading som foregår via type 2 kontakten som "hurtiglading". Jeg har en anelse om at det kan være en eller flere selgere som også kan ha bidratt til denne misforståelsen.

Kanskje litt off topic, men var det 43 kW AC på den aktuelle hurtigladeren?

Sitat fra: erikf på søndag 15. mars 2015, klokken 20:25
Ladetilbyderne har en del penger å tjene på uvitenhet. Dette er faktisk et nytt tema som alle må sette seg litt inn i. Og jeg forstår det er uoversiktlig og vanskelig.

På Vulkan i Oslo er det etablert 4 semi-hurtigladepunkt. Man betaler for denne ladingen, 50 kr timen, via egen billett fra egen parkeringsautomat. Dessverre er denne parkeringsautomaten den mest synlige i parkeringshuset og jeg har stoppet ganske mange fosilbilister fra å trekke lapp fra denne automaten. Vanlig parkering koster 20 kr timen såvidt jeg husker. Så ladetilbyderne tjener ikke bare penger på uerfarne elbilister men også uoppmerksome fosilbilister :P
KIA Soul EV Classic (2015)

kos

Sitat fra: nime01 på søndag 15. mars 2015, klokken 23:35
Sitat fra: m0nkey på søndag 15. mars 2015, klokken 22:10
Jeg har opplevd flere VW eiere omtale lading som foregår via type 2 kontakten som "hurtiglading". Jeg har en anelse om at det kan være en eller flere selgere som også kan ha bidratt til denne misforståelsen.

Kanskje litt off topic, men var det 43 kW AC på den aktuelle hurtigladeren?
Nei, kun CCS & ChaDeMo. Helt sikkert en masse selgere som ikke vet helt hva de snakker om, men det skal sies at Type 2 stolpen er merket med "Hurtiglading", og bilen leveres jo med en kabel som passer der.. Sikkert lett å misforstå om man ikke vet at bilen ikke lader på mer enn 16A på et Type 2 uttak. 1kr/min for hurtiglading høres jo mye billigere ut enn 2,50kr/min.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 15. mars 2015, klokken 21:48
Kanskje hurtigladeren ikke virket? 22kW-uttaket får han 16A på, dvs. 60% raskere lading enn på schuko. Jeg kan godt se at det kan være verdt 60 kroner timen om man hadde regnet med at hurtigladeren virket...
Hurtigladeren virket fint den; vedkommende kom nemlig tilbake igjen  for å lade mer, denne gang på CCS-hurtigladeren :D

Jeg tenkte tanken om å være god med-elbilist og bruke litt tid på å forklare, men.. nei, det ble ikke noe av. Kjøper man en elbil så kan man også bruke et minimum av tid på å sette seg inn i hvordan den virker.

Elbil foreningen burde lage en blekke med informasjon til nye elbileiere. De fleste kjøper bil uten tanke for dette med lading av bilen, og oppdager etter at de kjøpte den at det skulle de ha vist.

Elbilforeningen burde lage en huskeliste til elbilkjøpere og hva de bør vektlegge ved et bilkjøp, og en enkel forklaring på de forskjellige ladesystemene, og hva man får inn på batteriet med de forskjellige lade systemene.

Så hadde vi ikke kommet i disse situasjonene. Det mest håpløse var en som stod å ladet på en tesla stasjon uten å få noe. - han hadde ikke tesla heller.


emil

Sitat fra: m0nkey på søndag 15. mars 2015, klokken 22:10
Jeg har opplevd flere VW eiere omtale lading som foregår via type 2 kontakten som "hurtiglading". Jeg har en anelse om at det kan være en eller flere selgere som også kan ha bidratt til denne misforståelsen.

Har sett og hørt mange BMW/VW eiere omtale CCS/Combo kontakten som "Type2 hurtiglading". Det at konakten for saktelading og hurtiglading er mer eller mindre den samme kan skape forvirring. Også relatert til de som tar 43kW AC kontakten på hurtigladeren for å lade sin e-Golf. Manglende informasjon fra selgere tror jeg også er en viktig faktor.

Heldigvis ikke noe problem for oss med CHAdeMO eller de som kjører Zoe, annet enn at "feil" bruk av ladere som i tilfellet over kan skape unødvendig kø.

sølv-pilen

Sitat fra: erikf på søndag 15. mars 2015, klokken 20:25
Har opplevd tilsvarende - en leaf som koblet seg på det kraftige ac-uttaket på Lagunen i Bergen. Jeg sa til ham at det koster 1 kr pr minutt, og at det ikke går fortere enn med de ledige gratispunktene rett ved siden av. Han forsto egentlig, men lot seg ikke helt overbevise.
Ladetilbyderne har en del penger å tjene på uvitenhet. Dette er faktisk et nytt tema som alle må sette seg litt inn i. Og jeg forstår det er uoversiktlig og vanskelig.
Dersom han har 6,6 kw lader går det jo fortere. Regner med at det er 32A stolpen kontra 16A stolpene du snakker om?

Hvor gikk fortesten dette tema fra å "parkere på ladeplass uten å lade" til å bli "lade med feil lader på ladeplass"?
Kvit nordisk Nissan løvblad med 6,6 kW lader
Opel Ampera-e
2 stk. 15m skjøteledning

sn0le

Var i Sverige på lørdag.
Nordbysenteret.
På de 3 skiltede reserverte elbilplassene stod det 3 elbiler. En rød Tesla ladet ikke.
Heldigvis trengte jeg ikke lading, men blir irritert på sånn tankeløshet.  >:(
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

erikf

Sitat fra: sølv-pilen på mandag 16. mars 2015, klokken 10:56
Sitat fra: erikf på søndag 15. mars 2015, klokken 20:25
Har opplevd tilsvarende - en leaf som koblet seg på det kraftige ac-uttaket på Lagunen i Bergen. Jeg sa til ham at det koster 1 kr pr minutt, og at det ikke går fortere enn med de ledige gratispunktene rett ved siden av. Han forsto egentlig, men lot seg ikke helt overbevise.
Ladetilbyderne har en del penger å tjene på uvitenhet. Dette er faktisk et nytt tema som alle må sette seg litt inn i. Og jeg forstår det er uoversiktlig og vanskelig.
Dersom han har 6,6 kw lader går det jo fortere. Regner med at det er 32A stolpen kontra 16A stolpene du snakker om?

Hvor gikk fortesten dette tema fra å "parkere på ladeplass uten å lade" til å bli "lade med feil lader på ladeplass"?
Han koblet til med den medfølgende kladden på 10A.
Ang. temaskifte så skjedde det kanskje naturlig, siden å oppta kraftig ladepunkt uten å kunne benytte kapasiteten er nesten samme sak, hvis det finnes ladepunkt ved siden av som gir så mye som du kan ta i mot, og ikke mer.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

Muffinman

Å parkere på ladeplass uten å lade er faktisk ufattelig utbredt. Var en tur på Sirkus Shopping i Trondheim på lørdag ettermiddag. Der er det 10 plasser med lademulighet, og 9 var opptatt. Av disse var det fire som ladet. Dette til tross for at det var minst 50 ledige plasser i umiddelbar nærhet.
På elbilparkeringen på Ikea stod det 5 biler som ikke ladet. En fyr brukte til og med elbilparkeringen som lasteplass og holdt på å lempe et stort skap inn i Leafen. Og ei dame med unger kom kjørende i en Think og parkerte ved siden av meg. "Der kommer det ihvertfall ei som må lade", tenkte jeg. Men neida. Også her var det masse ledige plasser om man orket å gå 10-20 meter ekstra.

Tror det må litt folkeopplysning til. Det virker som, bortsett fra bekvemmelighetshensyn, at mange tror at de MÅ parkere på elbilparkeringen.

kos

Sitat fra: Muffinman på mandag 16. mars 2015, klokken 21:46
Å parkere på ladeplass uten å lade er faktisk ufattelig utbredt. Var en tur på Sirkus Shopping i Trondheim på lørdag ettermiddag. Der er det 10 plasser med lademulighet, og 9 var opptatt. Av disse var det fire som ladet. Dette til tross for at det var minst 50 ledige plasser i umiddelbar nærhet.
På elbilparkeringen på Ikea stod det 5 biler som ikke ladet. En fyr brukte til og med elbilparkeringen som lasteplass og holdt på å lempe et stort skap inn i Leafen. Og ei dame med unger kom kjørende i en Think og parkerte ved siden av meg. "Der kommer det ihvertfall ei som må lade", tenkte jeg. Men neida. Også her var det masse ledige plasser om man orket å gå 10-20 meter ekstra.

Tror det må litt folkeopplysning til. Det virker som, bortsett fra bekvemmelighetshensyn, at mange tror at de MÅ parkere på elbilparkeringen.

Folkeopplysning heter bøter !

Electrix

Sitat fra: kos på mandag 16. mars 2015, klokken 22:04
Sitat fra: Muffinman på mandag 16. mars 2015, klokken 21:46
Å parkere på ladeplass uten å lade er faktisk ufattelig utbredt. Var en tur på Sirkus Shopping i Trondheim på lørdag ettermiddag. Der er det 10 plasser med lademulighet, og 9 var opptatt. Av disse var det fire som ladet. Dette til tross for at det var minst 50 ledige plasser i umiddelbar nærhet.
På elbilparkeringen på Ikea stod det 5 biler som ikke ladet. En fyr brukte til og med elbilparkeringen som lasteplass og holdt på å lempe et stort skap inn i Leafen. Og ei dame med unger kom kjørende i en Think og parkerte ved siden av meg. "Der kommer det ihvertfall ei som må lade", tenkte jeg. Men neida. Også her var det masse ledige plasser om man orket å gå 10-20 meter ekstra.

Tror det må litt folkeopplysning til. Det virker som, bortsett fra bekvemmelighetshensyn, at mange tror at de MÅ parkere på elbilparkeringen.

Folkeopplysning heter bøter !
Man kan ikke bøtelegge noen uten at de har brutt noen regler. Det første som må til er at de som eier og drifter parkeringsplasser med lademuligheter blir bevisste på problemstillingen og skilter deretter. Da vil mange forstå poenget og følge skiltingen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

kos

Sitat fra: Electrix på mandag 16. mars 2015, klokken 22:42
Sitat fra: kos på mandag 16. mars 2015, klokken 22:04
Sitat fra: Muffinman på mandag 16. mars 2015, klokken 21:46
Å parkere på ladeplass uten å lade er faktisk ufattelig utbredt. Var en tur på Sirkus Shopping i Trondheim på lørdag ettermiddag. Der er det 10 plasser med lademulighet, og 9 var opptatt. Av disse var det fire som ladet. Dette til tross for at det var minst 50 ledige plasser i umiddelbar nærhet.
På elbilparkeringen på Ikea stod det 5 biler som ikke ladet. En fyr brukte til og med elbilparkeringen som lasteplass og holdt på å lempe et stort skap inn i Leafen. Og ei dame med unger kom kjørende i en Think og parkerte ved siden av meg. "Der kommer det ihvertfall ei som må lade", tenkte jeg. Men neida. Også her var det masse ledige plasser om man orket å gå 10-20 meter ekstra.

Tror det må litt folkeopplysning til. Det virker som, bortsett fra bekvemmelighetshensyn, at mange tror at de MÅ parkere på elbilparkeringen.

Folkeopplysning heter bøter !
Man kan ikke bøtelegge noen uten at de har brutt noen regler. Det første som må til er at de som eier og drifter parkeringsplasser med lademuligheter blir bevisste på problemstillingen og skilter deretter. Da vil mange forstå poenget og følge skiltingen.

Også kommer bøter -da vil alt bli så mye bedre. Verdens beste voksenopplæring.

erikf

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 17. mars 2015, klokken 18:18
Sitat fra: erikf på mandag 16. mars 2015, klokken 17:33
Sitat fra: sølv-pilen på mandag 16. mars 2015, klokken 10:56
Sitat fra: erikf på søndag 15. mars 2015, klokken 20:25
Har opplevd tilsvarende - en leaf som koblet seg på det kraftige ac-uttaket på Lagunen i Bergen. Jeg sa til ham at det koster 1 kr pr minutt, og at det ikke går fortere enn med de ledige gratispunktene rett ved siden av. Han forsto egentlig, men lot seg ikke helt overbevise.
Ladetilbyderne har en del penger å tjene på uvitenhet. Dette er faktisk et nytt tema som alle må sette seg litt inn i. Og jeg forstår det er uoversiktlig og vanskelig.
Dersom han har 6,6 kw lader går det jo fortere. Regner med at det er 32A stolpen kontra 16A stolpene du snakker om?

Hvor gikk fortesten dette tema fra å "parkere på ladeplass uten å lade" til å bli "lade med feil lader på ladeplass"?
Han koblet til med den medfølgende kladden på 10A.
Ang. temaskifte så skjedde det kanskje naturlig, siden å oppta kraftig ladepunkt uten å kunne benytte kapasiteten er nesten samme sak, hvis det finnes ladepunkt ved siden av som gir så mye som du kan ta i mot, og ikke mer.
Hva er det kraftige ac-uttaket på Lagunen?
Hvis han kan koble på den medfølgende kladden, så må det jo ha vært en Schuko, og på de er det jo ikke tillatt med mer enn 10A.  Og det er vel ikke et kraftig ac-uttak.
Det er 5-6 uttak, som åpnes med chip eller sms. De har schuko og type 2. Ett av disse uttakene sin type 2 kan gi 22 kW, men har også schuko.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA