Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

kos

#480
Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 14:10
Illustrasjon over hvor stort problem det er. Undersøkelse utført av elbil.no i Oslo høsten 2013. Det var faktisk sprengt kapasitet da. Hvordan er det ikke nå? Det var 102% belegg på ladestasjonene da. Legg merke til hvor mange som faktisk lader. De andre bruker det bare til Parkering eller har stått der lenger enn de trenger.

Om problemet med å stå på ladeplass uten å lade ble forbudt og bøtlagt ville man ha over 50 % overdekning på kapasitet, og selv i dag med økningen i elbilene ville man antagelig hatt 20 % overdekning. Alt som skal til er et forbudsskilt mot å bruke ladeplassen til noe annet enn å lade.

kos

Og før det kommer - ikke kom med at da kan vi - bruke overdekningen til parkering, siden ingen bruker den - da troller jeg av ren frustrasjon.

jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 09. mars 2015, klokken 14:47
Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 14:10
Illustrasjon over hvor stort problem det er. Undersøkelse utført av elbil.no i Oslo høsten 2013. Det var faktisk sprengt kapasitet da. Hvordan er det ikke nå? Det var 102% belegg på ladestasjonene da. Legg merke til hvor mange som faktisk lader. De andre bruker det bare til Parkering eller har stått der lenger enn de trenger.

Om problemet med å stå på ladeplass uten å lade ble forbudt og bøtlagt ville man ha over 50 % kapasitet, og selv i dag med økningen i elbilene ville man antagelig hatt 20 % overdekning. Alt som skal til er et forbudsskilt mot å bruke ladeplassen til noe annet enn å lade.

Nja, om det er manko på plasser i området, slik som f.eks ved Filipstad, vil det nok bare føre til at alle plugger inn enten de trenger å lade eller ikke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. mars 2015, klokken 14:54
Sitat fra: kos på mandag 09. mars 2015, klokken 14:47
Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 14:10
Illustrasjon over hvor stort problem det er. Undersøkelse utført av elbil.no i Oslo høsten 2013. Det var faktisk sprengt kapasitet da. Hvordan er det ikke nå? Det var 102% belegg på ladestasjonene da. Legg merke til hvor mange som faktisk lader. De andre bruker det bare til Parkering eller har stått der lenger enn de trenger.

Om problemet med å stå på ladeplass uten å lade ble forbudt og bøtlagt ville man ha over 50 % kapasitet, og selv i dag med økningen i elbilene ville man antagelig hatt 20 % overdekning. Alt som skal til er et forbudsskilt mot å bruke ladeplassen til noe annet enn å lade.

Nja, om det er manko på plasser i området, slik som f.eks ved Filipstad, vil det nok bare føre til at alle plugger inn enten de trenger å lade eller ikke.
Da er det bare neste alternativ - betalte plasser med betaling for strømmen og dyrere enn bare å parkere - samt tids begrenset ladetid. Dette er innført i Bergen - max 6 timer på ladeplass i By garasjen. 

Mippen

Til dels enig, men det burde ikke være nødvendig å ha et slikt skilt. Man kan legge sammen to og to. De fleste vet også om det men gir blaffen. Det pleier ikke å stå parkering forbudt på en HC plass eller på en bensinstasjon pumpe. Hvorfor skal de være nødvendig å ha det på en ladeplass? Vi vil uansett bare flytte problemet siden folk i stedet vil plugge i bilen bare for å bruke plassen - ikke fordi man trenger strøm. Det er også som vist et stort problem med biler som ikke flytter seg når bilen er ferdig ladet. Man må også gjøre ting for å løse denne utfordringen. Man bør for eksempel ha maks tid på de mest travle plassene.
Fremtiden er elektrisk.

jkirkebo

Sitat fra: kos på mandag 09. mars 2015, klokken 14:58
Da er det bare neste alternativ - betalte plasser med betaling for strømmen og dyrere enn bare å parkere - samt tids begrenset ladetid. Dette er innført i Bergen - max 6 timer på ladeplass i By garasjen.

Jepp, men med tidsbegrensning mister man mange av pendlerne, som er avhengig av å kunne plugge inn en hel arbeidsdag. Når jeg kjørte Leaf til Oslo før var jeg helt avhengig av å kunne lade mens jeg var der, og hadde sjelden mulighet til å flytte bilen i løpet av arbeidsdagen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mippen

Sitat fra: jkirkebo på mandag 09. mars 2015, klokken 15:13
Sitat fra: kos på mandag 09. mars 2015, klokken 14:58
Da er det bare neste alternativ - betalte plasser med betaling for strømmen og dyrere enn bare å parkere - samt tids begrenset ladetid. Dette er innført i Bergen - max 6 timer på ladeplass i By garasjen.

Jepp, men med tidsbegrensning mister man mange av pendlerne, som er avhengig av å kunne plugge inn en hel arbeidsdag. Når jeg kjørte Leaf til Oslo før var jeg helt avhengig av å kunne lade mens jeg var der, og hadde sjelden mulighet til å flytte bilen i løpet av arbeidsdagen.


På bystasjonene i Bergen er dette dumt ja. Det burde være noen kortidsplasser og noen "langtidsplasser" hvor man har mulighet til å lade bilen mens man er på jobb.
Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Tror man hadde sluppet veldig mye unødvendig parkering ved bare å skilte klart og tydelig hva plassen skal brukes til. Jeg tror mange legger igjen ladekabelen hjemme, evt ikke gidder å finne den frem bare for å kunne parkere på enkelte plasser. Sammen med smartere (les: lengre vekk) plassering av dedikerte ladeplasser.

Med skiltingen kommer også hjemmelen for å bøtlegge og taue vekk. Folk vet det blir en konsekvens. Det er derimor meget vanskelig å håndheve noe når man ikke har hjemmel for de reglene man ønsker å håndheve.



2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe


Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 15:09
Det pleier ikke å stå parkering forbudt på en HC plass eller på en bensinstasjon pumpe. Hvorfor skal de være nødvendig å ha det på en ladeplass?

Dette er ikke sammenlignbart. HC-parkering har skilting som setter klart kriterier for å kunne parkere her. Området rundt en bensinpumpe er ikke merket med parkering, så det det blir heller ikke det samme.

En EL-plass er veldig ofte merket med "Parkering reservert for Elbil". Det ER altså en parkeringsplass for elbiler. Så kan man argumentere med at bruken burde vært presisert ennå klarere. Men det får være opp til eier av plassen å leke parkeringsvakt, ikke den generelle hop.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

De fleste vet at det er dumt å parkere foran en ladestasjon. Når folk velger å gjøre dette til tross for at de fleste vet det vitner det i stedet om dårlige holdninger. Det står i parkeringsforskriften at man skal ikke parkere slik at man er til hinder for annen trafikk. Jeg vil si at det å parkere foran en ladestasjon er å hindre annen trafikk.

Intensjonene til de som sitter opp ladestasjonene er nok ikke at folk skal parkere foran de uten å bruke de.
Fremtiden er elektrisk.

Ebe


Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 17:00
De fleste vet at det er dumt å parkere foran en ladestasjon.

Jeg ville ikke satsa penger på det...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

Sitat fra: Ebe på mandag 09. mars 2015, klokken 18:31

Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 17:00
De fleste vet at det er dumt å parkere foran en ladestasjon.

Jeg ville ikke satsa penger på det...

Vi lærte også på kjøreskolen at vi som førere forplikter å oppdatere oss på nye ting. Det kommer stadig nytt i trafikkbildet og det er ikke akkurat å følge med i timen å bare anta at noe er greit.
Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Joda, man er forpliktet til å sette seg inn i nytt regelverk. Dessverre er det ikke noe regelverk som sier at man må lade på parkering reservert for elbil ennå...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

Det faller under å ikke være til unødig hinder. Det står for eksempel ikke i reglene at man ikke skal parkere midt i veien heller. Det er ikke plass til å definere alt i reglene, derfor bruker man ordlyden til unødig hinder. Da blir det en definisjon hva  som menes med unødig hinder.

Det er først de par siste årene det har blitt et problem for elbiler å få ladeplass pga. feilparkeringer. Derfor er det ikke alle som vet hvordan de skal håndheve problemet ennå. Det er fullt mulig å gi bøter til biler som står feilparkert. På samme måten som en bil som står parkert foran en utkjørsel, selv om det ikke står noe skilt om dette.

Det hjelper sikkert med bedre skilting, men det skal ikke være nødvendig. Man vet at man ikke skal parkere foran en bensinpumpe og ladestasjonen er tross alt som en bensinpumpe - den må være ledig...
Fremtiden er elektrisk.

Ebe


Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 19:06Man vet at man ikke skal parkere foran en bensinpumpe og ladestasjonen er tross alt som en bensinpumpe - den må være ledig...

Det ligger vel kjernen av problemet. Du ser på enhver stikkkontakt som en dedikert ladeplass, andre ser på det som en parkeringsplass der man kan lade ved behov.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA