Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

kos

Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 00:16
Sitat fra: Ebe på mandag 09. mars 2015, klokken 00:09
Jeg sier jo ikke st det ikke er et problem, hvis riktig nok plassene er ment som ladeplasser.

Er de ment som parkeringsplasser så ER det faktisk ikke noe problem, da plassene blir brukt til det de er ment som. Folk må da ta ansvar for eget batteri...

Dette handler vel ikke om en plass - dette handler om et stort problem. Man har ansvar for å ha nok strøm på batteriet ja, men man må lade en plass. Når den plassen er opptatt av biler som ikke har noe der å gjøre da de ikke lader da er det noe som er galt... Nå snakker jeg ikke om plassen med rådhuset, nå snakker jeg generelt.

Rådhus plassen er verdens beste eksempel på problemet - noen har betalt disse ladestasjonene - om de ikke skal brukes til å lade biler  - så er det helt meningsløst å sette de opp. På lik linje med alle steder der det er satt opp ladestasjoner, som ikke blir brukt til formålet. Hvorfor i det hele tatt sette de opp?

Mippen

#466
Det er et godt eksempel ja, men kjenner ikke til hvem som har satt de opp og formålet med de. Er enig at det er tåpelig å sette opp ladestadjoner for å så benytte plassen til vanlige biler. Ikke at det har noen betydning, men er ikke de stasjonene for biler som har adgang til rådhuset?

Denne?
Fremtiden er elektrisk.

kos

Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 00:35
Det er et godt eksempel ja, men kjenner ikke til hvem som har satt de opp og formålet med de. Er enig at det er tåpelig å sette opp ladestadjoner for å så benytte plassen til vanlige biler. Ikke at det har noen betydning, men er ikke de stasjonene for biler som har adgang til rådhuset?

Denne?

Plassene er for Bergen Kommune - men ikke for ansatte. De skal ikke parkere , men ta bussen eller bruke parkeringshus eller gateparkering. Det vi kan håpe på er at plassene er ment for kommunale elbiler. ?

Mippen

Mulig det som er planen. Kommunen gikk ut i media angående byggingen av ladestasjonen på Danmarksplass at de hadde planer i årene framover å bytte ut flere og flere av bilene med el biler. Kommunen har leasing avtale på de fleste bilene. Avtalen har vel 3 års varighet. Mulig vi får se flere biler på strøm etter hvert. Har sett noen kommunale leaf.
Fremtiden er elektrisk.

kos

Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 00:47
Mulig det som er planen. Kommunen gikk ut i media angående byggingen av ladestasjonen på Danmarksplass at de hadde planer i årene framover å bytte ut flere og flere av bilene med el biler. Kommunen har leasing avtale på de fleste bilene. Avtalen har vel 3 års varighet. Mulig vi får se flere biler på strøm etter hvert. Har sett noen kommunale leaf.

Bergen kommune har flere etater som har mange elbiler og noen av etatene har hatt elbiler i mange år og har faktisk generasjon 2 med elbiler.

Men vi får håpe at den bak rådhuset blir for kommunale elbiler og ikke for ansatte med fossil biler på fordekte elbilplasser. - Men det så unektelig het tullete ut -
Så får vi ønske oss skilt og bot til de som parkerer tullete. Det er nok det eneste som kommer til å virke.

Marius Engel


Sitat fra: Ebe på søndag 08. mars 2015, klokken 23:16
Hva om alle andre plasser er dårligere, lengre vekke eller fraværende?

Ja, hva da mener du?

På ett stor parkeringsanlegg på ett kjøpesenter er foskjellen på en plass langt vekke fra inngangen og nært inngangen ca. 30 sekunder, mot 1,5 minutter å gå.

Skaff HC skilt om bena er dårlig.

Ebe

Kos - etter hva jeg fikk forklart så var det til fremtidige kommunale biler ja. Når området først var gravd opp så la de ned trekkerør og stolpene samtidig, så man slapp å grave opp samme område en gang til kort tid etter. Noe som forøvrig er en vanlig ting å gjøre i kommunenorge ;-)

Spurte selv om å få parkere der da jeg jobber i byggesak, noe jeg ikke fikk da plassene (hele plassen) er ment til folk som bruker bilen sin i tjeneste. Ble hensvist til Bygarasjen.

Hva som blir reglene på ettermiddagene og helgene fremover vet jeg ikke, men jeg skal fremme problemstillingen til han som styrer med plassen.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe


Sitat fra: Marius Engel på mandag 09. mars 2015, klokken 06:06

Sitat fra: Ebe på søndag 08. mars 2015, klokken 23:16
Hva om alle andre plasser er dårligere, lengre vekke eller fraværende?

Ja, hva da mener du?

På ett stor parkeringsanlegg på ett kjøpesenter er foskjellen på en plass langt vekke fra inngangen og nært inngangen ca. 30 sekunder, mot 1,5 minutter å gå.

Skaff HC skilt om bena er dårlig.

God beskrivelse av poenget mitt. Jeg syntes ikke noen billister skal kunne bestemme hvordan andre skal forholde seg til regelverket, så lenge dem er innenfor regelverket. Da er det regelverket man må gå etter, ikke brukerene. Dét er min personlige mening.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe


Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 00:35
Det er et godt eksempel ja, men kjenner ikke til hvem som har satt de opp og formålet med de. Er enig at det er tåpelig å sette opp ladestadjoner for å så benytte plassen til vanlige biler. Ikke at det har noen betydning, men er ikke de stasjonene for biler som har adgang til rådhuset?

Denne?

Det er ikke denne, men det er noen nye rett ved siden av innenfor den ytterste bommen. Disse her på bildet er for tjenestebiler i kommunen, faste plasser. Disse er lukker hele tiden med en ekstra indre bom.

De nye er lukket på dagtid, men de åpner sammen med resten av plassen når kontortiden er over. Men som sagt, de er ikke koblet til ennå, det er bare stolpene som fysisk er satt opp.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

kos

Sitat fra: Ebe på mandag 09. mars 2015, klokken 09:47

Sitat fra: Mippen på mandag 09. mars 2015, klokken 00:35
Det er et godt eksempel ja, men kjenner ikke til hvem som har satt de opp og formålet med de. Er enig at det er tåpelig å sette opp ladestadjoner for å så benytte plassen til vanlige biler. Ikke at det har noen betydning, men er ikke de stasjonene for biler som har adgang til rådhuset?

Denne?


Det er ikke denne, men det er noen nye rett ved siden av innenfor den ytterste bommen. Disse her på bildet er for tjenestebiler i kommunen, faste plasser. Disse er lukker hele tiden med en ekstra indre bom.

De nye er lukket på dagtid, men de åpner sammen med resten av plassen når kontortiden er over. Men som sagt, de er ikke koblet til ennå, det er bare stolpene som fysisk er satt opp.

Det som gjør dette så "dumt" er at det er eksempler på at skilting er eneste vei å gå. Om alle kan parkere der så må det opplyses. Om det er for elbiler som lader så må det opplyses. Om det er ladestasjon og parkeringsplass så må det opplyses. Skilting med dertil konsekvenser er eneste farbare vei. En ting er sikkert - jeg raser ikke rundt med lapper og driver informasjon på annen manns eiendom og leker ikke parkeringsvakt - fordi at det virker dumt og kan virke provoserende på feil person . Men man kan jo være behjelpelig og informativ.

Thomas Parsli

Sitat fra: Ebe på mandag 09. mars 2015, klokken 09:44

Sitat fra: Marius Engel på mandag 09. mars 2015, klokken 06:06

Sitat fra: Ebe på søndag 08. mars 2015, klokken 23:16
Hva om alle andre plasser er dårligere, lengre vekke eller fraværende?

Ja, hva da mener du?

På ett stor parkeringsanlegg på ett kjøpesenter er foskjellen på en plass langt vekke fra inngangen og nært inngangen ca. 30 sekunder, mot 1,5 minutter å gå.

Skaff HC skilt om bena er dårlig.

God beskrivelse av poenget mitt. Jeg syntes ikke noen billister skal kunne bestemme hvordan andre skal forholde seg til regelverket, så lenge dem er innenfor regelverket. Da er det regelverket man må gå etter, ikke brukerene. Dét er min personlige mening.

Det har vært åpenbart i flere år at "regelverket" åpner for at enkelte bruker ladeplasser til både HC-parkering (tolk den som du vil..) og det enkelte har omtalt som "VIP-parkering".

Den eneste løsningen er betaling. Helst så dyrt at det koster mer å stå på en ladeplass enn på en parkeringsplass!

"This Is Why We Can't Have Nice Things"

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

K S

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 09. mars 2015, klokken 10:19
Sitat fra: Ebe på mandag 09. mars 2015, klokken 09:44

Sitat fra: Marius Engel på mandag 09. mars 2015, klokken 06:06

Sitat fra: Ebe på søndag 08. mars 2015, klokken 23:16
Hva om alle andre plasser er dårligere, lengre vekke eller fraværende?

Ja, hva da mener du?

På ett stor parkeringsanlegg på ett kjøpesenter er foskjellen på en plass langt vekke fra inngangen og nært inngangen ca. 30 sekunder, mot 1,5 minutter å gå.

Skaff HC skilt om bena er dårlig.

God beskrivelse av poenget mitt. Jeg syntes ikke noen billister skal kunne bestemme hvordan andre skal forholde seg til regelverket, så lenge dem er innenfor regelverket. Da er det regelverket man må gå etter, ikke brukerene. Dét er min personlige mening.

Det har vært åpenbart i flere år at "regelverket" åpner for at enkelte bruker ladeplasser til både HC-parkering (tolk den som du vil..) og det enkelte har omtalt som "VIP-parkering".

Den eneste løsningen er betaling. Helst så dyrt at det koster mer å stå på en ladeplass enn på en parkeringsplass!

"This Is Why We Can't Have Nice Things"

Thomas

+1
En bieffekt er å stoppe kjeften på elbilhaterne for gratis drivstoff :-)

kos

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 09. mars 2015, klokken 10:19
Sitat fra: Ebe på mandag 09. mars 2015, klokken 09:44

Sitat fra: Marius Engel på mandag 09. mars 2015, klokken 06:06

Sitat fra: Ebe på søndag 08. mars 2015, klokken 23:16
Hva om alle andre plasser er dårligere, lengre vekke eller fraværende?

Ja, hva da mener du?

På ett stor parkeringsanlegg på ett kjøpesenter er foskjellen på en plass langt vekke fra inngangen og nært inngangen ca. 30 sekunder, mot 1,5 minutter å gå.

Skaff HC skilt om bena er dårlig.

God beskrivelse av poenget mitt. Jeg syntes ikke noen billister skal kunne bestemme hvordan andre skal forholde seg til regelverket, så lenge dem er innenfor regelverket. Da er det regelverket man må gå etter, ikke brukerene. Dét er min personlige mening.

Det har vært åpenbart i flere år at "regelverket" åpner for at enkelte bruker ladeplasser til både HC-parkering (tolk den som du vil..) og det enkelte har omtalt som "VIP-parkering".

Den eneste løsningen er betaling. Helst så dyrt at det koster mer å stå på en ladeplass enn på en parkeringsplass!

"This Is Why We Can't Have Nice Things"

Thomas
Det er et godt forslag -  :)

Mippen

#478
Problemet er ikke at folk ikke vet, problemet er at folk gir blaffen. Det er denne tråden et godt eksempel på. En del argumenterer for at det er greit å parkere hvor man vil så lenge man har en elbil, selv om man vet andre ikke får ladet. Spiller ikke noen rolle om det  er en ladeplass for elbil og man ikke lader. Trist, meget trist at holdningene er slik... Er samfunnet blitt slik at man ikke skal kunne bruke sunn fornuft så lenge  ikke alt står skrevet på et skilt? Hvor mange skilt skulle vi hatt rundt oss da egentlig?
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Illustrasjon over hvor stort problem det er. Undersøkelse utført av elbil.no i Oslo høsten 2013. Det var faktisk sprengt kapasitet da. Hvordan er det ikke nå? Det var 102% belegg på ladestasjonene da. Legg merke til hvor mange som faktisk lader. De andre bruker det bare til Parkering eller har stått der lenger enn de trenger.
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA