Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla'n som arbeidsjern ?

Startet av Schled, torsdag 04. september 2014, klokken 12:54

« forrige - neste »

pwb

Sitat fra: Mippen på søndag 08. mars 2015, klokken 07:39
Sitat fra: pwb på søndag 08. mars 2015, klokken 06:34
Er det ok og bruke defa varmer på ladeplass? Koble ut ladingen og koble på defa varmer altså?

Nei,ladeplass er ladeplass
Men å forvarme en leaf er ok?

Marius Engel

Sitat fra: brimi på lørdag 07. mars 2015, klokken 23:36
Haha Marius. At du er villig til å utøve vold eller hærverk på annen manns eiendom for noe slikt får du stå innefor selv. Skulle jeg komme i samme situasjon igjen, får jeg ta bilde av bilen som kobles ut. Da vet jeg hvor luften kan hentes igjen ;)
Jeg forstår godt hvor dere kommer fra, men jeg er allikevel av den oppfatning at kontakten tilhører plassen den var ment for.

Det har jeg aldri sagt, jeg sier at jeg hadde blitt rasende. Men at man kan risikerere å få igjen, er ett faktum. Ikke dermed sagt at jeg ville gjort det, men andre kan finne på slikt. Når du driver å tukler med andres eiendom (ladekabler), må du være forberedt på å få igjen med samme mynt.

Han du trakk ut ladekabelen til kommer seg ikke videre fordi du oppfører deg som en egoistisk kødd og trekker ut ladekabelen på en bil som lader. Om han tapper luften av dekkene dine blir ingenting ødelagt, men du kommer deg ikke videre. Akkurat samme sak.

En gratis redning med NAF medlemsskap kan redde deg i sistnevnte situasjon. Men han du trakk ut ladekabelen til risikerer å sitte i timesvis for å passe på ladekabelen sin.

Mippen

Bare hvis du trenger å lade på samme tid. Parkerer ikke på ladeplass bare for å varme opp bilen. Grunn til at det heter ladeplass.
Fremtiden er elektrisk.

Marius Engel

Sitat fra: Mippen på søndag 08. mars 2015, klokken 07:38
Sitat fra: weld77 på lørdag 07. mars 2015, klokken 20:17
Sitat fra: Marius Engel på lørdag 07. mars 2015, klokken 19:43

Noen ganger ser jeg Teslaer lade på mange sentrale steder. Jeg lurer ofte på om de egentlig trenger å lade?..

Umulig å vite fra tilfelle til tilfelle, men høyst sasnnsynlig er svaret "nei" og da mener jeg man bør avstå. Men samtidig skjønner jeg at ikke alle tenker slik. særlig om det er eneste parkeringsplass ledig et sted.

Var på Ski storsenter i dag og kjørte uten å tenke over det inn på en plass med "reservert elbil" i parkeringshuset. Var jo ingen ladestolpe der, så så ikke problemet med å stå der. Merket så at det var et Schuko-stikk på betongstolpen og skjønte at man faktisk kunne lade der. Rygget ut og parkerte et annet sted - var jo uansett masse plass i parkeringshuset. Da jeg dro var alle elbilplassene tatt opp av Leafer/e-Golfer/etc som alle ladet.

Jeg har erfaring både med Leaf og Tesla. Snakker for meg selv, men vet dette gjelder for mange... Selv om man kjører en leaf eller en Tesla må man ha strøm. Jeg plugger meg ikke til for å lade dersom jeg ikke må. Jeg velger å tro at de fleste som lader gjør dette fordi de faktisk trenger. Jeg vet at noen kanskje har andre motiv, men så lenge bilen er plugget i og det blinker at den lader har den like mye rett å stå der. Selv om en Tesla har større batteri må også den ha strøm. Kanskje den får de ekstra par milene den trenger for å komme seg hjem uten å måtte svinge innom en hurtiglader. Vi vet jo ikke hvor langt den skal. Det er også en del folk som ikke har lader hjemme. Da benytter de seg i stedet av offentlige ladere. Det gjelder alle typer biler... Man kan ikke være selektiv og plugge ut biler fordi man mener de har mer eller mindre rett til å lade. Hvis biken har stått der over maks tiden eller hvis man ser den ikke lader mer. Eventuelt hvis det står en lapp - da er det greit å gjøre noe. Hadde klikket dersom noen hadde plugget ut bilen min når jeg lader. Det har jeg faktisk opplevd. Var til og med frekk nok til å legge kabelen sin over panseret mitt.

Åjehelvete! Jeg er ekstremt nøye på lakken min, og behandler og polerer deretter. Om noen hadde lagt kabel over pansert hadde jeg skrevet skademeldingsskjema til forsikringsselskapet, og tatt bilder. Omlakkering, eller i beste fall full polering og ny coating hos bilpleiefirma er ikke så billig...

Men jeg er helt enig med alt du sier. Det er faktisk normal folkeskikk.

tonl

Nycoveien på Storo står det 2 leaf og 1 i3 uten å lade. Kun meg og 1 Tesla til som ladet.

Rio

Dette får man uansett ikke gjort noe med (selv om man sier at folk skal finne frem kabelen, så kan de "sympatilade") - så det man trenger er en kjempekampanje for å sette opp nok normalladepunkter slik at det holder.

Det er langt bedre å gjøre noe med problemstillingen, enn å irritere seg over den i tråd etter tråd.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Innfører man betaling eller tidsbegrensing løser man dette greit. Det skal uansett ikke være vanskelig å lære folk at de ikke skal stå på ladeplasser. Det er nok av andre plasser å velge av. Men det er dessverre nok av IDIOTER også.
Fremtiden er elektrisk.

pwb

Sitat fra: Mippen på søndag 08. mars 2015, klokken 08:32
Bare hvis du trenger å lade på samme tid. Parkerer ikke på ladeplass bare for å varme opp bilen. Grunn til at det heter ladeplass.
Lade først og så varme er altså ok.

m0nkey

Sitat fra: tonl på søndag 08. mars 2015, klokken 20:56
Nycoveien på Storo står det 2 leaf og 1 i3 uten å lade. Kun meg og 1 Tesla til som ladet.
Det er vel bare til å legge ut en slik "Ladeplass er mangelvare" flyer. Har hatt en bunke i bilen min en stund og fikk delt ut min første i dag.
http://elbil.no/elbilforeningen/dokumentarkiv/finish/9-diverse/138-ladeplasser-er-mangelvare
KIA Soul EV Classic (2015)

Mippen

#444
Sitat fra: pwb på søndag 08. mars 2015, klokken 21:29
Sitat fra: Mippen på søndag 08. mars 2015, klokken 08:32
Bare hvis du trenger å lade på samme tid. Parkerer ikke på ladeplass bare for å varme opp bilen. Grunn til at det heter ladeplass.
Lade først og så varme er altså ok.

Var ikke det jeg sa. Man kan varme bilen mens man lader. På leafen jeg hadde kunne man sette på varmen opp til to timer. Hvis jeg skal lade i 4 timer for eksempel er det bare å sette på varmen på slutten av ladetiden så er bilen fulladet og oppvarmet når den er ferdig lader. Å la bilens stå plugget i når man er ferdig for å bare varme opp bilen syns ikke jeg er så etisk da det er en ladeplass. Enkelte steder er det egne plasser for motorvarmere. Bedre å koble seg på der i stedet. 

På den andre siden trenger man ikke mer enn 15 min for å få en skikkelig varm bil. Erfarte dette med min leaf. Den sto ute hele tiden...
Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Syntes denne debatten begynner å bli veldig ensporet. Snakker vi om ladeplasser eller "parkeringsplasser resververt for elbil med mulighet for å lade"?

Bedre/flere parkeringsplasser kan faktisk være en gode ment for elbiler det også, uavhenig om de lader eller ikke.

Det er veldig mange plasser der det står "reservert elbil", f.eks kjøpesenter og butikker. Syntes det får være opp til de som eier plassene å bestemme hvordan de skal brukes, ikke dette forumet.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Mippen

Det står ikke på bensinstasjonen at det er fylleplikt foran pumpen... Når det er en ladestasjon på en plass sier det seg selv - da parkerer man ikke der uten å lade, spesielt siden man kan stå på alle andre plasser.
Fremtiden er elektrisk.

Ebe

Tror du blir jaget bort av de ansatte rimelig kjapt om du parkerer foran pumpene og blir stående der i noen timer...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

kos

Dette har vært diskutert opp og ned i mente på forumet og det eneste som må til er skilt med ladeplass og dertil strenge bøter. - Alt annet ender i, Ja akkurat ørkenvandring i denne saken.
Grunnen er enkel altfor mange som trenger voksenopplæring, og det enkleste de forstår er bøter.
Så til  de som ikke forstår dette ,så får vi andre vente til dere har mottatt bøter så det svir.

Mippen

Sitat fra: Ebe på søndag 08. mars 2015, klokken 23:09
Tror du blir jaget bort av de ansatte rimelig kjapt om du parkerer foran pumpene og blir stående der i noen timer...

Akkurat derfor bør det være likt for ladestasjoner. Får man ikke bensin kommer man seg ikke videre - samme med strøm.


Sitat fra: kos på søndag 08. mars 2015, klokken 23:11
Dette har vært diskutert opp og ned i mente på forumet og det eneste som må til er skilt med ladeplass og dertil strenge bøter. - Alt annet ender i, Ja akkurat ørkenvandring i denne saken.
Grunnen er enkel altfor mange som trenger voksenopplæring, og det enkleste de forstår er bøter.
Så til  de som ikke forstår dette ,så får vi andre vente til dere har mottatt bøter så det svir.


Enig
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA